ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" травня 2013 р. Справа № 910/5408/13
Господарський суд Київської області у складі судді Наріжного С.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Заступника Бориспільського міжрайонного прокурора Київської області, м. Бориспіль в інтересах держави в особі: Головурівської сільської ради Бориспільського району Київської області, с. Головурів
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Р.Г.М.", Київська область, Бориспільський район, с. Кийлів
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
за участю представників:
прокуратури: Барановської В.В. (посвідчення № 009565 від 15.10.2012);
позивача : Чуй М.І. (рішення № 01-01-VI від 11.11.2010);
відповідача: не з'явився.
СУТЬ СПОРУ:
У березні 2013 року до господарського суду м. Києва надійшла позовна заява Заступника Бориспільського міжрайонного прокурора Київської області (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Головурівської сільської ради Бориспільського району Київської області (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Р.Г.М." про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Позовні вимоги мотивовані тим, що у зв'язку з прийняттям Бориспільською міською радою рішення від 29.12.2009 № 1682-41-V «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Головурівської сільської ради» та рішення № 207-09-ІУ від 12.07.11 «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок», якими затверджено технічну документацію із нормативно грошової оцінки земель сільських населених пунктів Головурівської сільської ради сіл Головурів та Кийлів про встановлено відсоткові ставки по договорах оренди землі, на адресу відповідача було надіслано письмову вимогу № 2-10-57 від 09.02.2011, яка залишена без розгляду.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 22.03.2013 матеріали справи № 910/5408/13 передано до господарського суду Київської області в порядку ст. 17 ГПК України.
Ухвалою господарського суду Київської області від 01.04.2013 порушено провадження у справі № 910/5408/13 та призначено її до розгляду на 13.05.2013.
У судовому засіданні 13.05.2013 прокурор та позивач позовні вимоги підтримали, вважають їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з підстав, викладених у позовній заяві.
Відповідач свого представника в судове засідання 13.05.2013 не направив, про причини неявки суд не повідомив, витребувані документи суду не надав, хоча про час і місце розгляду справи відповідач був повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Згідно п.п. 3.9.1, 3.9.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 р. «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 Господарського процесуального кодексу України. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Відтак, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами без участі представників сторін, так як їх нез'явлення не перешкоджає вирішенню спору.
У судовому засіданні, відповідно до частини другої статті 85 Господарського процесуального кодексу України, після виходу з нарадчої кімнати, суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення.
Встановив:
На підставі рішення Головурівської сільської ради Бориспільського району Київської області № 970-22-У від 29.05.08, між Головурівською сільською радою Бориспільського району Київської області та ТОВ «Р.Г.М.» укладено договір оренди землі від 04.09.2008, посвідчений приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Козій А.В., який зареєстровано у реєстрі за № 3750 та 31.12.2008 у Бориспільському районному відділі Київської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» за №040832300013 (далі за текстом - Договір).
Відповідно до п. 1.1-1.3 даного договору орендодавець Головурівська сільська рада Бориспільського району Київської області передає, а орендар ТОВ «Р.Г.М.» приймає в строкове платне володіння та користування земельну ділянку загальною площею 2,4860 га. кадастровий номер: 3220882903:03:036:0005, під розміщення мисливсько-рибальського комплексу для культурно-оздоровчих та рекреаційних в межах с. Кийлів.
Пунктом 1.4 договору встановлено, що нормативно-грошова оцінка складає 67 142,50 грн.
Договір укладено на 49 (сорок дев'ять ) років (п. 2.3.1 Договору).
Пунктом 2.7.1 визначено, що орендна плата встановлюється та справляється в грошовій формі за рік в розмірі 10% від грошової оцінки земельної ділянки, визначеної пунктом 1.4 даного договору: 6714,25 грн.
Згідно п. 2.7.6 договору розмір орендної плати може бути переглянутий за вимогою орендаря у випадах невиконання орендодавцем обов'язку повідомити орендарю про права третіх осіб на земельну ділянку, а крім того один раз на рік у разі погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально. Сума, на яку зменшується орендна плата, встановлюється за згодою сторін. За згодою сторін орендна плата може бути проіндексована у погодженому сторонами порядку. У разі збільшення земельного податку розмір орендної платні за згодою сторін може бути збільшено на відповідну суму за вимогою орендодавця, але не частіше ніж раз на рік.
29.12.09 Головурівська сільська рада Бориспільського району Київської області прийняла рішення №1682-41-V «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Головурівської сільської ради» та рішення № 207-09-ІУ від 12.07.11 «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок», якими затверджено технічну документацію із нормативно грошової оцінки земель сільських населених пунктів Головурівської сільської ради сіл Головурів та Кийлів. встановлено відсоткові ставки по договорах оренди землі в залежності від мети використання земельної ділянки.
Згідно з вказаними рішеннями розмір орендної плати відповідача за орендовану ним земельну ділянку складає 3% від нормативної грошової оцінки.
Одночасно, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, якою на умовах оренди користується ТОВ «Р.Г.М.», становить 433690,78 грн., що підтверджується Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 7971-п від 24.09.2010.
Відповідно до частини 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до пункту 3.4.7 Рекомендації Президії Вищого господарського суду України від 2 лютого 2010 року №04-06/15 "Про практику застосування господарськими судами земельного законодавства" у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
3 метою приведення умов договору оренди земельної ділянки у відповідність до чинного законодавства позивачем надруковано оголошення в засобах масової інформації - газеті «Трудова Слава» щодо прийняття рішення про затвердження технічної документації із нормативно грошової оцінки земель сільських населених пунктів оловурівської сільської ради сіл Головурів та Кийлів та направлено вимогу №2-10-57 від . 9.02.11 Відповідачу, яка залишена без розгляду.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно із статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата, яка встановлюється відповідно до Закону України "Про оренду землі" (статті 15 та 21 Закону України "Про оренду землі").
Разом з тим, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 309-VI від 3 червня 2008 року в Закон України "Про оренду землі" були внесені зміни, зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладені в наступній редакції: "Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині". Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування - з 4 червня 2008 року.
У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 1 січня 2011 року (від 2 грудня 2010 року за №2755-VI), Закон України "Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 1 січня 2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України. А порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений статтею 18 Закону України "Про оцінку земель".
Згідно зі ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни (п. 288.1).
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п. 288.2).
Відповідно до п. 288.3., об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Згідно з п. 288.4., розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
П. 288.5. закріплено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
288.5.1. не може бути меншою:
для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Відповідно до пункту 36 Договору зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди та інші спори вирішуються у судовому порядку.
У разі збільшення земельного податку розмір орендної платні за згодою сторін може бути збільшено на відповідну суму за вимогою орендодавця, але не частіше ніж раз на рік (п. 2.7.6. договору).
Згідно зі статтею 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.
Оскільки, відповідно до ч. 1 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватись з дотриманням порядку, визначеного цією статтею ГК.
Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Окрім цього, в матеріалах справи відсутні відомості щодо скасування рішень Бориспільської міської ради від 06.03.2008 р. №3370-30-V та від 26.07.2011 р. № 961-13-VI, що вказує на чинність рішень ради.
Відтак, вищевикладене вказує на підставність вимог прокурора щодо внесення змін до умов договору оренди земельної ділянки від 04.09.2008 у зв'язку зі зміною розміру відсоткової ставки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за якою розраховується орендна плата.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верхового суду України від 04.07.2011.
Таким чином, позовна вимога Заступника Бориспільського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Головурівської сільської ради Бориспільського району Київської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Р.Г.М." про внесення змін до договору оренди земельної ділянки є обґрунтованою, а відтак підлягає задоволенню.
Витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, відповідно до ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються судом на відповідача.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Внести зміні до пункту 1.4 договору оренди земельної ділянки від 04.09.2008 укладеного між Головурівською сільською радою Бориспільського району Київської області та товариством з обмеженою відповідальністю «Р.Г.М.», посвідченого приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Козій А.В., який зареєстровано у реєстрі за № 3750 та 31.12.2008 у Бориспільському районному відділі Київської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» за № 040832300013. виклавши його в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 433690,78 грн. (чотириста тридцять три тисячі шістсот дев'яносто) грн. 78 коп.)».
3. Внести зміни до пункту 2.7.1 договору оренди земельної ділянки від 04.09.2008 укладеного між Головурівською сільською радою Бориспільського району Київської області товариством з обмеженою відповідальністю «Р.Г.М.». посвідченого приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Козій А.В., який зареєстровано у реєстрі за № 3750 та 31.12.2008 у Бориспільському районному відділі Київської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» за №040832300013. виклавши його в наступній редакції: «Річна орендна плата вноситься «орендарем» виключно в грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі на підставі витягу (або довідки) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного управлінням Держкомзему у Бориспільському районі Київської області, на рахунок № 53213812700109 Бориспільське ГУДКСУ в Київській області МФО 821018, код 38007070, щомісячно протягом 30-ти календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового місяця)».
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Р.Г.М.» (08354, Київська обл., Бориспільський район, с. Кийлів, код ЄДРПОУ 33483898) в дохід Державного бюджету України на р/р 31214206783001, банк ГУ ДКСУ у Київській області, МФО 821018, код ЄДРПОУ 37955989 1147 (одну тисячу сто сорок сім) грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя Наріжний С.Ю.
Дата виготовлення та підписання рішення 18.05.2013.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2013 |
Оприлюднено | 22.05.2013 |
Номер документу | 31329497 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Наріжний С.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні