ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2013 року м. ПолтаваСправа № 816/1141/13-а
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гіглави О.В.,
при секретарі - Дрижирук М.І.,
за участю:
представника Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області - Бондаря О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Селянського (Фермерського) господарства "Адоніс" до голови Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Ковальова Д.А., Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3, про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
13 березня 2013 року Селянське (Фермерське) господарство "Адоніс" (далі - СФГ "Адоніс", позивач) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог вх.№15078/13 від 29.05.2013) до голови Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Ковальова Д.А., Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (далі - Царичанська РДА, відповідач) про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що на земельній ділянці площею 37,8 га, яка перебуває у постійному користуванні СФГ "Адоніс" згідно державного акту на право постійного користування землею серія ДП №000044 від 23.04.1997, зареєстрованого в книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №237-р від 23.04.1997, при демонтажі меліоративної системи незаконно проведені земельні роботи, в результаті чого була нанесена шкода даній земельній ділянці та завдано збитки СФГ "Адоніс". У зв'язку з цим, СФГ "Адоніс" звернулось до Царичанської РДА із заявою про зобов'язання доручити комісії по визначенню збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам, визначити у встановленому порядку розмір збитків, заподіяних СФГ "Адоніс" погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей даної земельної ділянки та приведенням її у непридатний для використання стан і неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим її невикористанням, після протиправних дій громадянина ОСОБА_3 Згідно відповіді Царичанської РДА від 11.03.2013 в задоволенні вказаної заяви відмовлено в зв'язку з тим, що райдержадміністрація не має юридичних підстав вирішувати дане питання. Однак, позивач не погоджується з такою позицією відповідача з огляду на положення постанови Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам", якою передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями по визначенню збитків, створеними райдержадміністраціями.
Позивач в судове засідання явку свого уповноваженого представника не забезпечив, хоча про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлявся належним чином, направив до суду заяву, в якій просив провести розгляд даної справи за відсутності уповноваженого представника позивача (а.с. 55).
Відповідач - голова Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Ковальов Д.А. в судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце судового розгляду був повідомлений належним чином, про що маються докази у матеріалах справи, про причини неявки суд не повідомив.
Відповідно до частини 4 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Представник відповідача - Царичанської РДА проти задоволення позову заперечував, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. В обґрунтування своїх заперечень посилався на те, що райдержадміністрація не має юридичних підстав вирішувати питання щодо доручення комісії по визначенню збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам, визначити у встановленому порядку розмір збитків, заподіяних земельній ділянці, яка перебуває у постійному користуванні СФГ "Адоніс" згідно державного акту на право постійного користування землею серія ДП №000044 від 23.04.1997, оскільки Указом Президента України від 13.04.2011 №459/2011 затверджено Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, відповідно до пунктів 4.12 та 4.15 якого Держсільгоспінспекція обстежує земельні ділянки, яким заподіяна шкода внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу і вживає заходів до її відшкодування в установленому законодавством порядку. Таким чином, порушені позивачем у заяві від 11.02.2013 питання мають вирішуватися не Царичанською РДА, а відповідним територіальним органом Державної інспекції сільського господарства України.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17.04.2013 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено ОСОБА_3.
Третя особа ОСОБА_3 в судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином.
Суд, заслухавши пояснення представника Царичанської РДА, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.
СФГ "Адоніс" (ідентифікаційний код юридичної особи 24991780) 04.06.1997 зареєстроване в якості юридичної особи Царичанською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області (а.с.6).
Згідно державного акту на право постійного користування землею серія ДП №000044 від 23.04.1997 у постійному користуванні СФГ "Адоніс" перебуває земельна ділянка площею 37,8 га (а.с. 7-8).
У лютому 2013 року голова СФГ "Адоніс" Коваль В.Г. звернувся до Царичанської РДА із заявою про доручення комісії по визначенню збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам, визначити у встановленому порядку розмір збитків, заподіяних СФГ "Адоніс" погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні СФГ "Адоніс" згідно державного акту на право постійного користування землею серія ДП №000044 від 23.04.1997, та приведенням її у непридатний для використання стан і неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим її невикористанням, після протиправних дій громадянина ОСОБА_3 (а.с. 65).
На вказану заяву Царичанською РДА надано СФГ "Адоніс" відповідь від 11.03.2013, яку отримано останнім 12.03.2013, що підтверджується підписом голови СФГ "Адоніс" Коваль В.Г. (а.с. 66).
Так, у вказаній відповіді Царичанська РДА повідомила СФГ "Адоніс" про неможливість вирішення піднятого позивачем у заяві від 11.02.2013 питання з огляду на відсутність у райдержадміністрації юридичних підстав та повноважень для його вирішення.
Позивач, не погоджуючись із відмовою Царичанської РДА задовольнити його заяву від 11.02.2013, звернувся до суду з вимогами про визнання протиправним того, що голова Царичанської РДА Дніпропетровської області Ковальов Д.А. всупереч клопотанню СФГ "Адоніс" не доручив комісії по визначенню збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам Царичанського району Дніпропетровської області, визначити розмір збитків, заподіяних СФГ "Адоніс" погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельної ділянки площею 37,8 га, розташованої згідно з планом державного акту на право постійного користування землею серія ДП №000044, та приведенням її у непридатний для використання стан і неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим її невикористанням, після протиправних дій громадянина ОСОБА_3, та зобов'язання вчинити певні дії, а саме - зобов'язати голову Царичанської РДА Дніпропетровської області Ковальова Д.А. доручити комісії по визначенню збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам Царичанського району Дніпропетровської області, визначити розмір збитків, заподіяних СФГ "Адоніс" погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельної ділянки площею 37,8 га.
Завданням адміністративного судочинства, згідно частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог СФГ "Адоніс", суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту "а" статті 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об'єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бур'янами, чагарниками та дрібноліссям; дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених проектом рекультивації земель; дотримання правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереження захисних насаджень і межових знаків; додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; додержання строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття і реалізації прав на землю.
Указом Президента України від 13.04.2011 №459/2011 затверджено Положення про Державну інспекцію сільського господарства України.
Відповідно до пунктів 1-3 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України Державна інспекція сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Держсільгоспінспекція України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України (Мінагрополітики України), іншими актами законодавства України, дорученнями Президента України та Міністра.
Основними завданнями Держсільгоспінспекції України є:
1) реалізація державної політики у сферах здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі;
2) внесення на розгляд Міністра пропозицій щодо формування державної політики у зазначених сферах.
Пунктами 4.12 та 4.15 вказаного Порядку встановлено, що Держсільгоспінспекція України відповідно до покладених на неї завдань: обстежує земельні ділянки, які підлягають рекультивації, та видає спеціальні дозволи на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до проектів, затверджених у встановленому порядку, а також обстежує земельні ділянки, яким заподіяна шкода внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу; розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів до її відшкодування в установленому законодавством порядку.
Згідно з пунктом 6 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України Держсільгоспінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи - державні інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах.
На виконання Указу Президента України від 13.04.2011 №459/2011 наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.12.2011 №770, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.01.2012 за №34/20347, затверджено Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Так, підпунктом 4.11 пункту 4 вказаного Положення передбачено, що Держсільгоспінспекція відповідно до покладених на неї завдань розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів до її відшкодування в установленому законодавством порядку.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 №132, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.03.2013 за №412/22944, затверджено Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства.
Відповідно до пункту 1.1 вказаного Порядку державний нагляд (контроль) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства здійснюється Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами (далі - інспекційні органи) відповідно до статей 15 2 та 188 Земельного кодексу України, статей 5, 6, 9, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", статей 18 1 та 19 Закону України "Про охорону земель", пунктів 4, 5 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року N 459, пунктів 4, 6 Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 грудня 2011 року N 770, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 січня 2012 року за N 34/20347.
Пунктом 1.2 Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства встановлено, що цей Порядок визначає процедуру планування та здійснення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, визначає організаційні заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірок, загальні вимоги до їх здійснення, а також вимоги до оформлення матеріалів за результатами проведених перевірок.
Згідно з пунктом 5.9 вказаного Порядку обстеження земельних ділянок, які використовуються суб'єктами господарювання, що перевіряються, здійснюються інспекційними органами під час проведення планових та позапланових заходів у разі, якщо це пов'язано із необхідністю:
- визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок без спеціального дозволу;
- перевірки умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, визначених у відповідному проекті землеустрою, стану проведення рекультивації порушених земель;
- визначення розміру збитків, завданих унаслідок непроведення робіт з рекультивації порушених земель;
- підготовки матеріалів з питань: визначення розміру збитків, завданих суб'єктам господарювання (власникам та користувачам земельних ділянок) внаслідок вилучення (викупу) та тимчасового зайняття земельних ділянок, що перебувають у їх власності чи користуванні, встановлення обмежень щодо їх використання, погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведення їх у непридатний для використання стан та неодержання доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок ; прийняття в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель.
Аналіз наведених правових норм дає суду підстави для висновку, що на даний час саме до повноважень Державної інспекції сільського господарства України та утворених в установленому порядку її територіальних органів віднесені питання щодо розрахунку розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам внаслідок погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок, приведення їх у непридатний для використання стан та неодержання доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Вирішення вказаних питань не відноситься до повноважень районних державних адміністрацій, про що і було повідомлено відповідачем СФГ "Адоніс" листом-відповіддю від 11.03.2013.
Отже, суд вважає, що Царичанська РДА у розглядуваній справі діяла у межах повноважень та у спосіб, що встановлені законодавчими актами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано та обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення. А відтак поданий СФГ "Адоніс" позов слід залишити без задоволення.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Селянського (Фермерського) господарства "Адоніс" до голови Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Ковальова Д.А., Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3, про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 03 червня 2013 року.
Суддя О.В. Гіглава
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2013 |
Оприлюднено | 05.06.2013 |
Номер документу | 31590540 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.В. Гіглава
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні