Рішення
від 15.05.2013 по справі 910/3905/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 910/3905/13 15.05.13

За позовом Приватного акціонерного товариства «Футбольний клуб «Таврія»

до Публічного акціонерного товариства Комерційного банку «Інтербанк»

про зобов'язання здійснити переказ коштів та стягнення 13 000,00 грн.

Суддя Гавриловська І.О.

Представники учасників судового процесу:

від позивача: Куліш О.В. - дов. № б/н від 19.03.13 р.

Подобаш К.М. - б/н від 19.03.13 р.

від відповідача: не з'явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

На розгляд Господарського суду м. Києва передано позов Приватного акціонерного товариства «Футбольний клуб «Таврія» до Публічного акціонерного товариства Комерційного банку «Інтербанк» про зобов'язання здійснити переказ грошових коштів у сумі 100 000,00 грн. з рахунку позивача на рахунок Приватного акціонерного товариства «Пансіонат «Канака» та про стягнення 13 000,00 грн. пені за прострочення перерахування коштів, у зв'язку з неналежним виконанням зобов'язань за договором банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р. про відкриття та ведення поточних рахунків в національній та іноземних валютах суб'єктам господарювання.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 01.03.13 р. за даною позовною заявою порушено провадження у справі № 910/3905/13, призначено справу до розгляду на 25.03.13 р., зобов'язано сторін надати певні документи.

25.03.13 р. розгляд справи № 910/3905/13 не відбувся, у зв'язку з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.03.13 р. № 152-р «Про перенесення робочого дня у зв'язку з подоланням наслідків стихійного лиха, що сталося 22-23 березня 2013 року у Київській області та м. Києві» та наказу Голови суду від 25.03.13 р. № 85-К: «За графіком п'ятиденного робочого тижня з вихідними днями в суботу та неділю перенести в 2013 році робочий день з: - понеділка 25 березня - на суботу 13 квітня».

Ухвалою суду від 26.03.13 р. виправлено описку в ухвалі від 01.03.13 р. та витребувано у позивача додаткові докази у справі.

Ухвалою суду від 26.03.13 р. розгляд справи призначено в судовому засіданні за участю представників сторін на 17.04.13 р.

Представники позивача в судовому засіданні 17.04.13 р. повідомили, що 17.04.13 р. через службу діловодства господарського суду подали документи на виконання вимог ухвали суду, проте, станом на час проведення судового засідання вказані документи були відсутні у матеріалах справи.

Представники позивача в судовому засіданні 17.04.13 р. заявили письмове клопотання про продовження строку розгляду спору.

Розглянувши вищезазначене клопотання представників позивача, суд його задовольнив з наступних підстав.

Частиною 1 статті 69 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що спір має бути вирішено господарським судом у строк не більше двох місяців від дня одержання позовної заяви.

Судом встановлено, що строк вирішення спору у даній справі № 910/3421/13 спливає 29.04.13 р.

В частині 3 статті 69 Господарського процесуального кодексу України зазначено, що у виняткових випадках за клопотанням сторони, з урахуванням особливостей розгляду спору, господарський суд ухвалою може продовжити строк розгляду спору, але не більш як на п'ятнадцять днів.

Враховуючи наведене, суд продовжив строк розгляду спору для повного, всебічного та об'єктивного розгляду справи.

Представник відповідача у судове засідання 17.04.13 р. не з'явився, , про причини неявки не повідомив, вимог ухвал суду в даній справі не виконав про призначене судове засідання був повідомлений належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення від 08.04.13 р., яке підтверджує отримання відповідачем 12.04.13 р. ухвали про призначення справи до розгляду.

Приймаючи до уваги вищенаведене, у зв'язку з нез'явленням представника відповідача у призначене судове засідання, невиконанням ним вимог ухвали суду від 26.03.13 р., що перешкоджало вирішенню спору в даному судовому засіданні, а також для дослідження поданих позивачем доказів у справі, суд ухвалою від 17.04.13 р. відклав розгляд даної справи на 15.05.2013 р.; клопотання представників позивача про продовження строку розгляду спору задовольнив, продовжити строк розгляду спору на п'ятнадцять днів до 15.05.13 р.; повторно зобов'язав позивача надати суду оригінали доданих до позовної заяви документів. Також даною ухвалою було повторно зобов'язано відповідача надати суду: на підтвердження їх статусу юридичної особи і повного найменування оригінал і належну копію статуту (положення), свідоцтва про державну реєстрацію, довідку з органів статистики про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, довідку з обслуговуючого банку про наявність відкритих рахунків та їх реквізити; письмовий відзив на позовну заяву у порядку, передбаченому ст. 59 ГПК України, з поясненнями по суті заявлених вимог та докази якими вони обґрунтовуються, докази його надіслання позивачу.

У судовому засіданні 15.05.13 р. представники позивача надали суду для огляду в судовому засіданні оригінали документів, копії яких додано до позовної заяви; позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання 15.05.13 р. не з'явився, вимог ухвал суду в даній справі не виконав, про причини неявки суду не повідомив, про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення від 29.04.13 р., згідно з якою відповідач отримав 07.05.13 р. ухвалу суду від 17.04.13 р.

Враховуючи, що матеріали справи містять докази належного повідомлення відповідача про час та місце судового засідання та про наслідки ненадання ним відзиву на позов і витребуваних судом документів, то за таких обставин суд приходить до висновку про можливість розгляду справи на підставі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними матеріалами без участі представника вищезазначеного учасника судового процесу.

У судовому засіданні 15.05.13 р. було оголошено вступну та резолютивну чистини рішення у даній справі.

Розглянувши подані матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Між Відділенням № 3 Публічного акціонерного товариства Комерційного банку «Інтербанк» (банк) та Приватним акціонерним товариством «Футбольний клуб «Таврія» (клієнт) був укладений договір банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., відповідно умов якого, банк відкриває клієнту поточний рахунок № 26008033666101 у національній та/чи іноземній валюті (рахунок) і здійснює його розрахунково-касове обслуговування відповідно до законодавства України, нормативно-правових актів НБУ, статуту банку та умов цього договору.

Умови зазначеного договору свідчать про те, що за своєю правовою природою він є договором банківського рахунку.

У відповідності до п. 1. статті 1066 Цивільного кодексу України, за договором банківського рахунка банк зобов'язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові (володільцеві рахунка), грошові кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження клієнта про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком.

Згідно з п. 1.3. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., банк відкриває клієнту поточний рахунок після надання всіх необхідних документів і відомостей, передбачених відповідним нормативно-правовим документом НБУ з питань відкриття та режиму функціонування рахунків у національній та іноземних валютах в Україні - Інструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах (Інструкція) та іншими нормативно-правовими актами НБУ.

Відповідно до цього договору банк зобов'язується відкривати інші поточні рахунки, у т.ч. в іноземній валюті, що оформляється додатковим договором. Обслуговування поточних рахунків, відкритих у подальшому, здійснюватиметься відповідно до умов цього договору.

Пунктом 1.4. вищевказаного договору визначено термін здачі готівкової виручки (готівкових грошових коштів) клієнтом для її зарахування на рахунок встановлюється - щоденно (в день надходження готівкової виручки(готівкових грошових коштів) в касу клієнта).

Згідно з пунктами 2.1.2. - 2.1.6. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., банк бере на себе зобов'язання: приймати розрахункові документи, оформлені клієнтом, протягом встановленого банком операційного часу; у разі зміни операційного часу банк повідомляє про це клієнтів не пізніше, ніж за день до набуття чинності даних змін; виконувати розрахункові документи клієнта з урахуванням сум, що поступають на його рахунок протягом операційного дня; своєчасно здійснювати розрахункові операції відповідно до Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» та інших нормативних актів, регулюючих ці питання; забезпечувати своєчасне зарахування коштів на рахунок клієнта; здійснювати прийом і видачу готівки відповідно до законодавства України, нормативно-правових актів НБУ.

У відповідності до пунктів 2.7. і 2.8. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., банк зобов'язаний: на вимогу клієнта надати виписку і розрахункові документи, що підтверджують списання (зарахування) коштів з рахунку клієнта, при цьому клієнт надсилає банку вимогу довільної форми та довільним зв'язком не пізніше, ніж за 24 (двадцять чотири) години до отримання виписки; гарантувати таємницю операцій по рахунку клієнта; інформація, що є банківською таємницею, без згоди клієнта може бути надана третім особам тільки у випадках і в порядку, передбаченому чинним законодавством України.

Згідно з пунктами 2.2.1. - 2.2.3. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., клієнт зобов'язаний: виконувати вимоги Інструкцій, Правил, інших нормативних актів Національного банку України по питаннях здійснення розрахунково-касових операцій і надання звітності; дотримуватися принципів організації переказу коштів, порядку застосування платіжних інструментів, стандартів документів і документообігу, правил ведення касових операцій в національній та іноземних валютах, встановлених законодавством України, нормативно-правовими актами НБУ; своєчасно здійснювати оплату за виконані банком операції і надані послуги, згідно з тарифами, встановленими банком та діючими на момент здійснення операції; у разі відсутності коштів на рахунку, необхідних для оплати наданих банком послуг, своєчасно поповнювати рахунок грошовими коштами шляхом перерахування їх з інших рахунків, або залишати на рахунку ліміт в розмірі, не менше 500 грн.

Відповідно до пунктів 2.2.4. - 2.2.8. вищевказаного договору, клієнт зобов'язаний: не пізніше наступного дня повідомляти банк про всі відмічені неточності або помилки у виписках по рахунку та інших документів або при невизнанні (непідтверджені) підсумкового сальдо по рахунку; протягом трьох робочих днів з дня повідомлення банком про здійснення помилкового перерахування коштів, ініціювати перерахування помилково зарахованої суми банку, по вказаним банком реквізитам; надавати письмове підтвердження залишку на рахунку станом на 1 січня нового календарного року протягом десяти днів з моменту отримання підсумкової виписки по рахунку за рік; при неотриманні підтвердження до 1 лютого залишок коштів вважається підтвердженим; протягом місяця з дня внесення змін до свідоцтва про державну реєстрацію повідомити банк і надати належним чином завірені копії документів про зміну місцезнаходження, передбачені чинним законодавством; у разі закриття рахунку надавати в банк платіжне доручення на перерахування коштів, що залишилися.

Пунктом 2.2.9. договору про банківський рахунок № 14 від 23.01.12 р. визначено, що клієнт зобов'язаний надати протягом терміну, вказаного банком в запиті, документи і відомості, необхідні банку для виконання вимог законодавства, регулюючого відносин у сфері попередження і протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом (в т.ч. про власників клієнта; особах, що мають прямий або опосередкований вплив на нього та одержують економічну вигоду від його діяльності; про діяльність і фінансовий стан клієнта, про суть і мету фінансової операції, контрагентів клієнта по фінансовій операції).

Згідно з п. 2.2.10. договору про банківський рахунок № 14 від 23.01.12 р., у разі купівлі безготівкової іноземної валюти за дорученням клієнта в порядку, передбаченому чинним законодавством України, клієнт доручає банку нараховувати, утримувати та сплачувати суму збору на обов'язкове державне пенсійне страхування від імені та за рахунок клієнта. Для цього, клієнт доручає банку утримувати суму збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з суми в гривнях, яка перерахована клієнтом на купівлю іноземної валюти.

Відповідно до п. 2.2.11. вищевказаного договору, клієнт зобов'язаний у випадку надходження до банку письмового запиту контролюючого органу, постанови суду про розкриття банківської таємниці та проведення виїмки, постанови про арешт коштів клієнта та прийняття банком вказаних документів до виконання за наявності на те законних підстав, банк має право вимагати від клієнта компенсації вартості додаткових витрат, понесених банком у зв'язку з цим, в розмірі, зазначеному в п. 3.6 розділу 3 Тарифів комісійної винагороди за виконання доручень клієнтів-юридичних осіб і суб'єктів підприємницької діяльності.

Пунктом 2.2.12. договору банківського рахунка № 14 від 23.01.12 р. передбачено, що клієнт зобов'язаний компенсувати банку вартість витрат, пов'язаних із з'ясуванням реквізитів повідомлення про переказ платником коштів на користь клієнта в національній та іноземних валютах. Оплата вказаних компенсацій проводиться у порядку передбаченому п. 5.4 договору. У випадку якщо клієнт не сплатить вказані компенсації в терміни, встановлені п. 5.5 банк має право стягувати плату шляхом списання суми комісійної винагороди з поточного рахунку клієнта.

Згідно з пунктами 3.1.1. - 3.1.3. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., банк має право: відмовити клієнтові у видачі наявних грошових коштів, у разі надання ним пізніше ніж за один робочий день, або ненадання письмової або усної заявки на отримання готівки; відмовити клієнтові у проведенні видаткової операції з грошовими коштами у разі недостатньої суми коштів для сплати комісії відповідно до п. 5.3. договору; відмовити клієнтові в здійсненні операцій по рахунку у разі їх невідповідності вимогам Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», вимогам інших нормативних актів, регулюючих ці питання, а також у випадках, передбачених законодавством про запобігання і протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом; тимчасово зупиняти операції по рахунку (рахунках) клієнта у випадках передбачених чинним законодавством України.

Відповідно до пунктів 3.1.4. - 3.1.6. вищевказаного договору, банк має право: у разі оформлення клієнтом розрахункових документів з порушенням вимог законодавства України, нормативних актів Національного банку України повернути їх клієнтові не пізніше наступного операційного дня, з обумовленим причини повернення; здійснювати безспірне стягнення (списання) коштів з рахунку клієнта у випадках, передбачених законодавством; отримувати від клієнта плату за надані послуги.

Пунктом 3.1.7. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р. передбачено, що банк має право змінювати тарифи і умови обслуговування рахунку, повідомляючи про це клієнта не пізніше, ніж за 10 днів до введення цих змін шляхом розміщення вказаних змін на дошці об'яв банку та його відділеннях. Якщо до закінчення цього терміну клієнт не виразить свою незгоду із зміною тарифів чи умов обслуговування рахунку, вважається, що він із зміненими тарифами та умовами обслуговування рахунку згоден.

Згідно з пунктами 3.1.8. - 3.1.10. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., банк має право: списати грошові кошти з рахунка клієнта на підставі його розпорядження; грошові кошти можуть бути списані з рахунка клієнта без його розпорядження на підставі рішення суду, а також у випадках, встановлених цим договором; надавати на запит банку-кореспондента інформацію, яка стосується ідентифікації клієнта та операцій, що здійснюються на користь або за дорученням клієнта, на відповідний запит банку, який бере участь у забезпеченні проведення таких операцій.

У відповідності до пунктів 3.2.1. - 3.2.4. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., клієнт має право самостійно розпоряджатися коштами на своєму рахунку, за винятком випадків, передбачених законами України; отримувати готівку в межах заявки на отримання готівки і при наявності коштів на рахунку у випадках, передбачених законодавством України, нормативно-правовими актами НБУ; вимагати своєчасного і повного здійснення розрахунків та інших обумовлених договором послуг; право на подання платіжних документів до банку, отримання виписок та інших документів, відносин сторін, мають особи, зазначені в картках із зразками підписів та інші особи уповноважені довіреністю.

Пунктом 4.1. договору про банківський рахунок № 14 від 23.01.12 р визначено, що за порушення термінів переказу грошових коштів банк несе відповідальність, встановлену Законом України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».

Згідно з п. 5.1. вищезазначеного договору, розрахунки проводяться в готівковій і безготівковій формах відповідно до правил, встановлених законодавством України, нормативно-правовими актами НБУ.

Клієнт застосовує всі види розрахункових документів, передбачені Законом України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» і нормативними актами НБУ.

Кредитування, акредитивна, вексельна форми розрахунків, надання інших банківських послуг здійснюються на підставі окремих договорів.

У відповідності до пунктів 5.2. і 5.3. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., комісійна винагорода за відкриття рахунку перераховується клієнтом на відповідний рахунок банку; клієнт доручає банку самостійно стягувати комісійні винагороди за касове обслуговування, яке здійснюється на підставі даного договору, в розмірах встановлених тарифами банку на обслуговування клієнтів, що діють на момент здійснення операції по рахунку. Оплата проводиться шляхом списання банком комісійних винагород з поточного рахунку клієнта в момент здійснення операції по рахунку.

Згідно з п. 5.4. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., клієнт має право сплатити комісійні винагороди банку самостійно шляхом перерахування суми в розмірах, встановлених тарифами банку на обслуговування клієнтів, що діють на момент здійснення операції по рахунку, платіжним дорученням на рахунок, вказаний банком, або шляхом внесення грошових коштів до каси банку згідно прибуткового касового документу.

Відповідно до пунктів 5.5. та 5.6. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., оплата комісійних винагород за розрахункове обслуговування (в т.ч. по обробці платежів) здійснюється щомісячно в період з 26 числа до останнього банківського дня поточного місяця шляхом списання банком суми комісійної винагороди з поточного рахунку клієнта; оплата комісійних винагород банку по інших операціях (окрім платежів) проводиться в порядку, передбаченому п. 5.4 договору. У випадку якщо клієнт не сплатить вказані послуги в терміни, встановлені п. 5.5, банк має право стягувати плату шляхом списання суми комісійної винагороди з поточного рахунку клієнта.

Пунктом 9.1. договору про банківський рахунок № 14 від 23.01.12 р. встановлено, що даний договір вступає в дію з моменту підписання і діє до моменту розірвання договору.

Позивач пояснив суду, що 18.10.12 р. відповідачем не було виконано направлене ПрАТ «Футбольний клуб «Таврія» за допомогою системи «Клієнт-Банк» платіжне доручення № 532 від 18.10.12 р. про перерахування грошових коштів у сумі 100 000,00 грн. на поточний рахунок контрагента - Приватного акціонерного товариства «Пансіонат «Канака». При цьому, грошових коштів на рахунку ПрАТ «Футбольний клуб «Таврія» достатньо для виконання цієї операції, що підтверджується випискою з банківського рахунку (належним чином засвідчена копія якої додана до матеріалів справи).

ПрАТ «Футбольний клуб «Таврія» звернулось до відповідача з листом (вих. № 161 від 14.11.12 р.), в якому просив виконати зобов'язання за договором банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р. щодо виконання платіжного доручення № 532 від 18.10.12 р.

Однак, відповідач залишив дане звернення без відповіді та реагування.

За таких обставин Приватне акціонерне товариство «Футбольний клуб «Таврія» звернулось з даним позовом до Публічного акціонерного товариства Комерційного банку «Інтербанк» про зобов'язання здійснити переказ грошових коштів у сумі 100 000,00 грн. з рахунку позивача на рахунок Приватного акціонерного товариства «Пансіонат «Канака» та про стягнення 13 000,00 грн. пені за прострочення перерахування коштів, у зв'язку з неналежним виконанням зобов'язань за договором банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р. про відкриття та ведення поточних рахунків в національній та іноземних валютах суб'єктам господарювання.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню частково з наступних підстав.

Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки; підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Частиною першою статті 626 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Згідно зі ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Частина 1 статті 193 Господарського кодексу України встановлює, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться і до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Частиною 2 статті 193 Господарського кодексу України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов'язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно зі статями 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України, договір є обов'язковим до виконання сторонами.

Згідно з частиною 1 статті 625 Цивільного кодексу України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання.

Відповідно до статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

У відповідності до п. 1. статті 1066 Цивільного кодексу України, за договором банківського рахунка банк зобов'язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові (володільцеві рахунка), грошові кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження клієнта про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком.

Згідно зі статтею 1068 Цивільного кодексу України, банк зобов'язаний вчиняти для клієнта операції, які передбачені для рахунків даного виду законом, банківськими правилами та звичаями ділового обороту, якщо інше не встановлено договором банківського рахунка.

Банк зобов'язаний зарахувати грошові кошти, що надійшли на рахунок клієнта, в день надходження до банку відповідного розрахункового документа, якщо інший строк не встановлений договором банківського рахунка або законом.

Банк зобов'язаний за розпорядженням клієнта видати або перерахувати з його рахунка грошові кошти в день надходження до банку відповідного розрахункового документа, якщо інший строк не передбачений договором банківського рахунка або законом.

Клієнт зобов'язаний сплатити плату за виконання банком операцій за рахунком клієнта, якщо це встановлено договором.

У відповідності до статті 1073 Цивільного кодексу України, у разі несвоєчасного зарахування на рахунок грошових коштів, що надійшли клієнтові, їх безпідставного списання банком з рахунка клієнта або порушення банком розпорядження клієнта про перерахування грошових коштів з його рахунка банк повинен негайно після виявлення порушення зарахувати відповідну суму на рахунок клієнта або належного отримувача, сплатити проценти та відшкодувати завдані збитки, якщо інше не встановлено законом.

Згідно з частиною 1 статті 1089 Цивільного кодексу України, за платіжним дорученням банк зобов'язується за дорученням платника за рахунок грошових коштів, що розміщені на його рахунку у цьому банку, переказати певну грошову суму на рахунок визначеної платником особи (одержувача) у цьому чи в іншому банку у строк, встановлений законом або банківськими правилами, якщо інший строк не передбачений договором або звичаями ділового обороту.

Частиною 3 статті 1090 Цивільного кодексу України визначено, що платіжне доручення платника приймається банком до виконання за умови, що сума платіжного доручення не перевищує суми грошових коштів на рахунку платника, якщо інше не встановлено договором між платником і банком.

Відповідно до ч. 1 ст. 1091 Цивільного кодексу України, банк, що прийняв платіжне доручення платника, повинен перерахувати відповідну грошову суму банкові одержувача для її зарахування на рахунок особи, визначеної у платіжному дорученні.

Згідно з ч. 1 і 2 ст. 1092 Цивільного кодексу України, у разі невиконання або неналежного виконання платіжного доручення клієнта банк несе відповідальність відповідно до цього кодексу та закону.

У разі невиконання або неналежного виконання платіжного доручення у зв'язку з порушенням правил розрахункових операцій виконуючим банком відповідальність може бути покладена судом на цей банк.

Згідно з п. 8.1. статті 8 Закону України «Про платіжні системи і переказ коштів в Україні», банк зобов'язаний виконати доручення клієнта, що міститься в розрахунковому документі, який надійшов протягом операційного часу банку, в день його надходження.

У разі надходження розрахункового документа клієнта до обслуговуючого банку після закінчення операційного часу банк зобов'язаний виконати доручення клієнта, що міститься в цьому розрахунковому документі, не пізніше наступного робочого дня.

Банки та їх клієнти мають право передбачати в договорах інші, ніж встановлені в абзацах першому та другому цього пункту, строки виконання доручень клієнтів.

Пунктом 1.22 статті 1 Закону України «Про платіжні системи і переказ коштів в Україні» визначено, що операційний час - це частина операційного дня банку або іншої установи-учасника платіжної системи, протягом якої приймаються документи на переказ і документи на відкликання, що мають бути оброблені, передані та виконані цим банком протягом цього ж робочого дня. Тривалість операційного часу встановлюється банком або іншою установою-учасником платіжної системи самостійно та закріплюється в їх внутрішніх нормативних актах

Відповідно до п. 8.4. статті 8 Закону України «Про платіжні системи і переказ коштів в Україні», міжбанківський переказ виконується в строк до трьох операційних днів.

Згідно з ч. 3 статті 51 Закону України «Про банки і банківську діяльність», безготівкові розрахунки проводяться на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді.

Частинами 1 і 2 статті 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність» визначено, що відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом та банком.

Банк зобов'язаний докладати максимальних зусиль для уникнення конфлікту інтересів працівників банку і клієнтів, а також конфлікту інтересів клієнтів банку.

У відповідності до п. 1.15 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління НБУ від 21.01.04 р. № 22, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.03.04 р. за № 377/8976, доручення платників про списання коштів зі своїх рахунків і зарахування коштів на рахунки отримувачів банки здійснюють у термін, встановлений законодавством України.

Пунктом 8.1. ст. 8 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», та п. 2.19 вищезазначеної Інструкції встановлено, що розрахункові документи, що надійшли до банку протягом операційного часу, він виконує в день їх надходження. Розрахункові документи, що надійшли після операційного часу, банк виконує наступного робочого дня.

Крім того, статтею 1074 Цивільного кодексу України встановлено, що обмеження прав клієнта щодо розпоряджання грошовими коштами, що знаходяться на його рахунку, не допускається, крім випадків обмеження права розпоряджання рахунком за рішенням суду або в інших випадках, встановлених законом, а також у разі зупинення фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, передбачених законом.

Згідно зі статтею 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

З наданих суду доказів вбачається, що позивач взяті на себе зобов'язання виконав належним чином, тоді як відповідач свої зобов'язання за договором банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р.

Відповідач жодних обґрунтованих заперечень та належних доказів на спростування обставин, викладених позивачем у позовній заяві, суду не надав.

За таких обставин, враховуючи те, що наявні у справі матеріали свідчать про обґрунтованість вимог позивача щодо зобов'язання відповідача виконати за договором банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р. платіжне доручення № 532 від 18.10.12 р. на суму 100 000,00 грн., а відповідач в установленому законом порядку обставини, які повідомлені позивачем, не спростував, позовні вимоги не оспорив та не довів суду належними і допустимими доказами належного виконання ним своїх зобов'язань, то позов Приватного акціонерного товариства «Футбольний клуб «Таврія» щодо зобов'язання Публічного акціонерного товариства Комерційного банку «Інтербанк» здійснити переказ грошових коштів у сумі 100 000,00 грн. за платіжним дорученням № 532 від 18.10.12 р. за договором банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р. визнається судом таким, що підлягає задоволенню.

Позивач просить суд стягнути з відповідача 13 000,00 грн. пені за порушення відповідачем виконання грошового зобов'язання за договором банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р. за період з 18.10.2013 р. до 25.02.2013 р.

Відповідно до статті 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.

Відповідно до частини 1 статті 546 Цивільного кодексу України виконання зобов'язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком.

Відповідно до статті 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання.

Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.

Частина 2 статті 551 Цивільного кодексу України визначає, що якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.

У відповідності до п. 2.1.3. договору банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р., банк зобов'язаний виконувати розрахункові документи клієнта з урахуванням сум, що поступають на його рахунок протягом операційного дня.

Згідно з п. 1.21 статті 1 Закону України «Про платіжні системи і переказ коштів в Україні», операційний день - це частина робочого дня банку або іншої установи - учасника платіжної системи, протягом якої приймаються від клієнтів документи на переказ і документи на відкликання та можна, за наявності технічної можливості, здійснити їх обробку, передачу та виконання. Тривалість операційного дня встановлюється банком або іншою установою-учасником платіжної системи самостійно та закріплюється в їх внутрішніх нормативних актах.

Пунктом 4.1. договору про банківський рахунок № 14 від 23.01.12 р визначено, що за порушення термінів переказу грошових коштів банк несе відповідальність, встановлену Законом України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».

Згідно з п. 32.1. статті 32 Закону України «Про платіжні системи і переказ коштів в Україні», банк, що обслуговує платника, та банк, що обслуговує отримувача, несуть перед платником та отримувачем відповідальність, пов'язану з проведенням переказу, відповідно до цього закону та умов укладених між ними договорів.

У відповідності до частини 1 пункту 32.2. статті 32 Закону України «Про платіжні системи і переказ коштів в Україні», у разі порушення банком, що обслуговує платника, встановлених цим законом строків виконання доручення клієнта на переказ цей банк зобов'язаний сплатити платнику пеню у розмірі 0,1 відсотка суми простроченого платежу за кожний день прострочення, що не може перевищувати 10 відсотків суми переказу, якщо інший розмір пені не обумовлений договором між ними.

Відповідно до частини 6 статті 232 Господарського кодексу України, нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

Згідно з п. 10 ч. 3 статті 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач зобов'язаний у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги сплачувати пеню у встановлених законом чи договором розмірах.

Дослідивши розрахунок пені, наданий позивачем суд встанови, що ПрАТ «Футбольний клуб «Таврія» невірно визначило термін прострочення виконання зобов'язання банком, оскільки врахувало дату 18.10.12 р., яка є операційним днем. А також, при розрахунку пені, позивач не врахував умови частини 1 п. 32.2. статті 32 Закону України «Про платіжні системи і переказ грошових коштів в Україні», згідно з якою пеня не може перевищувати 10 відсотків суми переказу.

Враховуючи наведене, Господарським судом м. Києва виконано власний розрахунок пені, яка підлягає стягненню з Публічного акціонерного товариства Комерційного банку «Інтербанк» за несвоєчасне виконання грошового зобов'язання за договором банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р. за період з 19.10.2012 р. до 25.02.2013 р., у відповідності до якого пеня становить 10 000,00 грн. (сума, що не перевищує 10 % від суми переказу за платіжним дорученням № 532 від 18.10.12 р.).

За таких обставин, суд відмовляє ПрАТ «Футбольний клуб «Таврія» у задоволенні позовної вимоги в частині стягнення пені у розмірі 3 000,00 грн. за невиконання зобов'язання за договором банківського рахунку № 14 від 23.01.12 р. за період з 18.10.12 р. до 25.02.13 р.

Таким чином, позов Приватного акціонерного товариства «Футбольний клуб «Таврія» до Публічного акціонерного товариства Комерційного банку «Інтербанк» підлягає задоволенню частково.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 11, 525, 526, 530, 546, 549, 551, 611, 625, 626, 628, 629, 1066, 1068, 1073, 1074, 1089, 1090, 1091, 1092 Цивільного кодексу України; ст. ст. 193, 232 Господарського кодексу України; ст. ст. 32, 33, 44, 49, 69, 75, ст. ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити частково.

2. Зобов'язати Публічне акціонерне товариство Комерційний банк «Інтербанк» (ідентифікаційний код 14358604, 03056, м. Київ, вул. Вадима Гетьмана, 27) виконати платіжне доручення Приватного акціонерного товариства «Футбольний клуб «Таврія» (ідентифікаційний код 22317694, 95011, Автономна Республіка Крим, м. Сімферополь, вул. Желябова, 20) № 532 від 18.10.12 р. на суму 100 000,00 грн.

3. Стягнути з Публічного акціонерного товариства Комерційного банку «Інтербанк» (ідентифікаційний код 14358604, 03056, м. Київ, вул. Вадима Гетьмана, 27) на користь Приватного акціонерного товариства «Футбольний клуб «Таврія» (ідентифікаційний код 22317694, 95011, Автономна Республіка Крим, м. Сімферополь, вул. Желябова, 20) 10 000 (десять тисяч) грн. 00 коп. пені за період з 19.10.12 р. до 25.02.13 р. та 2 602 (дві тисячі шістсот дві) грн. 81 коп. витрат на сплату судового збору.

4. У решті позовних вимог відмовити.

5. Після набрання рішенням законної сили видати накази.

6. Дане рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня складення його повного тексту і може бути оскаржене в порядку, передбаченому чинним законодавством України.

Повне рішення складено 20.05.2013 р.

Суддя Гавриловська І.О.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення15.05.2013
Оприлюднено27.05.2013
Номер документу31409178
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/3905/13

Ухвала від 26.03.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гавриловська І.О.

Ухвала від 17.04.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гавриловська І.О.

Рішення від 15.05.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гавриловська І.О.

Ухвала від 26.03.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гавриловська І.О.

Ухвала від 01.03.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гавриловська І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні