Постанова
від 01.04.2013 по справі 801/2007/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

01 квітня 2013 р. 11:18 Справа №801/2007/13

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючої судді Трещової О.Р., при секретарі Веретенниковій Ю.В., за участю

представника позивача - Авдєєва О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю «ЖК Сонячний» до Управління державного комітету по земельних ресурсах у м.Ялті АР Крим, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Гаспрінська селищна рада АР Крим

про визнання протиправними дій та бездіяльність, спонукання до виконання певних дій,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «ЖК Сонячний» до Управління земельних ресурсів у м. Ялті АР Крим про визнання протиправними дії Управління Держкомзему у м. Ялті АР Крим щодо видачі ТОВ «ЖК Сонячний» виписки з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки )вих. № 2538-2/10-25-2 від 05.07.2011 р.) згідно з якою застосований коефіцієнт функціонального використання 2,5 «землі комерційного використання» для земельної ділянки загальною площею 2,2500 га, що є у веденні Гаспринської селищної ради, та знаходиться за адресою:Україна, АР Крим, місто Ялта, смт. Гаспра, Севастопольське шосе, у районі домів №04 (чотири) та №07 (сім), кадастровий номер земельної ділянки - 0111946200:01:004:0260; зобов'язання Управління Держкомзему у м. Ялта встановити з 01.07.2011 року для земельної ділянки загальною площею 2,2500га, що є у веденні Гаспринської селищної ради, та знаходиться за адресою: Україна, АР Крим, місто Ялта, смт. Гаспра, Севастопольське шосе, у районі домів №04 (чотири) та №07 (сім), кадастровий номер земельної ділянки - 0111946200:01:004:0260, яка передана в дострокову оренду ТОВ «ЖК Сонячний» для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, розрахунковою загальною корисною площею орієнтовно 94580 кв.м. коефіцієнт функціонального використання - 0,5 «інші землі - землі, зайняті та відведених під майбутнє будівництво», про що видавати відповідні Довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку розміру орендної плати на зазначену земельну ділянку; зобов'язання Управління Держкомзему у м. Ялта перерахувати нормативну грошову оцінку вищевказаної земельної ділянки з врахуванням нового функціонального коефіцієнту передбаченого для земельних ділянок «інші землі - землі, зайняті поточним та відведених під майбутнє будівництво»

Позовні вимоги мотивовані тим, що Гаспринською селищною радою було прийнято рішення від 02.04.2008 року № 17 про надання земельної ділянки площею 2,2500 га за адресою: АР Крим, смт. Гаспра, Севастопольське шосе, у районі домів №4 та №7, в довгострокову оренду ТОВ «ЖК Сонячний».

Позивач зазначає, що на виконання вказаного рішення 07.05.2008 року між Гаспринською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЖК Сонячний» укладено договір оренди земельної ділянки площею 2,2500 га, який був зареєстрований Кримською регіональною філією державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" у книзі записів реєстрації договорів оренди землі за № 040800700006 від 02.06.2008р., додатково к суміжній земельній ділянці, площею 2,1000 га, розташованої за адресою: смт. Гаспра, Севастопольське шосе, у районі дома № 4, яка знаходиться у TOB «ЖК Сонячний» у довгострокової оренді строком на 50 (п'ятдесят) років згідно договору оренди землі від 14.01.2008р. (реєстраційний номер 040800700001 від 30.01.2008р.)

Позивач зазначає, що відповідно до договору оренди землі від 07.05.2008 року земельна ділянка передана в оренду за цільовим призначенням для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, розрахунковою загальною корисною площею орієнтовно 94580 кв.м.

Позивач зазначає, що 21 травня 2012 року між Гаспринською селищною радою та ТОВ «ЖК Сонячний» був укладений договір про зміну договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Ялтинського міського нотаріального округу ОСОБА_3 07 травня 2008 року по реєстру №2887, зареєстрований у Державному реєстрі земель 20.06.2012р. за № 0111946240004449.

Згідно з п.9 Договору орендна плата, визначена з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, справляється виключно у грошовій формі і становить 517291 грн. 50 коп. в рік.

Позивач зазначає, що відповідно до наданого витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 05.07.2011 року № 25382/10-25-2 що використовується позивачем для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами в смт.Гаспра, Севастопольське шосе, у районі домів № 4, №5 застосовано коефіцієнт 2,5, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 14107795,31 грн.

Позивач вважає, що відповідачем у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 05.07.2011 року № 25382/10-25-2 протиправно та безпідставно застосовано коефіцієнт 2,5.

Позивач зазначає, що відповідно до таблиці 1.1 додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який визначає формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів вбачається що для земель комерційного використання приймається коефіцієнт функціонального використання 2,5, а для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво 0,5.

Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 18.03.2013 року відкрито провадження по справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 18.03.2013 року закінчено підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду та залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Гаспринську селищну раду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 01.04.2013 р. визнано поважною причину пропуску строку звернення ТОВ «ЖК Сонячний» до суду та позивачу поновлено строк звернення з позовом до Окружного адміністративного суду АРК.

У судовому засіданні, представник позивача адміністративний позов підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених в адміністративному позові, та зазначив, що 07 травня 2008 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ЖК Сонячний» уклало договір оренди земельної ділянки №301894 з метою житлової забудови і комерційного призначення, а саме для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами. Представник позивача зазначає, що при визначенні позивачем нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунків земельного податку ціна була завищена, у зв'язку з тим, що був неправильно застосований коефіцієнт, що характеризує функціональне використання.

Позивач вважає, що дії відповідача суперечать нормам чинного законодавства оскільки згідно всієї земельної документації земельна ділянка передавалася не для комерційного використання, а саме для будівництва жилих домів, з інфраструктурою.

Позивач зауважує, що вищезазначені докази дають підстави ТОВ «ЖК Сонячний» стверджувати, що Управлінням земельних ресурсів у м. Ялті не було внесено до форми № 6-зем відомостей про якісні характеристики та функціональне використання земельної ділянки відповідно до договору оренди землі від 07.05.2008 року реєстраційний № 040800700006.

Таким чином, відповідно до Виписки з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки від 05.07.2011 року № 25382/10-25-2 нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала 14107795,31 грн., при складанні якої Управлінням Держкомзему було використано коефіцієнт функціонального використання 2,5 як для земель комерційного використання, що, на думку позивача, є неправомірним.

Представник відповідача та представник третьої особи у судове засідання не з'явились, про час, дату та місце судового розгляду справи були сповіщені належним чином, причин неявки суду не повідомили, заперечень на позов не надали.

Вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши доказі по справі в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до п. 1 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України дано визначення суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Згідно п. 1 Положення «Про Державне агентство земельних ресурсів України» Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Пунктом 7 Положення передбачено, що Держземагентство України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи.

Судом встановлено, що Управління державного комітету по земельних ресурсах в м.Ялта АР Крим є органом виконавчої влади, яке входить до єдиної системи державних органів земельних ресурсів, а тому у відносинах з фізичними та юридичними особами виступає як суб'єкт владних повноважень.

Отже, суд приходить до висновку, що зазначений спір має ознаки публічно-правового та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства Окружним адміністративним судом.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно.

Тому вирішуючи справу стосовно позовних вимог позивача щодо законності дій відповідача, зобов'язання його вчинити певні дії, який є суб'єктом владних повноважень, суд зобов'язаний перевірити, чи здійснено такі дії на підставі закону, в межах повноважень, безсторонньо та добросовісно.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ЖК Сонячний» є юридичною особою (ідентифікаційний код 35128739) зареєстроване виконавчим комітетом Ялтинської міської ради 26.06.2007 року, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи № 066930 серії А01.

Відповідно до довідки Головного управління статистики в АРК №АБ 264718 від 26.10.2010 року, видами діяльності позивача за КВЕД є 45.21.1 - будівництво будівель; 45.21.6 - будівництво інших споруд, 70.11.0 - організація будівництва об'єктів нерухомості для продажу чи здавання в оренду; 70.12.0 - купівля та продаж власного нерухомого майна; 70.20.0 - здавання в оренду власного нерухомого майна.

Рішенням виконавчого комітету Гаспринської селищної ради №318 від 20.12.2007р. надано дозвіл на розробку проектно-дослідницької роботи по будівництву і обслуговуванню багатоквартирних багатоповерхових і (або) підвищеній поверховості (можливо експериментальних) житлових будинків, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркінгами, допоміжними будівлями і спорудами, розрахунковою загальною корисною площею орієнтування 94 580 кв.м.

Судом встановлено, що за замовленням ТОВ «ЖК Сонячний» Державним головним територіальним науково-дослідницьким та проектним інститутом «КримНДІпроєкт» (м. Сімферополь) розроблено містобудівне обґрунтування розміщення багатоквартирних багатоповерхових і підвищеної поверховості житлових будинків з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркінгами, допоміжними будівлями і спорудами за адресою: Україна, Автономна Республіка Крим, м. Ялта, смт. Гаспра, Севастопольське шосе в районі будинку №4 і №7, яке погоджене УМА м. Ялта і затверджено рішенням Гаспринської селищної ради №18 від 02.04.2008р.

Також, отримані технічні умови (висновки) служб, організацій, підприємств і установ м. Ялта, необхідні для розробки проектної документації на будівництво, реконструкцію і розширення об'єктів, для включення в робочий проект будівництва, якій виготовлений Товариством з обмеженою відповідальністю «Ялтапроект» за замовленням ТОВ «ЖК Сонячний», на проектування і будівництво багатоквартирних багатоповерхових і (або) підвищеній поверховості (можливо експериментальних) житлових будинків, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркінгами, допоміжними будівлями і спорудами.

Судом встановлено, що позивачем розроблений Проект землеустрою з відведення земельної ділянки (кадастровий номер 0111946200:01:004:0260), який був виконаний ТОВ "Ялтаземпроект" на підставі рішення Гаспринської селіщної ради від 14.12.2007 року № 17 для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами за адресою: Україна, АР Крим, смт. Гаспра, Севастопольське шосе в районі будинку №4 і №7.

Зазначений проект погоджений з усіма передбаченими чинним законодавством державними органами та має позитивний висновок Державної експертизи землевпорядної документації від 12.03.2008 року за № 1918-25.

Судом встановлено, що 09.11.2007 року УМА Ялтинської міської ради про можливість цільового використання земельної ділянки надано висновок № 05/2044 про погодження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки.

Судом встановлено, що 19.02.2008 року Алупкінською міською СЕС надано позитивний висновок № Ф-301/О 144 щодо відводу земельної ділянки.

Управлінням екологічної інспекції Південно-Кримського регіону надано висновок № 0269-90-3 від 07.02.2008 р. щодо узгодження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки площею 2,2500га.

Судом встановлено, що Республіканський комітет з охорони культурної спадщини 01.02.2008 року надав висновок вих.№825 про можливість відведення земельної ділянки площею 2,2500 га за адресою: смт. Гаспра, Севастопольське шосе в районі будинку №4 і №7 для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами.

Висновком від 22.02.2008р. ЯДУЗР узгоджено проект землеустрою № 4306-2/10-25.

Судом встановлено, що Гаспринська селіщна рада, розглянув надані матеріали по наданню в оренду ТОВ «ЖК Сонячний» земельної ділянки, враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії по землекористуванню і екології і постійною депутатською комісії по будівництву і архітектурі, керуючись вимогами Земельного кодексу України, Законом України «Про оренду землі», ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» прийняла рішення від 02.04.2008 року № 17, яким затвердила проект землеустрою з відведення земельної ділянки ТОВ «ЖК Сонячний» для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, код цільового використання - 1.13.2 (житлової забудови і комерційного використання) та надала в оренду на строк на 50 років земельну ділянку, розташовану за межами земель Ялтинського горно - лісового природного заповідника, розташованого в межах населеного пункту (смт. Гаспра) за адресою: смт. Гаспра, Севастопольське шосе в районі будинку №4 і №7, площею 2,2500 га, кадастровий номер 0111946200:01:004:0260.

07.05.2008 року між Гаспринською селіщною радою та ТОВ «ЖК Сонячний» був укладений договір оренди земельної ділянки площею 2,2500 га, розташованої за адресою: Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра, Севастопольське шосе в районі будинків №4 і №7, кадастровий номер земельної ділянки - 0111946200:01:004 0260, додатково до суміжної земельної ділянки, площею 2,1000 га, розташованому за адресою Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра. Севастопольське шосе, в районі будинку №4 що знаходиться в ТОВ «ЖК Сонячний» в довгостроковій оренді строком на 50 (п'ятдесят) років, згідно з договором оренди землі від 14.01.2008р. реєстраційний номер 040800700001 від 30.01.2008р.), для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами.

Договір оренди зареєстровано в Ялтинському відділенні Кримської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", у Державному реєстрі землі запис за № 040800700006 від 02.06.2008 року.

Відповідно до п.8 договору оренди строк оренди земельної ділянки - на 50років з дати його державної реєстрації і діє до повного виконання своїх обов'язків сторонами.

Відповідно до п.2 договору оренди земельна ділянка передається в оренду для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових і (або) підвищеної поверховості (можливо експериментальних) житлових будинків, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркінгами, допоміжними будівлями і спорудами, розрахунковою загальною корисною площею орієнтування 94580 кв.м. (дев'яносто чотири тисячі п'ятсот вісімдесят квадратних метрів) (код по УКЦИЗ - 1.13.2 «Житлової забудови і комерційного призначення»).

З п. 3 договору оренди вбачається, що на момент передачі на земельної ділянці капітальні та тимчасові будівлі, споруди відсутні.

Згідно з п.5 договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 4447537,88 грн.

Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі в розмірі 164197,44 грн. на рік. (п.9 Договору). Сплата орендної плати здійснюється рівними долями щомісячно до 30-го числа, наступного за розрахунковим місяцем (п.11 Договору).

Відповідно до п.5 акту прийому - передачи земельної ділянки від 09.07.2008 року до договору оренди від 07.05.2008 року метою використання є будівництво і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами.

Згідно з п.6 код та цільове використання землі визначені за Українським класифікатором цільового використання землі (УКЦІЗ) - 1.13.2 житлової забудови і комерційного призначення».

Згідно з п.7 класифікацію угідь визначено за формою № 6-зем. землі загального використання (рядок 12.4 шифр рядку за формою №6-зем - 97), по угіддям - зелені насадження загального користування (графа за формою №6-зем - 56).

21 травня 2012 року між Гаспринською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальність "ЖК Сонячний" був укладений договір про зміну договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Ялтинського міського нотаріального округу ОСОБА_3 07 травня 2008 року по реєстру №2887, зареєстрований у Державному реєстрі земель 20.06.2012р. за № 011194624000449.

Згідно з п.9 Договору орендна плата, визначена з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, справляється виключно у грошовій формі і становить 517291,50грн. в рік.

Пункт 11 Договору викладено в новий редакції: «Орендар вносить плату щомісячно не пізніше 30го числа наступного за звітним місяцем в розмірі 43107,63грн.».

Судом встановлено, що розмір орендної плати в договорі про зміну договору оренди землі від 07.05.2008 року розрахований на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка була проведена Управлінням держкомзему у м. Ялті та вказана в Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2538-2/10-25-2 від 05.07.2011 року.

Відповідно до вказаного витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 14107795,31 гривень.

Суд зазначає, що в Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №2538-2/10-25-2 від 05.07.2011 року до земельної ділянки площею 2,2500 га., що використовується Товариством з обмеженою відповідальність "ЖК Сонячний" для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами розташованої за адресою: смт. Гаспра, Севастопольське шосе в районі будинку №4 і №7, кадастровий номер ділянки - 0111946200:01:004:0260, застосовано коефіцієнт Кф - 2,5.

Не погодившись з діями відповідача, щодо застосування коефіцієнту функціонального використання - 2,5 до земельної ділянки площею 2,2500 га, що використовується ТОВ "ЖК Сонячний" для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, кадастровий номер 0111946200:01:004:0260, згідно Договору оренди земельної ділянки № 040800700006 від 07.05.2008 року, позивач оскаржив їх до суду.

Перевіряючи наявність підстав для задоволення позовних вимог, судом встановлено наступне.

За ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд зазначає, що нормативне обґрунтування встановлення та зміни категорій землі наведено у Земельному кодексі України, Українському класифікаторі цільового використання землі (УКЦВЗ), затвердженому листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року №14-1-7/1205, та Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 № 502 (який діяв на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ч.1 ст.20 ЗК України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Нормативне визначення категорій землі наведено в ст. 19 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), згідно якої регламентовано поділ землі на категорії за критерієм цільового призначення, зокрема такі :

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісового фонду;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно зі ст.38 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Згідно зі ст.41 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.

Таким чином, з вищевикладеного вбачається, що встановлення цільового призначення земельної ділянки в межах населеного пункту здійснюється на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Судом встановлено, що на момент надання земельної ділянки в оренду ТОВ "ЖК Сонячний", на підставі рішення Гаспринської селищної ради від 02.04.2008 року № 17, її категорія за критерієм цільового призначення, була встановлена для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, про що було прямо зазначено в земельно-кадастровій інформації, яка була розроблена Ялтинським міським управлінням земельних ресурсів.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 116 Земельного Кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Перелік документів, що посвідчують право на земельну ділянку визначений статтею 126 Земельного кодексу України.

Згідно частини 5 ст. 126 ЗК України (в редакції, що діла на момент виникнення спірних правовідносин) право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону, або договором оренди землі та договором відчуження права оренди землі, зареєстрованими відповідно до закону.

Таким чином, рішенням Гаспринської селищної ради №17 від 02.04.2008 року та договором оренди земельної ділянки між Гаспринською селищною радою та ТОВ «ЖК Сонячний» від 07.05.2008 року посвідчено право ТОВ «ЖК Сонячний» на оренду земельної ділянки площею 2,2500 га, за адресою: смт. Гаспра, Севастопольське шосе в районі будинків №4 і №7.

Стосовно позовних вимог про застосування у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 05.07.2011 № 2538-2/10-25-2 коефіцієнту функціонального використання 2,5, суд зазначає наступне.

За статтею 201 ЗК України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Закону України "Про оцінку земель" № 1378-IV від 11.12.2003 року нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (стаття 5 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Суд зазначає, що земельна ділянка, розташована за адресою: АРК, смт. Гаспра, Севастопольське шосе в районі будинків №4 і №7 знаходиться в адміністративних межах смт. Гаспра.

За таких обставин суд вважає правильним застосування при визначенні грошової нормативної оцінки зазначеної земельної ділянки Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом № 18/15/21/11 від 27.01.2006 року Держкомзему, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України, Української академії аграрних наук, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за N 388/12262. До того ж, зазначена земельна ділянка відноситься до земель несільськогосподарського призначення за своїм цільовим призначенням.

У розділі 3 Порядку закріплена нормативна грошова оцінка земель населених пунктів. В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою.

За п. 3.3 Порядку в цій формулі використовується коефіцієнт, який враховує функціональне використання земельної ділянки (Кф), табл. 1.1 (додаток 1 до Порядку).

Таблиця 1.1 визначає коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки, за якою категорії земель за функцією використання розподілено на 10 видів, одним із яких є інші землі. При цьому критерієм поділу визначено склад категорії земель (код розділу - за КВЕД).

За допомогою значеної класифікації і визначається значення коефіцієнта Кф -у даному випадку суд вказує, що його значення для земель, зайнятихі поточним та відведеним під майбутнє будівництво складає 0,5.

Суд окремо звертає увагу сторін по справі на те, що згідно всіх наданих позивачем та відповідачем документів функціональне призначення землі було визначене як будівництво і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, вказана ділянка за категорією земель відноситься до інших земель.

Судом встановлено, що відповідно довідки Головного управління статистики в АРК № АБ 264718 від 26.10.2010 року, видами діяльності позивача за КВЕД є 45.21.1 - будівництво будівель; 45.21.6 - будівництво інших споруд, 70.11.0 - організація будівництва об'єктів нерухомості для продажу чи здавання в оренду; 70.12.0 - купівля та продаж власного нерухомого майна; 70.20.0 - здавання в оренду власного нерухомого майна.

Відповідно до довідки Головного управління статистики в АРК № АБ 264718 від 26.10.2010 року, видом діяльності позивача за КВЕД є також 45.21.1 - будівництво будівель. Зазначена діяльність класифікується за КВЕД яка повністю відповідає категорії земель - "Землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво", а отже й необхідності застосування коефіцієнта 0,5 який враховує функціональне використання земельної ділянки.

Крім того, у всіх документах, що надавалися позивачем до державних органів для розробки проекту відведення земельної ділянки та технічної документації, було вказано функціональне призначення цієї земельної ділянки - будівництво і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, що повністю спростовує протилежну позицію відповідача стосовно функціонального призначення земельної ділянки для оптової торгівлі.

Суд зазначає, що умовами договору передбачено, що земельна ділянка була надана TOB «ЖК Сонячний» для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, розрахунковою загальною корисною площею орієнтовно 94580 кв.м.

До договору оренди земельної ділянки від 07.05.2008 року не вносилися зміни щодо цільового призначення ділянки, тож відповідно, у відповідача не було підстав під час проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки для видачі даних для рахунку розміру орендної плати застосовувати встановлений для земель комерційного використання коефіцієнт 2,5, без внесення відповідних змін до умов договору.

Враховуючи викладене, суд не погоджується з висновками відповідача про віднесення земельної ділянки до категорії земель комерційного призначення, що призвело до застосування невірного коефіцієнта для комерційного використання - 2,5, який не враховує справжнє функціональне використання земельної ділянки.

Суд зазначає, що віднесення, на думку відповідача, земельної ділянки за категорією до земель комерційного призначення взагалі суперечить матеріалам справи, не підтверджується жодними доказами та є лише припущенням відповідача, оскільки всі наявні докази доводять та визначають призначення землі, як землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво.

Фактично відповідач самостійно та безпідставно змінив функціональне призначення землі на землі комерційного призначення.

Суд також відзначає, що відповідно до довідки №567-02/13 Виконкому Гаспринської селищної ради від 15.03.2013 року на сьогоднішній день позивач у встановленому законом порядку, здійснює проектно-дослідницькі роботи для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових житлових будинків на вищезгаданій земельній ділянці.

ТОВ «ЖК Сонячний» отримані технічні умови служб міста; розроблені і погоджені з УГА м. Ялта ескізний проект і містобудівне обґрунтування розміщення багатоквартирних багатоповерхових і підвищеної поверховості житлових будинків з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркінгами, допоміжними будівлями і спорудами за адресою: Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра. Севастопольське шосе в районі будинків №4 і №7.

Рішенням виконавчого комітету Гаспрінського селищної ради №26 від 14.03.2013р. ТОВ «ЖК Сонячний» отримане дозвіл на установку тимчасового обгороджування і пристрій під'їзних шляхів до земельної ділянки.

Все вищевикладене підтверджує використання ООО «ЖК Сонячний» земельної ділянки площею 2,2500 га, розташованого за адресою: Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра, Севастопольське шосе, в районі будинку №7 по його цільовому призначенню - «для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових і (або) підвищеної поверховості (можливо експериментальних) житлових будинків, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркінгами, допоміжними будівлями і спорудами».

Отже, судом встановлено, що оскільки цільове та функціональне використання земельної ділянки, що передана в оренду позивачу, повністю співпадає та ці землі відносяться до земель, зайнятих поточним та відведеним під майбутнє будівництво, застосування під час здійснення оцінки землі коефіцієнта комерційного використання землі є безпідставним.

Суд враховує, що рішення, дії суб'єкта владних повноважень не можуть бути упередженими, тобто здійснюватися дискримінаційно через власний, у тому числі фінансовий, корпоративний інтерес. Приймаючи рішення по справі або вчинюючи дію, суб'єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може проявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб'єкта, визначених законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Управління земельних ресурсів у м.Ялта АР Крим є органом державної влади і, відповідно, його діяльність має підпорядковуватись вимогам наведеної норми Конституції України та інших нормативно-правових актів.

Суд зазначає, що на момент розроблення відповідної нормативної грошової оцінки земельної ділянки а також на момент судового розгляду справи у відповідача відсутні будь-які підстави визначати функціональне призначення земельної ділянки як комерційне.

Таким чином, застосування відповідачем коефіцієнту функціонального використання як для земель комерційного призначення при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за даних умов є протиправним, дії Управління земельних ресурсів у м.Ялта АРК в частині застосування коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного призначення - 2,5 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди земельної ділянки від 07.05.2008 року не можна визнати такими, що відповідають діючому законодавству.

Згідно частини 2 статті 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Позивач заявив позовні вимоги про визнання протиправними дій Управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим щодо видачі Товариству з обмеженою відповідальністю "ЖК Сонячний" Виписки з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки (вих. № 2538-2/10-25-2 від 05.07.2011р.) згідно з якою застосований коефіцієнт функціонального використання 2,5.

Але суд вважає, що належним способом захисту порушеного права є визнання протиправними дії Управління державного комітету по земельних ресурсах у м.Ялта АР Крим щодо застосування у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 05.07.2011 № 2538-2/10-25-2 до земельної ділянки площею 2,2500 га (кадастровий номер - 0111946200:01:004:0260), розташованої за адресою Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра. Севастопольське шосе в районі будинків №4 і №7, що використовується ТОВ «ЖК Сонячний» для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами коефіцієнту функціонального використання 2,5.

Також задоволенню підлягають позовні вимоги про зобов'язання Управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим встановити з 01.07.2011 року до завершення будівництва для земельної ділянки загальною площею 2,2500 га, що знаходиться за адресою: Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра, Севастопольське шосе, у районі будинків №4 і №7, кадастровий номер земельної ділянки - 0111946200:01:004:0260, яка надана Товариству з обмеженою відповідальністю "ЖК Сонячний" для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, розрахунковою загальною корисною площею орієнтовно 94580 кв.м. коефіцієнт функціонального використання - 0,5 "інші землі - землі, зайняті поточним та відведених під майбутнє будівництво"; про зобовязання Управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим перерахувати з 01.07.2011 року нормативну грошову оцінку вищевказаної земельної ділянки загальною площею 2,2500га, що знаходиться за адресою: Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра, Севастопольське шосе, у районі будинків №4 і №7, кадастровий номер земельної ділянки - 0111946200:01:004:0260, яка надана Товариству з обмеженою відповідальністю "ЖК Сонячний" для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, розрахунковою загальною корисною площею орієнтовно 94580 кв.м. з врахуванням нового функціонального коефіцієнту - 0,5, передбаченого для земельних ділянок "інші землі - землі, зайняті поточним та відведених під майбутнє будівництво".

Таким чином позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Судом 01.04.2013 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, а 08.04.2013 року постанова складена у повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 98,160-163 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати протиправними дії Управління державного комітету по земельних ресурсах у м.Ялта АР Крим щодо застосування у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 05.07.2011 № 2538-2/10-25-2 до земельної ділянки площею 2,2500 га (кадастровий номер - 0111946200:01:004:0260), розташованої за адресою Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра. Севастопольське шосе в районі будинків №4 і №7, що використовується ТОВ «ЖК Сонячний» для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами коефіцієнту функціонального використання 2,5.

3. Зобов'язати Управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим встановити з 01.07.2011 року до завершення будівництва для земельної ділянки загальною площею 2,2500 га, що знаходиться за адресою: Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра, Севастопольське шосе, у районі будинків №4 і №7, кадастровий номер земельної ділянки - 0111946200:01:004:0260, яка надана Товариству з обмеженою відповідальністю "ЖК Сонячний" для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, розрахунковою загальною корисною площею орієнтовно 94580 кв.м. коефіцієнт функціонального використання - 0,5 "інші землі - землі, зайняті поточним та відведених під майбутнє будівництво".

4. Зобов'язати Управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим перерахувати з 01.07.2011 року нормативну грошову оцінку вищевказаної земельної ділянки загальною площею 2,2500га, що знаходиться за адресою: Україна, АР Крим, м. Ялта, смт. Гаспра, Севастопольське шосе, у районі будинків №4 і №7, кадастровий номер земельної ділянки - 0111946200:01:004:0260, яка надана Товариству з обмеженою відповідальністю "ЖК Сонячний" для будівництва і обслуговування багатоквартирних багатоповерхових та (або) поверхової етажності (можливо експериментальних) жилих домів, з інфраструктурою, комплексом сфери послуг, паркингами, додатковими будівлями та спорудами, розрахунковою загальною корисною площею орієнтовно 94580 кв.м. з врахуванням нового функціонального коефіцієнту - 0,5, передбаченого для земельних ділянок "інші землі - землі, зайняті поточним та відведених під майбутнє будівництво".

5. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЖК Сонячний" (ЄДРПОУ 35128739) 103,23 грн. судового збору.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя підпис Трещова О.Р.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення01.04.2013
Оприлюднено15.05.2013
Номер документу31142584
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/2007/13-а

Ухвала від 22.07.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Ухвала від 16.07.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Ухвала від 08.07.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Ухвала від 08.07.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Ухвала від 27.05.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Постанова від 01.04.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Трещова О.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні