Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
Справа № 2а-2045/12/2770
22.05.13 м. Севастополь
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Омельченка В. А.,
суддів Дадінської Т.В. ,
Дудкіної Т.М.
при секретарі судового засідання Карпової І.І.
за участю сторін:
представник позивача, Приватного підприємства "Югремстрой-21"- Іванова Анжеліка Вікторівна доручення від 06.08.12,
представник відповідача, Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Севастополя Державної податкової служби- Горошко Марія Олександрівна, довіреність № 226/9/10-039 від 04.02.13
розглянувши матеріали справи № 2а-2045/12/2770 за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції в Ленінському районі м. Севастополя Державної податкової служби на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь (суддя Гавура О.В ) від 06.11.12
за позовом Приватного підприємства "Югремстрой-21" (вул. Хрустльова, 149 кв.40,Севастополь,99040)
до Державної податкової інспекції в Ленінському районі м. Севастополя Державної податкової служби (вул. Кулакова 37,Севастополь,99011)
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 06.11.12 адміністративний позов Приватного підприємства "Югремстрой-21"- задоволено.
Визнано протиправним та скасовано повністю податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції в Ленінському районі м. Севастополя Державної податкової служби від 28 серпня 2012 року №0000310222 про збільшення Приватному підприємству "Югремстрой-21"суми грошового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств у загальному розмірі 150 374,50грн., в тому числі податок - 133 048,00грн. та штрафна (фінансова) санкція (штраф) - 17326,50грн.
Визнано протиправним та скасовано повністю податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції в Ленінському районі м. Севастополя Державної податкової служби від 28 серпня 2012 року №0000300222 про збільшення Приватному підприємству "Югремстрой-21"суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у загальному розмірі 120 299,50грн., в тому числі податок - 106 438,00грн. та штрафна (фінансова) санкція (штраф) - 13861,50грн.
Стягнуто з Державного бюджету України, шляхом зобов'язання Головного управління Державної казначейської служби у м. Севастополі у безспірному порядку з рахунку Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Севастополя Державної податкової служби на користь Приватного підприємства "Югремстрой-21" судовий збір у розмірі 2 146,00 грн.
Не погодившись із зазначеною постановою суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 06.11.12 року та прийняти нове рішення по справі, яким у задоволені позову відмовити.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права. А саме, відповідач посилається на те, що перевірка проведена податковим органом у спосіб та порядку, передбачені Податковим кодексом України. З приводу прийняття податкових повідомлень-рішень вказує, що, оскільки між сторонами (позивачем та його контрагентом Фірмою "Капітель Плюс") фактично господарські операції не здійснювались, підрядні роботи Фірмою "Капітель Плюс" не виконувались, ПП "Югремстрой-21" грошові кошти за договором з Фірмою "Капітель Плюс" перераховувало без мети реального настання передбачених наслідків, виключно з метою заниження об'єкту оподаткування, несплати податків, тому таки дії підприємства призвели до втрат дохідної частини Державного бюджету України, тобто спричинили завищення валових витрат та податкового кредиту. Такого висновку відповідач дійшов на підставі акту ДПІ в м. Сімферополі АР Крим ДПС від 11.04.2012 №38/22/31095815 про неможливість проведення зустрічної звірки Фірми "Капітель Плюс" ЄДРПОУ 31095815 з питань правомірності проведених господарських відносин з контрагентами-покупцями та постачальниками з метою встановлення факту реальності проведених взаємовідносин, повноти їх відображення в податковому обліку з урахуванням їх вигляду, обсягу, якості та розрахунків при здійсненні фінансово-господарської діяльності за період з 01.01.2009 по 31.03.2012 та матеріалів кримінальної справи, порушеної за фактами фіктивного підприємництва - створення та придбання суб'єктів підприємницької діяльності: ТОВ "Бренд строй", ПП "Скипер", ПП "Комманд", ПП "Мобкримторг", ПП "Визит Торг", ТОВ "БК "Акрополь", ПП "Базис Торг", ТОВ "Аквамарин", ПП "Евроградстрой", фірма "Капітель Плюс", КП "Альянс", ПП "Пан Буд", ПП "Ротонда Торг", ПП "Габарит Груп", ТОВ БВП "Строитель Плюс", ТОВ "ВТК "Окнополь", ПП "Гранд-М", ПП "Райс-М", ПП "Грандпродукт", ПП "Сіті буд", ПП "Добре місто", ПП "Нантехімідж", ПП "Кримторг", ПП "Укрторгпартнер", ПП "Кримспецтехнолоджи", ТОВ "Тонар-Крим", ТОВ "Кримстройіндустрія", ПП "Прима Торг", ТОВ "ТМ-Компані", ПП "Беллатрикс", ПП "Севелітстрой", ПП "Мастер Торг", з метою прикриття незаконної діяльності, яка полягла в сприянні директору ТОВ "Союз КДС" в мінімізації ним податкових зобов'язань, а також пособництва ними в умисному ухиленні від сплати податків директору ТОВ "Союз КДС", що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів в особливо великих розмірах за ознаками злочинів, передбачених ст. 28, ч.2 ст. 205, ч. 2 ст. 27, ч.3 ст. 212 КК України. Згідно даним матеріалам, органами Державної податкової служби та досудового слідства внаслідок аналізу фінансово-господарської діяльності, первинних фінансових документів вищезазначених контрагентів та пояснень свідків, наданих в межах порушеної кримінальної справи, зроблено висновок про наявність в їх діяльності ознак фіктивності, передбачених ст.55-1 ГК України, відсутність факту реального придбання або продажу товарів чи послуг, та не підтверджено реальність проведених господарських операцій Фірмою "Капітель Плюс" з контрагентами-покупцями та постачальниками за цей період.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2012 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції в Ленінському районі м. Севастополя Державної податкової служби.
На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши справу, судова колегія встановила наступне.
13.08.2012 року ДПІ в Ленінському районі м. Севастополя ДПС складений акт №71/22-2/34301276/10/6076 про результати документальної невиїзної перевірки ПП "Югремстрой-21" з питань взаємовідносин з платниками податків ПП "Фірма "Капітель Плюс" ЄДРПОУ 31095815 за період з 01.01.2009 по 31.03.2012. Перевіркою встановлені порушення:
- занижений податок на прибуток всього у сумі 133048,0грн., в тому числі за 4 квартал 2010 в сумі 69302,0грн., за 1 квартал 2011 в сумі 63746,0грн. в результаті порушень п.1.31 ст.1, п.5.1, пп.5.3.9 п.5.3 ст.5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" у зв'язку з нікчемністю операцій з Фірма "Капітель Плюс" (ЄДРПОУ 31095815 м. Сімферополь), порушуючи ст.ст.203,215,216,228,662,655,656 Цивільного кодексу України в частині недодержання у момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними (п.5 ст.203 Цивільного кодексу України) по правочинах, здійснених з контрагентом - постачальником Фірма "Капітель Плюс", що в результаті призвело до завищення валових витрат за звітний період 4 квартал 2010 в сумі 277208,0грн., 1 квартал 2011 у сумі 254984,0грн.;
- занижений податок на додану вартість всього у сумі 106438,0грн., в тому числі за листопад 2010 на суму 10667,0грн., грудень 2010 на суму 44775,0грн., січень 2011 на суму 19583,0грн. та лютий 2011 на суму 31413,0грн., в результаті порушень пп.7.4.1, пп.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартість" у зв'язку з нікчемністю операцій з Фірма "Капітель Плюс", порушуючи ст.ст.203,215,216,228,662,655,656 Цивільного кодексу України в частині недодержання у момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними (п.5 ст.203 Цивільного кодексу України) по правочинах, здійснених з контрагентом - постачальником Фірма "Капітель Плюс", завищений податковий кредит з ПДВ за звітний період листопад 2010 у сумі 10667,0грн., грудень 2010 у сумі 44775,0грн., січень 2011 у сумі 19583,0грн. та лютий у сумі 31413,0грн., всього на суму 106438,0грн.
28 серпня 2012 року ДПІ в Ленінському районі м. Севастополя ДПС прийняті податкові повідомлення-рішення №0000310222 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств у загальному розмірі 150374,50грн., з яких податок - 133048,00грн. та штрафна (фінансова) санкція (штраф) - 17326,50грн. та №0000300222 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у загальному розмірі 120299,50грн., з яких податок - 106438,00грн. та штрафна (фінансова) санкція (штраф) - 13861,50грн.
Приватне підприємство "Югремстрой-21" зареєстровано 18.04.2006 в Ленінської районної державної адміністрації у м. Севастополі, свідоцтво про державну реєстрацію від 18.04.2006 №10771020000002475 ЄДРПОУ 34301276. Взято на податковий облік в органах державної податкової служби 19.04.2006. Станом на дату підписання акту перебуває на обліку в ДПІ в Ленінському районі м. Севастополя ДПС. Зареєстровано платником податку на додану вартість з 04.05.2006, свідоцтво платника податку на додану вартість 39522190.
05.11.2010 між Приватним підприємством "Югремстрой-21" та Фірмою "Капітель Плюс" укладений договір субпідряду №22/844 на виконання будівельних робіт по ремонту фасаду цеху літ. "Ж" на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
14.11.2010 між Приватним підприємством "Югремстрой-21" та Фірмою "Капітель Плюс" укладений договір субпідряду №24/845 на виконання робіт по ремонту зливової каналізації ПЛК на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
06.12.2010 між Приватним підприємством "Югремстрой-21" та Фірмою "Капітель Плюс" укладений договір субпідряду №25/869 на виконання робіт по ремонту покрівлі цеху літ. "Ж-1" на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
27.12.2010 між Приватним підприємством "Югремстрой-21" та Фірмою "Капітель Плюс" укладений договір субпідряду №27/935 на виконання робіт по ремонту фасаду цеху літ. "Ж-1" на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
27.01.2011 між Приватним підприємством "Югремстрой-21" та Фірмою "Капітель Плюс" укладений договір субпідряду №21 на виконання робіт по ремонту цеху літ. "Ж-1" на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
Фірма "Капітель Плюс" ЄДРПОУ 31095815, юридична адреса Автономна Республіка Крим, м. Сімферополь, вул. Глінки/Ж.Дерюгіної, 57В/2А, зареєстрована юридичною особою, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру. Станом на момент розгляду справи не перебуває в процесі припинення. У періоді, за який проводилась перевірка, відповідальними за фінансово-господарську діяльність суб'єкта господарювання був керівник - ОСОБА_5 за період з 01.01.2009 по 20.09.2011. Взята на податковий облік в органах державної податкової служби 14.08.2000, станом на 06.04.2012 перебуває на обліку в ДПI в м. Сімферополі. Відповідно до свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість від 06.12.2004 №961493, виданого ДПI в м. Сімферополі, індивідуальний податковий номер - 310958101291, Фірма "Капітель Плюс" зареєстровано платником ПДВ з 21.08.2000 по 31.03.2012. Свідоцтво платника ПДВ анульовано за ініціативою податкової 11.04.2012, причина анулювання - в Єдиному державному реєстрі зроблено запис про відсутність за місцезнаходженням.
Умови договорів субпідряду виконані сторонами, підрядні роботи виконані Фірмою "Капітель Плюс" та прийняті ПП "Югремстрой-21", що підтверджується належним чином оформленими актами прийомки виконаних будівельних робіт КБ-2в та довідками про вартість виконаних будівельних робіт КБ-3 за: листопад 2010, грудень 2010, січень 2011 та лютий 2011.
Вартість субпідрядних робіт оплачена позивачем, про що свідчать платіжні доручення: №1034, №1035 від 17.11.2010, №1053 від 06.12.2010, №1056 від 15.12.2010, №1064 від 22.12.2010, №1077 від 28.12.2010, №1079 від 17.01.2011, №1085 від 27.01.2011, №1095 від 10.02.2011, №1096 від 16.02.2011, №1105 від 23.02.2011.
На підтвердження виконання підрядних робіт та отримання коштів Фірмою "Капітель Плюс" на адресу позивача виписані податкові накладні: №2242, №2243 від 17.11.2010, №2330 від 06.12.2010, №2450 від 15.12.2010, №2525 від 22.12.2010, №2616 від 28.12.2010, №29 від 16.01.2011, №79 від 27.01.2011, №258 від 10.02.2011, №276 від 16.02.2011, №300 від 23.02.2011.
Укладення позивачем субпідрядних договорів з Фірмою "Капітель Плюс" пов'язано із його господарською діяльністю, оскільки зумовлено наявністю договірних зобов'язань перед ТОВ "Підприємство "Тавріда Електрик Україна" за наступними договорами:
02.11.2010 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Тавріда Електрик Україна" та Приватним підприємством "Югремстрой-21" укладений договір підряду №16 на виконання робіт по ремонту фасаду цеху літ. "Ж" на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
08.11.2010 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Тавріда Електрик Україна" та Приватним підприємством "Югремстрой-21" укладений договір підряду №23 на виконання робіт по ремонту зливової каналізації ПЛК на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
01.12.2010 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Тавріда Електрик Україна" та Приватним підприємством "Югремстрой-21" укладений договір підряду №24 на виконання робіт по ремонту покрівлі цеху літ. "Ж-1" на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
27.12.2010 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Тавріда Електрик Україна" та Приватним підприємством "Югремстрой-21" укладений договір підряду №26 на виконання робіт по ремонту фасаду цеху літ. "Ж-1" на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
27.01.2011 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Тавріда Електрик Україна" та Приватним підприємством "Югремстрой-21" укладений договір підряду №1 на виконання робіт по ремонту цеху літ. "Ж-1" на об'єкті, розташованому в м. Севастополі по Фіолентовському шосе.
Судова колегія, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Відповідно до п. 2.1. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, первинні документи - це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів.
Відповідно до ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Стаття 18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" встановлює, що якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то вони вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Якщо відомості, які підлягають внесенню до цього реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, то третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні, за винятком випадків, коли вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.
Відповідно до матеріалів справи, первинні документи від імені контрагента позивача - Фірми "Капітель Плюс", їх підписано керівником ОСОБА_5.
Згідно з частиною 1 статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Відповідно до частин 1 та 4 статті 70 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Згідно з частиною 4 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України вирок суду в кримінальній справі або постанова суду у справі про адміністративний проступок, які набрали законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою.
Як зазначалось раніше підставою для встановлення нікчемності господарських операцій між позивачем та Фірмою "Капітель Плюс", на думку відповідача, є, в тому числі, матеріали кримінальної справи, порушеної за фактами фіктивного підприємництва - створення та придбання суб'єктів підприємницької діяльності: ТОВ "Бренд строй", ПП "Скипер", ПП "Комманд", ПП "Мобкримторг", ПП "Визит Торг", ТОВ "БК "Акрополь", ПП "Базис Торг", ТОВ "Аквамарин", ПП "Евроградстрой", фірма "Капітель Плюс", КП "Альянс", ПП "Пан Буд", ПП "Ротонда Торг", ПП "Габарит Груп", ТОВ БВП "Строитель Плюс", ТОВ "ВТК "Окнополь", ПП "Гранд-М", ПП "Райс-М", ПП "Грандпродукт", ПП "Сіті буд", ПП "Добре місто", ПП "Нантехімідж", ПП "Кримторг", ПП "Укрторгпартнер", ПП "Кримспецтехнолоджи", ТОВ "Тонар-Крим", ТОВ "Кримстройіндустрія", ПП "Прима Торг", ТОВ "ТМ-Компані", ПП "Беллатрикс", ПП "Севелітстрой", ПП "Мастер Торг", з метою прикриття незаконної діяльності, яка полягла в сприянні директору ТОВ "Союз КДС" в мінімізації ним податкових зобов'язань, а також пособництва ними в умисному ухиленні від сплати податків директору ТОВ "Союз КДС", що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів в особливо великих розмірах за ознаками злочинів, передбачених ст. 28, ч.2 ст. 205, ч. 2 ст. 27, ч.3 ст. 212 КК України.
Однак, доказів набрання законної сили вироком суду у кримінальних справах, порушених стосовно ОСОБА_5 чи по факту фіктивного підприємництва - створення Фірми "Капітель Плюс" не надано.
На підставі викладеного, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, що посилання відповідача на факт порушення кримінальних справ стосовно ОСОБА_5 та по факту фіктивного підприємництва - створення Фірми "Капітель Плюс" є безпідставними, оскільки обвинувальні вироки у вказаних справах відсутні.
Таким чином, судова колегія приходить до висновку, що встановлено фактичне здійснення господарських операцій між позивачем і Фірмою "Капітель Плюс", що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, зокрема укладеними відповідно до вимог чинного законодавства договорами субпідряду, належним чином оформленими первинними документами у межах виконання вказаних угод, а саме: податковими накладними, актами прийомки виконаних будівельних робіт КБ-2в та довідками про вартість виконаних будівельних робіт КБ-3, платіжними дорученнями, доказами необхідності отримання послуг ремонту у власній господарській діяльності, договорами підряду тощо. Усі зазначені документи відповідають поняттю первинних, підписані особами, відповідальними за здійснення господарської операції, та їх підписи засвідчені печатками сторін.
Згідно з ч.5 ст. 203 Цивільного кодексу України правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Статтею 204 Цивільного кодексу України передбачено, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Необхідними умовами для визнання угоди недійсною є її укладення з метою, завідомо суперечною інтересам держави і суспільства, та наявність умислу хоча б у однієї із сторін щодо настання відповідних наслідків. Однак, для висновку про недійсність угоди необхідно встановлювати, у чому конкретно полягало завідомо суперечна інтересам держави і суспільства мета укладення угоди, якою із сторін і в якій мірі виконано угоду, а також вину сторін у формі умислу.
Наявність умислу у сторін (сторони) угоди означає, що вони (вона) усвідомлювали або повинні були усвідомлювати протиправність угоди, що укладалася, і суперечність її мети інтересам держави та суспільства, і прагнули або свідомо допускали настання протиправних наслідків. Таким чином, для визнання зобов'язання таким, що вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, закон вимагає наявність наступних умов: вина фізичних осіб, які підписували договір, що проявляється у формі умислу, який спрямований на приховування доходів від оподаткування; такий умисел повинен виникнути до моменту укладення договору; мета укладення такого договору - приховування доходів від оподаткування.
Відсутність хоча б однієї з них не дає підстав стверджувати, що зобов'язання вчинялося з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави.
Зі змісту (істотних умов) правочинів субпідряду не вбачається їх протиправна направленість, а відповідачем наявність умислу у діях сторін договорів не доведено.
В той же час, з матеріалів справи (первинних документів) вбачається вчинення дій, спрямованих на реальне виконання умов укладених угод, зокрема, виконання робіт, оплата їх вартості, використання їх у власній господарській діяльності. Так, факт отримання робіт, їх відображення у звітних документах, подальшого використання у господарській діяльності позивача підтверджено належним чином оформленими первинними документами. Вказане свідчить про реальне настання правових наслідків, обумовлених правочинами.
Правовідносини, що виникали у зв'язку з формуванням платником податку валових витрат та податкового кредиту з ПДВ у 2010 році (1 квартал 2011), регулювалися статтею 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" та статтею 7 Закону України "Про податок на додану вартість". З 01 січня 2011 року стосовно податкового кредиту з податку на додану вартість регулювалися статтями 198-201 Податкового кодексу України, податкових зобов'язань - статтями 185-188,200 Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 5.1, підпункту 5.2.1 пункту 5.2 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" валові витрати виробництва та обігу - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.
До складу валових витрат включаються: суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3 - 5.7 цієї статті.
Згідно підпункту 5.3.1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", не відносяться до складу валових витрат - витрати на потреби, не пов'язані з веденням господарської діяльності, та згідно підпункту 5.3.9 - витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.
Пунктом 5.11 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" заборонено установлення додаткових обмежень щодо віднесення витрат до складу валових, крім тих, що зазначені в цьому Законі.
Відповідно до підпункту 11.2.1 пункту 11.2 статті 11 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" датою збільшення валових витрат виробництва (обігу) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: або дата списання коштів з банківських рахунків платника податку на оплату товарів (робіт, послуг), а в разі їх придбання за готівку - день їх видачі з каси платника податку; або дата оприбуткування платником податку товарів, а для робіт (послуг) - дата фактичного отримання платником податку результатів робіт (послуг).
Відповідно до пп.7.4.1 п.7.4 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартість", податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 6.1 ст. 6 та ст. 8-1 цього Закону, протягом такого звітного періоду у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
За правилами пп.7.5.1 п.7.5 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартість" датою виникнення права платника податку на податковий кредит вважається дата здійснення першої з подій: - або дата списання коштів з банківського рахунку платника податку в оплату товарів (робіт, послуг), дата виписки відповідного рахунку (товарного чеку) - в разі розрахунків з використанням кредитних дебетових карток або комерційних чеків; - або дата отримання податкової накладної, що засвідчує факт придбання платником податку товарів (робіт, послуг).
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари (послуги) та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Відповідно до пп.7.2.6 п.7.2 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартість" податкова накладна видається платником податку, який поставляє товари (послуги), на вимогу їх отримувача, та є підставою для нарахування податкового кредиту. Як виняток з цього правила, підставою для нарахування податкового кредиту при поставці товарів (послуг) за готівку чи з розрахунками картками платіжних систем, банківськими або персональними чеками у межах граничної суми, встановленої Національним банком України для готівкових розрахунків, є належним чином оформлений товарний чек, інший платіжний чи розрахунковий документ, що підтверджує прийняття платежу постачальником від отримувача таких товарів (послуг), з визначенням загальної суми такого платежу, суми податку та податкового номера постачальника.
Відповідно до пп.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартість" не підлягають включенню до податкового кредиту суми сплаченого (нарахованого) податку у зв'язку з придбанням товарів (послуг), не підтверджені податковими накладними чи митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з підпунктом 7.2.6 цього пункту).
Аналогічні положення закріплені також у ст. 198, 201 Податкового кодексу України.
Отже, необхідною умовою для віднесення понесених при придбанні товарів (робіт, послуг) витрат та сплачених у ціні цих товарів (робіт, послуг) сум податку на додану вартість до складу валових витрат виробництва та податкового кредиту з податку на додану вартість є факт їх придбання з метою використання в господарській діяльності. Отримання податкової накладної, яка засвідчує факт придбання платником податку товарів (робіт, послуг), та оплата товарів (послуг) відповідно до умов договору є підставою для виникнення права платника податку на податковий кредит з податку на додану вартість.
В свою чергу, відповідно до пп.7.2.4 п.7.2 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартість" право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку у порядку, передбаченому статтею 9 цього Закону.
Відповідно до п. 9.2 ст. 9 Закону України "Про податок на додану вартість" будь-якій особі, яка реєструється як платник податку на додану вартість, присвоюється індивідуальний податковий номер, який використовується для справляння цього податку.
При цьому, в силу п. 9.8 ст.9 Закону України "Про податок на додану вартість" реєстрація діє до дати її анулювання.
Аналогічні положення закріплені у п. 184.1, 184.5 ст. 184 Податкового кодексу України,
За змістом наведених норм Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", Закону України "Про податок на додану вартість" та Податкового кодексу України наявність господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг), призначених для використання у власній господарській діяльності платника податків, які мають бути фактично здійснені і підтверджені належним чином складеними первинними документами, є визначальною умовою для виникнення у платника податку права на формування валових витрат та податкового кредиту.
Відповідно до частини 1 статті 86 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази (відповідні первинні документи, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку) про добросовісність дій позивача, яка полягає у відповідності вчинених ним дій господарській меті, а також реальність усіх даних, наведених у документах, що надають право на податковий кредит і формування валових витрат за правочинами, факт здійснення позивачем розрахунків за отримані роботи, в ціні яких включено податок на додану вартість, судова колегія приходить до висновку про обґрунтованість формування позивачем податкового кредиту і валових витрат за наслідками взаємовідносин із Фірмою "Капітель Плюс" за укладеними договорами субпідряду.
Відповідачем не надано доказів того, що позивач знав або міг дізнатися про те, що Фірма "Капітель Плюс" можливо, порушує вимоги податкового законодавства. А, також, доказів того, що позивач був безпосередньо залучений до можливих зловживань контрагента у системі оподаткування. Чинне законодавство України не ставить в залежність виникнення у платника податку права валові витрати та на податковий кредит від дотримання вимог податкового законодавства іншим суб'єктом господарювання, зокрема, тим, який був постачальником товарів (послуг), на вартість яких, яка включена до валових витрат, нарахований податок на додану вартість, що включений платником податку до податкового кредиту. Тобто, якщо контрагент не виконав свого зобов'язання щодо сплати податку до бюджету, то це тягне відповідальність та негативні наслідки саме для цієї особи.
Згідно пп.36.1, пп.36.5 ст. 36, п.38.1 ст. 38, п.44.1 ст.44, п.47.1 ст.47, п.49.2 ст.49 Податкового кодексу України, обчислення, декларування та/або сплата суми податку та збору є персональним податковим обов'язком кожного окремого платника податків, який і несе відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов'язку. Тобто, платник податку несе самостійну відповідальність за порушення ним правил ведення податкового обліку. Зазначена відповідальність стосується кожного окремого платника податку і не може автоматично поширюватись на третіх осіб, в тому числі і на його контрагентів.
Така позиція обґрунтована захистом прав добросовісних платників податків та принципом особистої відповідальності правопорушника за скоєне порушення вимог податкового законодавства.
Отже, враховуючи той акт, що складений відповідачем акт перевірки не містить жодних фактичних даних, які б засвідчували наявність в діяльності позивача обставин, котрі передбачені ч.3 ст. 228 Цивільного кодексу України, ДПІ не надано рішення суду, яке б набрало законної сили, прийнятого в порядку ст. 234 Цивільного кодексу України щодо визнання судом фіктивними правочинів, укладених між позивачем та його контрагентом, тобто їх вчинення без наміру створення правових наслідків, які обумовлювалися цими правочинами, або рішення суду, яке б набрало законної сили та було прийнято в порядку ст. 207 Господарського кодексу України щодо визнання недійсними спірних операції з підстав невідповідності їх вимогам закону, або вчинення їх з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, судом під час розгляду справи також не встановлено обставин, які б свідчили про нікчемність правочинів, укладених між позивачем та його контрагентом, або які б вказували на невідповідність договорів позивача актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства, тому висновки акта перевірки не відповідають вимогам чинного законодавства, викладені в ньому факти, ґрунтуються на припущеннях та без системного викладення порушень вимог чинного податкового законодавства.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Органи державної податкової служби мають право визначати у визначених Податковим кодексом України випадках суми податкових та грошових зобов'язань платників податків (пп.20.1.27 ст.20 кодексу); застосовувати до платників податків фінансові (штрафні) санкції у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом (пп.20.1.28 ст.20 кодексу).
Відповідно до пп.54.3.2 п.54.3 ст.54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
Згідно п.58.1 ст.58 Податкового кодексу України у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, що містить підставу для такого нарахування (зменшення) податкового зобов'язання; посилання на норму цього Кодексу та/або іншого закону, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, відповідно до якої був зроблений розрахунок або перерахунок грошових зобов'язань платника податків; суму грошового зобов'язання, що повинен сплатити платник податку; граничні строки сплати грошового зобов'язання та/або строки виправлення платником податків показників податкової звітності; попередження про наслідки несплати грошового зобов'язання або внесення виправлень до показників податкової звітності в установлений строк; граничні строки, передбачені цим Кодексом для оскарження податкового повідомлення-рішення.
Отже, Податковий кодекс України визначає, що у випадку встановлення заниження або завищення платником податків суми його податкових зобов'язань контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити такому платнику податків суму грошових зобов'язань шляхом прийняття податкового повідомлення-рішення, в якому визначається підстава для такого нарахування.
За цих обставин, оскільки Закон України "Про податок на додану вартість" втратив чинність з 01 січня 2011, тому у січні та лютому 2011 ПП "Югремстрой-21" вже не могло порушити пп.7.4.1, пп.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартість", а тому прийняття відповідачем податкового повідомлення-рішення №0000300222 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за січень та лютий 2011 у загальній сумі 50997,0грн. з врахуванням штрафних (фінансових) санкцій на підставі нормативно-правового акту, який втратив чинність, суперечить вимогам ст.19 Конституції України.
З приводу доводів відповідача про ненадання позивачем до перевірки документів, що підтверджують виконання робіт (формування витрат) на суму 32500грн. (відсутній акт приймання виконаних робіт по договору від 14.11.2010), та неправомірне включення до податкового кредиту податкової накладної від 16.01.2011 суд вважає необхідним зазначити наступне.
Згідно підпункту 11.2.1 пункту 11.2 статті 11 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" датою збільшення валових витрат виробництва (обігу) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: або дата списання коштів з банківських рахунків платника податку на оплату товарів (робіт, послуг), а в разі їх придбання за готівку - день їх видачі з каси платника податку; або дата оприбуткування платником податку товарів, а для робіт (послуг) - дата фактичного отримання платником податку результатів робіт (послуг).
Платник податку має право на включення до складу валових витрат будь-якої суми витрат, які він поніс в зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) за умови їх подальшого використання у власній господарської діяльності, незалежно чи почали таки товари (роботи, послуги) використовуватися на момент перевірки, та підтвердження відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами. При цьому, норми Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" не ставлять в залежність відсутність на момент перевірки, як це передбачено Законом України "Про податок на додану вартість", первинних документів (платіжних документів), що підтверджують отримання товарів (робіт, послуг), з можливість віднесення них до валових витрат.
Враховуючи той факт, що позивачем при розгляді справи в повному об'ємі надані первинні документи, які підтверджують правомірність формування валових витрат на підставі належним чином оформлених актів прийняття виконаних будівельних робіт, тобто датою фактичного отримання позивачем результатів робіт, що відповідає його податковому обліку, тому доводи відповідача не можуть бути підставою для висновку про правомірність прийняття податкового повідомлення-рішення №0000310222.
Згідно пп.7.5.1 п.7.5 ст.7 Закону України "Про податок на додану вартість" датою виникнення права платника податку на податковий кредит вважається дата здійснення першої з подій: або дата списання коштів з банківського рахунку платника податку в оплату товарів (робіт, послуг), дата виписки відповідного рахунку (товарного чеку) - в разі розрахунків з використанням кредитних дебетових карток або комерційних чеків; або дата отримання податкової накладної, що засвідчує факт придбання платником податку товарів (робіт, послуг).
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари (послуги) та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду
На підставі викладеного, судова колегія приходить до висновку про безпідставність доводів апеляційної скарги з підстав їх спростування матеріалами справи та встановленими обставинами, оскільки відповідач правомірність винесених податкових повідомлень-рішень належним чином не довів. Податковим органом не доведено, що спірні господарські операції є фіктивними або безтоварними, не доведено недобросовісності позивача, оскільки позиція податкового органу про нікчемність правочинів ґрунтується виключно на висновках досудового слідства без належної перевірки контрагента позивача, а отже висновки податкового органу ґрунтуються на припущеннях, які не підтверджені належними доказами і не мають фактичного та правового обґрунтування.
Таким чином, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, що відсутні підстави у відповідача для визначення ПП "Югремстрой-21" суми грошових зобов'язань з податку на прибуток у сумі 150374,50 грн. та податку на додану вартість у сумі 120299,50 грн.
Відповідно до частини 1 статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судова колегія дійшла до висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, рішення суду ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування судового рішення не вбачається.
Керуючись ст. 195; ст. 196; п.1 ч.1 ст. 198; ст. 200; п.1 ч.1 ст. 205; ст. 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в Ленінському районі м. Севастополя Державної податкової служби залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 06.11.12 у справі № 2а-2045/12/2770 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення згідно з частиною п'ятою статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалу може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якою касаційна скарга на судові рішення подається безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим Кодексом, а в разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Повний текст судового рішення виготовлений 27 травня 2013 р.
Головуючий суддя підпис В.А.Омельченко
Судді підпис Т.В. Дадінська
підпис Т.М. Дудкіна
З оригіналом згідно
Головуючий суддя В.А.Омельченко
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2013 |
Оприлюднено | 29.05.2013 |
Номер документу | 31448551 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Омельченко В'ячеслав Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні