Постанова
від 08.04.2013 по справі 801/476/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

08 квітня 2013 р. (13:30 год.) Справа №801/476/13

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., при секретарі Богацькій А.О.

за участю представників сторін:

від позивача: Фоміних Віктор Сергійович, довіреність № 06/01-93 від 10.01.13р., посвідчення №1512;

відповідач: ОСОБА_2, від 10.01.13р., паспорт серії НОМЕР_2;

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Алуштинського міського центру зайнятості

до ОСОБА_2

про стягнення,

Суть спору: До Окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Алуштинського міського центру зайнятості до ОСОБА_2 про стягнення заборгованості у розмірі 5452,59 грн.

Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.01.2013 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

В судовому засіданні 08.04.2013 року представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та пояснив, що ОСОБА_2 за її заявою була зареєстрована 24.01.2011 року в Алуштинському міському центрі зайнятості як особа, яка шукає роботу, тай їй було надано статус безробітного у відповідності до п. 12 Порядку реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 219 від 14.02.2007 року, а також призначено допомогу по безробіттю у відповідності зі ст. ст. 22. 23 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».

Представник позивача зазначив, що згідно інформації реєстратора виконавчого комітету Алуштинської міської ради ОСОБА_2 зареєстрована як фізична особа-підприємець з 06.04.1999р. по теперішній час. 07.12.2010 року Державним реєстратором до Єдиного державного реєстру внесено запис про внесення судового рішення щодо припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, що не пов'язано з її банкрутством.

Представник позивача пояснив, що запис про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 до теперішнього часу до Єдиного державного реєстру не внесений. Таким чином, у період з 06.04.1999р. по теперішній час ОСОБА_2 є фізичною особою - підприємцем та не має права бути визнаною безробітною та отримувати допомогу з безробіття.

Згідно акту розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення № 82 від 12.10.2012р., складеного Алуштинським міським центром зайнятості відповідно до вимог Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», ОСОБА_2 у період перебування на обліку в Алуштинському МЦЗ в якості безробітної з 31.01.2011р. по 14.12.2011р. була зареєстрована як фізична особа-підприємець.

Представник позивача в судовому засіданні зазначив, що в результаті перебування на обліку відповідачу незаконно виплачувалась допомога з безробіття в загальній сумі 5452,59 грн.

Таким чином, ОСОБА_2 у період з 31.01.2011 року по 14.12.2011 року незаконно отримала 5452,59 грн., у зв'язку з ненаданням нею відомостей про реєстрацію у якості фізичної особи-підприємця.

Відповідач в судовому засіданні 08.04.2013 року проти задоволення адміністративного позову заперечував, посилаючись на необізнаність та пояснив, що не мала корисних намірів.

Заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 17 КАС України до юрисдикції адміністративного суду віднесено розгляд справ за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встанов лених законом.

Пунктом 7 ч. 1 ст. 3 КАС України дано визначення суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 34 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 року № 1533-ІІІ зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 1533) Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття зобов'язаний виплачувати забезпечення та надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом; вживати заходів до раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду; контролювати правильність витрат за страхуванням на випадок безробіття, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань страхування на випадок безробіття, правильність призначення роботодавцем та виплати застрахованим особам допомоги по частковому безробіттю.

Згідно з ч. 2 ст. 12 Закону № 1533 функції робочих органів виконавчої дирекції Фонду покладаються на центр зайнятості Автономної Республіки Крим, обласні, Київський і Севастопольський міські, районні, міськрайонні, міські та районні у містах центри зайнятості.

Правовий статус центрів зайнятості визначений Законом України «Про зайнятість населення» № 803-XII від 08.07.2011 року зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 803), статтею 18 якого встановлено, для реалізації державної політики зайнятості населення, професійної орієнтації, підготовки і перепідготовки, працевлаштування та соціальної підтримки тимчасово не працюючих громадян у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, створюється державна служба зайнятості, діяльність якої здійснюється під керівництвом Міністерства праці та соціальної політики України, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування (абз. 1 ст. 18 Закону № 803).

Державна служба зайнятості складається з: Державного центру зайнятості Міністерства праці та соціальної політики України, центру зайнятості Автономної Республіки Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських, районних, міськрайонних, міських і районних у містах центрів зайнятості, центрів організації професійного навчання незайнятого населення і центрів професійної орієнтації населення, інспекцій по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення (абз. 2 ст. 18 Закону № 803).

Отже, судом встановлено, що Алуштинський міський центр зайнятості є установою Державної служби зайнятості та підпорядковується Міністерству праці та соціальної політики Автономної Республіки Крим, яке відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство праці та соціальної політики Автономної Республіки Крим, затвердженого Постановою Ради Міністрів Автономної Республіки Крим від 13.06.2005 року № 249, є республіканським органом виконавчої влади.

Судом встановлено, що Алуштинський міський центр зайнятості, реалізуючи свої завдання та функції у відносинах з фізичними та юридичними особами, є органом виконавчої влади та, відповідно, суб'єктом владних повноважень.

Судом встановлено, що центри зайнятості населення відносяться до робочих органів виконавчої дирекції Фонду, у той же час повноваження центрів зайнятості також визначені абзацом 9 пункту 2 статті 19 Закону № 803, відповідно до якого Державна служба зайнятості має право в установленому законодавством порядку подавати громадянам допомогу по безробіттю та матеріальну допомогу по безробіттю, припиняти і відкладати їх виплати.

Механізм проведення розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» визначений Порядком розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2006 року № 357 зі змінами та доповненнями (далі - Порядок),

Відповідно до абз. 2 п. 6 Порядку якщо відомості про доходи є недостовірними з вини особи, центри зайнятості припиняють відповідні виплати, а суми здійснених з дня призначення виплат стягуються з такої особи відповідно до пункту 7 цього Порядку.

Відповідно до п. 7 Порядку рішення про повернення коштів особою та відшкодування коштів роботодавцем приймається директором центру зайнятості і оформляється наказом (абз. 1 п. 7 Порядку).

Протягом двох робочих днів після прийняття рішення про відшкодування коштів роботодавцем центр зайнятості надсилає роботодавцю повідомлення про необхідність відшкодування незаконно виплачених особі коштів протягом 10 календарних днів після отримання повідомлення (абз. 2 п. Порядку).

Повернення коштів особою здійснюється протягом 10 робочих днів після її ознайомлення під особистий підпис з прийнятим рішенням про повернення коштів (абз. 3 п. Порядку).

У разі відмови особи повернути кошти або відмови роботодавця відшкодувати кошти, а також у разі неповернення (невідшкодування) їх у встановлений строк стягнення таких коштів здійснюється у судовому порядку відповідно до законодавства. Можливість вирішення спорів, які виникають у зв'язку із застосуванням Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» саме у судовому порядку визначена також статтею 39 зазначеного Закону (абз. 4 п. Порядку).

Таким чином, судом встановлено, що Алуштинський міський центр зайнятості відповідно до законодавства має право подавати до суду позовні заяви до фізичних осіб щодо стягнення з громадян безпідставних виплат у вигляді допомоги по безробіттю.

Суд зазначає, що відповідно до частин 1, 2 ст. 6 Закону № 1533 право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття (далі - забезпечення) та соціальні послуги мають застраховані особи. Право на забезпечення та соціальні послуги за цим Законом мають також незастраховані особи, які вперше шукають роботу, інші незастраховані особи у разі їх реєстрації в установленому порядку як безробітних.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 відповідно до даних персональної картки НОМЕР_3 відноситься до застрахованих осіб, які мають право на матеріальне забезпечення (а.с.6-7).

Таким чином, судом встановлено, що відповідач відповідно до ст. 6 Закону № 1533 має право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги.

Згідно п. «в» ч. 1 ст. 25 Закону № 803 держава створює умови незайнятим громадянам у поновленні їх трудової діяльності та забезпечує їм виплату в установленому порядку допомоги по безробіттю.

Частиною 2 ст. 25 Закону № 803 встановлено, що розміри та умови надання матеріального забезпечення на випадок безробіття визначаються Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».

Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону № 1533 одним з видів забезпечення за цим Законом є допомога по безробіттю, у тому числі одноразова її виплата для організації безробітним підприємницької діяльності.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону № 1533 застраховані особи, визнані у встановленому порядку безробітними, які протягом 12 місяців, що передували початку безробіття, працювали на умовах повного або неповного робочого дня (тижня) не менше 26 календарних тижнів та сплачували страхові внески, мають право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу.

Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону № 1533 допомога по безробіттю виплачується з 8 дня після реєстрації застрахованої особи в установленому порядку в державній службі зайнятості.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 перебувала на обліку як безробітна у Алуштинському міському центрі зайнятості у період з 31.01.2011 року по 14.12.2012 року, що підтверджується реєстраційною персональною карткою НОМЕР_3 (а.с.6-7), витягом з наказів про прийняті рішення по особі (а.с.8-9).

Відповідачем 31.01.2011 року була подана заява до Алуштинського міського центру зайнятості про надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю, відповідно до Законів України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (а.с.11, 12).

В заяві відповідач зазначив, що на момент подачі заяви вона не зареєстрована як суб'єкт підприємницької діяльності, трудовою діяльністю не займається, пенсію не отримує, не має права на пенсію за віком, в т.ч. на пільгових умовах, та пенсію за вислугою років.

У витягу із наказів «Про прийняття рішень службою зайнятості, передбачених Законами України «Про зайнятість населення», «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та нормативними актами щодо їх застосування» від 15.12.2011 року зазначено, що Наказом від 31.01.2011 року № НТ110131 ОСОБА_2 надано статус безробітного з 31.01.2011 року; призначено допомогу по безробіттю як застрахованій особі залежно від страхового стажу відповідно до п.п. 1, 3, 4 ст. 22, п. 1 ст. 23 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та п. 2.1 «Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності» у розмірі, встановленому законодавством, з 31.01.2011 року по 25.01.2012 року.

Судом встановлено, що 12.10.2012 року Алуштинським міським центром зайнятості було проведено звірку з приводу правомірності знаходження на обліку гр. ОСОБА_2 за період з 31.01.2011 року по 14.11.2011 року, за результатами якої було складено Акт № 82 розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (а.с.15).

Перевіркою було встановлено, що за результатами запиту до держреєстратора було отримано витяг з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців від 11.10.2012 року №14867027 - Державна реєстрація фізичної особи-підприємця з 06.04.1999р. Стан фізичної особи-підприємця: в стані припинення підприємницької діяльності. У зв'язку з чим перевіряючим було зроблено висновки про те, що гр. ОСОБА_2, подала про себе неправдиві відомості при реєстрації в Алуштинському міському центрі зайнятості в частині ненадання відомостей про реєстрацію, як фізичної особи-підприємця 06.04.1999р. В зв'язку з чим виникає переплата допомоги по безробіттю за період знаходження на обліку, а саме: період з 31.01.2011р. (дата початку виплати допомоги п безробіттю) по 14.12.2011р. (дата припинення виплати допомоги по безробіттю) в сумі 5452,59 грн.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 звернулась із заявою про зняття з обліку з 14.12.2011 року у зв'язку з відмовою від послуг служби зайнятості.

Наказом від 14.12.2011 року № НТ111214 відповідачу припинено виплату допомоги по безробіттю у зв'язку із поданням безробітним письмової заяви про відмову від послуг ДСЗ відповідно до п.п. «10» п. 1 ст. 3 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» з 14.12.2011 року; ОСОБА_2 знято з обліку у зв'язку з поданням нею письмової заяви про відмову від послуг СЗ відповідно до п.20 Порядку реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних.

Алуштинським міським центром зайнятості 17.10.2012 року був виданий наказ № 172 «Про відшкодування коштів безробітним», яким було наказано застосувати заходи зі стягнення коштів Фонда загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття з ОСОБА_2 в сумі 5452,29 грн. (а.с.5).

Перевіряючи обґрунтованість позовних вимог, судом встановлено наступне.

Пунктом «б» ч. 3 ст. 1 Закону № 803 передбачено, що в Україні до зайнятого населення належать громадяни, що проживають на території держави на законних підставах, громадяни, які самостійно забезпечують себе роботою, включаючи підприємців, осіб, зайнятих індивідуальною трудовою діяльністю, творчою діяльністю, члени кооперативів, фермери та члени їх сімей, що беруть участь у виробництві, а також члени особистих селянських господарств, діяльність яких здійснюється відповідно до Закону України «Про особисте селянське господарство».

Частинами 2, 3 ст. 36 Закону передбачено, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Таким чином, в порушення ст. 36 Закону № 1533 ОСОБА_2 не повідомила Алуштинський міський центр зайнятості про те, що була зареєстрована в якості фізичної особи-підприємця.

Судом встановлено, що під час перебування на обліку в якості безробітного, відповідач був зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності.

Як вбачається з Довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 29.01.2013 року 07.12.2010 року Державним реєстратором до Єдиного державного реєстру внесено запис про внесення судового рішення щодо припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця ОСОБА_2, що не пов'язано з її банкрутством.

Відповідно до ч. 3 ст. 46 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» № 755-IV від 15.05.2003 року фізична особа позбавляється статусу підприємця з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.

Згідно пояснень Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців виконавчого комітету Алуштинської міської ради АР Крим ОСОБА_2 визначені пп. 11-20 ст. 47 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» № 755-IV від 15.05.2003 року документи подала лише 14.02.2013 року, у той же день державний реєстратор вніс запис про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця ОСОБА_2

Таким чином, судом встановлено, що на час перебування ОСОБА_2 на обліку в Алуштинському МЦЗ вона була зареєстрована у якості фізичної особи - підприємця і позбулася цього статусу лише під час судового розгляду справи.

Таким чином, в порушення ст. 36 Закону відповідач не повідомив позивача про його реєстрацію в якості суб'єкта підприємницької діяльності.

Відповідно до абз. 1 п. 3 ст. 36 Закону сума виплаченого забезпечення відповідачу внаслідок умисного невиконання ним своїх обов'язків та зловживання ними підлягає стягненню з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Згідно з пунктами 6, 7 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2006 року №357, у разі встановлення центрами зайнятості відповідно до цього Порядку належності безробітної особи до категорії зайнятих така особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг. Якщо відомості про доходи особи, на підставі яких призначено матеріальне забезпечення, є недостовірними з вини роботодавця, центри зайнятості проводять перерахунок страхових виплат з дня їх призначення. Суми незаконно виплачених коштів відшкодовуються роботодавцем. Виплата коштів, недоотриманих особою внаслідок заниження суми страхових виплат, здійснюється за рахунок коштів Фонду.

Таким чином, матеріальна допомога по безробіттю в сумі 5452,59 грн. отримана відповідачем незаконно та підлягає стягненню з відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що позовні вимоги про стягнення з ОСОБА_2 5452,59 грн. необґрунтовано отриманої допомоги по безробіттю є обґрунтованими, підтверджуються матеріалами справи та підлягають задоволенню.

У зв'язку зі складністю справи судом 08.04.2013 року проголошені вступна та резолютивна частини постанови, а 15.04.2013 року постанова складена у повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись статтями 158, 159, 160, 163 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) на користь Алуштинського міського центру зайнятості (ЄДРПОУ 20708557, р/р 37170001000401 в ГУ ДКСУ в АРК м. Сімферополь, МФО 824026) 5452,59 грн. необгрнутовано отриманої допомоги по безробіттю.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кушнова А.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення08.04.2013
Оприлюднено20.05.2013
Номер документу31254103
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/476/13-а

Ухвала від 30.05.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Постанова від 08.04.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 18.03.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 27.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 04.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 08.01.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні