Постанова
від 10.06.2013 по справі 825/1932/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 червня 2013 року Справа № 825/1932/13-а

Суддя Чернігівського окружного адміністративного суду Скалозуб Ю.О., при секретарі Лазоренко В.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЛАТЕСТ"

до Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби

про визнання дій протиправними

за участю

представників сторін:

від позивача Шалупня С.В., довіреність від 14.05.2013,

від відповідача Полегешко Л.А., довіреність від 02.01.2013 № 11/9/10-010, -

В С Т А Н О В И В:

17.05.2013 товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОЛАТЕСТ" (далі - ТОВ "АГРОЛАТЕСТ") звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби (далі - ДПІ у м. Чернігові), в якому позивач просив визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Чернігові ДПС щодо проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЛАТЕСТ" (код 38510145) на підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 01.01.2013 року по 28.02.2013 року, про що складена довідка від 26 квітня 2013 року № 126/22/38510145.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на думку ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" дії відповідача щодо проведення даної зустрічної звірки є протиправними, оскільки ДПІ у м. Чернігові провела зустрічну звірку з порушенням строків проведення, відсутності підстав для проведення, а отже неправомірно провела зустрічну звірку ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" та неправомірно оформила її результати, що в свою чергу потягнуло за собою негативні наслідки для позивача.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнала, в його задоволенні просила відмовити в повному обсязі та пояснила, що зі змісту позовної заяви не вбачається в чому саме полягають протиправні дії відповідача, оскільки акти перевірки (зустрічні звірки) не є рішеннями суб'єктів владних повноважень, не спричиняють виникнення будь-яких прав і обов'язків осіб чи суб'єктів владних повноважень, а отже, не породжують правовідносин, що можуть бути предметом спору.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, 03.01.2013 ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" (код 38510145) як юридичну особу зареєстровано Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради і взято на облік до ДПІ у м. Чернігові, як платника податків 04.01.2013.

Судом встановлено, що в період з 19.04.2013 по 22.04.2013 на підставі п. 73.5 ст. 73 ПК України ДПІ у м. Чернігові проведена зустрічна звірка ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 01.01.2013 по 28.02.2013, за результатами якої складена довідка від 26.04.2013 № 1126/22/38510145 (а. с. 7-10).

Даною довідкою встановлено, що звіркою ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із постачальниками за січень-лютий 2013 року на суму ПДВ 9095977 грн.

Звіркою ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із покупцями за січень-лютий 2013 року на суму ПДВ 9091977 грн.

Так, ДПІ у м. Чернігові зазначається, що до управління податкового контролю надійшла доповідна записка управління оподаткування юридичних осіб від 15.04.2013 року № 1379/15-350, згідно якої по декларації за лютий 2013 року встановлено, що платник, виконуючи роль ймовірного вигодоформуючого платника (формує податковий кредит від ТОВ "Авто комплект Луганськ Плюсс" без проведення господарських операцій) із залученням в ланцюгу постачання інших ймовірних вигодоформуючих платників (ТОВ "Інтерпромбест", ТОВ "Лотурпромстрой" та ТОВ "РЕПКОМІНВЕСТ", які формують податковий кредит без проведення господарських операцій) через вигодотранспортуюче підприємство ТОВ "Укрспецмет" формує податковий кредит ймовірному вигодонабувачу ТОВ "Юніон "Трейд Груп", у якого відсутня реалізація на митній території України, експортні операції - 100% від реалізації.

На підставі направлення від 16.04.2013 № 1329, згідно п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 78.1.1 п.п. 78.1.4. п.7.1. ст. 78 та ст. 82 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010р. № 2755-VІ та відповідно до наказу керівника ДПІ у м. Чернігові Державної податкової служби від 16.04.2013 № 1266 було здійснено вихід за юридичною адресою: 14000, Чернігівська обл., м. Чернігів, пр. Миру, 68, к. 1221 для проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" (код за ЄДРПОУ 38510145) щодо відображення господарських операцій за січень-лютий 2013 року в податковій звітності з ПДВ. ДПІ у м. Чернігові зазначає, що в результаті встановлено, що підприємство за вищевказаною адресою відсутнє про що складено акт від 16.04.2013 № 287/22. Про вищезазначений факт було повідомлено ГВПМ ДПІ у м. Чернігові ДПС запитом на встановлення місцезнаходження від 17.04.2013 року. В результаті вищевикладеного складено акт "Про неможливість розпочати документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" (код 38510145) щодо відображення господарських операцій за січень-лютий 2013 року в податковій звітності з ПДВ" від 19.04.2013 № 307/22.

Згідно поданої ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" декларацій з ПДВ за період з 23.01.2013 року по 28.02.2013 року та відповідно до інформаційних систем ДПІ у м. Чернігові ДПС встановлено, що 15.03.2013 року ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" до ДПІ у м. Чернігові було подано податкову декларацію з податку на додану вартість за період з 23.01.2013 року по 28.02.2013 року, згідно якого податкові зобов'язання по р.9 становлять 9095977 грн., обсяг податкового кредиту по р. 17 становить 9091977 грн., сума ПДВ, яка підлягає нарахуванню та сплаті - 4000 грн., які на даний час залишаються в заборгованості.

Згідно до наданих додатків № 5 "Розшифровка ПЗ та ПК в розрізі контрагентів" за період з 23.01.2013 року по 28.02.2013 року податковий кредит ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" в сумі ПДВ - 9091977 грн. було сформовано за рахунок наступних контрагентів: публічне акціонерне товариство "ШАХТА БІЛОРІЧЕНСЬКА", ТОВ "ЛОТУРПРОМСТРОЙ", ТОВ "РЕПКОМІНВЕСТ", "ГОТЕЛЬ "ГРАДЕЦЬКИЙ", ДП "ЛУГАНСЬКВУГІЛЛЯ".

При цьому, ДПІ у м. Чернігові складено довідку "Про результати зустрічної звірки ТОВ "РЕПКОМІНВЕСТ" (код 38440581) щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 23.01.2013 року по 28.02.2013 року" від 26.042013 № 124/22/38440581 згідно якої, звіркою ТОВ "РЕПКОМІНВЕСТ" документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із постачальниками за січень-лютий 2013 року на суму ПДВ 18420579 грн., звіркою ТОВ "РЕПКОМІНВЕСТ" документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із покупцями за січень-лютий 2013 року на суму ПДВ 18420778 грн.

Також, ДПІ у м. Чернігові складено довідку "Про результати зустрічної звірки ТОВ "Лотурпромстрой" (код 38510024) щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за січень-лютий 2013 року" від 26.04.2013 125/22/38440581 згідно якої, звіркою ТОВ "Лотурпромстрой" документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із постачальниками на суму ПДВ 15035,0 тис. грн.; звіркою ТОВ "Лотурпромстрой" документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із покупцями на суму ПДВ 7527,8 грн.

Таким чином, відповідачем зроблено висновок, що операції ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" не підтверджуються стосовно врахування реального часу здійснення операцій, місцезнаходження майна, наявності трудових ресурсів, виробничо-складських приміщень та іншого майна, які економічно необхідні для виконання такого постачання або здійснення діяльності, що свідчить про відсутність необхідних умов для результатів відповідної господарської, економічної діяльності, технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень і транспортних засобів. В зв'язку з цим ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" не могло фактично здійснювати господарські операції з урахуванням часу, оперативності проведення операцій, місцезнаходження майна, віддаленості контрагентів один від одного.

Враховуючи вищевикладене, вбачається проведення транзитних фінансових потоків, спрямованих на здійснення операцій надання податкової вигоди переважно з контрагентами, які не виконують свої податкові зобов'язання, зокрема, у випадках, коли операції здійснюються через посередників з метою штучного формування валових витрат та податкового кредиту, не мають реального товарного характеру, а отже операції задекларовані ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" за січень-лютий 2013 року по придбанню товарів, робіт (послуг) та операції по реалізації товарів, робіт (послуг) не містять реального характеру.

При перевірці правомірності проведення звірки, суд зазначає, що в силу п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу (далі - ПК України) з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232 "Про затвердження Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок" (далі - Порядок № 1232).

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Відповідно до п. 73.3 ст. 73 ПК України органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження, який надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин у разі проведення зустрічної звірки.

Запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під розписку платнику податків або іншому суб'єкту інформаційних відносин або його посадовій особі.

Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит. У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.

Порядок отримання органами державної податкової служби податкової інформації за запитами визначений пп. 8-13 "Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом" затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1245 (далі - Порядок № 1245).

Відповідно до п. п. 1-4, 6, 7 Порядку № 1232, зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків; зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту; орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку; у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку; за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.

Отже, з аналізу зазначених норм права вбачається, та що підтверджується матеріалами справи, ДПІ у м. Чернігові звернулося до ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" із письмовими запитами (від 22.03.2013 № 4673/10/15-213 та від 09.04.2013 № 5207/10/15-213) про подання інформації, необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження для проведення зустрічної звірки.

При цьому, ПК України визначено, що платники податків (ТОВ "АГРОЛАТЕСТ") зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби (ДПІ у м. Чернігові), та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом ), а з зазначеного суд вбачає, що в даному випадку "іншим" є положення п. 73.3 ст. 73 ПК України з якого стає зрозуміло, що ці запити (від 22.03.2013 № 4673/10/15-213 та від 09.04.2013 № 5207/10/15-213) вважаються врученими, оскільки їх було надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою ТОВ "АГРОЛАТЕСТ".

Щодо посилань податкового органу про те, що підприємство за адресою реєстрації відсутнє, суд зазначає, що податкове законодавство процедуру проведення зустрічної звірки жодним чином не пов'язує з такою підставою, оскільки моментом відліку місячного строку для подання ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" інформації, визначеної у запитах ДПІ у м. Чернігові, та її документального підтвердження є 22.03.2013 та 09.04.2013, а тому складення довідки від 26.04.2013 № 1126/22/38510145 є передчасним, чим порушено вимоги п. 73.3 ст. 73 ПК України. Крім того таке твердження відповідача спростовується випискою з ЄДРПОУ Серії АА № 404554 (а. с. 21).

Також, суд зауважує, що тільки у випадку отримання від суб'єкта господарювання (у встановлений ст. 73 Податкового кодексу України термін) інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження відповідальний підрозділ проводить зустрічну звірку суб'єкта господарювання протягом 3 робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої інформації та її документального підтвердження, за результатами проведення якої складається довідка про результати проведення зустрічної звірки у двох примірниках та реєструється в журналі реєстрації довідок/актів не пізніше останнього робочого дня терміну, відведеного для проведення зустрічної звірки відповідно до пункту 3.2 або 4.5 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджені наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 № 236 (далі - Методичні рекомендації).

Таким чином, з системного аналізу зазначених вище нормативних актів, суд вбачає, що зустрічна звірка може бути проведена податковим органом лише у разі наявності у розпорядженні податкового органу первинних документів або надання таких документів платником податків на обов'язковий письмовий запит податкового органу, оскільки за своєю правовою суттю зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювались між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Отже, суд прийшов до висновку, що 26.04.2013 ДПІ у м. Чернігові не мала права проводити зустрічну звірку ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 01.01.2013 по 28.02.2013, оскільки податковим органом було порушено процедуру проведення зустрічної звірки, а саме передчасно оформлено довідку від 26.04.2013 № 1126/22/38510145 без наявності (наданих платником податків) первинних документів для подальшого їх зіставлення.

Таким чином, в сукупності досліджених доказів, судом встановлено порушення щодо неправомірності проведення відповідачем зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" та оформлення її результатів, що, в свою чергу, потягнуло за собою негативні наслідки не тільки для позивача, а й для його контрагентів.

Суд звертає увагу на те, що зустрічна звірка є заходом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби, відповідно до п.73.5 ст. 73 Податкового кодексу України та, відповідно її віднесенням законодавцем до глави 7 "Інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності органів державної податкової служби". В той час, як функція податкового органу щодо контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, реалізується останніми шляхом проведення перевірок у випадках та в порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Підпунктом 21.1.1 пункту 21.1 статті 21 Податкового кодексу України встановлено, що посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Вирішуючи спір, суд бере до уваги, що відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Разом з тим, під час розгляду справи належних та допустимих в розумінні ст. 70 Кодексу доказів на підтвердження правомірності вчинених дій податковий орган до суду не надав.

Зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, суд вважає, що обставини, на які посилається відповідач як підставу своїх правомірних дій, не знайшли свого обґрунтування в ході судового розгляду та не підтверджуються матеріалами справи, а отже враховуючи ст. 19 Конституції України та ч. 1 ст. 11, ст.ст. 71, 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги ТОВ "АГРОЛАТЕСТ" про визнання протиправними дій ДПІ у м. Чернігові підлягають задоволенню.

Всі здійснені позивачем документально підтверджені судові витрати по справі згідно ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України суд присуджує з Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 122, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Чернігові ДПС щодо проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЛАТЕСТ" (код 38510145) на підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 01.01.2013 року по 28.02.2013 року, про що складена довідка від 26 квітня 2013 року № 126/22/38510145.

Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЛАТЕСТ" (код 38510145) 34,41 грн. (тридцять чотири гривні 41 коп.) судового збору відповідно до задоволених вимог, сплаченого квитанцією від 21.05.2013 № 23/45 у сумі 34,41 грн. на р/р 31216206784002, отримувач: УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, код ЄДРПОУ 38054398, банк ГУ ДКСУ у Чернігівській області. МФО 853592 .

Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Ю.О. Скалозуб

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2013
Оприлюднено12.06.2013
Номер документу31705131
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/1932/13-а

Постанова від 03.06.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 21.01.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Постанова від 10.06.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні