Ухвала
від 03.06.2013 по справі 2а-10048/09/0570
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"03" червня 2013 р. м. Київ К-56961/09

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючого суддіБорисенко І.В. суддів Кошіля В.В. Моторного О.А., розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Єнакіївської об'єднаної державної податкової інспекції

на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13.07.2009

та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.11.2009

у справі № 2а-10048/09/0570

за позовом Єнакіївської об'єднаної державної податкової інспекції

до Товариства з обмеженою відповідальністю «УГК 2000»

про зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Єнакіївська об'єднана державна податкова інспекція звернулась до суду з адміністративним позовом, у відповідності до якого просила зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «УГК 2000» надати всі первинні бухгалтерські, податкові документи, журнали, ордери, які свідчать про господарську діяльність у взаємовідносинах з ТОВ «РТІ-Трейд» та ТОВ «Роял-Бі».

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 13.07.2009, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.11.2009, у задоволенні позову відмовлено.

Єнакіївська об'єднана державна податкова інспекція подала касаційну скаргу, у відповідності до якої, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, просить скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та позов задовольнити.

Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Вищий адміністративний суд України дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги, виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій встановлено наступне;

- позивачем на адресу відповідача були направлені запити щодо надання платником податку копій документів по його взаємовідносинах з ТОВ «РТІ-Трейд» та ТОВ «Роял-Бі», які виконано відповідачем частково;

- начальником Єнакіївської ОДПІ був виданий наказ № 123 від 28.05.2009 про проведення з 29.05.2009 по 12.06.2009 позапланової виїзної перевірки ТОВ «УГК 2000» з питань взаємовідносин з ТОВ «РТІ-Трейд» та ТОВ «Роял-Бі» за період з 29.05.2006 по 28.05.2009;

- на підставі вказаного наказу посадовим особам позивача було виписано направлення на проведення перевірки № 89 від 29.05.2009, однак при їх виході на перевірку відповідач відмовився від допуску до перевірки посадових осіб Єнакіївської ОДПІ, про що перевіряючими був складений акт № 483/23/33/27749.

Відмовляючи в задоволені позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що законодавством, чинним на час звернення позивача з позовною заявою, не передбачено право податкового органу на звернення до суду з позовом про зобов'язання платника податків - суб'єкта господарювання надати достатній обсяг документів, необхідних для проведення планової виїзної перевірки фінансово-господарської діяльності останнього.

Проте, з висновком судів попередніх інстанцій щодо необхідності відмови в задоволенні заявленого позову по суті суд касаційної інстанції не погоджується, виходячи з наступного.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.3 КАС (тут і далі - в редакції, чинній на час звернення з позовною заявою) України справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі, на виконання делегованих повноважень.

Згідно п.8 ч.1 ст.3 КАС України позивачем в адміністративній справі є особа, на захист прав, свобод та і інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.

За змістом ст.104 КАС України суб'єкт владних повноважень має право звернутися до адміністративного суду у випадках, встановлених законом.

У відповідності до вимог п.4 ч.1 ст.17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється, в тому числі, на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.

Частиною 2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Випадки, коли податковий орган вправі звернутися до суду з адміністративним позовом, встановлені, зокрема, статями 10, 11 і 11-1 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» (чинного на момент звернення з даним позовом).

В інших, не передбачених законом випадках, підстави для порушення адміністративним судом провадження у справі по спору, ініційованому податковим органом, відсутні, оскільки таку справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Таким чином, оскільки законом не встановлено право органів державної податкової служби на звернення до суду з вимогами до платника податку про зобов'язання надати всі первинні бухгалтерські, податкові документи, журнали, ордери, які свідчать про господарську діяльність у взаємовідносинах з контрагентами, суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку щодо необхідності розгляду цієї справи по суті.

Тому судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню, а провадження у справі підлягає закриттю на підставі п.1 ч.1 ст.157 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.1 ст.228 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі з підстав, встановлених статтями 155 і 157 цього Кодексу.

За наведених обставин та з урахуванням викладеного, колегія суддів Вищого адміністративного суду України дійшла висновку про необхідність скасування рішення судів попередніх інстанцій та закриття провадження у справі.

На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.157, ст.ст. 220, 222, 223, 228, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Касаційну скаргу Єнакіївської об'єднаної державної податкової інспекції задовольнити частково.

2. Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13.07.2009 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 05.11.2009 у даній справі скасувати.

3. Провадження у справі закрити.

4. Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у порядку та в строки, встановлені статтями 236 238 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І.В. Борисенко

Судді В.В. Кошіль

О.А. Моторний

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення03.06.2013
Оприлюднено04.06.2013
Номер документу31591370
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10048/09/0570

Ухвала від 29.05.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 03.06.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Постанова від 13.07.2009

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні