Постанова
від 07.06.2013 по справі 809/1382/13-а
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" червня 2013 р. Справа № 809/1382/13-a

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Главача І.А.,

за участю секретаря судового засідання - Драгомирецького І.М.,

представника позивача - Пославського М.М.,

представника відповідача - Ковтун Н.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом: Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області

до відповідача: Державної податкової інспекції у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області Державної податкової служби

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0000482201 від 24.04.2013 року,-

ВСТАНОВИВ :

30.04.2013 року Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області (надалі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області Державної податкової служби (надалі - відповідач, ДПІ у м. Івано-Франківську) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0000482201 від 24.04.2013 року.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Суду пояснив, що вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним, так як не погоджується із зафіксованими в акті перевірки висновками. Зазначив, що виявлена в ході перевірки готівка у касі Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області у сумі 8 250,43 грн. використовувалась для відряджень, а тому відповідно до вимог підпункту «в» пункту 2.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 року № 637, зареєстрованого Міністерством юстиції України № 40/10320 від 13.01.2005 року, граничні обмеження суми готівкового розрахунку позивача з іншим підприємством (підприємцем) не поширюються на використання коштів, виданих на відрядження. З урахуванням наведеного, висновки відповідача про порушення позивачем вимог пункту 2.11 згаданого Положення, є безпідставними та необгрунтованими. Просив позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечила з підстав, викладених у письмовому запереченні на позовну заяву від 28.04.2013 року. Суду пояснила, що позивачем ліміт залишку готівки в касі за період, охоплений перевіркою, не встановлювався. При цьому за результатами перевірки касової книги позивача, а також прихідних та розхідних ордерів, встановлено понадлімітний залишок готівки в касі за перевіряємий період у сумі 8 250,43 грн., що є порушенням вимог пункту 2.11 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні. З урахуванням наведеного, просила у задоволенні позову відмовити.

Вислухавши представника позивача, представника відповідача, дослідивши наявні та подані докази, суд прийшов до висновку, що позов не підлягає до задоволення з наступних мотивів.

Судом встановлено, що з 02.04.2013 року по 08.04.2013 року посадовими особами ДПІ у м. Івано-Франківську на підставі направлення ДПІ у м. Івано-Франківську від 01.04.2013 року № 00000710, відповідно до підпункту 78.1.7 статті 78, пункту 82.2 статті 82 Податкового кодексу України та наказу ДПІ у м. Івано-Франківську від 01.04.2013 року № 721, проведено документальну позапланову виїзну перевірку Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 05523990) з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів, а також дотримання вимог валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2010 року по 01.01.2013 року, за результатами якої складено акт за № 3121/22-1/05523990 від 15.04.2013 року.

У даному акті зафіксовано порушення позивачем пункту 2.11 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, а саме встановлено перевищення ліміту залишку готівки в касі у сумі 8 250,43 грн. (а.с.10-19).

ДПІ у м. Івано-Франківську на підставі вищевказаного акту перевірки, підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та згідно статті 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» винесено податкове повідомлення-рішення № 0000482201 від 24.04.2013 року, згідно якого позивачу нараховано штрафні (фінансові) санкції у сумі 16 500,86 грн. (а.с.9).

Не погоджуючись із вказаним податковим повідомленням-рішенням позивач оскаржив його у судовому порядку.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою врегульовано Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 року № 637, зареєстрованого Міністерством юстиції України № 40/10320 від 13.01.2005 року.

Пунктом 1.2 цього Положення визначено, що підприємства - юридичні особи (крім банків) незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (їх відокремлені підрозділи), що є учасниками відносин у сфері господарювання, зокрема суб'єкти господарювання, які здійснюють підприємницьку діяльність, а також інші суб'єкти господарювання, органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно пункту 2.1 вказаного Положення підприємства (підприємці), які відкрили поточні рахунки в банках і зберігають на цих рахунках свої кошти, здійснюють розрахунки за своїми грошовими зобов'язаннями, що виникають у господарських відносинах, пріоритетно в безготівковій формі, а також у готівковій формі (з дотриманням чинних обмежень) у порядку, установленому законодавством України.

Підприємства (підприємці) здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами (громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, які не здійснюють підприємницької діяльності) через касу як за рахунок готівкової виручки, так і за рахунок коштів, одержаних із банків. Зазначені розрахунки проводяться також шляхом переказу готівки для сплати відповідних платежів. Підприємства (підприємці) здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку (пункт 2.2 Положення).

Уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів (пункт 2.6 Положення).

Усі надходження і видачу готівки в національній валюті підприємства відображають у касовій книзі. Кожне підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів) (пункт 4.2 Положення).

Пунктом 1.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні визначено, що касова книга - документ установленої форми, що застосовується для здійснення первинного обліку готівки в касі

Згідно пункту 2.8 цього Положення підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) в межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки.

Ліміт залишку готівки в касі (далі - ліміт каси) - граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час (пункт 1.2 Положення).

Відповідно до пункту 2.11 вказаного Положення, видача готівкових коштів під звіт або на відрядження (далі - під звіт) здійснюється відповідно до законодавства України.

Видача готівкових коштів під звіт на закупівлю сільськогосподарської продукції та заготівлю вторинної сировини, крім металобрухту, дозволяється на строк не більше 10 робочих днів від дня видачі готівкових коштів під звіт, а на всі інші виробничі (господарські) потреби на строк не більше двох робочих днів, уключаючи день отримання готівкових коштів під звіт. Якщо підзвітній особі одночасно видана готівка як на відрядження, так і для вирішення в цьому відрядженні виробничих (господарських) питань (у тому числі для закупівлі сільськогосподарської продукції у населення та заготівлі вторинної сировини), то строк, на який видана готівка під звіт на ці завдання, може бути продовжено до завершення терміну відрядження. Видача відповідній особі готівкових коштів під звіт проводиться за умови звітування нею у встановленому порядку за раніше отримані під звіт суми. Звітування за одержані під звіт готівкові кошти здійснюється відповідно до законодавства України.

З акту перевірки від 15.04.2013 року за № 3121/22-1/05523990 вбачається, що Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області ліміт залишку готівки у касі не встановлювався (а.с.18). Дана обставина також не заперечувалася представником позивача у судовому засіданні, а тому у відповідності до вимог частини 3 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказування не потребує.

Водночас, за результатами перевірки касової книги позивача та прихідних і розхідних касових ордерів за період, охоплений перевіркою, посадовими особами відповідача встановлено понадлімітний залишок готівки у касі у сумі 8 250,43 грн. (а.с.18).

У судовому засіданні представником позивача факт наявності готівки у сумі 8 250,43 грн. у касі Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області впродовж двох робочих днів теж не заперечувався.

Абзацом 2 частини 1 статті 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» установлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що відповідачем на підставі акту перевірки від 15.04.2013 року за № 3121/22-1/05523990 та з урахуванням вимог статті 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» правомірно застосовано до Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області згідно податкового повідомлення-рішення № 0000482201 від 24.04.2013 року фінансові санкції у вигляді штрафу у сумі 16 500,86 грн. (8 250,43 грн.* 2) за перевищення встановленого ліміту залишку готівки у касі.

Посилання представника позивача не те, що кошти у сумі 8 250,43 грн. використовувалися позивачем на відрядження, а відтак з урахуванням вимог підпункту «в» пункту 2.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні граничні обмеження суми готівкового розрахунку позивача з іншим підприємством (підприємцем) не поширюються на використання коштів, виданих на відрядження, суд не приймає до уваги, оскільки як було встановлено у судовому засіданні та вбачається з акту перевірки від 15.04.2013 року за № 3121/22-1/05523990, кошти у сумі 8 250,43 грн. знаходилися у касі Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області впродовж двох робочих днів, включаючи і позаробочий час, за відсутності встановленого ліміту залишку готівки в касі.

Доводи позивача з приводу того, що фінансові санкції у вигляді штрафу до позивача застосовано з порушенням норм матеріального права, оскільки згідно з вимогами частини 2 статті 238 та частини 2 статті 241 Господарського кодексу України адміністративно-господарські санкції, одним з видів яких є й адміністративно-господарський штраф, умови та порядок їх застосування можуть бути встановлені виключно законами, а не підзаконними актами, яким у даному випадку є Указ Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки», суд не приймає до уваги з огляду на наступне.

Згідно частини 1 статті 238 Господарського кодексу України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

За змістом статті 2 цього Кодексу учасниками відносин у сфері господарювання є , зокрема, суб'єкти господарювання, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією.

Частиною 1 статті 4 Господарського кодексу України встановлено, що не є предметом регулювання цього Кодексу адміністративні та інші відносини управління за участі суб'єктів господарювання, в яких орган державної влади або місцевого самоврядування не є суб'єктом, наділеним господарською компетенцією, і безпосередньо не здійснює організаційно-господарських повноважень щодо суб'єкта господарювання.

З урахуванням викладеного, суд зазначає, що у спірних правовідносинах ДПІ у м. Івано-Франківську не є суб'єктом, наділеним господарською компетенцією, і безпосередньо не здійснює організаційно-господарських повноважень щодо суб'єкта господарювання - Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області, а є контролюючим органом, який здійснює владні управлінські функції по відношенню до позивача.

Так, з акту перевірки від 15.04.2013 року за № 3121/22-1/05523990 вбачається, що посадовими особами ДПІ у м. Івано-Франківську документальну позапланову виїзну перевірку позивача проведено відповідно до підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, яким встановлено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин, зокрема, розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

Відповідно до підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов'язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Статтею 2 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» установлено, що штрафні санкції, передбачені цим Указом, застосовуються до осіб, зазначених у статті 1 цього Указу, органами державної податкової служби на підставі матеріалів проведених ними перевірок і подань державної контрольно-ревізійної служби, фінансових органів та органів Міністерства внутрішніх справ України в установленому законодавством порядку та в розмірах, чинних на день завершення перевірок або на день одержання органами державної податкової служби зазначених подань.

Таким чином, суд зазначає, що ДПІ у м. Івано-Франківську, як контролюючий орган, є відповідальною особою, на яку чинним законодавством, у даному випадку Указом Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки», покладено обов'язок застосовувати до осіб, зазначених у статті 1 цього Указу (юридичних осіб всіх форм власності, фізичних осіб - громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності) штрафні санкції за порушення норм з регулювання обігу готівки.

За таких обставин, застосований до позивача згідно податкового повідомлення-рішення № 0000482201 від 24.04.2013 року штраф у сумі 16 500,86 грн. за перевищення встановленого ліміту залишку готівки у касі не є адміністративно-господарською санкцією (адміністративного-господарським штрафом) у розумінні норм Господарського кодексу України.

Пунктом 1 частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем на підставі акту перевірки від 15.04.2013 року за № 3121/22-1/05523990 правомірно винесено податкове повідомлення-рішення № 0000482201 від 24.04.2013 року, згідно якого позивачу нараховано штраф у сумі 16 500,86 грн., а тому у задоволенні позову слід відмовити.

На підставі ст. 124 Конституції України, керуючись ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Суддя Главач І.А.

Постанова складена в повному обсязі 11.06.2013 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2013
Оприлюднено13.06.2013
Номер документу31771866
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/1382/13-а

null від 07.06.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

Ухвала від 02.03.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ліщинський А.М.

Постанова від 07.06.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

Ухвала від 07.05.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні