ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
25 квітня 2013 р. 16:31 Справа №801/3987/13-а
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючої судді Трещової О.Р., при секретарі Кузміні О.В., за участю
представника позивача - Здорова О.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим» до Міськрайонного управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим
про визнання протиправними дій,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим звернувся з позовом Обслуговуючий кооператив «Гавань-Крим» до Міськрайонного управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим про визнання протиправними дії Міськрайонного управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим щодо скасування висновку № 47/26 від 18.05.2009 р. щодо можливості відведення земельної ділянки для будівництва об'єктів житлового призначення загальною площею 20 га в смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу на території Новоозерненської селищної ради Обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим».
Адміністративний позов мотивований тим, що 29.05.2009 року рішенням Новоозернівської селищної ради м. Євпаторія АР Крим № 38/5-15 погоджено матеріали вибору земельної ділянки та надано дозвіл Обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 20га, що розташована в с. Новоозерне, в північно-східній частині селища (в районі 12-причалу), для передачі у власність для будівництва об'єктів житлового призначення.
Представник позивача пояснив, що висновком № 10/10-06/62Б Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою в м.Євпаторія від 26.03.2010 року проект землеустрою з відведення Обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» земельної ділянки площею 20га для будівництва об'єктів житлового призначення в м.Євпаторія, смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу оцінено позитивно і погоджено.
Представник позивача зазначає, що 23.04.2010 року рішенням Новоозернівської селищної ради м. Євпаторія АР Крим № 46/5-7 було затверджено містобудівне обґрунтування з розміщення об'єктів житлового призначення ОК «Гавань-Крим» на земельної ділянці, що розташована за адресою: АР Крим, м.Євпаторія, с.Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу №12), затверджено проект землеустрою з відведення земельної ділянки у власність ОК «Гавань-Крим» для розміщення об'єктів житлового призначення та зазначена земельна ділянка передана у власність позивачу із віднесенням земельної ділянки до земель житлової та громадської забудови.
Більш того позивач зазначив, що на підставі цього рішення Новоозернівської селищної ради м. Євпаторія АР Крим № 46/5-7 від 23.04.2010 року ОК «Гавань-Крим» отримано державний акт про право власності на землю ЯЛ № 413938 від 23.12.2010 року.
Представник позивача зазначає, що відповідач листом від 22.03.2013 року № 4994/01-16 повідомив ОК «Гавань-Крим» про те, що у зв'язку з поданням прокуратури м.Євпаторії від 18.03.2013 року № 72-1456 вих. №13 було задоволено це подання і скасовано висновок № 47/26 від 18.05.2009 року, наданий Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів щодо можливості відведення земельної ділянки для будівництва об'єктів житлового призначення загальною площею 20,0га в смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу на території Новоозернівської селищної ради Обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим».
Представник позивача підкреслює, що діючим законодавством України взагалі не передбачена можливість скасування чи відкликання раніше наданих висновків про вибір місця розташування земельної ділянки або погодження матеріалів проекту землеустрою з відведення земельної ділянки.
Таким чином, позивач пояснює, що відповідач, скасувавши своїм листом висновок від 18.05.2009 р. № 47/26, діяв необґрунтовано, без мети усунення порушень законодавства, без наявних на це повноважень, вийшовши за межі своєї компетенції, встановленої нормами Земельного кодексу України, чим порушив вимоги ч.2 ст.19 Конституції України, а отже його дії, на думку позивача, є протиправними.
Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 12.04.2013 року відкрито провадження по справі.
Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 12.04.2013 року закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.
У судовому засіданні представник позивача наполягав на задоволенні позовних вимог з підстав, наведених у адміністративному позові.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про час, дату та місце судового розгляду справи був сповіщений належним чином, причин неявки суду не повідомив, заперечень на позов не надав.
Приймаючи до уваги, що у матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі суд вважає можливим розглядати справу у відсутності представника відповідача.
Вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши доказі по справі в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно з частиною 1 статтю 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.3 КАС України справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до п. 1 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Пунктом 7 ч.1 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України визначено коло суб'єктів владних повноважень, до яких віднесено орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно з Указом Президента України від 8 квітня 2011 року N 445/2011 установлено, що Державне агентство земельних ресурсів України є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів, у тому числі за укладеними міжнародними договорами України, стороною в яких є Державний комітет України із земельних ресурсів.
Відповідно до Положення про Державне агентство земельних ресурсів України затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року N 445/2011 Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань бере участь у розробленні та виконанні державних, галузевих, регіональних та місцевих програм з питань регулювання земельних відносин, раціонального використання земель, їх відтворення та охорони, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, у проведенні моніторингу земель, територіальному плануванні, впровадженні географічних інформаційних систем, здійсненні топографо-геодезичної і картографічної діяльності
Держземагентство України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи.
Територіальні органи Держземагентства утворені на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2011 р. № 974 «Про утворення територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів», якою передбачено утворення як юридичних осіб публічного права територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів за переліком згідно з додатком 1 та реорганізація територіальних органів Державного комітету із земельних ресурсів шляхом приєднання до новоутворених територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів за переліком згідно з додатком 2.
Згідно до додатку № 2 Міськрайонне управління Держземагентства у мм. Євпаторії, Саках і Сакському районі утворюється шляхом реорганізації відділу Держкомзему у м.Євпаторії, міськрайонного відділу Держкомзему у м.Саках та Сакському районі.
За наведених обставин відповідач є правонаступником відділу Держкомзему у м.Євпаторії.
Судом встановлено, що Міськрайонне управління Держземагентства у мм. Євпаторії, Саках і Сакському районі АР Крим є органом виконавчої влади АРК, яке входить до єдиної системи державних органів земельних ресурсів, а тому у відносинах з фізичними та юридичними особами виступає як суб'єкт владних повноважень.
Отже, суд приходить до висновку, що зазначений спір має ознаки публічно-правового та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства Окружним адміністративним судом АР Крим.
Відповідно до частин 1 та 2 ст. 116 Земельного Кодексу України (у редакції станом на 18.05.2009 року, що діяла на момент надання висновку Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів від 18.05.2009р.) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Повноваження в даній частині розмежовані п.12 розділу X Земельного Кодексу України (у редакції станом на 18.05.2009року), в якому вказано, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З матеріалів справи судом встановлено наступне.
Судом встановлено, що 14.05.2009 р. ОК «Гавань-Крим» звернувся до Новоозернівської селищної ради з заявою погодити місце вибору розташування земельної ділянки для будівництва об'єктів житлового призначення орієнтовною площею 20,0 га в селищі Новоозерне.
Судом встановлено, що Євпаторійський міський відділ земельних ресурсів 18.05.2009р. надав висновок № 47/26 «Про можливість відведення земельної ділянки», в якому зазначено, що питання про відведення земельної ділянки площею 20,0 га за адресою: м.Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район 12-го причалу) для будівництва об'єктів житлового призначення може бути розглянуто у відповідності до діючого законодавства України з дотриманням вимог ст.ст. 62, 20 Земельного кодексу України.
Судом встановлено, що рішенням Новоозернівської селищної ради М.Євпаторія АР Крим від 29.05.2009 року № 38/5-15 погоджено матеріали вибору земельної ділянки та надано дозвіл ОК «Гавань-Крим» на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 20 га, що розташована в с. Новоозерне, в північно-східній частині селища (в районі 12-причалу), для передачі у власність для будівництва об'єктів житлового призначення.
Відповідно до зазначеного рішення за замовленням позивача Євпаторійським відділом Кримськоі регіональноі філіалі ДП «Центр державного земельного кадастру» був розроблений проект відведення земельної ділянки.
На підставі розглянутих матеріалів відведення земельної ділянки ОК «Гавань-Крим» Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів надані умови відведення земельної ділянки від 09.06.2009 р. № 912.
Також судом встановлено, що 02.03.2010 року висновком Республіканського комітету АР Крим по водогосподарському будівництву та зрошуваному землеробству № 01-10/124 до проекту землеустрою по відводу земельної ділянки загальної площі 20 га у власність ОК «Гавань-Крим» для будівництва об'єктів житлового фонду за адресою: АРК, м.Євпаторія, смт. Новоозерне (в районі 12-причалу), визначено обмеження на частину земельної ділянки 5,1109 га яка розташована в 100 метровій прибережної захисної смуги озеру Донузлав відповідно до ст. ст. 59,62 Земельного кодексу України, ст. 85, 88, 90 Водного кодексу України).
Республіканський комітет АР Крим по водогосподарському будівництву та зрошуваному землеробству висновком № 01-10/124 від 02.03.2010 року в цілому узгодив проект землеустрою (частину земельної ділянки 5.1109 га без права забудові).
Судом встановлено, що висновком № 10/10-06/62Б від 26.03.2010 р. комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою в м.Євпаторія проект землеустрою з відведення обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» земельної ділянки площею 20,0 га для будівництва об'єктів житлового призначення в м.Євпаторія, смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу оцінено позитивно і погоджено відповідними контролюючими органами.
Судом встановлено, що рішенням Новоозернівської селищної ради від 23.04.2010 року № 46/5-7 було затверджено містобудівне обгрунтування з розміщення об'єктів житлового призначення ОК «Гавань-Крим» на земельній ділянці, що розташована за адресою: АР Крим, м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу № 12), затверджено проект землеустрою з відведення земельної ділянки у власність обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» для обслуговування об'єктів житлового призначення.
Відповідно до п.3 рішення зазначена земельна ділянка загальною площею 20 га передана у власність позивачу із земель державної власності в межах смт. Новоозерне Новоозернівської селищної ради, за рахунок земель населених пунктів , землі не передані у власність або користування, у тому числі по угіддям , для будівництва об'єктів житлового призначення із віднесенням земельної ділянки до земель житлової та громадської забудови (п.4 рішення).
З урахуванням того, що у складі земельної ділянці загальної площі 20 га входять зони обмеження, рішенням № 46/5-7 від 23.04.2010 року Новоозернівської селищної ради зобов'язано ОК «Гавань-Крим» на вказаної земельної ділянці дотримуватись обмежень:
- відповідно до ст. 62 Земельного кодексу України, ст. 88 Водного кодексу України - прибережна захисна смуга вздовж водних об'єктів, загальною площею 5,1109 га;
- відповідно до ст. 99 Земельного кодексу України - право проїзду через чужу земельну ділянку, загальною площею 1,3064 га;
- відповідно до ст. 54 Земельного кодексу України - використання земель історіко культурного призначення, загальною площею 1,3064 га.
Судом встановлено, що за замовленням позивача була виготовлена технічна документація по землеустрою по встановленню меж земельної ділянки в натурі, для будівництва об'єктів житлового призначення за адресою: м. Євпаторія, смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу АР Крим.
Судом також встановлено, що на підставі рішенням № 46/5-7 від 23.04.2010 року Новоозернівської селищної ради позивачем отримано державний акт на про право власності на землю серії ЯЛ № 413938 від 23.12.2010 р., та зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 021000200001.
Виходячи з наведеного суд дійшов до висновку, що позивачем належним чином зібрані та оформлені документи яки підтверджують право власності на земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Євпаторія, смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу АР Крим, про що свідчить отриманий позивачем державний акт на про право власності на землю.
Однак Міськрайонне управління Держземагентства у мм.Євпаторії, Саках і Сакському районі Автономної Республіки Крим листом від 22.03.2013 року за № 4994/01-16 повідомило ОК «Гавань-Крим» про те, що у зв'язку з поданням прокуратури м.Євпаторії від 18.03.2013 року № 72-1456 вих.№13 було задоволено це подання і скасовано висновок № 47/26 від 18.05.2009 року, наданий Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів щодо можливості відведення земельної ділянки для будівництва об'єктів житлового призначення загальною площею 20,0 га в смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу на території Новоозернівської селищної ради обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим».
Крім того, судом встановлено, що законність факту виділення та передача позивачу земельної ділянки перевірялася в судовому порядку, так Прокуратура м.Євпаторія в інтересах держави в особі Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим звернулась до Господарського суду АР Крим з позовом до Новоозернівської селищної ради та Обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим» про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування № 46/5-7 від 23.04.2010 року «Про затвердження містобудівного обґрунтування та проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки у власність обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим» для будівництва об'єктів житлового призначення». Також, прокурор просив зобов'язати кооператив повернути земельну ділянку площею 20,00 га, розташовану за адресою: м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-західна частина селища (район 12 причалу), у власність територіальної громади смт. Новоозерне в м. Євпаторії.
Рішенням Господарського суду АР Крим від 18.08.2011 року по справі № 5002-1/1343-2011 у задоволені позовних вимог Прокуратура м.Євпаторія в інтересах держави в особі Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим про визнання недійсним рішення № 46/5-7 від 23.04.2010 року відмовлено.
Під час судового розгляду справі № 5002-1/1343-2011 Господарським судом АРК встановлені наступні факти.
Щодо визнання вищевказаного рішення № 46/5-7 від 23.04.2010 року недійсним прокурор посилався на порушення під час його прийняття вимог діючого законодавства, зокрема положень Земельного кодексу України та Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації».
За змістом рішень Новоозернівської селищної ради №35/5-15 від 29.05.2009р. та №46/5-7 від 23.04.2010р. спірну земельну ділянку Обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» передано на підставі статті 41 Земельного кодексу України.
В свою чергу, положеннями вищезазначеної статті встановлено, що житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.
Діяльність різних видів кооперативів регулюється Законом України «Про кооперацію», частиною 2 статті 5 якого вставлено, що відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі. За напрямами діяльності кооперативи можуть бути житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо.
Аналіз місту вищевказаних норм закону дозволяє робити висновок, що можливість отримання безоплатно у власність земельну ділянку в порядку передбаченому статтею 41 ЗК України, мають право кооперативи, визначені законодавцем не за типом, а за напрямком діяльності.
В свою чергу, як споживчі і виробничі, так і обслуговуючі кооперативи за напрямом своєї діяльності можуть бути і житлово-будівельними, і гаражно-будівельними, а як наслідок й мати певні права, закріплені у статті 41 ЗК України.
Відповідно до статуту Обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим», останній створений внаслідок об'єднання фізичних осіб на основі членства для будівництва та обслуговування жилих будинків.
До видів діяльності кооперативу віднесено, зокрема виконання будівництва жилих будинків, споруд, в тому числі об'єктів виробничо-технічного і побутового призначення, тощо.
Таким чином, Господарський суд дійшов до висновку про недоведеність прокурором факту неможливості придбання Обслуговуючим кооперативом «Гавань-Крим» безоплатно у власність земельної ділянки у порядку визначеному положеннями статті 41 Земельного кодексу України, а як наслідок порушення органом місцевого самоврядування вимог вищевказаного кодексу під час ухвалення спірного рішення.
Також під час розгляду справі № 5002-1/1343-2011 Господарським судом АРК не прийнято до уваги твердження прокурору стосовно необхідності проведення обов'язкової державної експертизи проекту відведення спірної земельної ділянки, оскільки рішенням Новоозернівської селищної ради №38/5-15 від 29.05.2009р., яке в свою чергу у встановленому законом порядку не скасовано та не визнано недійсним, кооперативу наданий дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 20 га у власність для будівництва об'єктів житлового призначення, а не дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо створення нових землеволодінь та землекористувань.
Суд прийшов до висновку, що діючим законодавство не передбачено проведення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації з відведення спірної земельної ділянки, віднесеної до категорії земель житлової і громадської забудови.
Отже, судовим рішенням Господарського суду АРК по справі № 5002-1/1343-2011 підтверджено відсутність будь-яких порушень з боку Новоозернівської селищної ради під час прийняття спірного рішення Новоозернівської селищної ради №46/5-7 від 23.04.2010р. яким затверджено містобудівне обґрунтування з розміщення об'єктів житлового призначення ОК «Гавань-Крим» на земельній ділянці, що розташована за адресою: АР Крим, м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу № 12), затверджено проект землеустрою з відведення земельної ділянки у власність обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» для розміщення об'єктів житлового призначення та зазначена земельна ділянка передана у власність позивачу із віднесенням земельної ділянки до земель житлової та громадської забудови.
Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 07.11.2011 року по справі № 5002-1/1343-2011 апеляційну скаргу заступника прокурора м.Євпаторії залишено без задоволення. Рішення Господарського суду АР Крим від 18.08.2011 року залишено без змін.
Постановою Вищого господарського суду України від 26.01.2012 року по справі № 5002-1/1343-2011 касаційну скаргу заступника прокурора АР Крим залишено без задоволення, постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 07.11.2011 року та рішення Господарського суду АР Крим від 18.08.2011 року залишено без змін.
Вирішуючи справу стосовно позовних вимог позивача щодо законності дій відповідача, про скасування свого висновку про можливість відводу земельної ділянки, який є суб'єктом владних повноважень, суд зобов'язаний перевірити, чи здійснено такі дії на підставі закону, в межах повноважень, безсторонньо та добросовісно.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
На час розгляду спору порядок регулювання земельних відносин встановлений у Земельному кодексі України № 2768-III від 25.10.2001 року .
Стаття 84 ЗК України визначає, що у державній власності знаходяться всі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Відповідно до ст. 41 Земельного кодексу України житлово-будівельним (житловим) кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки передаються безкоштовно у власність або надаються в оренду.
Відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом з земельних ресурсів, природоохоронними санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктам, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і в межах своїх повноважень приймають рішення про надання земельної ділянки.
Відповідно до ст.ст.13,14 Конституції України земля та її надра є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією та законами України.
Згідно з ст.12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі регулювання земельних відносин належить здійснення контролю за використанням і охороною земель, дотриманням земельного та екологічного законодавства, розпорядження землями комунальної власності.
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні ради, а поза межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до п.7 ст.151 Земельного кодексу України (у редакції станом на 18.05.2009 року, що діяла на момент надання висновку Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів від 18.05.2009р.) відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування згідно із своїми повноваженнями розглядає заяву (клопотання) і в тижневий строк з дня її реєстрації направляє її копії на розгляд територіальних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів, а також до відповідних територіальних органів виконавчої влади з питань лісового або водного господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення чи водного фонду).
У разі вилучення органами виконавчої влади земельних ділянок державної власності у межах населеного пункту матеріали заяви (клопотання) подаються для розгляду до відповідного органу місцевого самоврядування.
Зазначені органи протягом трьох тижнів з дня одержання заяви (клопотання) надають відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді чи Кабінету Міністрів України, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевій державній адміністрації висновок про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), граничні розміри земельної ділянки та її площу, склад угідь земель, вимоги щодо відведення земельної ділянки.
Вимоги щодо відведення земельної ділянки надаються цими органами у межах їх повноважень, визначених законом.
Склад та зміст вимог щодо відведення земельної ділянки, які надаються уповноваженими органами, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.10, 11 ст. 151 Земельного кодексу України (у редакції станом на 18.05.2009 року) після отримання висновків органів, зазначених у частині сьомій цієї статті, про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), та рішення Верховної Ради України (у разі необхідності) відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування, згідно із своїми повноваженнями, у двотижневий строк розглядає матеріали вибору земельної ділянки і приймає рішення про затвердження зазначених матеріалів та надає дозвіл і вимоги на розроблення проекту відведення земельної ділянки або мотивоване рішення про відмову.
Строк дії дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки та вимог щодо її відведення становить один рік і може бути продовжено одноразово на такий самий строк. У разі якщо протягом встановленого строку проект відведення земельної ділянки не подано на затвердження до відповідного органу, дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки та вимоги щодо її відведення вважаються анульованими.
Таким чином, відповідно до вимог ЗК України орган виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, надає лише висновок про погодження місця розташування об'єкта або відмову в такому погодженні.
Отже, законодавством встановлена лише можливість надання відповідачем або позитивного, або негативного висновку і ця можливість була реалізована Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів під час надання позивачу позитивного висновку від 18.05.2009р. № 47/26, яким було узгоджено вибір місця розташування земельної ділянки. Строк дії такого висновку взагалі становив 1 рік, фактично висновок, вже втратив свою чинність.
Згідно з ст. 30 Закону України «Про землеустрій» погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до ст. 181 ЗК України землеустрій - це сукупність соціально - економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональної організації території адміністративно -територіальних утворень.
Порядок розгляду і затвердження землевпорядної документації визначений статтею 186 ЗК України, та передбачає погодження проектів землеустрою та їх затвердження органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.1 ст. 186 Земельного кодексу розгляд і затвердження землевпорядної документації проводиться в такому порядку:
а) прогнозні матеріали, техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель і схеми землеустрою після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються відповідними органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування;
б) проекти створення нових землеволодінь і землекористувань після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються відповідними органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування;
в) проекти відведення земельних ділянок із земель державної чи комунальної власності затверджуються органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які надають і вилучають земельні ділянки;
г) проекти землеустрою сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, особистих селянських, фермерських господарств після погодження їх із сільськими, селищними, міськими радами або районними державними адміністраціями розглядаються і затверджуються власниками землі або землекористувачами;
ґ) робочі землевпорядні проекти, пов'язані з упорядкуванням, докорінним поліпшенням та охороною земель, раціональним їх використанням, після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються замовниками цих проектів.
Повноваження сільських, селищних, міських рад у сфері земельних правовідносин визначено статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» від 21 травня 1997 року280/97-ВР.
Реалізуючи надані законом повноваження Новоозернівська селищна рада рішенням №46/5-7 від 23.04.2010 р. погодила позивачу проект відведення земельної ділянки та передало земельну ділянку у власність.
Крім того проект землеустрою розроблений державним підприємством «Центр державного земельного кадастру» та в порядку, встановленому ст. 123 Земельного кодексу України погоджено висновками відповідних державних служб та установ, у тому числі Євпаторійським міськім Управлінням земельних ресурсів АР Крим.
У той же час судом встановлено, що Міськрайонне управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим відкликало висновок № 47/26 від 18.05.2009 року про можливість відводу земельної ділянки. Про зазначені дій відповідач повідомив позивача листом від 22.03.2013 року № 494/01-16. Зі змісту листа такі дії були викликані тим, що прокурором м.Євпаторії надано подання № 72-1456 вих/13 від 18.03.2013 року про скасування висновку про можливість відводу земельної ділянки ОК «Гавань-Крим» № 47/26, наданого Євпаторійським міськім Управлінням земельних ресурсів АР Крим.
З матеріалів справи вбачається, що Держземагенство здійснює свою діяльність на підставі Положення про Міськрайонне управління (відділ) Держземагентства, затвердженим Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 10.05.2012 № 258.
З даного Положення не вбачається встановлених повноважень у Держземагенству щодо визнання недійсними раніше виданих в установленому законом порядку висновків. Не наділені такими повноваженнями і інші органи державної виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, які здійснюють свою діяльність у порядку, визначеному спеціальними законами.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В свою чергу, ст.14 Конституції України гарантується право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Держземагенство, як суб'єкт владних повноважень та здійснюючи владні управлінські функції відповідальний за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами, не має права визнавати недійсними, скасовувати, відкликати, вносити зміни в раніше видані висновки, якщо на їх підставі виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав і охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни або припинення.
Це є «гарантією стабільності суспільних відносин» між органами державної виконавчої влади та юридичними і фізичними особами, викликаючи в них впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього акту, в даному випадку - визнанням недійсним висновку шляхом повідомлення в простій письмовій формі про прийняте рішення.
Прийнятий висновок про можливість відводу земельної ділянки № 47/26 від 18.05.2009 року став підставою до прийняття Новоозерненською селищною радою рішення № 38/5-15 від 29.05.2009р. Про затвердження матеріалів вибору земельної ділянки та надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 20 га, що розташована в с. Новоозерне, в північно-східній частині селища (в районі 12-причалу) ОК «Гавань-Крим», для передачі у власність для будівництва об'єктів житлового призначення.
В свою чергу розроблений та узгоджений у встановленому законом порядку проект землеустрою став підставою до прийняття Новоозерненською селищною радою рішення № 46/5-7 від 23.04.2010р. Про затвердження містобудівного обґрунтування та проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки у власність обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим» загальною площею 20 га за адресою: АРК, м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу № 12) із земель Новоозерненської селищної ради для будівництва об'єктів житлового призначення.
На підставі згаданого рішення обслуговуючий кооператив «Гавань-Крим» отримав державний акт про право власності на землю ЯЛ № 413938 від 23.12.2010 року.
Таким чином, виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав і охоронюваних законом інтересів.
Крім того, суд зазначив , що після оформлення державного акту між земленабувачем та державою завершуються відносини стосовно оформлення земельної ділянки, отримання необхідних погоджень та дозволів.
Фактично право позивача та всі погоджувальні рішення органів держави вважаються виконаними та реалізованими після отримання державного акту.
Таким чином на цій стадії завершення земельних відносин, після отримання позивачем державного акту, відповідач не мав право відкликати або скасовувати висновки, у тому числі висновки щодо можливості відведення земельних ділянок.
Стаття 71 КАС України передбачає обовязок кожної сторони довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Оцінивши докази, які є у справі, суд прийшов до висновку, що Міськрайонне управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим без достатніх правових підстав відкликав своє погодження від 18.05.2009р. № 47/26 про на можливість відводу земельної ділянки площею 20 га за адресою: АРК, м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу № 12), на підставі подання прокуратури м.Євпатрії від 18.03.2013р. № 72-1456вих/13 про скасування висновку про можливість відводу земельної ділянки ОК «Гавань-Крим», а тому діяв протиправно за межами повноважень та не у спосіб, передбачений законодавством України.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
Відповідно до підпункту 3 пункту 9 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України у разі безспірного списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) Державна казначейська служба України відображає в обліку відповідні бюджетні зобов'язання розпорядника бюджетних коштів, з вини якого виникли такі зобов'язання. Погашення таких бюджетних зобов'язань здійснюється виключно за рахунок бюджетних асигнувань цього розпорядника бюджетних коштів. Одночасно розпорядник бюджетних коштів зобов'язаний привести у відповідність з бюджетними асигнуваннями інші взяті бюджетні зобов'язання.
Водночас пунктом 19 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2011 року № 845 встановлено, що безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів і їх перерахування на рахунок, зазначений у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету та/або заяві про виконання рішення про стягнення надходжень бюджету, здійснюються органами Казначейства з відповідного рахунка, на який такі кошти зараховані, шляхом оформлення розрахункових документів.
Оскільки судом задоволено позовні вимоги позивача, а відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, звільнений від сплати судових витрат, судовий збір підлягає стягненню із Державного бюджету України шляхом його безспірного списання із рахунку суб'єкта владних повноважень - відповідача, як зазначено Вищим адміністративним судом України у листі від 21.11.2011 року №2135/11/13-11 "Щодо стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ".
Враховуючи висновок суду про задоволення позову, суд вважає можливим стягнути на користь позивача суму сплаченого ним судового збору у розмірі 34,41 гривень з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунку Міськрайонного управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим.
У зв'язку зі складністю справи судом 25.04.2013 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, а 30.04.2013 року постанова складена у повному обсязі.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Міськрайонного управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим, щодо скасування висновку № 47/26 від 18.05.2009 року про можливість відведення земельної ділянки для будівництва об'єктів житлового призначення загальної площі 20 га Обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» за адресою: АРК, м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу № 12), які були оформлені листом № 494/01-16 від 22.03.2013 року.
3. Стягнути на користь Обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим» (ідентифікаційний номер 36478110) судовий збір у розмірі 34,41 грн. з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунку Міськрайонного управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Трещова О.Р.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2013 |
Оприлюднено | 21.05.2013 |
Номер документу | 31271592 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кукта Максим Валерійович
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кукта Максим Валерійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Трещова О.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні