Постанова
від 19.06.2013 по справі 5006/27/44б/2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2013 року Справа № 5006/27/44б/2012 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Коваленка В.М. - головуючого (доповідач у справі), Короткевича О.Є., Хандуріна М.І., розглянувши касаційну скаргуДержавної податкової інспекції у Куйбишевському районі м. Донецька Донецької області Державної податкової служби на постанову та ухвалувід 16.01.2013 р. Донецького апеляційного господарського суду від 18.07.2012 р. господарського суду Донецької області у справі№ 5006/27/44б/2012 господарського суду Донецької області

за заявою публічного акціонерного товариства "Тельманівський кар'єр", с. Гранітне Тельманівського району Донецької області до боржникатовариства з обмеженою відповідальністю "ДОРСТРОЙ-ІНВЕСТ ", м. Донецьк провизнання банкрутом ліквідаторПАТ "Тельманівський кар'єр" представники сторін в судове засідання не з'явилися

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарського суду Донецької області від 17.04.2012 року порушено провадження у справі № 5006/27/44б/2012 про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю "ДОРСТРОЙ-ІНВЕСТ" (далі - Боржник, Товариство) за заявою публічного акціонерного товариства "Тельманівський кар'єр" (далі - Кредитор) в порядку норм ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції до набрання чинності з 19.01.2013 р. внесених змін, далі - Закон про банкрутство).

Постановою господарського суду Донецької області від 26.04.2012 року Товариство визнано банкрутом, відносно нього відкрито ліквідаційну процедуру, а ліквідатором боржника призначено ініціюючого кредитора - ПАТ "Тельманівський кар`єр", якого зобов`язано вчинити певні дії у ліквідаційній процедурі.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 18.07.2012 року (суддя - С.С. Тарапата) затверджені звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, ухвалено ліквідувати підприємство Боржника, а провадження у справі припинено.

Не погодившись із цією ухвалою суду, Державна податкова інспекція у Куйбишевському районі м. Донецька Донецької області Державної податкової служби (далі-Інспекція, ДПІ) звернулась до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просила скасувати ухвалу господарського суду Запорізької області від 18.07.2012 року.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 16.01.2013 року (головуючий суддя - Мартюхіна Н.О., судді: Азарова З.П., Кододова О.В.) апеляційну скаргу залишено без задоволення, а ухвалу господарського суду Донецької області від 18.07.2013 року - без змін.

Не погоджуючись з цими судовими рішеннями попередніх інстанцій, Державна податкова інспекція у Куйбишевському районі м. Донецька Донецької області Державної податкової служби звернулася до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати як ухвалу господарського суду Донецької області від 18.07.2012 року, так і постанову Донецького апеляційного господарського суду від 16.01.2013 року.

Касаційна скарга мотивована порушенням судами попередніх інстанцій норм матеріального права, зокрема, ст. 62 Закону України "Про банки та банківську діяльність", ст.ст. 19, 20, 41, 78 Податкового кодексу України, ст.ст. 30, 234 Цивільного процесуального кодексу України.

Обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи, проаналізувавши застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Нормами ст. 91 ГПК України передбачено, що сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили.

Відповідно до норм ч. 6 ст. 106 ГПК України апеляційні скарги на ухвали місцевого господарського суду можуть подавати сторони та інші учасники судового процесу, зазначені у цьому Кодексі та Законі України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Провадження у справах про банкрутство здійснюється в порядку, передбаченому ГПК України, з урахуванням особливостей, встановлених Законом про банкрутство (ч. 2 ст. 4 1 ГПК України).

Учасниками провадження у справі про банкрутство, згідно зі ст. 1 Закону про банкрутство, є сторони - зокрема, кредитори (представник комітету кредиторів) та боржник, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган уповноважений управляти майном) боржника, а також у випадках передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у проваджені у справі про банкрутство, Фонд державного майна України, державний орган з питань банкрутства, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа акціонерів або учасників товариств з обмеженою чи додатковою відповідальністю.

Також, ст. 1 Закону про банкрутство (в цій же редакції) передбачає, що кредитор - це юридична або фізична особа, яка має у встановленому порядку підтверджені документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника, щодо виплати заборгованості із заробітної плати працівникам боржника, а також органи державної податкової служби та інші органи, які здійснюють контроль за правильністю та своєчасністю справляння страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та інші види загальнообов'язкового державного соціального страхування, податків і зборів (обов'язкових платежів).

При цьому слід врахувати, що особливості та порядок заявлення кредиторами претензій до відсутнього боржника, що ліквідується в порядку ст. 52 Закону про банкрутство, визначені положеннями ч. 5 вказаної статті та передбачають направлення кредиторами ліквідатору заяв із вимогами до банкрута в місячний термін після отримання від ліквідатора відсутнього боржника повідомлення про визнання банкрутом .

Отже, у справі про банкрутство відсутнього боржника особа (що не є ініціюючим кредитором) може набути статусу кредитора - сторони у справі про банкрутство після прийняття постанови про визнання банкрутом та у разі звернення із кредиторськими вимогами до боржника .

У зв'язку із викладеним суд касаційної інстанції також наголошує, що органи державної податкової служби та інші державні органи є кредиторами неплатоспроможних боржників, якщо вони мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника . Ця норма міститься в ст. 210 Господарського кодексу України. Однак, вказана норма не встановлює автоматичного визнання цих органів кредиторами у всіх справах про банкрутство. Статус кредитора щодо неплатоспроможного боржника набувається, у тому числі і цими органами, через вказані вище певні процедури, які визначені спеціальною нормою законодавства - Законом про банкрутство.

В апеляційній скарзі (та в касаційній скарзі також) Інспекція жодним чином не посилається на наявність у Товариства заборгованості по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів), та відповідно, будь-яких майнових (грошових) претензій до Боржника, розмір таких претензій (суму вимог), характер вимог (майнові або грошові). Поряд з цим, Інспекція в наявній в справі довідці № 6688, датованій ще 28.05.2012 року (за підписом заступника начальника ДПІ - а.с. 38) повідомила про відсутність у Товариства заборгованості.

Що ж до посилання як в апеляційній, так і в касаційній скаргах (які по суті є ідентичними) на необхідність проведення податкової перевірки стосовно Боржника, колегія суддів звертає увагу, що на момент винесення місцевим судом оскаржуваної ухвали Інспекцією не було надано доказів намагання та необхідності проведення зазначеної перевірки (накази про перевірку, направлення на перевірку тощо). Ці документи, як вбачається з матеріалів справи, датовані серпнем 2012 року (а.с. 96-100), тобто вже після винесення місцевим судом оскаржуваної ухвали, відповідно - після затвердження звіту ліквідатора Боржник та ліквідаційного балансу, а також припинення провадження у справі.

До викладеного слід додати, що виходячи з положень ч. 5 ст. 52 Закону про банкрутство, яким встановлений місячний термін для направлення кредиторами ліквідатору заяв із вимогами до банкрута, орган державної податкової служби у ліквідаційній процедурі боржника не позбавлений та має право здійснити податкову перевірку. У разі ж виявлення порушень вимог податкового законодавства та заборгованості Боржника по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів) податковий орган має право заявити свої претензії до такого боржника шляхом подачі заяви із кредиторськими вимогами. При цьому Інспекція, у разі незгоди з відмовою ліквідатора Товариства надати документи для перевірки, не була позбавлена права оскаржити відповідні дії у встановленому законом порядку (в порядку адміністративного судочинства або у межах справи про банкрутство), доказів чого ДПІ також надано не було.

Отже, враховуючи викладені обставини та аналіз норм законодавства -щодо порядку визначення та визнання кредитором у справі про банкрутство, передбачений ст.ст. 1, 14, 15, а також ст. 52 Закону про банкрутство, касаційна інстанція дійшла висновку, що Інспекція не є кредитором Боржника, оскільки не має підтверджені належними доказами кредиторські вимоги до нього, у зв'язку з чим Інспекція не має статусу сторони, учасника чи іншої особи у справі про банкрутство, а оскаржувана нею в апеляційному порядку ухвала про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу Товариства не стосується її прав та обов'язків, тому Інспекція не мала права подавати апеляційну скаргу на оскаржувану ухвалу суду першої інстанції в порядку, передбаченому положеннями ч. 6 ст. 106 ГПК України.

Однак, апеляційний суд на вказані обставини уваги не звернув та не надав ним належної правової оцінки, дійшовши невірного висновку щодо права вказаного податкового органу на апеляційне оскарження ухвали місцевого суду про затвердження звіту ліквідатора та припинення провадження у справі, прийнявши невірне судове рішення та переглянувши по суті вказану ухвалу місцевого суду за скаргою Інспекції (та залишивши її без змін).

Згідно п. 1 частини першої ст. 80 ГПК України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.

Враховуючи наведене, та виходячи із системного аналізу норм ГПК України, колегія суддів вважає, що спір згідно поданої Інспекцією апеляційної скарги на ухвалу господарського суду Донецької області від 18.07.2012 року не підлягав вирішенню в господарському суді в порядку апеляційного провадження.

За таких обставин, суд касаційної інстанції зазначає, що здійснивши апеляційне провадження та розглянувши по суті апеляційну скаргу ДПІ на ухвалу господарського суду Донецької області від 18.07.2012 року, суд апеляційної інстанції припустився порушень, зокрема, вимог ст.ст. 91, 106 ГПК України, у зв'язку з чим оскаржувана постанова апеляційної інстанції підлягає скасуванню, як незаконна, а апеляційне провадження за скаргою Державної податкової інспекції у Куйбишевському районі м. Донецька Донецької області Державної податкової служби на згадану ухвалу господарського суду Донецької області підлягає припиненню.

Дійшовши вказаного висновку, касаційні вимоги про скасування ухвали суду першої інстанції від 18.07.2012 року задоволенню не підлягають.

З урахуванням викладеного та керуючись нормами ст.ст. 1, 14, 15, 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції до набрання з 19.01.2013 року чинності внесених до нього змін), ст. 210 Господарського кодексу України та п. 1 ст. 80, ст.ст. 91, 106, 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 , 111 13 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Куйбишевському районі м. Донецька Донецької області Державної податкової служби задовольнити частково.

2. Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 16.01.2013 р. у справі № 5006/27/44б/2012 скасувати.

3. Прийняти нове рішення (ухвалу): "Припинити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Куйбишевському районі м. Донецька Донецької області Державної податкової служби на ухвалу господарського суду Донецької області від 18.07.2012 р. у справі № 5006/27/44б/2012 ".

Головуючий В.М. Коваленко

Судді О.Є. Короткевич

М.І. Хандурін

Постанова виготовлена та підписана 20.06.2013 року.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення19.06.2013
Оприлюднено21.06.2013
Номер документу31952293
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5006/27/44б/2012

Постанова від 19.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Коваленко В.М.

Ухвала від 29.05.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Коваленко В.М.

Ухвала від 03.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Коваленко В.М.

Постанова від 05.03.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Мартюхіна Н.О.

Постанова від 05.02.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Мартюхіна Н.О.

Ухвала від 16.01.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Мартюхіна Н.О.

Ухвала від 11.01.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Мартюхіна Н.О.

Ухвала від 18.07.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Тарапата С.С.

Ухвала від 03.07.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Тарапата С.С.

Постанова від 26.04.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Тарапата С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні