КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 2а-16763/12/2670 Головуючий у 1-й інстанції: Шулежко В.П. Суддя-доповідач: Пилипенко О.Є.
У Х В А Л А
Іменем України
28 травня 2013 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Пилипенко О.Є.
суддів - Глущенко Я.Б. та Шелест С.Б.,
при секретарі - Грабовській Т.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві апеляційні скарги Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві та Державної екологічної інспекції у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2013 року у справі за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Корчуватський комбінат будівельних матеріалів" до Державної екологічної інспекції в м. Києві, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві за участю Київської прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері про визнання протиправними дій та рішення, -
В С Т А Н О В И Л А :
У грудні 2012 року позивач - Приватне акціонерне товариство "Корчуватський комбінат будівельних матеріалів" звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної екологічної інспекції в м. Києві, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві за участю Київської прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері про визнання протиправними дій та рішення, в якому просив визнати неправомірними дії посадових осіб Державної екологічної інспекції у м. Києві та Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві щодо скорочення терміну дії дозволу № 8036100000 - 283 від 29.12.2010 року та Рішення № 139 від 31.07.2012 року про тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів».
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2013 року позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідачами подано апеляційні скарги, в яких апелянти просять скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2013 року та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову. На думку апелянтів, зазначену постанову суду прийнято з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Розглянувши доводи апеляційних скарг, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві та Державної екологічної інспекції у м. Києві підлягають залишенню без задоволення, а постанова Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2013 року - без змін, з таких підстав.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 199 та ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Приймаючи рішення про задоволення позову суд першої інстанції виходив з того, що наявність порушень природоохоронного законодавства, а саме: викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів», що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Червонопрапорна, буд. 34, станом на 27.04.2012 р. підтверджується та позивачем не оспорюється, проте, станом на час проведення повторних перевірок 01.06.2012 року, 31.07.2012 року та прийняття оскаржуваного рішення від 31.07.2012 р. про тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» позивач неодноразово повідомляв та надавав підтверджуючі документи про виконання вимог припису від 27.04.2012 року, а тому підстави для скорочення дії дозволу № 8036100000-283 від 29.12.2010 року та тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» у контролюючого органу були відсутні.
Колегія суддів погоджується з таким висновком, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено в суді першої інстанції, ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» зареєстроване як юридична особа Голосіївською районною в м. Києві державною адміністрацією 30.05.2000 р. за адресою: м. Київ, вул. Червонопрапорна, буд. 34, ідентифікаційний код - 30966863.
Також, відповідно до свідоцтва форми №2-ПДВ № 100280712 товариство є платником податку на додану вартість.
Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища м. Києва Жикевичем Є.І. проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства, а саме викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів», що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Червонопрапорна, буд. 34.
За результатами перевірки складено акт дотримання вимог природоохоронного законодавства від 27.04.2012 р., яким зафіксовано порушення позивачем п. 4 та п. 5 дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а саме на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та нездійснення контролю за дотриманням затверджених граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Державною екологічною інспекцію у м. Києві у зв'язку з виявленими порушеннями вимог природоохоронного законодавства позивачу винесено припис від 27.04.2012 р. щодо усунення порушень з наданням терміну для виконання до 11.05.2012 р.
Позивач, на виконання припису від 27.04.2012 р., надіслав до відповідача 1 лист №42/01 від 14.05.2012 р., в якому повідомив, що у 2010 році проведено налагодження та регулювання аеродинамічного та температурного режимів печі ПП «Компанія Буденерго». Перевищення нормативу по секундним і валовим викидам оксиду вуглецю джерелом №10 не виявлено. Також зазначив, що 02.04.2012 р. позивач уклав договір з НВО «Аспект-Еко» №10/12 на виконання робіт з виробничого контролю за дотриманням нормативів дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. НВО «Аспект-Еко» приступило до виконання робіт по договору. По закінченню робіт акти по замірах викидів шкідливих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел будуть направлені до Державної екологічної інспекції у м. Києві.
Листом від 11.06.2012 р. № 62/01 позивач повідомив Державну екологічну інспекцію у м. Києві про виконання п. 1 припису від 27.04.2012 р. та додав копію звіту за результатами проведення інструментального контролю викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря зі стаціонарних джерел ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» за 2012 рік. Стосовно п. 2 припису, позивач просив перенести термін виконання цього пункту припису до отримання висновку спеціалістів Інституту газу, з якими укладено договір.
У відповідь на лист від 11.06.2012 р. № 62/01, Державна екологічна інспекція у м. Києві надала відповідь позивачу від 06.07.2012 р. за №2184-05/08 та перенесла термін виконання п. 2 припису від 27.04.2012 р. до 06.12.2012 р.
Окрім цього, Державною екологічною інспекцією у м. Києві надіслано 10.05.2012 р. до Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві листа від 10.05.2012 р. № 802-05/07 та подання від 10.05.2012 р. щодо анулювання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів», що здійснює свою діяльність за адресою: м. Київ, вул. Червонопрапорна, 34.
Державне управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві своїм листом від 03.07.2012 р. №06-07/3628/1 щодо перегляду терміну дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами термін дії дозволу ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» скоротило до 17.07.2012 р. та повідомило, що дію дозволу може бути продовжено у випадку усунення недоліків та виконання приписів Державної екологічної інспекції у м. Києві за письмовим зверненням суб'єкта господарювання.
На підставі листа від 03.07.2012 р. №06-07/3628/1, Державна екологічна інспекція у м. Києві скасувала свого листа від 06.07.2012 р. №2184-05/08 щодо відкладення строку виконання припису від 27.04.2012 р.
У зв'язку з невиконанням ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» припису від 27.04.2012 р., спеціалістами Державної екологічної інспекції у м. Києві 01.06.2012 р. та 31.07.2012 р здійснено позапланові перевірки.
Під час проведення вищезазначених перевірок виявлено невиконання позивачем припису від 27.04.2012 р.
Рішенням Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві №139 від 31.07.2012 р. тимчасово з 13.08.2012 р. заборонено (зупинено) господарську діяльність ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» за адресою: м. Київ, вул. Червонопрапорна, 34.
Обговорюючи правомірність заявлених позовних вимог колегія суддів приходить до наступного.
Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру та державних адміністраторів визначає та встановлює Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 р. № 2806-IV.
Відповідно до статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними (регіональними, місцевими) органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Єдиний механізм проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами регулюється Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 302 «Про затвердження Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності, які отримали такі дозволи» (далі - Порядок № 302).
Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.
Дозвіл видається безоплатно територіальними органами Мінприроди за погодженням з установами державної санітарно-епідеміологічної служби на термін не менш як п'ять років.
Постановою Кабінету Міністрів України №526 від 21.05.2009 року «Про заходи щодо упорядкування видачі документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» з метою удосконалення системи видачі документів дозвільного характеру та забезпечення реалізації Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» затверджено перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, що видаються виключно через дозвільні центри за принципом організаційної єдності.
До переліку входить дозвіл на викиди забруднюючих речовин на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Державне управління охорони навколишнього природного середовища в місті Києві відповідно до Положення про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Мінприроди України від 19.12.2006 р. №548 є територіальним органом Міністерства екології та природних ресурсів України і входить до сфери його управління.
Державне управління охорони навколишнього природного середовища в місті Києві відповідно до покладених на нього завдань: подає на затвердження відповідними обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями проекти лімітів використання природних ресурсів місцевого значення, утворення та розміщення відходів у навколишньому природному середовищі; видає в установленому порядку дозволи на спеціальне використання природних ресурсів, дозволи на спеціальне водокористування в разі використання води з водних об'єктів загальнодержавного значення, дозволи на викиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, дозволи на розміщення та здійснення інших операцій у сфері поводження з відходами, приймає відповідні рішення щодо зупинення їх дії або анулювання ( п.п.4 .4, 4.5, 4.6 Положення).
Судом першої інстанції встановлено, що Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в місті Києві у 2010 році ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» видано дозвіл № 8036100000-283 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Термін дії дозволу становить 5 років з дати видачі 26.04.2010 р. по 26.04.2015 р.
Відповідно до пункту 9 Порядку № 302 термін дії дозволу переглядається територіальним органом Мінприроди, який його видав, у разі, якщо: ступінь забруднення атмосферного повітря зумовлює необхідність перегляду граничних значень викидів; використання істотних досягнень у сфері розроблення найдосконаліших доступних технологій дає змогу значно зменшити викиди без додаткових витрат; вимоги безпеки експлуатації під час виробничого процесу чи провадження діяльності зумовлюють необхідність застосування інших технологій; має місце зміна напряму виробничої діяльності, що може призвести до істотних негативних наслідків для здоров'я людей та стану довкілля.
Підставою для перегляду терміну дії дозволу є письмові звернення установ державної санітарно-епідеміологічної служби, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та громадськості.
Так, з матеріалів справи вбачається, що Державна екологічна інспекція у м. Києві звернулась з листом від 10.05.2012 р. № 802-05/07 до Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві та поданням від 10.05.2012 р. щодо анулювання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів».
Державна екологічна інспекція у м. Києві є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується і діє в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки в місті Києві.
Відповідно до підпункту 4.2 пункту. 4 Положення «Про Державну екологічну інспекцію у м. Києві", затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України № 136 від 12.12.2011р. Інспекція, відповідно до покладених на неї завдань, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря щодо: виконання запланованих і затверджених загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм; наявності та додержання дозволів на викиди забруднюючих речовин; забезпечення безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря; додержання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб'єктами господарювання; порядку здійснення діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря.
Також підпунктом 6.4. пункту 6 6. Положення встановлено, що Державна екологічна інспекція у м. Києві для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема, проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов'язкові для виконання приписи, розпорядження.
Відповідно до пункту 4.7. Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008р. №464, яким затверджено Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства (далі - Порядок) державні інспектори під час здійснення перевірок мають право давати обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.
Згідно з пунктом 4.22. Порядку передбачено, що на підставі акта, який складено за результатами перевірки, протягом п'яти днів з дня її завершення, у разі виявлення порушень вимог природоохоронного законодавства складається припис про усунення порушень вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Пунктом 4.25. Порядку визначено, що строк виконання припису встановлює державний інспектор залежно від виявлених порушень природоохоронного законодавства, але не більше ніж 6 місяців. У разі неможливості виконання приписів у встановлені в них строки суб'єкт господарювання, що перевірявся, може звернутись до органу Держекоінспекції для їх продовження з обґрунтуванням та підтверджуючими документами, оформленими належним чином.
Позивач, на виконання вказаних норм, звернувся до відповідача 1 з листом №42/01 від 14.05.2012 р., в якому повідомив про виконання п. 1 припису від 27.04.2012 р. та додав копію звіту за результатами проведення інструментального контролю викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря зі стаціонарних джерел ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» за 2012 рік.
Стосовно п. 2 припису, позивач просив перенести термін виконання цього пункту припису до отримання висновку спеціалістів Інституту газу, з якими укладено договір.
Державною екологічною інспекцією у м. Києві листом від 06.07.2012 р. перенесено термін виконання п. 2 припису від 27.04.2012 р. до 06.12.2012 р.
З наведеного вище вбачається, що позивачем п. 1 припису виконано, на підтвердження надано копію договору від 02.04.2012 р. № 10/12 П на виконання робіт з виробничого контролю за дотриманням нормативів дозволу на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря та оформлення актів ефективності роботи пило-газоочисних установок викидів шкідливих забруднюючих речовин у атмосферне повітря.
Відповідно до вказаного договору, виконання робіт підтверджується звітом про результати проведення виробничого контролю викидів шкідливих забруднюючих речовин у атмосферне повітря від стаціонарних джерел забруднення та актом приймання - передачі виконаних робіт, які позивач додав до позовної заяви.
Проте, відповідач 2 розглянувши подання Державної екологічної інспекції у м. Києві від 10.05.2012 р. за невиконання умов дозволу на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря скоротив термін дії дозволу позивача до 17.07.2012 р.
З матеріалів справи вбачається, що на виконання п.2 припису (нездійснення контролю за дотриманням затверджених граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря) позивач звернувся до розробників Інституту газу НАН України. Основним крупним показником ліміту дозволу є викиди вуглецю оксиду та діоксину. Для зменшення їх викиду позивачу запропоновано встановлення додаткових пальників ГНБ-80 ТГ розробки Інституту газу для виконання функцій догоряння газу.
Як зазначив позивач в листах до відповідача 2, встановлення вказаного пальника на позиціях печі, де температура не перевищує 500 С, призведе навпаки до збільшення викидів вуглецю оксиду та діоксину. Також, заміна стабілізатора на пальнику веде за собою зміну характеристики пальника та повинно пройти експертизу в експертно-технічному центрі газоспоживаючого обладнання Інституту газу НАН України, на виконання цього укладено відповідні договори. У зв'язку з тим, що потрібно час для здійснення даного контролю за дотриманням затверджених граничнодопустимих викидів вказаних забруднюючих речовин, позивач просив відмінити рішення щодо скорочення терміну дії дозволу.
У листах від 12.07.2012 р. та від 07.08.2012 р. до Державного управління охорони навколишнього природного середовища в місті Києві, позивач повідомив, що звернувшись до розробників пальника, укладено необхідні договори з Інститутом газу НАН України, зроблено обстеження характеристик пальників в експертно-технічному центрі та виконати пункти дозволу було неможливим.
Проте, як зазначив позивач, звернувшись до вказаного Інституту у вирішенні питання, укладено необхідні договори з Центром по використанню газопальникових устроїв НАН України та видано рекомендації щодо виключення 10 пальників з зони підготовки та зміни кривої обпалення цегли по першому етапу заходів по зменшенню викидів. На підставі виконаних робіт викиди скоротились вдвічі. Наступним етапом будуть налагоджувальні роботи 40 працюючих пальників з метою усунення та приведення до дозвільних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо необґрунтованості посилання відповідачів на невиконання позивачем умов дозволу, адже позивачем здійснено всі необхідні дії щодо контролю за дотриманням граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та виконання умов передбачених у дозволі на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Окрім того, відповідачі посилаються на невиконання ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» умов припису від 27.04.2012 року й під час проведення позапланових перевірок від 01.06.2012 р. та 31.07.2012 р.
Натомість, наявність вказаних порушень станом на 27.04.2012 р. підтверджується та позивачем не оспорюється, проте, станом на час проведення повторних перевірок 01.06.2012 р., 31.07.2012 р. та прийняття оскаржуваного рішення від 31.07.2012 р. про тимчасову заборону (зупинення) господарської діяльності ПрАТ «Корчуватський комбінат будівельних матеріалів» позивач неодноразово повідомляв та надавав підтверджуючі документи про виконання вимог припису від 27.04.2012 р.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було вірно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам. В зв'язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційні скарги Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві та Державної екологічної інспекції у м. Києві - залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2013 року - без змін.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційні скарги Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві та Державної екологічної інспекції у м. Києві - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 лютого 2013 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий: О.Є. Пилипенко
Судді: Я.Б. Глущенко
С.Б. Шелест
Дата виготовлення та підписання повного тексту рішення - 28.05.2013 року.
Головуючий суддя Пилипенко О.Є.
Судді: Глущенко Я.Б.
Шелест С.Б.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2013 |
Оприлюднено | 04.06.2013 |
Номер документу | 31605450 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Пилипенко О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні