Постанова
від 05.06.2013 по справі 820/2433/13-а
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 червня 2013 р. Справа № 820/2433/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Кононенко З.О.

Суддів: Бондара В.О. , Донець Л.О.

за участю секретаря судового засідання Губарь А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Лан-ВСП" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 09.04.2013р. по справі № 820/2433/13-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Лан-ВСП"

до Валківської районної державної адміністрації Харківської області треті особи Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Лан"

про визнання протиправним та скасування розпорядження,

ВСТАНОВИЛА:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Лан-ВСП", звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Валківської районної державної адміністрації Харківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАН" та просило суд постановити рішення, згідно якого визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації Харківської області від 29.12.2012р. №1064 "Про дозвіл СТОВ "ЛАН" на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для подальшого надання в оренду на території Сидоренківської сільської ради Валківського району Харківської області".

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 09.04.13 в задоволенні позову відмовлено .

Позивач, не погодившись з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції оскаржувану постанову скасувати та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги, позивач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом встановлено, що 12.01.2012 р. розпорядженням голови Валківської РДА №44 (а.с.23): затверджено ТОВ "ЛАН-ВСП" технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі на місцевості за рахунок земель не витребуваних земельних ділянок (паїв) загальною площею 157,2717 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Сидоренківської сільської ради; надано, шляхом укладення договорів оренди ТОВ "Лан-ВСП" в оренду земельні ділянки за рахунок земель не витребуваних земельних (паїв) загальною площею 157,2717 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Сидоренківської сільської ради терміном на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельні ділянки, але не більше ніж на 49 років (далі - земельні ділянки площею 157,2717 га).

На замовлення позивача ТОВ "АКР-2008" 23.01.2012 року була виготовлена технічна документацію з грошової нормативної оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ТОВ "ЛАН-ВСП" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Сидоренківської сільської ради за межами населених пунктів Валківського району Харківської області (а.с.25).

На замовлення ТОВ "АКР-2008" Головним управлінням Держкомзему у Харківській області була проведена державна експертиза зазначеної Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, про що експертами надано Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 23.02.2012р. №0012 (а.с.26). Згідно зазначеного Висновку Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок була повернена на доопрацювання, із зауваженнями: представити картограму агровиробничих груп ґрунтів; представити інформацію щодо вартості 1 га агровиробничих груп ґрунтів за підписом та печаткою територіального органу Держкомзему.

На запит ТОВ "АКР-2008" листом від 14.03.2012 р. №01-13/11-0760 (а.с.27) Управління Держкомзему у Валківському районі Харківської області надало копію схеми агровиробничих груп ґрунтів по Сидоренківській сільській раді та повідомило, що інформації щодо вартості 1га агровиробничих груп ґрунтів в Управлінні відсутня.

У зв'язку із цим 06.04.2012 р. за вих. №29 (а.с.28) позивач направив до голови Державного агентства земельних ресурсів України скаргу на дії заступника голови комісії з проведення реорганізації Управління Держкомзему у Валківському районі Харківської області Дригайло В.В. щодо зловживань службовими повноваженнями, оскільки ТОВ "Лан-ВСП" відомо, що запитувана інформація щодо вартості 1 га агровиробничих груп ґрунтів в Управлінні Держкомзему у Валківському районі наявна, оскільки надавалась цим Управлінням при розробці у 2009 р. технічної документації з нормативної грошової оцінки іншою землевпорядною організацією - ТОВ "ГЕО-ЛЕНД-ЛИМИТЕД" на замовлення ТОВ "Лан-ВСП" (роботи по розробці технічної документації не було закінчено).

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 03.04.12 відмовлено у позові Валківського міжрайонного прокурора до Валківської райдежадміністрації, третя особа - ТОВ "Лан-ВСП" про скасування розпоряджень від 09.08.2005 №321, від 11.09.2006 №378, від 07.05.2007 №289, від 16.09.2008 №1040.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.03.13 відмовлено у задоволенні позову Валківського міжрайонного прокурора до Валківської райдержадміністрації про скасування розпорядження від 12.01.2012 № 44.

29.12.2012 Валківська районна державна адміністрація розпорядженням №1063 визнала невиконаними та такими, що втратили чинність розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації від 09.08.2005 №321, 11.09.2006 №378, 07.05.2007 №289, 16.09.2008 №1040, 06.05.2009 №333, 12.01.2012 №44".

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 21.03.13 визнано протиправним та скасовано розпорядження Валківської районної державної адміністрації від 29.12.12 № 1063.

29.12.2012, за наслідками розгляду заяви СТОВ "ЛАН" про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, головою Валківської районної державної адміністраці видано розпорядження № 1064 (а.с.57), яким СТОВ "ЛАН" надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, загальною площею 157,2717 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення не витребуваних земельних ділянок (паїв) (згідно додатку) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Сидоренківської сільської ради Валківського району Харківської області за межами населених пунктів.

На виконання розпорядження №1064 від 29.12.2012 року СТОВ "ЛАН", як замовник, звернулось до ТОВ "Регистр", як до виконавця, з замовленням на виконання технічної документації. На підставі договору №92/2012 від 29.12.12р., укладеного між СТОВ "ЛАН" та ТОВ "Регистр", було виготовлено технічну документацію із землеустрою на земельні ділянки загальною площею 157,2717 га, що розташовані на території Сидоренківської сільської ради Валківського району Харківської області із земель не витребуваних земельних часток (паїв) - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Сидоренківської сільської ради та передачі в оренду СТОВ "ЛАН", що підтверджується актом надання послуг №39 від 04.03.13 р.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що розпорядження видано суб'єктом владних повноважень на підставі у межах повноважень та у спосіб, передбачений законом та не порушує прав позивача.

Колегія суддів не може погодитися з цим висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Статтею 123 Земельного кодексу України передбачено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.

Відповідно до ч.1 ст. 123 цього Кодексу надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нових земельних ділянок.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.

Відповідно до ч.2 ст. 123 цього ж Кодексу особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідно до ч. 3 ст. 123 цього ж Кодексу відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 4 ст. 123 цього ж Кодексу проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 6. ч.. 123 цього ж Кодексу відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Враховуючи зазначені норми законодавства , колегія суддів не може погодитися з висновком суду першої інстанції про те, що наявність розпорядження про затвердження ТОВ "Лан-ВСП" технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі та надання цієї земельної ділянки в оренду ТОВ "Лан-ВСП" не позбавляє права райдержадміністрацію видавати розпорядження щодо розроблення технічної документації на ці ж земельні ділянки третій стороні.

Колегія суддів вважає, що розпорядження №1064 від 29.12.2012 р. порушує право позивача на укладання договору оренди земельних ділянок загальною площею 157,2717 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення не витребуваних земельних ділянок (паїв) (згідно додатку) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Сидоренківської сільської ради Валківського району Харківської області за межами населених пункту, оскільки надає право на розробку технічної документації одних й тих же земельних ділянок з не витребуваних земельних ділянок тією ж самою загальною площею 157,2717га на території Сидоренківської сільської ради Валківського району Харківської області.

Виконання позивачем розпоряджень Валківської райдержадміністрації від 09.08.2005 №321, 11.09.2006 №378, 07.05.2007 №289, 16.09.2008 №1040, 06.05.2009 №333, 12.01.2012 №44",29.12.2012, які Валківська районна державна адміністрація визнала невиконаними та такими, що втратили чинність розпорядженням №1063 від 29.12.2012 р. , вже було на заключній стадії, тобто на стадії укладання договору оренди земельних ділянок після погодження та затвердження нормативної грошової оцінки цих земельних ділянок.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що розпорядження Валківської райдержадміністрації від 29.12.2012 № 1063, № 1064 не відповідають принципу пропорційності, який є складовою частиною судової доктрини верховенства права.

Згідно з цим принципом заходи, що вживаються органом, повинні бути пропорційними тим цілям, які передбачається досягнути. Органи влади не можуть для досягнення цілі заходу накладати на громадян обов'язки, які перевищують межі необхідності, що витікають з публічного інтересу. Це передбачає наявність розумного співвідношення між цілями й засобами їх досягнення, тобто негативні наслідки для конкретних осіб не повинні бути непропорційними отриманому в публічних інтересах позитивному результату . Це також означає, що заходи, які вживаються заради публічних інтересів, повинні бути врівноважені з інтересами приватних осіб, щоб не було зайвого втручання в інтереси останніх.

Європейський Суд з прав людини у справі Soering v. United Kingdom у рішенні від 07.07.1989 p. зазначив, що «...Конвенція спрямована на пошук справедливого співвідношення між потребами, пов'язаними з інтересами суспільства загалом, і вимогами захисту основних прав людини». У справі Rees v. United Kingdom у рішенні від 17.10.1986 р. було зазначено, що, з'ясовуючи, чи існує позитивне зобов'язання держави стосовно людини, «належить врахувати справедливий баланс, який має бути встановлений між інтересами всього суспільства й інтересами окремої людини; пошук цього балансу - мета всієї Конвенції».

Таким чином, зазначені розпорядження Валіквської райдержадміністрації порушують необхідний баланс між несприятливими наслідки для прав, свобод та інтересі позивачів і цілями, на яке спрямоване це рішення.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає. що судом першої інстанції допущено помилку при застосування норм матеріального права та постанова підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Лан-ВСП" задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 09.04.2013р. по справі № 820/2433/13-а скасувати.

Прийняти нову постанову.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Валківської районної державної адміністрації Харківської області від 29.12.2012р. №1064 "Про дозвіл СТОВ "ЛАН" на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для подальшого надання в оренду на території Сидоренківської сільської ради Валківського району Харківської області"

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Кононенко З.О. Судді (підпис) (підпис) Бондар В.О. Донець Л.О.

Кононенко З.О.

Повний текст постанови виготовлений 10.06.2013 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2013
Оприлюднено12.06.2013
Номер документу31748741
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/2433/13-а

Ухвала від 22.05.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Постанова від 05.06.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 30.04.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Постанова від 09.04.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 29.03.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 29.03.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні