КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 лютого 2013 року Справа № 1170/2а-2979/12
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби до товариства з обмеженою відповідальністю "Дока-Кіровоград", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1, про визнання установчих документів недійсними, припинення юридичної особи, -
В С Т А Н О В И В:
Кіровоградська об'єднана державна податкова інспекція Кіровоградської області Державної податкової служби (надалі - Кіровоградська ОДПІ) звернулося до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Дока-Кіровоград" (надалі - ТОВ "Дока-Кіровоград") про визнання установчих документів недійсними, припинення юридичної особи.
Позов мотивовано тим, що ТОВ "Дока-Кіровоград" зареєстроване як юридична особа реєстраційною палатою Кіровоградського міськвиконкому, його керівником та засновником значиться ОСОБА_1. Однак, з пояснень ОСОБА_1, який визнаний обмежено дієздатним рішенням Рокитнянського районного суду Київської області, встановлено, що підприємство зареєстровано на його ім'я без його відома, а підприємницькою діяльністю від імені ТОВ "Дока-Кіровоград" він не займався. З огляду на це, позивач, стверджуючи, що ТОВ "Дока-Кіровоград" має ознаки фіктивності та створене з метою надання послуг по мінімізації податкових зобов'язань реально існуючим суб'єктам господарювання, просить суд припинити юридичну особу ТОВ "Дока-Кіровоград" та визнати його установчі документи недійсними з моменту реєстрації.
Ухвалою суду від 14.09.13 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_1.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві, та надані у справу матеріали і документи, у судове засідання 28.02.13 подав заяву про розгляд справи за його відсутності.
Відповідач у судове засідання не з'явився. Судові повістки, які направлялися за адресою його місцезнаходження, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, повернуті поштою за закінченням терміну зберігання.
Третя особа ОСОБА_1 у судове засідання не прибув, від його законного представника - піклувальника ОСОБА_2 надійшла заяву про розгляд справи за його відсутності та про визнання позову. (а.с. 131, т.1)
Частиною 6 статті 128 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та оцінивши надані докази, суд встановив такі обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Дока-Кіровоград" (ідентифікаційний код 23692673) зареєстровано 11.07.97 як юридична особа реєстраційною палатою виконавчого комітету Кіровоградської міської ради, перебуває на податковому обліку у Кіровоградській ОДПІ, з 08.10.97 зареєстровано платником ПДВ. (а.с. 26, 28, 116 - 118, т.1)
Пунктом 4 Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.94 №276, яка була чинною на час реєстрації відповідача, передбачено, що для державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності юридичної особи власник (власники) або уповноважена ним (ними) особа (заявник) особисто подають до органу державної реєстрації: а) установчі документи: рішення власника майна або уповноваженого ним органу про створення суб'єкта підприємницької діяльності. Якщо власників або уповноважених ними органів два і більше, таким рішенням є установчий договір; статут (якщо відповідно до законодавства це необхідно для створюваної організаційної форми суб'єкта підприємництва); б) реєстраційну картку, яка є одночасно заявою про державну реєстрацію (додаток №1); в) документ, що засвідчує сплату реєстраційного збору; г) документ, що засвідчує сплату власником (власниками) внеску до статутного фонду суб'єкта підприємницької діяльності в розмірі, передбаченому законодавчими актами; д) рішення Антимонопольного комітету про згоду на створення, реорганізацію (злиття, приєднання) суб'єктів підприємницької діяльності, якщо законодавчими актами України передбачена необхідність такої згоди.
Як вбачається з матеріалів реєстраційної справи ТОВ "Дока-Кіровоград", наданих на запит суду реєстраційною палатою виконавчого комітету Кіровоградської міської ради (а.с. 127, т.1, 1-136, т.2), для державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності юридичної особи до реєстраційної палати виконавчого комітету Кіровоградської міської ради 09.07.97 подано реєстраційну картку суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи, підписану ОСОБА_3, установчий договір від 23.06.97 засновників ТОВ "Дока-Кіровоград" ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ТОВ "Фірма Дока Кіровоград" про створення та діяльність ТОВ "Дока-Кіровоград", статут ТОВ "Дока-Кіровоград", затверджений учасниками 23.06.97. (а.с. 1 -25, т.2) Статут ТОВ "Дока-Кіровоград" зареєстрований державним реєстратором 11.07.97.
У подальшому щодо ТОВ "Дока-Кіровоград" проведено такі реєстраційні дії: 12.03.99 - державна реєстрація внесення змін до установчих документів (щодо зміни складу засновників); 20.05.05 - включення відомостей про юридичну особу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; 26.05.05 - державна реєстрація змін до установчих документів (щодо зміни місцезнаходження та складу засновників); 24.06.05 - державна реєстрація змін відомостей про юридичну особу (щодо зміни керівника); 17.11.05 державна реєстрація змін до установчих документів (щодо зміни місцезнаходження та інших відомостей); 18.11.05 - державна реєстрація змін відомостей про юридичну особу (щодо зміни керівника); 29.01.08 - підтвердження відомостей про юридичну особу; 05.12.11 - підтвердження відомостей про юридичну особу; 13.02.12 - державна реєстрація змін відомостей про юридичну особу (щодо зміни видів економічної діяльності).
Статтею 19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" передбачено порядок внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.
Частинами 1, 2 вказаної статті встановлено, що у разі якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, або не підлягає державній реєстрації, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі
Якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену
Порядок державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи регламентований статтею 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців". Відповідно до частин 1, 3 вказаної норми для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів, якщо інше не встановлено цим Законом.
У разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) одного із таких документів: рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників); заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників); заяви, договору, іншого документа про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі товариства; рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) із складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
З реєстраційної справи вбачається, що станом на травень 2012 року засновниками ТОВ "Дока-Кіровоград" були громадяни ОСОБА_5 (з 12.03.99) та ОСОБА_6 (з 26.05.05), який, крім того, з 18.05.11 був керівником (директором) ТОВ "Дока-Кіровоград". Юридична особа була зареєстрована на адресою місця проживання вказаних осіб: АДРЕСА_1.
Воднораз, 14.05.12 ОСОБА_6 державному реєстратору виконавчого комітету Кіровоградської міської ради для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи" подано реєстраційну картку форми №3, нотаріально засвідчені заяви ОСОБА_6, ОСОБА_5 від 10.05.12 про вихід зі складу учасників ТОВ "Дока-Кіровоград" та передання частки в його статутному капіталі на користь громадянина ОСОБА_1, рішення №1 від 10.05.12 засновника ТОВ "Дока-Кіровоград" ОСОБА_1 про внесення змін до статуту ТОВ "Дока-Кіровоград" та затвердження його у новій редакції, Статут ТОВ "Дока-Кіровоград" (нова редакція), затверджений рішенням учасника ОСОБА_1 №1 від 10.05.12. (а.с. 93 - 119, т.2).
Державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ "Дока-Кіровоград" щодо зміни складу засновників юридичної особи проведено 14.05.12, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено запис за №14441050010001257.
15.05.12 ОСОБА_7, як представником ТОВ "Дока-Кіровоград" за довіреністю від 11.05.12, підписаною директором ОСОБА_1, подано державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах" реєстраційну картку форми №4, рішення №2 від 10.05.12 засновника ТОВ "Дока-Кіровоград" ОСОБА_1 про звільнення ОСОБА_6 з посади директора товариства та призначення директором ОСОБА_1, наказ директора ТОВ "Дока-Кіровоград" ОСОБА_1 №01/1-к від 11.05.12 про виконання обов'язків директора (а.с. 120 - 132, т.2 ).
Державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу ТОВ "Дока-Кіровоград", щодо зміни керівника юридичної особи проведено 15.05.12, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис за №14441070010001257.
Між тим, ОСОБА_1, будучи 05.06.12 опитаний співробітниками ГВПМ Кіровоградської ОДПІ дав пояснення, що він зареєстрований та проживає у АДРЕСА_2, має середню спеціальну освіту, є інвалідом ІІ групи у зв'язку з захворюванням на туберкульоз, з 22.12.11 перебуває на постійному стаціонарному лікуванні у Київській міській туберкульозній лікарні №1. З приводу реєстрації або перереєстрації ТОВ "Дока Кіровоград" його нічого не відомо, до вказаного підприємства ніякого відношення не має. Будь-якою підприємницькою діяльністю, у т.ч. від імені ТОВ "Дока Кіровоград" він не займався. (а.с. 76 - 92, т.1).
Воднораз, ОСОБА_6, будучи 01.06.12 та 08.06.12 опитаний співробітниками ГВ ПМ Кіровоградської ОДПІ, надав пояснення, що він був власником та працював директором ТОВ "Дока-Кіровоград" з вересня 2005 року по травень 2012 року. Підприємство займалося роздрібною торгівлею лікеро-горілчаними виробами та продуктами харчування на колгоспному ринку в місті Кіровограді у магазині "Кондитер", середній валовий дохід за квартал складав близько 36 тис. грн. У зв'язку зі збитковістю діяльності підприємства він вирішив припинити власну господарську діяльність. Воднораз, на пропозицію раніше невідомого йому чоловіка на ім'я ОСОБА_6, який повідомив, що він є мешканцем міста Києва, погодився передати йому права на товариство. У переоформленні підприємства приймав участь громадянин на ім'я ОСОБА_7, якому він (ОСОБА_6.) передав заяву про відмову від прав засновника товариства, статут товариства, свідоцтво платника ПДВ, печатку. Нового керівника та власника ТОВ "Дока-Кіровоград" ОСОБА_1 він не знає, не бачив та ніколи з ним не спілкувався. Підприємства ТОВ "Айс-Вок", ТОВ "Ентхілл", ТОВ "Матрікс", ПП "Фірма Матрікс Прес", ТОВ "Солві", ТОВ "Таверс" та їхні керівники йому невідомі, жодних господарських взаємовідносин з ними він не мав. (а.с 64 - 67, 70, т.1).
Посилаючись на вказані обставини, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходить з того, що підпунктом 20.1.12 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України органам державної податкової служби надано право у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Згідно з частинами 1, 2 статті 55 Господарського кодексу України суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством. Суб'єктами господарювання є: 1) господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку; 2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.
Частиною 1 статті 56 Господарського кодексу України передбачено, що суб'єкт господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і громадян шляхом заснування нового, реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення) діючого (діючих) суб'єкта господарювання з додержанням вимог законодавства.
Згідно з частинами 1, 4 статті 87 Цивільного кодексу України для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження. Юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації.
Відповідно до частин 1, 2, 4, 5 статті 57 Господарського кодексу України установчими документами суб'єкта господарювання є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання. В установчих документах повинні бути зазначені найменування суб'єкта господарювання, мета і предмет господарської діяльності, склад і компетенція його органів управління, порядок прийняття ними рішень, порядок формування майна, розподілу прибутків та збитків, умови його реорганізації та ліквідації, якщо інше не передбачено законом. Статут суб'єкта господарювання повинен містити відомості про його найменування, мету і предмет діяльності, розмір і порядок утворення статутного капіталу та інших фондів, порядок розподілу прибутків і збитків, про органи управління і контролю, їх компетенцію, про умови реорганізації та ліквідації суб'єкта господарювання, а також інші відомості, пов'язані з особливостями організаційної форми суб'єкта господарювання, передбачені законодавством. Статут (положення) затверджується власником майна (засновником) суб'єкта господарювання чи його представниками, органами або іншими суб'єктами відповідно до закону.
Частинами 3, 5 статті 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" передбачено, що установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи. Установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. У випадках, які передбачені законом, установчі документи повинні бути погоджені з відповідними державними органами. Внесення змін до установчих документів юридичної особи оформляється окремим додатком або викладенням установчих документів у новій редакції. На титульній сторінці додатка до установчих документів юридичної особи робиться відмітка про те, що зазначені документи є невід'ємною частиною відповідних установчих документів.
Згідно зі статтею 62 Господарського кодексу України підприємство - самостійний суб'єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб'єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами. Підприємства можуть створюватись як для здійснення підприємництва, так і для некомерційної господарської діяльності. Підприємство, якщо законом не встановлено інше, діє на основі статуту або модельного статуту. Підприємства незалежно від форми власності, організаційно-правової форми, а також установчих документів, на основі яких вони створені та діють, мають рівні права та обов'язки. Підприємство є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку із своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом.
Відповідно до частин 3, 5 статті 63 ГК України залежно від способу утворення (заснування) та формування статутного капіталу в Україні діють підприємства унітарні та корпоративні. Корпоративне підприємство утворюється, як правило, двома або більше засновниками за їх спільним рішенням (договором), діє на основі об'єднання майна та/або підприємницької чи трудової діяльності засновників (учасників), їх спільного управління справами, на основі корпоративних прав, у тому числі через органи, що ними створюються, участі засновників (учасників) у розподілі доходів та ризиків підприємства. Корпоративними є кооперативні підприємства, підприємства, що створюються у формі господарського товариства, а також інші підприємства, в тому числі засновані на приватній власності двох або більше осіб.
Частинами 1 - 5 статті 65 ГК України визначено, що управління підприємством здійснюється відповідно до його установчих документів на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і участі в управлінні трудового колективу. Власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів. Для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) або уповноважений ним орган призначає (обирає) керівника підприємства. У разі найму керівника підприємства з ним укладається договір (контракт), в якому визначаються строк найму, права, обов'язки і відповідальність керівника, умови його матеріального забезпечення, умови звільнення його з посади, інші умови найму за погодженням сторін. Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами.
Згідно зі статтею 79 ГК України господарськими товариствами визнаються підприємства або інші суб'єкти господарювання, створені юридичними особами та/або громадянами шляхом об'єднання їх майна і участі в підприємницькій діяльності товариства з метою одержання прибутку. У випадках, передбачених цим Кодексом, господарське товариство може діяти у складі одного учасника. Засновниками і учасниками товариства можуть бути суб'єкти господарювання, інші учасники господарських відносин, зазначені у статті 2 цього Кодексу, а також громадяни, які не є суб'єктами господарювання. Обмеження щодо заснування та участі в господарських товариствах суб'єктів господарювання або інших осіб встановлюються цим Кодексом, іншими законами. Господарські товариства є юридичними особами. Господарські товариства можуть здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до частини 3 статті 80 ГК України товариством з обмеженою відповідальністю є господарське товариство, що має статутний капітал, поділений на частки, розмір яких визначається установчими документами, і несе відповідальність за своїми зобов'язаннями тільки своїм майном. Учасники товариства, які повністю сплатили свої вклади, несуть ризик збитків, пов'язаних з діяльністю товариства, у межах своїх вкладів.
За змістом частин 1, 2, 4, 7, 9 статті 82 ГК установчим документом товариства з обмеженою є статут. Установчі документи господарського товариства повинні містити відомості про вид товариства, предмет і цілі його діяльності, склад засновників та учасників, склад і компетенцію органів товариства та порядок прийняття ними рішень, включаючи перелік питань, з яких необхідна одностайність або кваліфікована більшість голосів, інші відомості, передбачені статтею 57 цього Кодексу. Статут товариства з обмеженою відповідальністю, крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, повинен містити відомості про розмір часток кожного з учасників, розмір, склад та порядок внесення ними вкладів. Статутом може бути встановлено порядок визначення розміру часток учасників залежно від зміни вартості майна, внесеного як вклад, та додаткових внесків учасників. До установчих документів можуть бути включені також відомості щодо інших умов діяльності господарського товариства, які не суперечать закону. Якщо в установчих документах не вказано строк діяльності господарського товариства, воно вважається створеним на невизначений строк. Порушення встановлених цією статтею вимог щодо змісту установчих документів господарського товариства є підставою для відмови у його державній реєстрації.
Згідно зі статтею 83 ГК України державна реєстрація господарського товариства здійснюється відповідно до закону. Господарське товариство набуває статусу юридичної особи з дня його державної реєстрації. Зміни, які сталися в установчих документах господарського товариства і які вносяться до державного реєстру, підлягають державній реєстрації за тими ж правилами, що встановлені для державної реєстрації товариства.
Статтею 55-1 Господарського кодексу України передбачені ознаки фіктивності, що дають підстави для звернення до суду про припинення юридичної особи або припинення діяльності фізичною особою - підприємцем, в тому числі визнання реєстраційних документів недійсними:
- зареєстровано (перереєстровано) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи;
- незареєстровано у державних органах, якщо обов'язок реєстрації передбачено законодавством;
- зареєстровано (перереєстровано) у органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління підставним (неіснуючим), померлим, безвісти зниклим особам або таким особам, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження;
- зареєстровано (перереєстровано) та проваджено фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників та призначених у законному порядку керівників.
Відповідно до частини 4 статті 53 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, які подаються державному реєстратору, завідомо неправдивих відомостей, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.
Доводячи обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги про визнання недійсними установчих документів ТОВ "Дока-Кіровоград", позивач посилається на те, що внаслідок внесення 14.05.12 та 15.05.12 змін до установчих документів ТОВ "Дока-Кіровоград", а саме щодо зміни його засновників та керівника, підприємство перереєстровано на підставну особу ОСОБА_8, який не мав наміру провадити фінансово-господарську діяльність та реалізовувати повноваження, а ТОВ "Дока-Кіровоград" було використано у конвертаційно-транзитній схемі руху ПДВ як "податкова яма".
Судом установлено, що після перереєстрації ТОВ "Дока-Кіровоград" на ОСОБА_8, між платником податків ТОВ "Дока-Кіровоград" та Кіровоградською ОДПІ було укладено договір №5420121 від 24.05.12 про визнання електронних документів, з метою подачі податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку із застосуванням електронного цифрового підпису (ЕЦП). (а.с 29 -31, т.1). Вказаний договір укладено на підставі підписаних ОСОБА_8 та поданих до Кіровоградської ОДПІ заяв від 17.05.12 на формування посиленого сертифіката підписувача ЕЦП та картки приєднання до договору про надання послуг обробки даних, видачі та обслуговування посилених сертифікатів відкритих ключів ЕЦП від 17.05.12.
Після цього ТОВ "Дока-Кіровоград" до Кіровоградської ОДПІ засобами телекомунікаційного зв'язку 31.05.12 подано уточнюючі розрахунки до податкових декларацій з ПДВ за січень, лютий, березень 2012 року та додатки 5 до них (розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розмірі контрагентів), з накладенням ЕЦП ОСОБА_1, у яких відображені податкові зобов'язання з ПДВ за січень 2012 року на загальну суму 12 255 480 грн., в т.ч. ПДВ - 2 451 096 грн. по взаємовідносинах з ТОВ "Айс-Вок", ТОВ "Ентхілл", за лютий 2012 року на загальну суму 33 250 757 грн., в т.ч. ПДВ - 6 650 121 грн. по взаємовідносинах з ТОВ "Айс-Вок", ТОВ "Ентхілл", за березень 2012 року на загальну суму 93 954 926 грн., в т.ч. ПДВ - 18 790 985 грн. по взаємовідносинах з ТОВ "Айс-Вок", ТОВ "Ентхілл", ТОВ "Матрікс", ПП "Фірма Матрікс Прес", ТОВ "Солві". (а.с. 8-9, 99 - 110, 205 - 227, т.1).
Висновком почеркознавчого дослідження та технічного дослідження документів №2178,2179/02,03 від 01.06.12, складеним Кіровоградським відділенням Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз від 01.06.12, встановлено, що досліджувані підписи у заявах від 17.05.12 на формування посиленого сертифіката підписувача ЕЦП та картки приєднання до договору про надання послуг обробки даних, видачі та обслуговування посилених сертифікатів відкритих ключів ЕЦП від 17.05.12 виконані не ОСОБА_1, а іншою особою (а.с. 96 - 98, т.1)
Відповідно до актів Кіровоградської ОДПІ від 01.06.12 ТОВ "Дока Кіровоград" за юридичною адресою (АДРЕСА_1) відсутнє (а.с. 35, т.1).
За наслідками перевірки, проведеної податковою міліцією в порядку статті 97 КПК України по факту можливого фіктивного підприємництва ТОВ "Дока-Кіровоград", встановлено що невстановлені особи придбали у ОСОБА_6 ТОВ "Дока Кіровоград", перереєстрували його на ОСОБА_1, при цьому підробили підписи останнього. Використовуючи електронний підпис ОСОБА_1, уклали договір №5420121 від 24.05.12 про визнання електронних документів та в подальшому, використовуючи отримані електронні ключі, подали до Кіровоградської ОДПІ податкову звітність, згідно якої були відображені господарські операції з реалізації товарів, робіт та послуг в адресу ТОВ "Айс-Вок", ТОВ "Ентхілл", ТОВ "Матрікс", ПП "Фірма Матрікс Прес", ТОВ "Солві", які також були відображені у податковій звітності останніх. Постановою ГВПМ Кіровоградської ОДПІ від 11.06.12 у порушенні кримінальної справи за ознаками злочину, передбаченого ст.205 КК України, відносно ОСОБА_6 та ОСОБА_1 відмовлено на підставі п.2 ч.1 ст.6 КПК України. Матеріали відносно невстановлених осіб, у діях яких вбачаються ознаки скоєння злочину, передбаченого ст.ст. 361, 362 КК України, направлено до УСБУ у Кіровоградській області. Матеріали відносно невстановлених осіб, у діях яких вбачаються ознаки злочину, передбачено ст.358 КК України, направлено до Кіровського РВ УМВС України в Кіровоградській області. Матеріали відносно службових осіб ТОВ "Айс-Вок" та ТОВ "Ентхілл", у діях яких вбачаються ознаки злочину, передбаченого ст.212 КК України, направлено до ГВПМ ДПІ у Дарницькому районі м. Києва ДПС. Матеріали відносно службових осіб ТОВ "Матрікс", ПП "Фірма Матрікс Прес", ТОВ "Солві", у діях яких вбачаються ознаки злочину, передбаченого ст.212 КК України, направлено до ГВПМ ДПІ у Дніпровському районі м. Києва ДПС. (а.с. 229 - 232, т.1).
Суд з метою встановлення наявності в діяльності відповідача ознак фіктивності, передбачених статтею 55-1 Господарського кодексу України, та перевірки достовірності пояснень засновника та директора ТОВ "Дока-Кіровоград" ОСОБА_1 від 05.06.12, доручив допитати його в якості свідка Рокитнянському районному суду Київської області. ОСОБА_1, будучи 18.02.13 допитаним як свідок, повністю підтвердив свої раніше надані пояснення, додатково пояснивши, що до ТОВ "Дока-Кіровоград" ніякого відношення не має, у м. Кіровограді ніколи не був, громадян ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_7 він не знає, юридичні особи ТОВ "Айс-Вок", ТОВ "Ентхілл", ТОВ "Матрікс", ПП "Фірма Матрікс Прес", ТОВ "Солві", ТОВ "Таверс" йому не відомі. Також зазначив про те, що не підписував жодних документів, пов'язаних з фінансово-господарською діяльністю ТОВ "Дока-Кіровоград" та не подавав податкову звітність до податкової інспекції. Яким чином його паспортні дані використані у документах ТОВ "Дока Кіровоград", йому невідомо. (а.с. 250-251, т.1).
Як вбачається з рішення Рокитнянського районного суду Київської області у справі №2-о-20/11 від 19.08.11, ОСОБА_1 визнаний обмежено дієздатним у зв'язку зі зловживанням спиртними напоями. Піклувальником призначено його матір ОСОБА_2 ОСОБА_1 обмежено у вчиненні правочинів щодо розпорядження майном та інших правочинів, що виходять за межі дрібних побутових, і дозволено їх вчиняти тільки за згодою піклувальника. (а.с. 55, т.1).
Відповідно до довідки Київської міської лікарні №1 ОСОБА_1 у період з 22.12.11 по 25.09.12 знаходився на стаціонарному лікуванні з діагнозом інфільтрований туберкульоз верхньої долі легені у фазі розпаду (а.с. 134, т.1).
За таких обставин, суд погоджується з доводами позивача про наявність ознак фіктивності ТОВ "Дока-Кіровоград", оскільки вказана юридична особа перереєстрована на підставну особу, що не мала наміру провадити фінансово-господарську діяльність та реалізовувати повноваження, а також була обмежена у дієздатності. Тому позовні вимоги в частині визнання недійсними установчих документів ТОВ "Дока-Кіровоград", а саме статуту у новій редакції, затвердженого рішенням учасника ОСОБА_1 №1 від 10.05.12, зареєстрованого 14.05.12 (а.с. 101 - 115, т.2), є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Вирішуючи позов у частині припинення юридичної особи ТОВ "Дока-Кіровоград", суд виходить з того, що підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, відповідно до абзаців 2, 3 частини 2 статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" є: визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом; провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом.
Згідно з пунктом 67.2 статті 67 ПК України органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо: припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Абзацом 12 частини 1 статті 239, частиною 1 статті 247 Господарського кодексу України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб'єктів господарювання адміністративно-господарську санкцію у вигляді скасування державної реєстрації та ліквідації суб'єкта господарювання. У разі здійснення суб'єктом господарювання діяльності, що суперечить закону чи установчим документам, до нього може бути застосовано адміністративно-господарську санкцію у вигляді скасування державної реєстрації цього суб'єкта та його ліквідації.
З огляду на визнання недійсним установчого документу (статуту) ТОВ "Дока-Кіровоград", що відповідно до статті 55-1 ГК України дає підстави для звернення до суду про припинення юридичної особи, та зважаючи на підтвердження доводів позивача про залучення цього підприємства до незаконної діяльності, яка суперечить меті і предмету його діяльності, визначеним статутом, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги у частині припинення юридичної особи відповідача також підлягають задоволенню.
Частинами 1, 4 статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" передбачено, що суд, який постановив рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи, у день набрання таким рішенням законної сили направляє його копію державному реєстратору за місцезнаходженням юридичної особи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про судове рішення. З дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про судове рішення щодо припинення юридичної особи застосовуються обмеження, які встановлені законом, зокрема частиною другою статті 35 цього Закону.
Згідно з частинами 5 та 6 статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" суд призначає в рішенні щодо припинення юридичної особи у зв'язку з її ліквідацією комісію з припинення (ліквідаційну комісію) та встановлює строк і порядок її роботи. Державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру запис про призначення комісії з припинення (ліквідаційної комісії) не пізніше наступного робочого дня з дати надходження відповідного рішення. У разі, якщо в судовому рішенні щодо припинення юридичної особи у зв'язку з її ліквідацією не призначена комісія з припинення (ліквідаційна комісія), державний реєстратор не пізніше трьох робочих днів від дати надходження такого судового рішення вносить до Єдиного державного реєстру запис, в якому вказує як голову комісії з припинення (ліквідаційної комісії) юридичної особи керівника органу управління або особу, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, якщо інше не встановлено судовим рішенням.
Оскільки позивачем до суду не було надано пропозиції щодо складу комісії з припинення відповідача, призначення в судовому рішенні такої комісії є неможливим. У цьому разі обов'язок з визначення голови комісії з припинення юридичної особи ТОВ "Дока-Кіровоград" покладається на державного реєстратора.
При цьому суд зазначає, що наявність у відповідача податкового боргу, підтверджена довідкою Кіровоградської ОДПІ від 27.02.13 (а.с.138, т.2), не є перешкодою для прийняття судового рішення про припинення юридичної особи, однак зумовлює обов'язок податкового органу вжити заходів щодо погашення грошових зобов'язань (податкового боргу) відповідача у зв'язку його ліквідацією, не пов'язаної з банкрутством, встановлених ст.97 ПК України, та виключає можливість проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи, передбаченої ст. 38-1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".
Судові витрати сторонами у справі не понесені.
Керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158-163, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Кіровоградської об'єднаної державної податкової інспекції Кіровоградської області Державної податкової служби задовольнити.
Визнати недійсним статут товариства з обмеженою відповідальністю "Дока-Кіровоград" (нова редакція), затверджений рішенням учасника ОСОБА_1 №1 від 10.05.12, зареєстрований 14.05.12.
Припинити юридичну особу товариства з обмеженою відповідальністю "Дока-Кіровоград" (ідентифікаційний код 23692673).
Копію постанови суду у день набрання нею законної сили направити до реєстраційної палати Управління державної реєстрації Кіровоградської міської ради для виконання вимог статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня отримання її копії апеляційної скарги, з одночасним надісланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_10
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2013 |
Оприлюднено | 03.06.2013 |
Номер документу | 31553230 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні