Постанова
від 11.06.2013 по справі 805/6511/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 червня 2013 р. Справа №805/6511/13-а

Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови: 15 година 10 хвилин

Донецький окружний адіністративний суд у складі головуючого судді Бабіча С.І. при секретарі судового засідання Тимохіній Я.Ю.

за участю представників сторін:

позивача - Єрмак М.В.;

відповідача - Хомова С.Г.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Пенсійного фонду України в Кіровському районі міста Донецька до товариства з обмеженою відповідальністю «Н МОТОРС СХІД» про стягнення збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 6 517,25 гривень,

ВСТАНОВИВ:

Управління Пенсійного фонду України в Кіровському районі міста Донецька звернулось до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Н МОТОРС СХІД» про стягнення збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 6 517,25 гривень.

Позовну заяву мотивовано тим, що між відповідачем та ОСОБА_3 (далі - покупець) 09.04.2011 року було укладено договір купівлі - продажу автомобіля. Покупцем, при реєстрації вказаного автомобіля було сплачено збір на обов'язкове державне пенсійне страхування в сумі 6517,25 грн. (3% від вартості автомобіля). Не погоджуючись із обов'язком сплачувати вказаний збір покупець звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом про стягнення суми сплаченого збору. Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 13.12.2011 року у справі № 2а/0570/20826/2011 вказані позовні вимоги задоволено, присуджено до стягнення з Державного бюджету України на користь покупця суму збору в розмірі 6517,25 грн.

Позивач зазначає, що п.7 ч.1 ст. 1 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 400/97), в редакції, що діяла на момент купівлі - продажу автомобіля, зокрема передбачено, що платниками збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування є юридичні та фізичні особи при відчуженні легкових автомобілів. Враховуючи, що відчуження автомобіля здійснював продавець (відповідач) то саме він і несе обов'язок зі сплати вказаного збору.

Відповідач проти позову заперечував, посилаючись на те, що відповідно до Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою КМУ № 1740 від 03.11.1998 року, платниками збору з операцій з відчуження легкових автомобілів є підприємства, установи та організації всіх форм власності, а також фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі шляхом, зокрема, купівлі легкових автомобілів, у тому числі у виробнгиків або торгівельних організацій (крім випадків забезпечення автомобілями інвалідів згідно із законодавством).

Крім цього відповідач вказував на пропуск позивачем строку звернення до адміністративного суду, встановленого ст. 99 КАС України.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11.06.2013 року було відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про залишення без розгляду адміністративного позову Управління Пенсійного фонду України в Кіровському районі міста Донецька до товариства з обмеженою відповідальністю «Н МОТОРС СХІД» про стягнення збору на обов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 6 517,25 гривень.

Повно та всебічно дослідивши всі обставини даної справи, вислухавши пояснення представників сторін, визначившись з правовими нормами, які слід застосувати до спірних правовідносин, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог, з огляду на наступні обставини.

Позивач - Управління Пенсійного фонду України в Кіровському районі м.Донецька є органом виконавчої влади, який в цих правовідносинах здійснює повноваження, покладені на нього ст. 12 Прикінцевих положень Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", Положенням про Пенсійний фонд України, затвердженим Указом Президента України від 1 березня 2001 року № 121/2001 з наступними змінами та доповненнями.

Відповідно до ст. 12 Прикінцевих положень Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", у період до перетворення Пенсійного фонду України в неприбуткову самоврядну організацію він функціонує як центральний орган виконавчої влади на підставі норм цього Закону (крім норм, зазначених в абзаці шостому пункту 1 цього розділу) та Положення про Пенсійний фонд України, яке затверджує Президент України. Бюджет Пенсійного фонду України в зазначений період затверджує Кабінет Міністрів України.

Згідно зі ст. 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 1 березня 2001 року № 121/2001 з наступними змінами та доповненнями, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, що здійснює керівництво та управління солідарною системою загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та готує документи для їх виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, інших соціальних виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду України.

Згідно ст. 15 Положення, Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві, Севастополі, та управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах.

У відповідності до п. 5 ст. 4 вказаного Положення, Пенсійний фонд України відповідно до покладених на нього завдань організовує, координує та контролює роботу органів Пенсійного фонду України щодо, зокрема, забезпечення додержання підприємствами, установами, організаціями та громадянами законодавства про пенсійне забезпечення; забезпечення збирання та акумулювання страхових внесків, інших надходжень до бюджету Пенсійного фонду України відповідно до законодавства; стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не сплачених сум збору на обов'язкове державне пенсійне страхування; призначення і виплати пенсій; забезпечення повного та своєчасного фінансування витрат на виплату пенсій, допомоги на поховання та інших соціальних виплат, що здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України.

За даними веб-сайту Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, доступ до якого надано відповідно до Наказу Міністерства юстиції України від 14.12.2012 року № 1846/5 «Про затвердження Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» - товариство з обмеженою відповідальністю "Н МОТОРС СХІД" (код ЄДРПОУ 25605193) , зареєстроване як юридична особа16.04.2008 року, тобто має аідміністративну процесуальну правоздатність.

09 квітня 2011 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Н МОТОРС СХІД» та ОСОБА_3 (далі - покупець) був укладений договір №НМС/1104-09002 , відповідно до якого покупцем було придбано у відповідача легковий автомобіль марки Nissan Х-Тгаі, комплекції SЕ, кольору К55Z, за ціною 260690,00 гривень (217091,67 грн. без ПДВ).

Вказаний автомобіль було передано від відповідача до ОСОБА_3 24.05.2011 року, що підтверджується актом приймання - передачі № 1005-24002 від 24.05.2011 року.

ОСОБА_3 28.05.2011 року, при реєстрації автомобіля, було сплачено 6517,25 грн. збору на обов'язкове державне пенсійне страхування (3% від вартості автомобіля), що підтверджується квитанцією № 218662 від 28.05.2011 року.

Факт оплати покупцем збору в сумі 6517,25 грн. відповідачем не заперечується. Відповідачем вказаний збір не сплачувався.

02 листопада 2011 року ОСОБА_3, вважаючи сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування незаконною, звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до управління Пенсійного фонду України в Кіровському районі м.Донецька та Головного управління Державної казначейської служби України в Донецькій області, про стягнення безпідставно сплаченого збору на загальноообов'язкове державне пенсійне страхування в сумі 6517,25 грн.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 13.12.2011 року у справі № 2а/0570/20826/2011 позовні вимоги задоволено, присуджено до стягнення з Державного бюджету України на користь покупця суму збору в розмірі 6517,25 грн.

Вказана постанова оскаржена не була та набрала законної сили.

Згідно з листом Управління Державної казначейської служби України у Кіровському районі м. Донецька Донецької області № 02-47/432 від 25.04.2013 року кошти у розмірі 6517,25 грн. перераховано на рахунок стягувача (ОСОБА_3.) 13.06.2012 року у повному обсязі.

Між сторонами склались правовідносини пов'язані зі сплатою збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при відчуженні автомобіля, які врегульовані Законом України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" № 400/97-ВР та постановою Кабінету Міністрів України № 1740 від 03.11.1998 року "Про порядок сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій" (в редакції що діяли на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 400/97) визначено, що платники збору на обов'язкове державне пенсійне страхування сплачують збір на обов'язкове державне пенсійне страхування в порядку та розмірах, визначених Законом України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування".

Статтею 3 Закону № 400/97 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що збір на обов`язкове державне пенсійне страхування платники збору сплачують до Пенсійного фонду України у порядку, визначеному законодавством України.

Пунктом 8 ст. 4 Закону № 400/97 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що на обов'язкове державне пенсійне страхування встановлюються ставки збору для платників збору, визначених пунктом 7 статті 1 цього Закону, - 3 відсотки від об'єкта оподаткування, визначеного пунктом 6 статті 2 цього Закону;

Відповідно до п. 6 ст.2 Закону № 400/97 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), об'єктом оподаткування є: для платників збору, визначених пунктом 7 статті 1 цього Закону, - вартість легкового автомобіля.

Згідно п.7 ст.1 Закону № 400/97 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є юридичні та фізичні особи при відчуженні легкових автомобілів, крім автомобілів, якими забезпечуються інваліди, та тих автомобілів, які переходять у власність спадкоємцям за законом.

Вказаною нормою Закону чітко визначено, що збір на обов'язкове державне пенсійне страхування сплачується при відчуженні автомобіля, і, відповідно, платником збору є особа, яка відчужує автомобіль.

Суд зазначає, що відчуження майна є одним зі способів здійснення власником правомочності розпоряджатися належним йому майном, шляхом передачі цього майна у власність іншої особи.

Відчуження майна визначене згідно п. 1 ч. 1 ст. 346 Цивільного кодексу України як одна з форм припинення права власності і саме в такому розумінні застосовується у Цивільному кодексі України, а також у Господарському кодексі України.

Згідно пп. 14.1.31 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України відчуження майна - будь-які дії платника податків, унаслідок вчинення яких такий платник податків у порядку, передбаченому законом, втрачає право власності на майно, що належить такому платникові податків, або право користування, зокрема, природними ресурсами, що у визначеному законодавством порядку надані йому в користування.

В такому самому значенні використовується словосполучення "при відчуженні легкових автомобілів" у п. 7 ст. 1 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

Таким чином, враховуючи вищевикладене та те, що за договором №НМС/1104-09002 продавцем (тобто особою, яка відчужує майно) є товариство з обмеженою відповідальністю "Н МОТОРС СХІД", то саме відповідач і повинен сплачувати збір на обов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 3% вартості автомобіля.

Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 1740 від 03.11.1998 року "Про затвердження Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій" (далі - Порядок). Вказаним Порядком, зокрема, врегульований порядок та строки сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій з відчуження легкових автомобілів.

Пунктом 12 вказаного Порядку (в редакції, що діяла на момент спірних правоідносин) встановлено, що платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій з відчуження легкових автомобілів є підприємства, установи та організації всіх форм власності, а також фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі шляхом, зокрема, купівлі легкових автомобілів, у тому числі у виробників або торгівельних організацій (крім випадків забезпечення автомобілями інвалідів згідно із законодавством).

Таким чином, вказаний Порядок (в редакції, що діяла на момент спірних правоідносин), по іншому (аніж Закон № 400/97) регулює порядок сплати вказаного збору, а саме встановлює обов'язок покупця сплачувати вказаний збір.

Посилання представника відповідача на п. 12 Порядку, відповідно до якого платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій з відчуження легкових автомобілів є підприємства, установи та організації всіх форм власності, а також фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі шляхом, зокрема, купівлі легкових автомобілів, у тому числі у виробників або торгівельних організацій (крім випадків забезпечення автомобілями інвалідів згідно із законодавством), в якості обгрунтування підстав заперечення проти позову судом не приймається з наступних обставин.

Частина 4 статті 9 КАС України встановлює, що у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, Закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.

Суд зазначає, що вказаний Порядок є підзаконним нормативним актом, прийнятим, відповідно до його преамбули, відповідно до Указу Президента України від 31 серпня 1998 р. N 957 "Про невідкладні заходи щодо погашення заборгованості з виплати пенсій"

Закон № 400/97 має вищу юридичну силу та, в редакції, що була чинною на момент виникнення спірних відносин, прямо встановив, що вказаний збір повинні сплачувати юридичні та фізичні особи при відчуженні легкових автомобілів, а не при їх придбанні.

Крім цього, суд звертає увагу відповіда на те, що постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.12.2011 року у справі № 2а-12484/11/2670, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 9 серпня 2012 року, визнано таким, що не відповідає нормативному акту вищої юридичної сили, та нечинним п. 12 Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.98 р. № 1740.

Враховуючи вищевикладене та повернення сплаченого збору з Державного бюджету України покупцю, суд визнає позовні вимоги правомірними, обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 1-4 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування", ст. ст. 2, 7-11, 17-20, 69-72, 86, 94, 122-154, 158-163, 167, 185, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Управління Пенсійного фонду України в Кіровському районі міста Донецька до товариства з обмеженою відповідальністю «Н МОТОРС СХІД» про стягнення збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 6 517,25 гривень - задовольнити повністю.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Н МОТОРС СХІД» (код ЄДРПОУ 35887975) збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 6 517 (шість тисяч п'ятсот сімнадцять), 25 гривень

Постанову прийнято в нарадчій кімнаті, її вступну та резолютивну частини проголошено в судовому засіданні 11 червня 2013 року, в присутності представників сторін.

Постанову буде складено у повному обсязі 17 червня 2013 року.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України (проголошення вступної та резолютивної частин постанови), а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Бабіч С.І.

Дата ухвалення рішення11.06.2013
Оприлюднено25.06.2013
Номер документу31935818
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/6511/13-а

Постанова від 11.06.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

Ухвала від 11.06.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні