Рішення
від 17.02.2009 по справі 13/300/08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

13/300/08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

=======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 "17" лютого 2009 р.                                                 Справа №  13/300/08

за позовом державного підприємства ''Придніпровська залізниця” (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108),

до приватного підприємства ''Юголомресурс''(54029, м.Миколаїв, вул. 7-ма Поперечна, 1),

про стягнення штрафу в сумі 35040 грн. 00 коп.,

                                                                      Суддя Ржепецький В.О.

Представники:

від позивача: Коваленко Ю.М., дов. №45 від 01.01.2008р.

від відповідача: Власенко С.О., дов. №170 від 01.01.2009р.

            

          Державне підприємство ''Придніпровська залізниця” звернулось  до господарського суду з позовом до приватного підприємства ''Юголомресурс''про стягнення штрафу в сумі 35040 грн. 40 коп.

          Відповідач позов не визнав, наполягаючи на правильності відомостей, зазначених ним в залізнодорожній накладній з посиланням на: акт за формою 69 від 27.05.2008р. (а.с. 37), акт №6706 від 31.05.2008р. (а.с. 38). Крім того відповідач заперечує правильність складення позивачем комерційного акту БН 755676 від 31.05.2008р. з огляду на неправильний спосіб зваження, невідповідність маси тари масі, зазначеній у вантажній квитанції, невідповідності його вимогам п.п. 4, 6, 7 Правил скаладання актів.

          Позивач позов підтримав, на підтвердження чого ним надано відповідні письмові пояснення та додаткові докази.

          В судовому засіданні за згодою сторін оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд,

Встановив:

Як видно з позовної заяви та матеріалів справи, у травні 2008 року по залізничній накладній №41867881 на станцію Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці на адресу ВАТ ''Запоріжсталь''в залізничному вагоні №68703552 надійшов вантаж лому чорних металів, відправлений відповідачем у справі зі станції Одеса-Ліски Одеської залізниці.

На станції призначення позивачем було здійснено видачу вантажу вантажоодержувачу з перевіркою маси вантажу у вагонах, про що свідчить заявка №2601 від 31.05.2008р. (а.с. 29). В ході перевірки вагону №68703552 було встановлено, що маса вантажу, яку вантажовідправником було зазначено у залізничній накладній, не відповідає масі вантажу на станції призначення.

Позивачем було складено комерційний акт БН 755676 від 31.05.2008р., відповідно до якого встановлено, що фактична вага вантажу у вагоні №68703552 є меншою, ніж зазначено в перевізному документі на 700кг.

На підставі наведеного, з посиланням на ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України, позивач просить стягнути з відповідача 35040,00грн. штрафу.

Розглянувши матеріали справи, доводи та заперечення сторін, суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог ДП ''Придніпровська залізниця''з огляду на наступне.

Предметом спору у даній справі є стягнення штрафу за неправильно зазначену  у накладній масу вантажу.

Статтею 11 ЦК України визначено підстави виникнення цивільних прав та обов'язків. Відповідно до ч. 3 зазначеної статті ЦК України, цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Статтею 3 Закону України ''Про залізничний транспорт''встановлено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України ''Про транспорт'', цього закону, Статуту залізниць України (далі —Статут) та інших актів законодавства.

Згідно зі ст.ст. 2, 5 Статуту, статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, на підставі Статуту Мінтранс затверджує: Правила перевезення вантажів; технічні умови навантаження і кріплення вантажів; Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України; інші нормативні документи.

Відповідно до ст. 908 ЦК України, якою визначено загальні положення про перевезення, загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них; умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Аналогічні положення містить і ст.307 ГК України.

Відповідно до пп.3 ч.2 ст.6 Статуту, ''накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони —одержувача''.

Таким чином, накладна у розумінні ст.34 ГПК України, є належним і допустимим доказом, яким підтверджуються, зокрема, відомості про спосіб перевезення, відомості про особу —вантажовідправника (вантажовласника), вантаж тощо.

Відповідно до накладної №41867881 (а.с.8) та оригіналу дорожньої відомості №41867881, оглянутої господарським судом, вантажовідправником у даному залізничному перевезенні є ПП ''Юголомресурс'', маса вантажу лому чорних металів становить 77200 кг, масу вантажу визначено на вагонних вагах (150 кг).

Відповідно до положень ст.ст. 23-24 Статуту, відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів); вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.

Згідно зі ст. 122 Статуту, за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Відповідно до ст. 118 Статуту, за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Відповідно до ст. 129 Статуту, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин: а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах; б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу; в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу; г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу. Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.  

Відповідно до комерційного акту БН 755676 від 31.05.2008р., складеного позивачем на станції призначення, фактична вага вантажу у вагоні №68703552 є меншою, ніж зазначено в перевізному документі на 700кг.

Комерційний акт є в розумінні ст. 34 ГПК України, належним доказом для засвідчення обставин невідповідності маси багажу з даними, зазначеними у транспортних документах. При цьому судом враховується, що: зважування вантажу на станції призначення проводилось на вагонних вагах, тобто спосіб визначення маси вантажу є ідентичним способу, яким масу вантажу визначено при складенні накладної №41867881 (а.с. 8), позивачем надано докази повірки ваг органами Держспоживстандарту (а.с. 11), відповдіно до ст. 9 Праивл складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 р. N 334, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 8 липня 2002 р. за N 567/6855, особи, які склали або підписали комерційний акт, який містить дані, що не відповідають дійсності, несуть відповідальність, встановлену законом.

Відповідно до п. 22 Правил видачі вантажів, затвердженим наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 р. N 644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за N 862/5083, перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Зважування вантажів на вагонних вагах провадиться в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажів до перевезення.

Відповідно до п.5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року N 644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за N 861/5082,  загальна маса вантажу визначається зважуванням (на вагонних, вантажних, елеваторних та інших вагах) або іншим способом. Тип ваг указується в перевізних документах. Маса вантажу визначається відправником. Про спосіб визначення маси вантажу відправник зобов'язаний зазначити в накладній. Ваговимірювальні технічні засоби відправників (одержувачів) мають бути повірені органами Держспоживстандарту та взяті на облік залізницею відповідно до Інструкції про порядок застосування ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті, затвердженої наказом Мінтрансу від 05.04.2004 N 279 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції 23.04.2004 за N 527/9126.

Відповідно до п. 7, 10  Правил приймання вантажів до перевезення,  маса зернових вантажів, насіння, висівок і комбікормів, які перевозяться насипом, картоплі, овочів і баштанних культур, які перевозяться навалом, визначається відправником на вагонних, елеваторних, інших вагах або за допомогою дозувальних пристроїв чи інших спеціальних приладів. Маса інших вантажів, які перевозяться навалом та насипом, визначається зважуванням на вагонних вагах. Зважування на вагонних вагах інших вантажів провадиться із зупинкою вагонів без розчіплення або під час руху на вагонних вагах, призначених для цього способу зважування. Маса тари вагонів у цих випадках може прийматися за трафаретом на вагоні.

Надані відповідачем докази на підтвердження правильності зазначення маси вантажу у накладній судом не приймаються з огляду на наведене, а також наступне.

Приймально-здавальні акти за формою №69 та відвісна квитанція (а.с. 37, 38, 39) не можуть бути належними доказами, на підставі яких можливо визначити масу вантажу, оскільки не містять відомостей про спосіб визначення ваги, спосіб зваження, крім того містять розбіжності у вазі брутто, нетто та вазі тари.

Договір купівлі-продажу №НХ-08-333дНю від 02.04.2008р. судом не приймається з огляду на положення ст. 6 Статуту залізниць України, відповідно до якої обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу є накладна, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони —одержувача, тому зазначений договір не регулює відносини між сторонами у справі.

Враховуючи наведені обставини, господарський суд приходить до висновку про те, що позивачем належним чином доведено обставини справи, необхідні для вирішення спору по суті, тому позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 ГПК України, господарський суд, -          

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з приватного підприємства ''Юголомресурс''(54029, м.Миколаїв, вул. 7-ма Поперечна, 1, код 34607240) на користь державного підприємства ''Придніпровська залізниця” (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108, код 01073828) на поточний рахунок Запорізької дирекції залізничних перевезнь  №26007000215001 в ДФ АБ ''Експрес-Банк'', МФО 306964, код ЄДРПОУ 04713145 -  35040 грн. 00 коп. штрафу, держмито в сумі 350,40 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення процесу в сумі 118,0грн.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.

          У разі подання  апеляційної скарги, або внесення апеляційного подання рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційною інстанцією.

   Суддя                                                        В.О.Ржепецький

                           

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення17.02.2009
Оприлюднено24.03.2009
Номер документу3192198
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/300/08

Ухвала від 16.07.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Олійник B.Ф.

Ухвала від 26.06.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Олійник B.Ф.

Постанова від 07.04.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 05.12.2008

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю.М.

Ухвала від 23.12.2008

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

Ухвала від 25.12.2008

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

Рішення від 17.02.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

Ухвала від 19.01.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні