Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Ухвала
Іменем України
Справа № 801/3987/13-а
24.09.13 м. Севастополь Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Кукти М.В.,
суддів Єланської О.Е. ,
Кучерука О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Міськрайонного управління Держземагенства у м. Євпаторії, Саках і Сакському районі АР Крим на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Трещова О.Р. ) від 25.04.13 у справі № 801/3987/13-а
за позовом Обслуговуючого кооперативу "Гавань-Крим" (вул. Гавена, 111, кв. 58,Сімферополь,Автономна Республіка Крим,95044)
до Міськрайонного управління Держземагенства у м. Євпаторії, Саках і Сакському районі АР Крим (вул. Леніна, буд.6,Саки,Сакський район, Автономна Республіка Крим,96500)
про визнання протиправними дій,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 25.04.13 позовні вимоги задоволені.
Визнано протиправними дії Міськрайонного управління Держземагенства у м. Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим, щодо скасування висновку № 47/26 від 18.05.2009 року про можливість відведення земельної ділянки для будівництва об'єктів житлового призначення загальної площі 20 га Обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» за адресою: АРК, м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу № 12), які були оформлені листом № 494/01-16 від 22.03.2013 року.
Стягнуто на користь Обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим» (ідентифікаційний номер 36478110) судовий збір у розмірі 34,41 грн. з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунку Міськрайонного управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим.
Не погодившись з даною постановою суду, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 25.04.13 та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Апеляційна скарга мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
У судове засідання 24.09.2013 сторони, їх представники не з'явились, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені в встановленому законом порядку.
Суд, керуючись положеннями пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України, визнав за можливе перейти до письмового провадження по справі.
На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши справу, судова колегія встановила наступне.
З матеріалів справи вбачається, що 14.05.2009 ОК «Гавань-Крим» звернувся до Новоозернівської селищної ради з заявою погодити місце вибору розташування земельної ділянки для будівництва об'єктів житлового призначення орієнтовною площею 20,0 га в селищі Новоозерне (а.с. 11).
Євпаторійський міський відділ земельних ресурсів 18.05.2009 надав висновок № 47/26 «Про можливість відведення земельної ділянки», в якому зазначено, що питання про відведення земельної ділянки площею 20,0 га за адресою: м.Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район 12-го причалу) для будівництва об'єктів житлового призначення може бути розглянуто у відповідності до діючого законодавства України з дотриманням вимог ст.ст. 62, 20 Земельного кодексу України (а.с.13).
Рішенням Новоозернівської селищної ради М.Євпаторія АР Крим від 29.05.2009 року № 38/5-15 погоджено матеріали вибору земельної ділянки та надано дозвіл ОК «Гавань-Крим» на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 20 га, що розташована в с. Новоозерне, в північно-східній частині селища (в районі 12-причалу), для передачі у власність для будівництва об'єктів житлового призначення (а.с.12).
Відповідно до зазначеного рішення за замовленням позивача Євпаторійським відділом Кримської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» був розроблений проект відведення земельної ділянки (а.с.50-82).
На підставі розглянутих матеріалів відведення земельної ділянки ОК «Гавань-Крим» Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів надані умови відведення земельної ділянки від 09.06.2009 № 912 (а.с.14).
02.03.2010 року висновком Республіканського комітету АР Крим по водогосподарському будівництву та зрошуваному землеробству № 01-10/124 до проекту землеустрою по відводу земельної ділянки загальної площі 20 га у власність ОК «Гавань-Крим» для будівництва об'єктів житлового фонду за адресою: АРК, м.Євпаторія, смт. Новоозерне (в районі 12-причалу), визначено обмеження на частину земельної ділянки 5,1109 га яка розташована в 100 м. прибережної захисної смуги озеру Донузлав відповідно до ст. ст. 59, 62 Земельного кодексу України, ст. 85, 88, 90 Водного кодексу України) (а.с.132).
Республіканський комітет АР Крим по водогосподарському будівництву та зрошуваному землеробству висновком № 01-10/124 від 02.03.2010 в цілому узгодив проект землеустрою (частину земельної ділянки 5.1109 га без права забудови).
Висновком № 10/10-06/62Б від 26.03.2010 комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою в м.Євпаторія проект землеустрою з відведення обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» земельної ділянки площею 20,0 га для будівництва об'єктів житлового призначення в м.Євпаторія, смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу оцінено позитивно і погоджено відповідними контролюючими органами (а.с.16).
Рішенням Новоозернівської селищної ради від 23.04.2010 року № 46/5-7 було затверджено містобудівне обґрунтування з розміщення об'єктів житлового призначення ОК «Гавань-Крим» на земельній ділянці, що розташована за адресою: АР Крим, м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу № 12), затверджено проект землеустрою з відведення земельної ділянки у власність обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» для обслуговування об'єктів житлового призначення (а.с.144-145).
Відповідно до п.3 рішення зазначена земельна ділянка загальною площею 20 га передана у власність позивачу із земель державної власності в межах смт. Новоозерне Новоозернівської селищної ради, за рахунок земель населених пунктів , землі не передані у власність або користування, у тому числі по угіддям, для будівництва об'єктів житлового призначення із віднесенням земельної ділянки до земель житлової та громадської забудови (п.4 рішення).
З урахуванням того, що у складі земельної ділянці загальної площі 20 га входять зони обмеження, рішенням № 46/5-7 від 23.04.2010 року Новоозернівської селищної ради зобов'язано ОК «Гавань-Крим» на вказаної земельної ділянці дотримуватись обмежень: відповідно до ст. 62 Земельного кодексу України, ст. 88 Водного кодексу України - прибережна захисна смуга вздовж водних об'єктів, загальною площею 5,1109 га; відповідно до ст. 99 Земельного кодексу України - право проїзду через чужу земельну ділянку, загальною площею 1,3064 га; відповідно до ст. 54 Земельного кодексу України - використання земель історіко культурного призначення, загальною площею 1,3064 га.
За замовленням позивача була виготовлена технічна документація по землеустрою, по встановленню меж земельної ділянки в натурі, для будівництва об'єктів житлового призначення за адресою: м. Євпаторія, смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу АР Крим.
На підставі рішення № 46/5-7 від 23.04.2010 Новоозернівської селищної ради позивачем отримано державний акт на про право власності на землю серії ЯЛ № 413938 від 23.12.2010 (а.с.146), та зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 021000200001.
Міськрайонне управління Держземагентства у мм.Євпаторії, Саках і Сакському районі Автономної Республіки Крим листом від 22.03.2013 року за № 4994/01-16 повідомило ОК «Гавань-Крим» про те, що у зв'язку з поданням прокуратури м.Євпаторії від 18.03.2013 року № 72-1456 вих.№13, було задоволено це подання і скасовано висновок № 47/26 від 18.05.2009 року, наданий Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів щодо можливості відведення земельної ділянки для будівництва об'єктів житлового призначення загальною площею 20,0 га в смт. Новоозерне, в районі 12-го причалу на території Новоозернівської селищної ради обслуговуючому кооперативу «Гавань-Крим» (а.с.10).
Матеріалами справи встановлено, що Прокуратура м.Євпаторія в інтересах держави в особі Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим звернулась до Господарського суду АР Крим з позовом до Новоозернівської селищної ради та Обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим» про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування № 46/5-7 від 23.04.2010 року «Про затвердження містобудівного обґрунтування та проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки у власність обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим» для будівництва об'єктів житлового призначення». Також, прокурор просив зобов'язати кооператив повернути земельну ділянку площею 20,00 га, розташовану за адресою: м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-західна частина селища (район 12 причалу), у власність територіальної громади смт. Новоозерне в м. Євпаторії.
Рішенням Господарського суду АР Крим від 18.08.2011 року по справі № 5002-1/1343-2011 у задоволені позовних вимог Прокуратура м.Євпаторія в інтересах держави в особі Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Крим про визнання недійсним рішення № 46/5-7 від 23.04.2010 року відмовлено (а.с. 19-22).
Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 07.11.2011 року по справі № 5002-1/1343-2011 апеляційну скаргу заступника прокурора м.Євпаторії залишено без задоволення. Рішення Господарського суду АР Крим від 18.08.2011 року залишено без змін (а.с. 24-33).
Постановою Вищого господарського суду України від 26.01.2012 року по справі № 5002-1/1343-2011 касаційну скаргу заступника прокурора АР Крим залишено без задоволення, постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 07.11.2011 року та рішення Господарського суду АР Крим від 18.08.2011 року залишено без змін (а.с. 34-37).
Розглянувши справу в порядку ст. 195, п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
На час розгляду спору порядок регулювання земельних відносин встановлений у Земельному кодексі України № 2768-III від 25.10.2001 року.
Відповідно до ст. 41 Земельного кодексу України житлово-будівельним (житловим) кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки передаються безкоштовно у власність або надаються в оренду.
Згідно зі ст. 123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом з земельних ресурсів, природоохоронними санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктам, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і в межах своїх повноважень приймають рішення про надання земельної ділянки.
Згідно з ст.12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі регулювання земельних відносин належить здійснення контролю за використанням і охороною земель, дотриманням земельного та екологічного законодавства, розпорядження землями комунальної власності.
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні ради, а поза межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до п.7 ст.151 Земельного кодексу України (у редакції станом на 18.05.2009 року, що діяла на момент надання висновку Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів від 18.05.2009) відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування згідно із своїми повноваженнями розглядає заяву (клопотання) і в тижневий строк з дня її реєстрації направляє її копії на розгляд територіальних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів, а також до відповідних територіальних органів виконавчої влади з питань лісового або водного господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення чи водного фонду).
У разі вилучення органами виконавчої влади земельних ділянок державної власності у межах населеного пункту матеріали заяви (клопотання) подаються для розгляду до відповідного органу місцевого самоврядування.
Зазначені органи протягом трьох тижнів з дня одержання заяви (клопотання) надають відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді чи Кабінету Міністрів України, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевій державній адміністрації висновок про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), граничні розміри земельної ділянки та її площу, склад угідь земель, вимоги щодо відведення земельної ділянки.
Вимоги щодо відведення земельної ділянки надаються цими органами у межах їх повноважень, визначених законом.
Склад та зміст вимог щодо відведення земельної ділянки, які надаються уповноваженими органами, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.10, 11 ст. 151 Земельного кодексу України (у редакції станом на 18.05.2009) після отримання висновків органів, зазначених у частині сьомій цієї статті, про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), та рішення Верховної Ради України (у разі необхідності) відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування, згідно із своїми повноваженнями, у двотижневий строк розглядає матеріали вибору земельної ділянки і приймає рішення про затвердження зазначених матеріалів та надає дозвіл і вимоги на розроблення проекту відведення земельної ділянки або мотивоване рішення про відмову.
Строк дії дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки та вимог щодо її відведення становить один рік і може бути продовжено одноразово на такий самий строк.
Таким чином, законодавством встановлена лише можливість надання відповідачем або позитивного, або негативного висновку і ця можливість була реалізована Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів під час надання позивачу позитивного висновку від 18.05.2009 № 47/26, яким було узгоджено вибір місця розташування земельної ділянки. Строк дії такого висновку становив один рік, фактично висновок, вже втратив свою чинність.
Згідно зі ст. 30 Закону України «Про землеустрій» погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом та іншими законами України.
Порядок розгляду і затвердження землевпорядної документації визначений статтею 186 Земельного кодексу України, передбачає погодження проектів землеустрою та їх затвердження органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Повноваження сільських, селищних, міських рад у сфері земельних правовідносин визначено статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» від 21 травня 1997 року 280/97-ВР.
Отже, реалізуючі надані законом повноваження Новоозернівська селищна рада рішенням №46/5-7 від 23.04.2010 погодила позивачу проект відведення земельної ділянки та передало земельну ділянку у власність.
Крім того проект землеустрою розроблений державним підприємством «Центр державного земельного кадастру» та в порядку, встановленому ст. 123 Земельного кодексу України погоджено висновками відповідних державних служб та установ, у тому числі Євпаторійським міськім Управлінням земельних ресурсів АР Крим.
Судовою колегією встановлено, що у той же час Міськрайонне управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим відкликало висновок № 47/26 від 18.05.2009 про можливість відводу земельної ділянки. Про зазначені дії відповідач повідомив позивача листом від 22.03.2013 № 494/01-16. Зі змісту листа такі дії були викликані тим, що прокурором м.Євпаторії надано подання № 72-1456 вих/13 від 18.03.2013 року про скасування висновку про можливість відводу земельної ділянки ОК «Гавань-Крим» № 47/26, наданого Євпаторійським міськім Управлінням земельних ресурсів АР Крим.
З матеріалів справи вбачається, що Держземагенство здійснює свою діяльність на підставі Положення про Міськрайонне управління (відділ) Держземагентства, затвердженим Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 10.05.2012 № 258.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В свою чергу, ст.14 Конституції України гарантується право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Таким чином, Держземагенство, як суб'єкт владних повноважень та здійснюючи владні управлінські функції відповідальний за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами, не має права визнавати недійсними, скасовувати, відкликати, вносити зміни в раніше видані висновки, якщо на їх підставі виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав і охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни або припинення.
Прийнятий висновок про можливість відводу земельної ділянки № 47/26 від 18.05.2009 став підставою для прийняття Новоозерненською селищною радою рішення № 38/5-15 від 29.05.2009 про затвердження матеріалів вибору земельної ділянки та надання дозвілу на розробку проекту відведення земельної ділянки площею 20 га, що розташована в с. Новоозерне, в північно-східній частині селища (в районі 12-причалу) ОК «Гавань-Крим», для передачі у власність для будівництва об'єктів житлового призначення.
В свою чергу розроблений та узгоджений у встановленому законом порядку проект землеустрою став підставою для прийняття Новоозерненською селищною радою рішення № 46/5-7 від 23.04.2010 про затвердження містобудівного обґрунтування та проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки у власність обслуговуючого кооперативу «Гавань-Крим» загальною площею 20 га за адресою: АРК, м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу № 12) із земель Новоозерненської селищної ради для будівництва об'єктів житлового призначення.
На підставі цього рішення обслуговуючий кооператив «Гавань-Крим» отримав державний акт про право власності на землю ЯЛ № 413938 від 23.12.2010 року.
Таким чином, виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав і охоронюваних законом інтересів.
Отже, право позивача та всі погоджувальні рішення органів держави вважаються виконаними та реалізованими після отримання державного акту.
Таким чином, на цій стадії завершення земельних відносин, після отримання позивачем державного акту, відповідач не мав право відкликати або скасувати висновки, у тому числі висновки щодо можливості відведення земельних ділянок.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції та вважає, що Міськрайонне управління Держземагенства у м.Євпаторіі, Саках і Сакському районі АР Крим без достатніх правових підстав відкликав своє погодження від 18.05.2009 № 47/26 про можливість відводу земельної ділянки площею 20 га за адресою: АРК, м. Євпаторія, смт. Новоозерне, північно-східна частина селища (район причалу № 12), на підставі подання прокуратури м.Євпатрії від 18.03.2013 № 72-1456вих/13 про скасування висновку про можливість відводу земельної ділянки ОК «Гавань-Крим», а тому діяв протиправно за межами повноважень та не у спосіб, передбачений законодавством України.
Доводи апеляційної скарги мотивовані тим, що постанова суду першої інстанції прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи, суд не дослідив всі докази у справі та не встановив всіх обставин справи.
Відповідно до частини 1 статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судова колегія дійшла до висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, рішення суду ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування судового рішення не вбачається.
Керуючись статтями 195, 197, 198, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
1. Апеляційну скаргу Міськрайонного управління Держземагенства у м. Євпаторії, Саках і Сакському районі АР Крим на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 25.04.13 у справі № 801/3987/13-а - залишити без задоволення.
2. Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 25.04.13 у справі № 801/3987/13-а - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі.
Ухвалу може бути оскаржено до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя підпис М.В. Кукта
Судді підпис О.Е.Єланська
підпис О.В.Кучерук
З оригіналом згідно
Головуючий суддя М.В. Кукта
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2013 |
Оприлюднено | 29.10.2013 |
Номер документу | 34401481 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кукта Максим Валерійович
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кукта Максим Валерійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Трещова О.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні