Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 червня 2013 р. Справа №805/5086/13-а
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: «11» година «45» хвилин
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді Голуб В.А.,
при секретарі Матченко В.С.,
за участю:
представника позивача Сагіна М.В.,
відповідача 1 Найдіної О.М.,
представника відповідача 2 Найдіної О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду за адресою: м. Донецьк-52, вул. 50-ї Гвардійської дивізії, 17, адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Єнакієвський металургійний завод» до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області Найдіної Оксани Миколаївни, Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області про скасування рішення № 883984 від 14.03.2013 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Публічне акціонерне товариство «Єнакієвський металургійний завод», звернувся до суду з адміністративним позовом до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області Найдіної Оксани Миколаївни про скасування рішення № 883984 від 14.03.2013 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, зобов'язання вчинити певні дії.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 30 квітня 2013 року залучено Реєстраційну службу Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області до участі у справі у якості другого відповідача.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що між ПАТ «Єнакієвський металургійний завод» та Єнакієвською міською радою Донецької області укладений договір оренди земельної ділянки № 2900958 від 29.12.2009 року. Предметом договору є земельна ділянка, виділена в натурі у встановленому законом порядку. В оренду передана земельна ділянка кадастрового номеру 1412000000:00:005:0181 площею 0,3376 га, у тому числі площею 0,3376 га, за рахунок забудованих земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення Єнакієвської міської ради Донецької області, у стані придатному для використання по цільовому призначенню. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: шламова насосна станція, а також інші об'єкти інфраструктури, у тому числі електромережа напругою 220 Вольт, шлакова та асфальтна дорога у стані придатному до використання.
Договір оренди земельної ділянки № 2900958 від 29.12.2009 року укладений сторонами на термін три роки, починаючи з дати його реєстрації. Даний договір зареєстрований у Єнакієвському міському відділі Донецької регіональної філії ДП «Центр ДКЗ», про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 12.01.2010 року за № 041017100003.
На підставі рішення Єнакієвської міської ради Донецької області від 28.11.2012 року № 6/29-970 «Про поновлення та подовження строку дії оренди земельної ділянки», 21.12.2012 року між сторонами договору була укладена угода № 2 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, а саме подовження терміну дії договору на три роки з дати державної реєстрації угоди № 2 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Як зазначає позивач, 27.02.2013 року ним до Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області була подана заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, до якої були подані наступні документи: договір оренди землі з додатковими угодами, рішення органу місцевого самоврядування та витяг з Державного земельного кадастру.
За результатами розгляду даної заяви державним реєстратором прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області Найдіною О.М. 14.03.2013 року винесено рішення № 883984 про відмову в реєстрації прав та їх обтяжень.
Позивач вказує, що ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», на яку посилається державний реєстратор в рішенні, встановлює перелік підстав для відмовлення у державні реєстрації прав та їх обтяжень. Однак в рішенні державний реєстратор не вказує який саме пункт ст. 24 Закону є підставою для відмови в реєстрації права. Таким чином, оскільки позивачем виконано всі встановлені нормативно-правовивими актами вимоги щодо строків реєстрації речового права, подання визначеного переліку документів, останній вважає відмову державного реєстратора в проведені реєстрації права оренди на земельну ділянку за реєстраційним № 1412000000:00:005:0181 необґрунтованою.
На підставі викладеного, позивач просить суд задовольнити його позов у повному обсязі.
Представник позивача до початку розгляду справи по суті надав заяву про уточнення позовних вимог, в якій просить суд скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області Найдіної Оксани Миколаївни № 883984 від 14.03.2013 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень; зобов'язати Реєстраційну службу Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області провести реєстрацію права оренди на земельну ділянку за реєстраційним № 1412000000:00:005:0181 за Публічним акціонерним товариством «Єнакієвський металургійний завод».
У судовому засіданні представник позивача уточнені позовні вимоги підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеному в позові, просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідачів, відповідач - державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області Найдіна Оксана Миколаївна (далі - відповідач 1) у судовому засіданні позовні вимоги не визнала, надала заперечення на позов, в якому зазначено наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно, зазначені у п. 2 та 3 ч. 1 цієї статті, у тому числі і оренда земельної ділянки, є похідними та реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно.
Як зазначає відповідач, державної реєстрації права власності на земельну ділянку, щодо якої укладено договір оренди, в Державному реєстрі не проведено.
Згідно з п. 5? ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реєстрації може бути відмовлено, якщо заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності держаної реєстрації права власності.
Відповідач зазначає, що згідно з Інформаційними довідками № 1075868 від 09.03.2013 року та 1075904 від 09.03.2013 року право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1412000000:00:005:0181 в Державному реєстру речових прав відсутнє.
Згідно з п. 4 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно рішення державного реєстратора формується за допомогою програмного забезпечення Державного реєстру.
Таким чином, зазначає відповідач, рішення про відмову у державній реєстрації прав та обтяжень № 883984 від 14.03.2013 року було сформовано за допомогою програмного забезпечення, підставу для винесення рішення чітко зазначено у ньому: «заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності». Зазначена підстава повністю відповідає вимогам п. 5? ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
На підставі викладеного, представник відповідачів просив суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідачів, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, з наступних підстав.
Позивач - Публічне акціонерне товариство «Єнакієвський металургійний завод» - зареєстрований виконавчим комітетом Єнакієвської міської ради Донецької області 23.06.2003 року, ідентифікаційний код юридичної особи - 00191193 (а.с.62).
Судом встановлено, що 29.12.2009 року між Єнакієвською міською радою Донецької області та Відкритим акціонерним товариством «Єнакієвський металургійний завод» укладений договір № 2900958 оренди земельної ділянки кадастровий номер 1412000000:00:005:0181 площею 0, 3376 га (а.с. 7-11).
27.02.2013 року позивач звернувся до Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області з заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, для проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки, яка розташована: Донецька область, м. Єнакієве, балка Беліков Яр, кадастровий номер земельної ділянки 1412000000:00:005:0181 (а.с. 48). До заяви були додані: договір оренди землі з додатковими угодами; рішення органу місцевого самоврядування № 6/29-970 від 28.11.2012 року «Про поновлення та подовження строку дії оренди земельної ділянки» (а.с.15); витяг з Державного земельного кадастру, що підтверджується карткою прийому заяви № 607419 (а.с. 16).
14.03.2013 року державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області Найдіна Оксана Миколаївна прийняла рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 883984. Зі змісту даного рішення вбачається, що підставою для такої відмови стало те, що заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності (а.с. 17).
Реєстраційна служба Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області, (далі - відповідач 2) - головний орган у системі центральних органів виконавчої влади, який з 01.01.2013 року реалізує повноваження у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, визначені вимогами Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до Положення про Державну реєстраційну службу, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 року № 401/2011 Укрдержреєстор відповідно до покладених на нього завдань здійснює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.
Таким чином, відповідач 2 є суб'єктом владних повноважень, на якого чинним законодавством України покладені обов'язки щодо державної реєстрації прав власності на нерухоме майно та їх обтяжень.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обтяжень та правочинів щодо нерухомості регулюються Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» вiд 01.07.2004 року № 1952-IV (далі - Закон № 1952) та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 року № 703 (далі - Порядок № 703).
Згідно зі ст. 3 Закону № 1952 державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Державна реєстрація прав є публічною, проводиться органом державної реєстрації прав, який зобов'язаний надавати інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом. Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться за місцем розташування об'єкта нерухомого майна в межах території, на якій діє відповідний орган державної реєстрації права власності та інших речових прав, крім випадків, установлених абзацами другим і третім частини п'ятої цієї статті. Державна реєстрація обтяжень речових прав проводиться незалежно від місця розташування об'єкта нерухомого майна.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону № 1952 обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право власності на нерухоме майно.
Згідно з ч. 1, ч. 3 ст.10 Закону № 1952 державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав. Невід'ємною складовою частиною Державного реєстру прав є база даних про реєстрацію заяв і запитів та реєстраційні справи.
Відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, мають відповідати даним реєстраційної справи, яка містить документовані записи щодо прав на нерухоме майно та їх обтяжень. У разі їх невідповідності пріоритет мають дані реєстраційної справи.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону № 1952, державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
4) внесення записів до Державного реєстру прав;
5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Відповідно до п.п. 5-2 ч. 1 ст. 24 Закону № 1952 у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених ч. 9 ст. 15 цього Закону.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, зазначених у пунктах 4, 5-2 - 5-6 частини першої цієї статті, не позбавляє заявника права повторно звернутися із заявою за умови усунення перешкод для державної реєстрації прав та їх обтяжень.
Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону № 1952 у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Частиною 3 ст. 16 Закону № 1952 визначено, що разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.
Згідно з ч. 3 ст. 17 Закону № 1952 документи, що встановлюють виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно та їх обтяжень і подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до п. 10 Порядку № 703 заявник разом із заявою про державну реєстрацію подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для такої реєстрації документи, визначені Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита.
При цьому відповідно до п. 1, 2 ч. 2 ст. 9 Закону № 1952 державний реєстратор прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
- відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);
- відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
- відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;
- наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;
- наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав. Приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону № 1952 державна реєстрація прав проводиться на підставі: договорів, укладених у порядку, встановленому законом; свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; рішень судів, що набрали законної сили; інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Як вбачається з рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області Найдіної О.М. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 883984 від 14.03.2013 року, заявником подано заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності.
У судовому засіданні державним реєстратором на підтвердження наведеного надано суду Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна (а.с.28, 32), та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 1412000000:00:005:0181. Наведені письмові докази підтверджують те, що право власності на земельну ділянку за вищевказаним кадастровим номером в Державному реєстрі речових прав станом на момент винесення державним реєстратором оскаржуваного рішення відсутнє.
Згідно ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Позивачем належними та допустимими доказами не доведений факт наявності державної реєстрації права власності земельної ділянки, яка розташована: Донецька область, м. Єнакієве, балка Беліков Яр, кадастровий номер земельної ділянки 1412000000:00:005:0181. З огляду на наведене, суд вважає, що позивач не виконав вимог, встановлених ст. 71 КАС України в частині доказування обставин, на яких ґрунтуються вимоги.
У частині 3 ст. 2 КАС України наведені критерії оцінювання судами рішень, дій та бездіяльності суб'єктів владних повноважень. Суди перевіряють, чи прийняті вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При оцінювані оскаржуваного позивачем рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно, суд прийшов до висновку, що воно відповідає всім наведеним вище критеріям.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На переконання суду, у судовому засіданні відповідачем 1 доведено правомірність прийнятого рішення.
З огляду на правомірність прийнятого державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області Найдіною О.М. рішення № 883984 від 14.03.2013 року про відмову позивачу у державній реєстрації прав та їх обтяжень, позовна вимога щодо зобов'язання Реєстраційну службу Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області зареєструвати за позивачем право власності на зазначений об'єкт також не підлягає задоволенню.
Враховуючи наведене, суд відмовляє у задоволенні позову у повному обсязі.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Публічного акціонерного товариства «Єнакієвський металургійний завод» до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області Найдіної Оксани Миколаївни, Реєстраційної служби Єнакіївського міського управління юстиції Донецької області про скасування рішення № 883984 від 14.03.2013 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, зобов'язання вчинити певні дії, - відмовити у повному обсязі.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена її вступна та резолютивна частина у судовому засіданні 03 червня 2013 року. Постанова виготовлена у повному обсязі 10 червня 2013 року.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого КАС України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Голуб В. А.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2013 |
Оприлюднено | 19.06.2013 |
Номер документу | 31873949 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голуб В. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні