cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-23-25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" червня 2013 р. Справа № 911/1321/13
За позовом Фастівського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області та Фастівської районної державної адміністрації Київської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю „Агрофон"
про стягнення 86 904,97грн.
Суддя Горбасенко П.В.
За участю представників:
від прокуратури Барановська В.В. (посвідчення № 009565 від 15.10.2012р.);
від першого позивача не з'явилися;
від другого позивача Дубровська І.О. (дов. № 06-28/3533 від 24.10.2012р.);
від відповідача Лень Б.В. (дов. б/н від 16.05.2013р.).
Обставини справи:
Фастівський міжрайонний прокурор Київської області в інтересах держави в особі Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області (далі - перший позивач) та Фастівської районної державної адміністрації Київської області (далі - другий позивач) звернувся з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю „Агрофон" (далі - відповідач) про стягнення 86 904,97грн. збитків.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем на підставі договорів купівлі-продажу від 04.02.2004р., 01.06.2004р., рішень виконавчого комітету Дмитрівської сільської ради Фастівського району № 5.3.12 від 25.07.2006р., № 12.3 від 25.12.2008р. набув у власність нерухоме майно, яке знаходиться за адресою: Київська обл., Фастівський р-н., с. Дмитрівка, вул. Шевченка, 1, проте належним чином не зареєстрував право користування земельною ділянкою, на якій знаходиться таке нерухоме майно, у зв'язку з чим завдав першому позивачу збитків у розмірі 86 904,97грн.
Ухвалою господарського суду Київської області від 10.04.2013р. порушено провадження у справі 911/1321/13, розгляд справи призначено на 17.05.2013р.
Ухвалою господарського суду Київської області від 17.05.2013р. розгляд справи відкладено на 07.06.2013р.
07.06.2013р. до канцелярії господарського суду Київської області від представника відповідача надійшов відзив на позов (вх. № 12802 від 07.06.2013р.), згідно якого останній визнав позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню судом, який прийнято судом.
07.06.2013р. до канцелярії господарського суду Київської області від представника першого позивача надійшла заява № 133/02-20 від 01.06.2013р. (вх. № 12859 від 07.06.2013р.), згідно якої останній не заперечив проти позову та просив суд розглянути справу без участі представника першого позивача, яка задоволена судом в частині розгляду справи без участі представника першого позивача.
У судовому засіданні 07.06.2013р. представники прокуратури та другого позивача повністю підтримали позовні вимоги, представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в ній докази, оцінивши їх в сукупності та заслухавши пояснення представників прокуратури, другого позивача та відповідача, суд
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням Фастівської районної державної адміністрації Київської області „Про надання дозволу ТОВ „Агрофон" на складання технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди для обслуговування господарських будівель та споруд межах Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області" № 494 від 25.04.2008р. (а.с. 17) надано дозвіл ТОВ „Агрофон" на складання технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди площа, якої буде визначена після проведення інвентаризації для обслуговування господарських будівель та споруд за рахунок викупу будівель колишнього КСП „Більшовик" за межами населеного пункту на території Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області.
Розпорядженням Фастівської районної державної адміністрації Київської області „Про надання дозволу ТОВ „Агрофон" на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (обслуговування господарських будівель і дворів) в межах Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області" № 867 від 25.04.2011р. (а.с. 18) надано дозвіл директору ТОВ „Агрофон" Покровському Володимиру Івановичу, терміном на 2 роки, на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 21,4577 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (обслуговування господарських будівель і дворів) межах Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області.
Як вбачається з листа КП КОР „Фастівське МБТІ" № 1627 від 26.09.2011р. (а.с. 19) станом на 26.09.2011р. за ТОВ „Агрофон" зареєстровано право власності на об'єкти нерухомого майна господарського двору колишнього КСП „Більшовик" на території Дмитрівської сільської ради Фастівського району на підставі: - договору купівлі-продажу нежитлового приміщення від 01.06.2004р. (корівник 4-х рядний, пере обладнаний в зерносклад та пилораму); - на підставі рішення № 5.3.12 Виконавчого комітету Дмитрівської сільської ради „Про надання дозволу ТОВ „Агрофон" для оформлення документації на право власності на будівлі та споруди, які розташовані за адресою: с. Дмитрівна, вул. Шевченко Фастівського району Київської області (список додається); - на підставі рішення № 12.3 від 25.12.2008р., виданого виконавчим комітетом Дмитрівської сільської ради (адміністративний будинок, свинарник-маточник, свинарник-відготівельник, телятник, критий тік та КЗС-20).
У зв'язку із значною затримкою у реєстрації та оформленні товариством права користування земельною ділянкою, Фастівською міжрайонною прокуратурою Київської області 19.10.2011р. було внесено до Фастівської районної державної адміністрації подання № 5166/73вих-11 (а.с. 28-29) про усунення порушень земельного законодавства, зокрема з метою створення комісії для розрахунку розміру збитків, заподіяних ТОВ „Агрофон" за користування землею без належного її оформлення.
Суд встановив, що актом комісії Фастівської райдержадміністрації з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам „Про відшкодування збитків" № 9 від 22.11.2011р. (а.с. 38), затвердженим розпорядженням голови Фастівської районної державної адміністрації Київської області „Про затвердження Актів комісії з питань визначення та відшкодування збитків власниками землі та землекористувачам" № 55-од від 20.02.2012р. вирішено стягнути з відповідача на користь першого позивача збитки, завдані Дмитрівській сільській раді за земельну ділянку площею 21,4577 га у сумі 86 904,97грн., зобов'язано ТОВ „Агрофон" здійснити відшкодування збитків Дмитрівській сільській раді за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця з моменту підписання та затвердження акту комісії відповідно до чинного законодавства.
Предметом позову є вимога про стягнення 86 904,97грн. збитків.
Спір у справі виник у зв'язку із наявністю, на думку прокурора, підстав для покладення на відповідача обов'язку по сплаті неодержаного позивачем доходу за користування спірною земельною ділянкою в розмірі 86 904,97грн.
Згідно ч. 1 ст. 377 Цивільного кодексу України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Умовами частини 1 статті 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Абзацом 1 частини 5 статті 126 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону, або договором оренди землі та договором відчуження права оренди землі, зареєстрованими відповідно до закону.
Відповідно до статті 21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Обов'язок вносити плату за землю передбачено статтею 1 Закону України „Про оренду землі", згідно якої оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Отже, відповідно до норм чинного законодавства міська рада, як суб'єкт права на землі комунальної власності, використовує земельні ділянки шляхом передачі їх в оренду зацікавленим особам з метою отримання орендної плати.
Відповідно до умов статті 16 Закону України „Про оренду землі" підставою для сплати орендарем орендної плати є договір оренди, який набирає чинності після досягнення домовленості з усіх істотних умов, підписання його сторонами і державної реєстрації.
В той же час, ухилення юридичних осіб, які здійснюють використання земельних ділянок від укладення договору оренди, позбавляє міську раду, як орендодавця, права отримувати від цієї земельної ділянки доход в розмірі орендної плати.
Суд встановив, що станом на момент судового розгляду рішення про надання в оренду земельної ділянки площею 21,4577 га не прийнято, договір оренди вказано вказаної земельної ділянки не укладено.
Таким чином, з 2004р. (момент набуття право власності на об'єкти нерухомості) до моменту судового розгляду справи, товариство користується спірною земельною ділянкою безоплатно, чим позбавило другого позивача права отримувати орендну плату у встановленому розмірі.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач має право вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.
Визначення збитків міститься у ст. 22 Цивільного кодексу України, згідно частини 2 якої збитками є втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки), а також доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Частина 2 статті 224 Господарського кодексу України під збитками розуміє витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані доходи, які управнена сторона одержала б в разі належного виконання зобов'язань або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Для настання цивільно-правової відповідальності у вигляді відшкодування збитків, необхідною є наявність наступних умов: неправомірні дії, наявність збитків, причинно-наслідковий зв'язок між діями та збитками, і вина (у визначених законом випадках). При цьому мають існувати одночасно всі чотири умови.
Чинне законодавство містить спеціальні норми, якими регулюються порядок визначення розміру та порядку відшкодування збитків, заподіяних внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Згідно ст. 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Стаття 157 Земельного кодексу України визначає, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
Пунктом 3.7 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" встановлено, що власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 Земельного кодексу України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 N 284.
Відповідно до пункту 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284 (надалі - „Порядок"), власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Згідно з пунктом 3 Порядку, відшкодуванню підлягають, зокрема, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
Пункт 2 Порядку встановлює, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Із матеріалів справи вбачається, що у зв'язку із значною затримкою у реєстрації та оформленні відповідачем права користування земельною ділянкою, Фастівською міжрайонною прокуратурою Київської області 19.10.2011р. було внесено до Фастівської районної державної адміністрації подання № 5166/73вих-11 (а.с. 28-29) про усунення порушень земельного законодавства, зокрема з метою створення комісії для розрахунку розміру збитків, заподіяних ТОВ „Агрофон" за користування землею без належного її оформлення.
Відповідно до аб. 4 п. 2 Порядку результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Актом комісії Фастівської райдержадміністрації з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам „Про відшкодування збитків" № 9 від 22.11.2011р. (а.с. 38), затвердженим розпорядженням голови Фастівської районної державної адміністрації Київської області „Про затвердження Актів комісії з питань визначення та відшкодування збитків власниками землі та землекористувачам" № 55-од від 20.02.2012р. вирішено стягнути з відповідача на користь першого позивача збитків, завданих Дмитрівській сільській раді за земельну ділянку площею 21,4577 га у сумі 86 904,97грн., зобов'язано ТОВ „Агрофон" здійснити відшкодування збитків Дмитрівській сільській раді за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця з моменту підписання та затвердження акту комісії відповідно до чинного законодавства.
Суд встановив, що станом на момент судового розгляду справи акт комісії Фастівської райдержадміністрації з питань визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам „Про відшкодування збитків" № 9 від 22.11.2011р. (а.с. 38), на підставі якого відповідачу нараховано збитки у розмірі 86 904,97грн., завданих Фастівській сільській раді за земельну ділянку площею 21,4577 га є чинним, не оскаржено в адміністративному чи судовому порядку, що підтверджується поясненнями представника відповідача (а.с. 40).
Суд встановив, що вказані збитки були розраховані за фактичне користування ТОВ „Агрофон" земельною ділянкою за період з 2004р. по 2011р.
Умовами пункту 5 Порядку встановлено, що збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій.
Судом встановлено, що відповідачем збитки у розмірі 86 904,97грн. у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою загальною площею 21,4577 га сплати на користь Дмитрівської сільської ради у строк до 22.12.2011р. (протягом 1 місяця після затвердження акту № 9) не сплачено, що підтверджується довідкою Управління фінансів Фастівської РДА № 119 від 13.03.2013р. (а.с. 47).
З огляду на викладене, враховуючи встановлення судом наявності всіх складових цивільного правопорушення відповідача, а розрахунок збитків позивачем здійснювався з урахуванням положень Порядку, позовні вимоги позивача про покладення на відповідача обов'язку по відшкодуванню збитків у розмірі 86 904,97грн. є правомірними та обґрунтованими, а тому задовольняються судом у повному обсязі.
Доводи представника відповідача на те, що відповідач у 2008р. та 2011р. звертався до голови Фастівської РДА із заявою про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою та заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, що свідчить про відсутність фактів ухилення відповідача від укладення договору оренди земельної ділянки, користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, а відтак і відсутність вини відповідача спростовуються вищевикладеним та листом Фастівської РДА № 06-26/1108 від 29.03.2013р. (а.с. 119), згідно якого за даними Управління Деркомзему у Фастівському районі та Фастівського міжміського бюро технічної інвентаризації ТОВ „Агрофон" користується земельними ділянками під викупленими об'єктами нерухомого майна на території Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області без оформлення правовстановлюючих документів на землю.
Приписами ч. 3 ст. 49 ГПК України передбачено, що судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
Згідно п. 4.6. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" № 7 від 21.02.2013р. приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору, та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України.
Враховуючи, що відповідач не звільнений від сплати судового збору згідно ст. 5 Закону України „Про судовий збір" витрати по сплаті судового збору, відповідно до статей 44, 49 ГПК України, покладаються судом на відповідача.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Агрофон" (08533, Київська обл., Фастівський район, с. Дмитрівка, вул. Червоноармійська, буд. 20; код ЄДРПОУ 32233821) на користь Дмитрівської сільської ради (08533, Київська обл., Фастівський район, с. Дмитрівка, вул. Червоноармійська, буд. 18; код ЄДРПОУ 04361338) 86 904 (вісімдесят шість тисяч дев'ятсот чотири гривні) 97 коп. збитків.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Агрофон" (08533, Київська обл., Фастівський район, с. Дмитрівка, вул. Червоноармійська, буд. 20; код ЄДРПОУ 32233821) в доход Державного бюджету України 1 738 (одну тисячу сімсот тридцять вісім гривень) 12 коп. судового збору.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено: 11.06.2013р.
Суддя П.В. Горбасенко
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2013 |
Оприлюднено | 13.06.2013 |
Номер документу | 31778120 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Горбасенко П.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні