Постанова
від 05.06.2013 по справі 913/144/13-г
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 червня 2013 року Справа № 913/144/13-г Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Полякова Б.М. - головуючого, Коваленка В.М. (доповідач у справі), Короткевича О.Є., розглянувши касаційну скаргуЛенінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби на постанову та постановувід 20.03.2013 р. Донецького апеляційного господарського суду від 28.01.2013 р. господарського суду Луганської області у справі№ 913/144/13-г господарського суду Луганської області

за заявою боржника товариства з обмеженою відповідальністю "Медіа-Пресс", м. Луганськ провизнання банкрутом ліквідатор голова ліквідаційної комісії Калінін К.В. представники сторін в судове засідання не з'явилися

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарського суду Луганської області від 14.01.2013 року порушено провадження у справі № 913/144/13-г про визнання банкрутом товариства з обмеженою відповідальністю "Медіа-Пресс" (далі - Боржник, Товариство) за заявою останнього в порядку норм ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції до набрання чинності з 19.01.2013 р. внесених змін, далі - Закон про банкрутство).

Постановою господарського суду Луганської області від 28.01.2013 року (суддя -О.С. Палей) Товариство визнано банкрутом, відносно нього відкрито ліквідаційну процедуру, а ліквідатором Боржника призначено голову ліквідаційної комісії Калініна К.В., якого зобов'язано здійснити публікацію оголошення про визнання Товариства банкрутом та виконати необхідні дії у ліквідаційній процедурі відповідно до вимог законодавства.

Не погодившись із цією постановою суду, Ленінська міжрайонна державна податкова інспекція у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби (далі - ДПІ, Інспекція) звернулася до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просила постанову господарського суду Луганської області від 28.01.2013 року скасувати та припинити провадження у справі.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 20.03.2013 року (головуючий суддя - Мартюхіна Н.О., судді: Азарова З.П., Кододова О.В.) апеляційну скаргу залишено без задоволення, а постанову господарського суду Луганської області від 28.01.2013 року - без змін.

Не погоджуючись з цими судовими рішеннями попередніх інстанцій, Ленінська міжрайонна державна податкова інспекція у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби звернулася до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати як постанову господарського суду Луганської області від 28.01.2013 року, так і постанову Донецького апеляційного господарського суду від 20.03.2013 року та припинити провадження у справі.

Касаційна скарга мотивована порушенням судами попередніх інстанцій норм матеріального права, зокрема ст.ст. 40, 51 Закону про банкрутство, ст.ст. 105, 110, 111 Цивільного кодексу України, ст. 60 Господарського кодексу України, ст.ст. 20, 78 Податкового кодексу України, а також норм процесуального права.

Обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи, проаналізувавши застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Нормами ст. 91 ГПК України передбачено, що сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили.

Провадження у справах про банкрутство здійснюється в порядку провадження, передбаченому ГПК України, з урахуванням особливостей, встановлених Законом про банкрутство (ч. 2 ст. 4 1 ГПК України).

Сторонами у справі про банкрутство згідно норм Закону про банкрутство визначені кредитори (представник комітету кредиторів) та боржник (банкрут).

При цьому слід врахувати, що особливості та порядок заявлення кредиторами претензій до боржника, що ліквідується в порядку ст. 51 Закону про банкрутство, визначений положеннями п. 3 вказаної статті та передбачає право кредиторів заявити свої претензії до боржника, який ліквідується, в місячний строк з дня публікації оголошення про визнання боржника , який ліквідується, банкрутом.

Отже, у справі про банкрутство боржника, що ліквідується власником (в порядку ст. 51 Закону про банкрутство), особа може набути статусу кредитора - сторони у справі про банкрутство, лише після прийняття постанови про визнання банкрутом та у разі звернення із кредиторськими вимогами до боржника .

Інспекцією в апеляційній скарзі вказується про те, що при прийнятті місцевим судом оскаржуваної постанови не враховані приписи щодо необхідності перевірки податковим органом достовірності та повноти складеного щодо Боржника ліквідаційного балансу та передбачену законодавством адміністративну відповідальність за порушення складення ліквідаційного балансу (проміжного балансу) тощо, а визнання Боржника банкрутом позбавляє податковий орган можливості провести щодо Боржника податкову перевірку.

Однак, слід наголосити на тому, що ні в апеляційній, ні в касаційній скаргах ДПІ не зазначається про наявність кредиторських вимог до Боржника та звернення із відповідною заявою у даній справі про банкрутство .

При цьому, колегія суддів враховує, що в Бюлетені державної реєстрації від 18.09.2012 року № 225 (25), тобто майже за чотири місяці до порушення даної справи про банкрутство було опубліковано оголошення, відповідно до вимог ст.ст. 105, 110, 111 Цивільного кодексу України, про прийняття власником Товариства рішення про ліквідацію останнього (т. 1 а.с. 38-40). З моменту публікації вказаного оголошення інформація щодо рішення про ліквідацію Товариства стала загальновідомою.

Вищенаведене свідчить, що податковий орган - Інспекція, мала і достатньо часу, і правових підстав до порушення справи про банкрутство провести належним чином перевірку стосовно Боржника відповідно до вимог ст. 75 Податкового кодексу України.

У зв'язку із цим суд касаційної інстанції вважає неналежним посилання Інспекції, зокрема в апеляційній скарзі, на повноваження податкового органу щодо здійснення контролю за додержанням порядку та умов щодо сплати податків, за відсутністю належних доказів щодо проведення дій з цього контролю у встановлений законом спосіб - шляхом проведення податкової перевірки тощо.

У зв'язку із викладеним слід зазначити, що заявником апеляційної скарги не викладено належних обґрунтувань, з посиланням на відповідні норми законодавства, яким чином прийнята у даній справі оскаржувана постанова про визнання Боржника банкрутом (за відсутністю доказів на підтвердження кредиторських вимог Інспекції та доказів недотримання досудової процедури звернення із заявою про порушення справи про банкрутство Боржника в порядку норм ст. 51 Закону про банкрутство) порушує права і охоронювані законом інтереси вказаного податкового органу.

Крім цього, суд касаційної інстанції зазначає, що, зокрема органи державної податкової служби, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника, є кредиторами неплатоспроможних боржників. Ця норма міститься в ст. 210 Господарського кодексу України. Однак, вказана норма не встановлює автоматичного визнання цих органів кредиторами у всіх справах про банкрутство. Статус кредитора щодо неплатоспроможного боржника набувається, у тому числі і цими органами, через певні процедури, які визначені спеціальною нормою законодавства - Законом про банкрутство.

У зв'язку із цим слід додати наступне.

Виходячи з положень ч. 3 ст. 51 Закону про банкрутство, яким встановлений місячний термін для направлення кредиторами своїх претензій до боржника, що ліквідується в порядку норм ст. 51 Закону про банкрутство ліквідатору заяв із вимогами до банкрута з дня офіційного оприлюднення судового рішення про визнання цього боржника банкрутом, орган державної податкової служби у ліквідаційній процедурі боржника не позбавлений та має право здійснити податкову перевірку і після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом . А у разі виявлення порушень вимог податкового законодавства та заборгованості Боржника по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів) податковий орган має право заявити свої претензії до такого боржника шляхом подачі заяви із кредиторськими вимогами. Також, Інспекція, у разі незгоди з відмовою ліквідатора Товариства надати документи для перевірки, не позбавлена права оскаржити відповідні дії у встановленому законом порядку (в порядку адміністративного судочинства або у межах справи про банкрутство).

У зв'язку із викладеним та враховуючи положення ст. 210 Господарського кодексу України щодо вимог про набуття статусу кредитора неплатоспроможного боржника, встановлений ст.ст. 1, 11, 14, 15 та ст. 51 Закону про банкрутство порядок набуття особою статусу, зокрема, кредитора - сторони та учасника провадження у справі про банкрутство, а також викладений у даній постанові правовий аналіз норм ст. 91 ГПК України щодо права на апеляційне оскарження, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що ДПІ на момент прийняття оскаржуваної постанови суду першої інстанції (ст. 91 ГПК України) не набула статусу кредитора Боржника або учасника провадження у справі про банкрутство, оскаржувана нею в апеляційному порядку постанова про визнання Товариства банкрутом не стосується її прав та обов'язків, у зв'язку з чим вказана інспекція, відповідно, не була стороною або учасником провадження у справі про банкрутство Боржника, оскаржувана в апеляційному порядку постанова не стосувалася її прав та обов'язків, а тому не мала права звертатись з апеляційною скаргою на постанову про визнання банкрутом відповідно до положень ст. 91 ГПК України.

Однак, встановивши обставини ненабуття ДПІ правового статусу та прав учасника провадження у справі про банкрутство Боржника, а також дослідивши згадані вище обставини щодо можливості Інспекцією провести документальну перевірку стосовно Товариства, апеляційний суд, між тим, прийняв невірне судове рішення, переглянувши по суті постанову про визнання Товариства банкрутом за скаргою Інспекції (та залишивши її без змін), а відповідно і порушив норми процесуального права.

При цьому, касаційний суд враховує і факт відхилення місцевим судом клопотання ДПІ про зупинення провадження у даній справі у зв'язку із незазначенням Інспекцією у своєму клопотанні жодних передбачених законодавством підстав для такого зупинення.

Згідно ж норм п. 1 частини першої ст. 80 ГПК України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.

Враховуючи наведене та виходячи із системного аналізу норм ГПК України, колегія суддів вважає, що спір за поданою Інспекцією апеляційною скаргою на постанову господарського суду Луганської області від 28.01.2013 року не підлягає вирішенню в господарському суді в порядку апеляційного провадження.

За таких обставин, суд касаційної інстанції зазначає, що оскаржувана постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню, як незаконна, а апеляційне провадження за скаргою Інспекції на постанову господарського суду Луганської області від 28.01.2013 року - припиненню.

Дійшовши викладеного висновку, касаційні вимоги про скасування цієї постанови місцевого суду та припинення провадження у справі про банкрутство задоволенню не підлягають.

З урахуванням викладеного та керуючись нормами ст.ст. 1, 7, 14, 15, 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції до набрання чинності з 19.01.2013 р. внесених змін), ст. 210 Господарського кодексу України, ст.ст. 105, 110, 111 Цивільного кодексу України, ст. 75 Податкового кодексу України та п. 1 ст. 80, ст.ст. 89, 90, 91, 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Державної податкової служби задовольнити частково.

2. Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 20.03.2013 р. у справі № 913/144/13-г скасувати.

3. Прийняти нове рішення (ухвалу): "Припинити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Державної податкової служби на постанову господарського суду Луганської області від 28.01.2013 року у справі № 913/144/13-г ".

Головуючий Б.М. Поляков

Судді В.М. Коваленко

О.Є. Короткевич

Постанова виготовлена та підписана 06.06.2013 року.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення05.06.2013
Оприлюднено10.06.2013
Номер документу31697757
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/144/13-г

Ухвала від 27.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палей О.С.

Ухвала від 09.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палей О.С.

Ухвала від 11.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палей О.С.

Ухвала від 07.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палей О.С.

Ухвала від 12.08.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палей О.С.

Ухвала від 27.06.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палей О.С.

Постанова від 05.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Коваленко В.М.

Ухвала від 20.05.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Коваленко В.М.

Ухвала від 26.02.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Мартюхіна Н.О.

Постанова від 25.03.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Мартюхіна Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні