Рішення
від 25.04.2013 по справі 248/1189/13-ц
ХАРЦИЗЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

248/1189/13-ц

2/248/645/2013

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2013 року Харцизький міський суд Донецької області у складі:

головуючого судді Ткаченко Л.Я.

при секретарі М'якінченко В.В.

за участю позивача ОСОБА_1

за участю представника позивача ОСОБА_2

за участю представника відповідача Юдаєвої О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Харцизька Донецької області цивільну справу за позовом ОСОБА_1, яка діє в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_4 до Харцизького професійного ліцею, третя особа: Управління освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації «про стягнення недорахованої та невиплаченої стипендії», -

ВСТАНОВИВ:

06 лютого 2013 року позивачка звернулася до суду з позовом про стягнення недорахованої та невиплаченої стипендії, в якому вказує, що її неповнолітній син ОСОБА_4 з 01.09.2010 р. навчається в Харцизькому професійному ліцеї другого атестаційного рівня на денній формі навчання за професією електрогазозварник, електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних машинах. Батько ОСОБА_4 ОСОБА_5, 1966 р.н., багато років працює на підприємствах вугільної промисловості і станом на 18.10.2012 р. стаж його роботи з повним робочим днем на підземних роботах складає 19 років 10 місяців. Зазначає, що відповідно до ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» від 02 вересня 2008 р. № 345-VI шахтарі, які мають стаж підземної роботи не менш як три роки, а також протягом трьох років після здобуття загальної середньої освіти особи, батьки яких є шахтарями та які мають стаж підземної роботи не менш як 15 років або які загинули внаслідок нещасного випадку на виробництві чи стали інвалідами I або II групи, зараховуються поза конкурсом за особистим вибором спеціальності до державних і комунальних вищих та професійно-технічних навчальних закладів України для навчання за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів з наданням місць у гуртожитках на час навчання та гарантованою виплатою за рахунок коштів державного бюджету стипендії в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб. Так, з початку навчання сину відповідачем мала бути призначена стипендія в розмірі встановленого на той час прожиткового мінімуму для працездатних осіб з коригуванням цього розміру із зміною прожиткового мінімуму. Однак весь період навчання син отримував стипендію тільки в сумі від 200 грн. до 270 грн. щомісячно. Таким чином, враховуючи положення Законів України «Про Державний бюджет України на 2010 рік», «Про Державний бюджет України на 2011 рік», «Про Державний бюджет України на 2012 рік», «Про Державний бюджет України на 2013 рік» загальна сума недорахованої та невиплаченої стипендії за період з 01.09.2010 р. по 01.02.2013 р. складає 22091,04 грн. Вказує, що неодноразово зверталась як до керівництва Харцизького професійного ліцею так і в Міністерство науки і освіти України стосовно відмови у виплаті стипендії сину в повному обсязі, але отримала відповіді про те, що дійсно вищевказаним законом передбачено нарахування і виплата стипендій учням професійно-технічних навчальних закладів, але оскільки Кабінет міністрів України уже три роки не вносить зміни в свою постанову № 882 від 12.07.2004 р., якою затверджений Порядок призначення і виплати стипендій, у них відсутнє належне фінансування і саме через це не можуть виконати вимоги закону. Зазначає, що дійсно на сьогодні правила призначення та виплати стипендії учням денної форми навчання професійно-технічних навчальних закладів регулюються Порядком призначення та виплати стипендії, затвердженим постановою КМУ від 12.07.2004 р. № 882 (зі змінами та доповненнями), що не має механізму призначення та виплати стипендії на підставі ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» та відсутнє належне державне фінансування по цьому питанню. Однак відповідно до ст.8 Конституції України визнається і діє принцип верховенства права. Пунктом 1 ст.92 Конституції України передбачено, що виключно Законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії їх прав і свобод. Пунктом 5 Постанови Пленуму Верховного Суду України №9 від 01.11.1996 р. «про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя» визначено, якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягає застосуванню, не відповідає чи суперечить законові, суд зобов'язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини. Вважає, що норми викладені в ст.5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» мають вищу юридичну силу у відповідності до п.2 Указу Президента України «про єдиний державний реєстр нормативних актів» від 27.06.1996 р. стосовно преюдиціальності нормативних актів. Таким чином, при вирішенні питання розміру стипендії слід керуватися спеціальним Законом України «Про підвищення престижності шахтарської праці», а не Порядком призначення та виплати стипендії, затвердженим постановою КМУ від 12.07.2004 р. № 882, відповідно до ст. 8 Конституції України. На підставі викладеного просить стягнути з відповідача на користь ОСОБА_4 недораховану та невиплачену стипендію за період з 01.09.2009 р. по 01.02.2013 р. в розмірі 22091,04 грн.; зобов'язати відповідача виплачувати ОСОБА_4 з 01 лютого 2013 року до закінчення ним навчання стипендію у розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, у відповідності до ч.1 ст.5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці»; судові витрати покласти на відповідача.

Позивачка в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, дала свідчення аналогічні викладеним у позові.

Відповідач надав суду заперечення на позовну заяву, в якому вказує, що не може погодитися із доводами позовної заяви ОСОБА_1 з наступних підстав. Дійсно Закон України «Про підвищення престижності шахтарської праці» від 02.09.2008 р. № 345-VI в ст. 5 в редакції Закону № 5082-VI (5082-17) від 05.07.2012 р. передбачає, що шахтарі, які мають стаж підземної роботи не менш як три роки, а також протягом трьох років після здобуття загальної середньої освіти особи, батьки яких є шахтарями та які мають стаж підземної роботи не менш як 15 років або які загинули внаслідок нещасного випадку на виробництві чи стали інвалідами I або II групи, зараховуються поза конкурсом за особистим вибором спеціальності до державних і комунальних вищих та професійно-технічних навчальних закладів України для навчання за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів з наданням місць у гуртожитках на час навчання та гарантованою виплатою за рахунок коштів державного бюджету стипендії в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб. Виходячи з зазначених положень, кошти для виплати вказаної стипендії мають бути закладені саме в державному бюджеті. Механізму щодо нарахування та сплати зазначеної стипендії особам, які мають право на її отримання Законом України «Про підвищення престижності шахтарської праці» не передбачає. Натомість відповідно до ст. 51 Закону України «Про освіту» особи, які навчаються у навчальних закладах мають право на забезпечення стипендією у порядку, встановленому КМУ. Аналізуючи діюче законодавство України можливо дійти висновку про те, що порядок призначення і виплата стипендії врегульовано та затверджено Постановою КМУ від 12.07.2044 р. № 882 «Питання стипендіального забезпечення». Аналогічне твердження міститься у Листі Міністерства освіти і науки України від 26.05.2010 р. № 1/9-366 «Про стипендіальне забезпечення учнів ПТНЗ». Наявність такого діючого порядку не заперечується й самою позивачкою. На теперішній час зазначена Постанова КМУ є діючою. Витрати на стипендіальне забезпечення дітей окремих категорій шахтарів у відповідності до вимог ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» не закладені. Таким чином, стипендія учням професійно-технічних начальних закладів виплачується відповідно до Постанови КМУ від 12 липня 2004 р. № 882 «Питання стипендіального забезпечення» із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ № 150 від 15.02.2006 та № 157 від 15.02.2006, в яку зміни ст.5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» до теперішнього часу не внесені. Враховуючи наведене, для нарахування стипендії в розмірі прожиткового мінімуму на теперішній час можливості немає. Крім того, зазначає, що заява, додана позивачкою до позову, стосовно призначення ОСОБА_4 стипендії була подана позивачкою до Харцизького професійного ліцею лише 26.10.2012 р., до цієї дати жодних документів або заяв, щодо можливості встановлення соціальної стипендії ОСОБА_4 на адресу Харцизького ліцею не надходило, однак в позовній заяві міститься розрахунок невиплаченої стипендії за період з 01.09.2010 р. по 01.02.2013 р. Також вказує, що в розрахунку позивачки допущена помилка, тому загальна сума розрахована нею не правильно. Зазначають, що Харцизький професійний ліцей не є самостійним розпорядником бюджетних коштів. На підставі викладеного просить відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_8.

Представник відповідача в судовому засіданні дала пояснення аналогічні тим, що викладені у запереченні на позов, просила відмовити у задоволенні позовної заяви.

Представник третьої особи - Управління освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, надав суду заперечення проти позову, в якому вказує, що заперечує проти позовних вимог, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав. Стипендіальне забезпечення осіб, які навчаються у навчальних закладах та наукових установах за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, у навчальних закладах, що перебувають у власності Автономної Республіки Крим, та комунальних навчальних закладах за рахунок коштів відповідних бюджетів здійснюється відповідно до порядку призначення і виплати стипендій, затвердженого постановою КМУ від 12.07.2004 р. № 882 «Питання стипендіального забезпечення», якою не передбачено виплату зазначеної позивачкою стипендії в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб. Змін до вищезазначеної постанови в зв'язку з прийняттям Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» від 2 вересня 2008 року № 345-VI, внесено не було і вона чинна і по теперішній час. Тому, хоча Закон і передбачає виплату стипендії в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, але Закон в цій частині не діє. Крім того, законами України Про Державний бюджет на 2012 та на 2013 роки не передбачені кошти на виплату стипендій в розмірі прожиткового мінімуму. На підставі викладеного просить суд в повному обсязі відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1. Крім того просив розглянути справу без участі Управління освіти і науки Донецької облдержадміністрації.

Заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши письмові матеріали справи, суд приходить, до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_4 є студентом 3 курсу денного відділення Харцизького професійного ліцею (а.с.9).

Як зазначено у п.п.1.1, 1.6 Статуту Харцизького професійного ліцею, ліцей є державним професійно-технічним навчальним закладом, є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Державного казначейства, штамп, печатку.

ОСОБА_4 отримує стипендію щомісячно, сума виплаченої стипендії за період з 01.09.2010 року по 31 січня 2013 року становить 7414,72 грн., що підтверджено довідкою відповідача № 17 від 01 лютого 2013 року (а.с.16).

Згідно копії свідоцтва про народження ОСОБА_4, його батьком є ОСОБА_5 (а.с.7).

Як зазначено у довідці ДП «Шахтарськантрацит» від 18 жовтня 2012 року (а.с.8), ОСОБА_5 має загальний стаж підземної роботи з повним робочим днем під землею 19 років 10 місяців , що також підтверджується копією трудової книжки ОСОБА_5 (а.с. 10-14).

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» шахтарі, що мають стаж підземної роботи не менш як три роки, діти, батьки яких мають стаж підземної роботи не менш як 15 років, діти шахтарів, які загинули внаслідок нещасного випадку на виробництві, шахтарів-інвалідів I та II групи зараховуються поза конкурсом за особистим вибором спеціальності до державних і комунальних вищих та професійно-технічних навчальних закладів України для навчання за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів з наданням місць у гуртожитках на час навчання та гарантованою виплатою за рахунок коштів державного бюджету стипендії в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» передбачено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено: з 01 липня 2010року - 888 грн., з 01 жовтня - 907 грн., з 01 грудня - 922 грн., розмір нарахованої стипендії за період з 01 вересня 2010 року по 31 грудня 2010 року становить 3624 грн., а виплачено - 910грн.60коп. Тому недорахована і невиплачена стипендія за цей період становить 2713 грн. 40коп. із розрахунку (888 грн. + 907 грн. + 907 грн. + 922 грн.) - (196.48грн.+214.72грн.+205.60грн. + 293грн.80коп.).

Законом України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» передбачено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено: з 01 січня 2011року - 941 грн., з 01 квітня - 960грн., з 01 жовтня - 985 грн., з 01 грудня - 1004 грн., розмір нарахованої стипендії за період з 01 січня 2011 року по 31 грудня 2011 року становить 11557грн., а виплачено 2971грн.92коп. Тому недорахована і невиплачена стипендія за цей період становить 8585грн.08коп. із розрахунку (941грн.х3+960грн.х6+985грн.х2+1004грн.) - (214.20грн.+218.20грн.х2+187.96грн.+181.74грн.+219.67грн.+ 259.67грн.х2 + 236.60грн. + 233.40грн.х2+ 509.21грн.).

Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» передбачено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено: з 01 січня 2012року - 1073 грн., з 01 квітня - 1094грн., з 01 липня -1102 грн.,з 01 жовтня - 1118грн. з 01 грудня - 1134 грн., розмір нарахованої стипендії за період з 01 січня 2011 року по 31 грудня 2011 року становить 13177грн., а виплачено 3257грн.20коп. Тому недорахована і невиплачена стипендія за цей період становить 9919 грн. 80 коп. із розрахунку (1073грн.х3+1094грн.х3+1102грн.х3+1118грн.х2+1134) - (273.40грн.х2+233.40грн.х3+273.40грн.х3+275грн.+ 220грн.х2+475грн.).

Законом України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» передбачено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено: з 01 січня 2013року - 1147 грн. , розмір нарахованої стипендії за період з 01 січня 2011 року 1147грн., а виплачено 275грн. Тому недорахована і невиплачена стипендія за цей період становить 872грн. із розрахунку (1147грн. - 275грн.).

Отже, загальна сума недорахованої та невиплаченої позивачу стипендії за період з 01 вересня 2010 року по 01 лютого 2013року 22091грн.04коп.

Проте, в судовому засіданні було встановлено, що в заяві про прийняття на навчання до Харцизького професійного ліцею від 11 травня 2010року ОСОБА_4 лише зазначив, що його батько ОСОБА_5 працює на шахті «Іловайська» ГРОЗ, проте даних про наявність у його батька підземного стажу більше, як 15 років, не вказав. Крім того, довідки, або інших документів, які діють право на пільги при вступі до навчального закладу не надав, що також підтверджується вищевказаною заявою, а також підтверджувала в судовому засіданні представник позивача. Також, до позовної заяви позивачем суду була надана копія довідки ДП «Шахтарськантрацит» від 18 жовтня 2012 року №17-10/12-1979 (а.с.8), про те, що ОСОБА_5, батько ОСОБА_4 має загальний стаж підземної роботи з повним робочим днем під землею 19 років 10 місяців. Вказана довідка була надана відповідачу у жовтні 2012року, про що не заперечували сторони в судовому засіданні, а тому суд приходить до висновку, що на користь позивача слід стягнути з відповідача суму недорахованої та невиплаченої стипендії за період навчання з жовтня 2012 року по 01 лютого 2013 року в сумі 3327грн. із розрахунку: (1118грн.х2+1134грн.+1147грн.)-( 220грн.х2+475грн.+275грн.) та зобов'язати Харцизький професійний ліцей виплачувати ОСОБА_4 з 01 лютого 2013 року і до закінчення ним навчання стипендію у розмірі прожиткового мінімуму, встановленого Законом України для працездатних осіб, у відповідності до ч.1 ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці». В решта частині позову слід відмовити у зв'язку із необґрунтованістю.

Стягуючи недоплачену позивачу суму стипендії з 01 жовтня 2012 року, суд бере до уваги твердження представника відповідача, які не заперечила в суді позивачка, щодо наявності з цієї дати у розпорядженні відповідача необхідних документів, які слугували підставою для нарахування ОСОБА_4 стипендії у розмірі визначеному ст.5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» від 02 вересня 2008 року № 345-У1.

Суд не бере до уваги пояснення позивача про те, що при вступі до Харцизького професійного ліцею ОСОБА_4 відповідачу надавалася довідка про те, що у його батька є стаж підземної роботи більше 15 років, проте відповідач відмовився взяти вказану довідку, оскільки доказів цьому суду позивачка не надала, і вони в судовому засіданні добуті не були.

Також, суд не бере до уваги пояснення представника відповідача та заперечення третьої особи про те, що на сьогодні правила призначення та виплати стипендії учням денної форми навчання професійно-технічних навчальних закладів регулюються Порядком призначення та виплати стипендії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2004р. № 882 (зі змінами та доповненнями), що не має механізму призначення та виплати стипендії на підставі ст.5 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці" та відсутнє належне державне фінансування по цьому питанні, оскільки відповідно до ст.8 Конституції України, в Україні визнається та діє принцип верховенства права.

Пунктом 1 статті 92 Конституції України передбачено, що виключно Законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії їх прав і свобод. Пунктом 5 постанови Пленуму Верховного Суду України №9 від 01.11.1996р. визначено, якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягає застосуванню, не відповідає чи суперечить законові, суд зобов'язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.

Суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, у відповідності до п.2 Указу Президента України "Про єдиний державний реєстр нормативних актів" від 27.06.1996р. стосовно преюдиціальності нормативних актів.

Таким чином, суд, приймаючи рішення по справі, керується спеціальним Законом України "Про підвищення престижності шахтарської праці", а не Порядком призначення та виплати стипендії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2004р. № 882 (зі змінами та доповненнями), відповідно до ст.8 Конституції України.

Крім того, до стягнення з відповідача на користь позивача підлягають судові витрати, а саме сума сплаченого позивачем судового 229грн.40коп., що підтверджується документально (а.с.1).

Керуючись Законом України «Про підвищення престижності шахтарської праці», ст.ст.10, 11, 60, 80, 81, 88, 208-209, 212-215, 218 ЦПК України суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1, яка діє в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_4 до Харцизького професійного ліцею, третя особа: Управління освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації про стягнення недорахованої та невиплаченої стипендії, задовольнити частково.

Стягнути з Харцизького професійного ліцею (86700, Донецька область, м. Харцизьк, вул. Нахімова, буд. 67-а, код ЄДРПОУ 02543397) на користь ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, який народився у м. Зугрес Донецької області, проживає за адресою: АДРЕСА_1, ІПН НОМЕР_1 недораховану та невиплачену стипендію за період навчання з жовтня 2012 року по 01 лютого 2013 року в сумі 3327грн.

Зобов»язати Харцизький професійний ліцей виплачувати ОСОБА_4 з 01 лютого 2013 року і до закінчення ним навчання стипендію у розмірі прожиткового мінімуму, встановленого Законом України для працездатних осіб, у відповідності до ч.1 ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».

Стягнути з Харцизького професійного ліцею (86700, Донецька область, м. Харцизьк, вул. Нахімова, буд. 67-а, код ЄДРПОУ 02543397) на користь ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4, яка народилася у м. Зугрес Донецької області, проживає за адресою: АДРЕСА_1, ІПН НОМЕР_2 судовий збір у сумі 229 грн. 40 коп.

В решта частині позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку на апеляційне оскарження та може бути оскаржено до апеляційного суду Донецької області через Харцизький міський суд протягом десяти днів з дня його проголошення.

Суддя:

СудХарцизький міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення25.04.2013
Оприлюднено28.05.2013
Номер документу31118151
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —248/1189/13-ц

Рішення від 20.06.2013

Цивільне

Апеляційний суд Донецької області

Постолова В.Г.

Рішення від 25.04.2013

Цивільне

Харцизький міський суд Донецької області

Ткаченко Л. Я.

Рішення від 25.04.2013

Цивільне

Харцизький міський суд Донецької області

Ткаченко Л. Я.

Ухвала від 08.02.2013

Цивільне

Харцизький міський суд Донецької області

Ткаченко Л. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні