Постанова
від 17.05.2013 по справі 805/4890/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 травня 2013 р. Справа №805/4890/13-а

Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови:

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Давиденко Т.В.

при секретарі судового засідання Грішаєві Є.Є.

за участю представників сторін:

від позивача - Шукост О.П. - довір. від 02.01.2013 року № 08-81/05д

від відповідача - Недомовна Т.В. - довір. від 03.01.2013 року № 52/06

розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву Державного підприємства

"Макіїввугілля"

до відповідача Управління Пенсійного фонду України в Гірницькому районі м.

Макіївки Донецької області

про визнання недійсним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство «Макіїввугілля» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Пенсійного фонду України в Гірницькому районі м. Макіївки Донецької області про визнання недійсними та скасування рішення від 17.12.2012 року № 1730 про застосування штрафу в сумі 7839 грн. 34 коп. та нарахування пені в сумі 1954 грн. 01 коп. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

Доводи позовної заяви обґрунтовує тим, що, як вважає позивач, рішення, які оскаржуються, прийняті відповідачем з перевищенням повноважень та не у спосіб, визначений Законом.

Вказує на те, що відповідач, приймаючи рішення від 17.12.2012 року № 1730 про застосування штрафу в сумі 7839 грн. 34 коп. та нарахування пені в сумі 1954 грн. 01 коп. за період з 30.07.2012 року по 01.10.2012 року, повинен був прийняти рішення за календарний місяць (звітний період).

Зазначає, що у рішенні, яке оскаржується, відсутні посилання на наявність підстав у страхувальника для застосування штрафних санкцій, а саме, при застосуванні штрафу не приведені дані карток особових рахунків платників та не додані до рішення їх копії, при нарахуванні пені не приведені посилання на документи, що підтверджують суму єдиного внеску та строк їх сплати та на документи, що підтверджують суму та дату погашення недоїмки за єдиним внеском, а також не додані їх копії, відсутнє посилання на норму Закону, яка передбачає відповідальність за порушення строків сплати єдиного внеску.

Вважає, що відповідач неправомірно перерозподілив кошти, направлені для сплати єдиного внеску за період з серпня 2011 року по листопад 2012 року, в рахунок погашення штрафних санкцій за попередній період.

Враховуючи наведене, вважає, що рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску підлягає скасуванню в частині нарахування зайвих сум штрафу та пені.

В запереченнях на позовну заяву вказав на її безпідставність та зазначив, що оскільки у позивача існувала заборгованість зі сплати єдиного внеску, органом Пенсійного фонду при отриманні платежів здійснювався перерозподіл сум в рахунок погашення заборгованості, яка виникла раніше, у зв'язку з чим застосовувались штрафні санкції та нараховувалась пеня.

Просив у задоволенні позовної заяви відмовити в повному обсязі.

Представник позивача у судовому засіданні доводи позовної заяви підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві, просив позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти доводів позовної заяви заперечував з підстав, викладених у запереченнях.

Враховуючи наведене, просив в задоволені позовної заяви відмовити.

Дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви, заслухавши представників сторін, суд встановив.

ДП «Макіїввугілля» є юридичною особою, включене до Єдиного державного Реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ 32442295), зареєстроване за юридичною адресою: 86157, Донецька область, м. Макіївка, пл.. Радянська, 2.

«Проектно - конструкторське бюро» є відокремленим підрозділом ДП «Макіїввугілля», включене до Єдиного державного Реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ 26391185), зареєстроване за юридичною адресою: 86152, Донецька область, м. Макіївка, вул. Філатова, б. 9, та взяте на облік платника єдиного внеску до Управління Пенсійного фонду України в Гірницькому районі м. Макіївки Донецької області.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, станом на 30.07.2012 року у ВП «Проектно - конструкторське бюро» існувала заборгованість зі сплати єдиного внеску: 36,82% - в сумі 68327 грн. 29 коп., 2% - в сумі 41 грн., 3,6% - в сумі 7844 грн. 37 коп., 8,41% - в сумі 1373 грн. 88 коп., 33,2% - в сумі 806 грн. 85 коп. (а.с. 9).

Як встановлено судом та не заперечується сторонами у справі, оскільки у ВП «Проектно - конструкторське бюро» існувала заборгованість зі сплати єдиного внеску, УПФУ в Гірницькому районі м. Макіївки при надходженні поточних платежів з єдиного внеску здійснювало перерозподіл сум платежів в рахунок погашення боргу, який виник раніше.

17.12.2012 року УПФУ в Гірницькому районі м. Макіївки прийняло рішення № 1730 про застосування до ВП «Проектно - конструкторське бюро» штрафних санкцій в сумі 7839 грн. 34 коп. та нарахування пені в сумі 1954 грн.01 коп. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за період з 30.07.2012 року по 01.10.2012 року.

Як вбачається з розрахунку, орган Пенсійного фонду фінансові санкції та пеню нараховував наступним чином:

станом на 17.12.2012 року сума боргу з єдиного внеску по особовому рахунку 36,82 % складає суму 68327 грн. 29 коп.

- дата зарахування 22.08.2012 року в сумі 68327 грн. 29 коп., прострочено 23 дні, застосовані фінансові санкції в сумі 6832 грн. 73 коп., нарахована пеня в сумі 1571 грн. 53 коп.

станом на 17.12.2012 року сума боргу з єдиного внеску по особовому рахунку 2 % складає суму 41 грн.

- дата зарахування 21.08.2012 року в сумі 41 грн., прострочено 22 дні, застосовані фінансові санкції в сумі 4 грн. 10 коп., нарахована пеня в сумі 0 грн. 90 коп.

станом на 17.12.2012 року сума боргу з єдиного внеску по особовому рахунку 3,6 % складає суму 7844 грн. 37 коп.

- дата зарахування 22.08.2012 року в сумі 5308 грн. 53 коп., прострочено 23 дні, застосовані фінансові санкції в сумі 530 грн. 85 коп., нарахована пеня в сумі 122 грн. 10 коп.

- дата зарахування 06.09.2012 року в сумі 624 грн. 52 коп., прострочено 38 днів, застосовані фінансові санкції в сумі 62 грн. 45 коп., нарахована пеня в сумі 23 грн. 73 коп.;

- дата зарахування 28.09.2012 року в сумі 541 грн. 62 коп., прострочено 60 днів, застосовані фінансові санкції в сумі 54 грн. 16 коп., нарахована пеня в сумі 32 грн. 50 коп.;

- дата зарахування 01.10.2012 року в сумі 1369 грн. 70 коп., прострочено 63 дні, застосовані фінансові санкції в сумі 136 грн. 97 коп., нарахована пеня в сумі 86 грн. 29 коп.

станом на 17.12.2012 року сума боргу з єдиного внеску по особовому рахунку 8,41 % складає суму 1373 грн. 88 коп.

- дата зарахування 28.09.2012 року в сумі 1373 грн. 88 коп., прострочено 60 днів, застосовані фінансові санкції в сумі 137 грн. 39 коп., нарахована пеня в сумі 82 грн. 43 коп.

станом на 17.12.2012 року сума боргу з єдиного внеску по особовому рахунку 33,2 % складає суму 806 грн. 85 коп.

- дата зарахування 21.08.2012 року в сумі 365 грн. 17 коп., прострочено 22 дні, застосовані фінансові санкції в сумі 36 грн. 52 коп., нарахована пеня в сумі 8 грн. 03 коп.;

- дата зарахування 28.09.2012 року в сумі 441 грн. 68 коп., прострочено 60 днів, застосовані фінансові санкції в сумі 44 грн. 17 коп., нарахована пеня в сумі 26 грн. 50 коп.(а.с. 9-10).

27.12.2012 року ДП «Макіїввугілля» звернулось до УПФУ в Гірницькому районі м. Макіївки зі скаргою № 08-81/521 відносно рішення від 17.12.2012 року № 1730 про застосування штрафу в сумі 7839 грн. 34 коп. та нарахування пені в сумі 1954 грн. 01 коп. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску та просило скасувати зазначене рішення.

23.01.2013 року ДП «Макіїввугілля» отримало рішення УПФУ в Гірницькому районі м. Макіївки від 18.01.2013 року № 508/08 про залишення скарги від 27.12.2012 року №08-81/521 без розгляду.

Між сторонами немає розбіжностей, щодо обставин справи, встановлених адміністративним судом, в позовній заяві позивач просив визнати недійсним та скасувати рішення від 17.12.2012 року № 1730 про застосування штрафу та нарахування пені.

Проаналізувавши матеріали справи, доводи позовної заяви, заперечень, доповідь представників позивача та відповідача, суд вважає позовну заяву такою, що задоволенню не підлягає, з наступних підстав.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За Преамбулою Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» цей Закон, розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Статтею 58 зазначеного Закону на Пенсійний фонд покладене керівництво та управління солідарною системою, збір, акумуляція та облік страхових внесків, призначення пенсії та підготовка документів для її виплати, забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання, здійснення контролю за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішення питань, пов'язаних з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснення адміністративного управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені Законом і статутом Пенсійного фонду.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», пунктом 7 частини 1 статті 1 якого визначено, що Пенсійний фонд України - орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести облік платників єдиного внеску, забезпечувати збір та ведення обліку страхових коштів, контролювати повноту та своєчасність їх сплати, вести Державний реєстр загальнообов'язкового державного соціального страхування та виконувати інші функції, передбачені законом.

Тобто, відповідач у справі - орган владних повноважень, який виконує владні управлінські функції, надані йому чинним законодавством, відносно платників страхових внесків.

Згідно п.1 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» платниками єдиного внеску є роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Таким чином, в розумінні зазначеної норми Закону позивач є платником єдиного внеску.

Пунктом 1 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» на позивача, як платника єдиного внеску, покладений обов'язок своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Згідно ч. 2 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.

Відповідно до ч.1 п. 1 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), 2, 3, 6, 7 і 8 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці», та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи та не заперечується сторонами у справі, позивач самостійно нарахував суми єдиного внеску за квітень та червень 2012 року та надав відповідачу відповідні звіти.

Строки сплати єдиного внеску, в тому числі для гірничих підприємств до 12.06.2012 року, були визначені частиною 8 статті 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої платники єдиного внеску зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за відповідний базовий звітний період, не пізніше 20 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом.

15.05.2012 року Законом України «Про внесення зміни до статті 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» абзац перший частини восьмої статті 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» доповнений словами «крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за відповідний базовий звітний період, не пізніше 28 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом».

Закон набирає чинності з дня його опублікування - з 12.06.2012 року.

Черговість погашення страхувальниками різних складових частин заборгованості перед Пенсійним фондом регулюється ч. 6 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», якою встановлено, що за рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску або від державної виконавчої служби, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення.

Відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та пункту 12 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2001 року № 121, постановою правління Пенсійного фонду від 19.12.2003 року № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 року за № 64/8663, затверджена Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України.

Згідно п.10.11 Інструкції сплата (погашення) пені здійснюється у тому самому порядку, що і недоїмка та фінансові санкції.

У разі, коли страхувальник має несплачені суми недоїмки, пені та фінансових санкцій та здійснює сплату поточних сум страхових внесків, ці суми зараховуються шляхом перерозподілу такої сплаченої суми в рахунок сплати недоїмки, пені та фінансових санкцій у порядку календарної черговості їх виникнення.

Оскільки зазначеними нормами чинного законодавства встановлена черговість погашення страхувальниками різних складових частин заборгованості перед Пенсійним фондом, Пенсійному фонду надане право у випадку наявності у платника єдиного внеску здійснювати перерозподіл платежів, у позивача рахувалась заборгованість зі сплати єдиного внеску, суд вважає, що відповідач правомірно, в межах повноважень та у спосіб, визначений Законом, здійснив перерозподіл сум платежів єдиного внеску, та внаслідок перерозподілу платежів суми єдиного внеску за квітень 2012 року та травень 2012 року сплачені позивачем з порушенням строку, встановленому Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

Згідно п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» Територіальний орган Пенсійного фонду застосовує до платника єдиного внеску штрафні санкції за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Відповідно до ч. 10 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Згідно ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем надані суду належні докази того, що, оскільки у позивача існувала заборгованість зі сплати єдиного внеску, чинним законодавством України встановлено, що за рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску або від державної виконавчої служби, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх виникнення, орган Пенсійного фонду здійснив перерозподіл платежів, у зв'язку з чим правомірно застосував до позивача штрафні санкції та нарахував пеню.

Враховуючи наведене, суд вважає, що приймаючи рішення про застосування штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, визначений Законом, тому підстав для задоволення позовної заяви про визнання недійсними таких рішень не вбачається.

Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України питання про розподіл судових витрат не розглядається.

На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», ст. 2, ст. 7-15, ст. 17-20, ст. 69-72, ст. 86, ст. 94, ст. 122 - 154, ст. 160 - 163, ст. 167, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

В задоволені позовної заяви Державного підприємства «Макіїввугілля» до Управління Пенсійного фонду України в Гірницькому районі м. Макіївки Донецької області про визнання недійсним та скасування рішення від 17.12.2012 року № 1730 про застосування штрафу в сумі 7839 грн. 34 коп. та нарахування пені в сумі 1954 грн. 01 коп. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску - відмовити повністю.

Постанова Донецького окружного адміністративного суду може бути оскаржена в апеляційному порядку. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

У судовому засіданні 17.05.2013 року проголошений повний текст постанови.

Суддя Давиденко Т.В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2013
Оприлюднено20.05.2013
Номер документу31260992
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/4890/13-а

Ухвала від 12.04.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Ухвала від 17.05.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Постанова від 17.05.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

Ухвала від 25.04.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Давиденко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні