Постанова
від 18.06.2013 по справі 801/4732/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

18 червня 2013 р. Справа №801/4732/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Ольшанської Т.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за участю секретаря судового засіданні Ківа А.С., представника позивача- Бодак Л.М., Пахомова С.М., представника відповідача- Будан Є.Г. адміністративну справу

за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Краснова 2"

до Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби

про визнання протиправним та скасування рішення від 05.04.2013 №2585/10/15-1, спонукання до виконання певних дій,

Обставини справи: Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Краснова 2" звернулось до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування рішення від 05.04.2013 №2585/10/15-1 та про зобов'язання ДПІ у м. Ялта внести ОСББ «Краснова-2» до Реєстру неприбуткових установ та організацій з присвоєнням ознаки неприбутковості організації (0015).

Представники позивача у судовому засіданні наполягали на задоволенні адміністративного позову у повному обсязі з підстав викладених у позові, а саме з протиправністю рішення Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби про відмову у внесенні позивача до реєстру неприбуткових установ та організацій.

Представник відповідача заперечував проти задоволення адміністративного позову, надав заперечення, в яких зазначено, що по результатам обстеження статутних документів та іншої інформації Державна податкова інспекція у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби прийняла рішення від 05.04.2013 №2585/10/15-01 про відмову у внесенні установи (організації) до реєстру неприбуткових установ та організацій відповідно до вимог законодавства України.

Вислухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно з частиною 1 статтю 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією або законами України встановлено інший порядок судового провадження.

19.12.2011 виконавчим комітетом Ялтинської міської ради проведена державна реєстрація юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Краснова-2», ідентифікаційний код 37934251, за адресою: м. Ялта, вул. Краснова, 2, кв.7, що підтверджується випискою з Єдиного Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців серія ААБ №937905.

20.12.2011 ОСББ «Краснова-2» узято на облік в ДПІ у м.Ялта.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначені Законом України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 №2866-Ш (далі - Закон 2866). Згідно до статті 4 Об'єднання є юридичною особою, яка створюється відповідно до закону, має печатку із своїм найменуванням та інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в установах банку.

Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами об'єднання.

Таким чином на законодавчому рівні визначений податковий стан об'єднання як неприбуткової організації.

Згідно пункту 14.1.121 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - підприємства, установи та організації, основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності та меценатства і іншої діяльності, передбаченої законодавством.

Згідно до підпунктом е) пункту 157.1 статті 157 Податкового кодексу України ця стаття застосовується до неприбуткових установ та організацій, зареєстрованих згідно з вимогами законодавства та внесених органами державної податкової служби в установленому порядку до Реєстру неприбуткових організацій та установ, які є житлово-будівельними кооперативами та об`єднаннями співвласників багатоквартирного будинку.

Згідно з пунктом 157.12 статті 157 Податкового кодексу України визначено, що з метою оподаткування центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр всіх неприбуткових організацій та їх відокремлених підрозділів, які звільняються від оподаткування згідно з положеннями цього пункту. Право неприбуткової організації на користування пільгами в оподаткуванні податком на прибуток виникає після внесення такої організації до Реєстру неприбуткових організацій та установ органами державної податкової служби в порядку, встановленому законодавством.

Державна реєстрація неприбуткових організацій здійснюється в порядку, передбаченому відповідним законодавством.

На підставі пункту 157.12 статті 157 Податкового кодексу України та наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2013 затверджено Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій (далі по тексту - Положення).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення включення неприбуткової установи та організації до Реєстру проводиться територіальним органом ДПС нижчого рівня за їх місцезнаходженням з присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості згідно з пунктом 5 розділу I цього Положення.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ Положення для внесення до Реєстру неприбуткова установа або організація повинна подати до органу державної податкової служби за її місцезнаходженням реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до цього Положення, а також копії установчих документів.

Пунктом 4 розділу ІІ Положення передбачено, що за результатами розгляду заяви, установчих документів органом державної податкової служби за місцезнаходженням неприбуткової установи та організації приймається рішення про:

внесення, повторне внесення неприбуткової установи або організації до Реєстру;

відмову у внесенні неприбуткової установи або організації до Реєстру;

присвоєння неприбутковій установі або організації іншої ознаки неприбутковості.

Аналіз наведених правових норм свідчить, що установа чи організація, яка відповідає ознакам пункту 157.1 статті 157 Податкового кодексу України, з метою внесення до Реєстру неприбуткових організацій та установ повинна подати до органу державної податкової служби за її місцезнаходженням реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до Положення, а також копії установчих документів; у свою чергу орган державної податкової служби, який отримав реєстраційну заяву, зобов'язаний прийняте одне з рішень, за формою згідно з додатком 2 до Положення.

Судом встановлено, що ОСББ «Краснова-2» неодноразова звертався до ДПІ у м. Ялта з заявою про реєстрацію у реєстрі неприбуткових організацій. У реєстрації позивача було відмовлено.

Рішенням від 05.04.2013 №2585/10/15.1 позивачу було в останнє відмовлено у внесенні установи до реєстру неприбуткових установ та організацій.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підстава, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно до пункту 3 Положення органи ДПС можуть проводити перевірку відомостей, що містяться в поданих документах.

В запереченнях проти позову від 18.05.2013 №2053/9/10 ДПІ в м. Ялта зазначає, що розглянувши завірену копію статуту ОСББ «Краснова-2» була встановлена невідповідність пунктів 2.2., 2.3., 4.5.7., 4.5.9, 4.6.6., 6.4. Статут вимогам до неприбуткової організації, зокрема, передбачають ведення господарської діяльності.

Відповідно до статті 5 Податкового кодексу України поняття, правила та положення, установлені цим Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 цього Кодексу (тобто податкових відносин). У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у цьому Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами. Тому суд вважає можливим використовувати поняття, наведені у Законі 2866.

Згідно статті 3 Закону 2866 Об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Об'єднання створюється як організація для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України.

Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

Об'єднання може здійснювати господарську діяльність для забезпечення власних потреб безпосередньо або шляхом укладення договорів з фізичними чи юридичними особами.

Таким чином законодавством визначена мета створення об'єднання та можливість здійснення ним господарської діяльності.

Статут об'єднання складається відповідно до Типового статуту, який затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 27 серпня 2003 р. N141, що зареєстрований у Мінюсті України 12 грудня 2003 р. за N 1155/8476, затверджений Типовий статут об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, якому повинен відповідати Статут ОСББ «Краснова-2».

Так, у пункті 2.2. Статуту ОСББ «Краснова-2» зазначено, що завданням та предметом діяльності об'єднання є належне утримання будинку та прибудинкової території. Згідно пункту 2.2. Типового статуту Завданням та предметом діяльності об'єднання є - належне утримання будинку та прибудинкової території, що також визначено у частині 4 статті 4 Закону 2866: «Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання».

Згідно пункту 2.3. Статут ОСББ «Краснова-2» - об'єднання має право, відповідно до законодавства та статуту, шляхом скликання загальних зборів для виконання статутних завдань здійснювати необхідну господарську діяльність у порядку визначеному законом. Тотожне положення міститься у пункті 2.3. Типового статуту та статті 4 Закону 2866.

Згідно пункту 4.5.7. Статуту ОСББ «Краснова-2» до виключної компетенції загальних зборів членів об'єднання належить визначення розміру матеріального або іншого заохочення членів об'єднання і правління, що відповідає Типовому статуту та міститься у статті 10 Закону 2866.

За пунктом 4.5.9. Статуту ОСББ «Краснова-2» до виключної компетенції загальних зборів членів об'єднання належить прийняття рішень про передачу в оренду об'єктів, які перебувають у спільній власності членів об'єднання, фізичним та юридичним особам. Аналогічний пункт міститься у Типовому статуті та у статті 10 Закону 2866.

Згідно пункту 4.6.6. Статуту ОСББ «Краснова-2» до компетенції правління об'єднання належить укладання договорів з суб'єктами підприємництва, які виконують роботу, у тому числі будівельні, надають житлово-комунальні та інші послуги, та здійснення контролю за їх виконанням. Відповідне положення містить пункт 4.6.4. Типового статуту та стаття 10 Закону 2866.

Пункт 6.4. Статуту ОСББ «Краснова-2» вказує, що кошти об'єднання складаються з коштів, одержаних об'єднанням у результаті здачі в оренду допоміжних приміщень. Зазначене повністю відтворює пункт 6.4. Типового статуту та статтю 21 Закону 2866.

Таким чином пункти Статут ОСББ «Краснова-2» повністю відповідають вимогам Типового статуту та Закону 2866.

Відповідно до пункту 157.8 Податкового кодексу України від оподаткування звільняються доходи неприбуткових організацій, визначених у підпункті «е» пункту 157.1 цієї статті, отримані у вигляді внесків, коштів або майна, які надходять таким неприбутковим організаціям для забезпечення потреб їх основної діяльності та у вигляді пасивних доходів.

Тобто види діяльності, яки зазначені позивачем у Статуті ОСББ «Краснова-2», є такими, що спрямовані для забезпечення потреб основної діяльності, а тому можуть бути звільнені від оподаткування в порядку статті 157 Податкового кодексу України.

Відповідно до частини 2 пункту 157.11 Податкового кодексу України у разі якщо неприбуткова організація отримує дохід із джерел, інших, ніж визначені пунктами 157.2-157.9 цієї статті, така неприбуткова організація зобов`язана сплатити податок на прибуток, який визначається як сума доходів, отриманих із таких інших джерел, що зменшена на суму витрат, пов`язаних з отриманням таких доходів, але не вище суми таких доходів.

Отже, зі змісту зазначених норм Податкового кодексу України вбачається, що неприбуткова організація може отримувати дохід із джерел, інших, ніж визначені пунктами 157.2 - 157.9 статті 157 Податкового кодексу України, при цьому ця організація сплачує податок на прибуток, але це не позбавляє цю організацію статусу неприбуткової.

За таких підставі суд робить висновок про відповідність Статуту ОСББ «Краснова-2» вимогам статті 157 Податкового кодексу України, а тому визнає протиправним та скасовує рішення ДПІ у м. Ялта від 05.04.2013 №2585/10/15-1.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003).

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

З метою повного захисту прав та інтересів позивача суд зобов'язує ДПІ у м.Ялта внести ОСББ «Краснова-2» до Реєстру неприбуткових установ та організацій з присвоєнням ознаки неприбутковості організації (0015).

Під час прийняття постанови суд, зокрема, вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати (стаття 161 Кодексу адміністративного судочинства України).

Якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа) (частина перша статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до частини 1 статті 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" від 05.06.2012 №4901-УІ виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється Державною казначейською службою України в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

З огляду на викладене суд вважає необхідним стягнути судові витрати із Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень - відповідача.

Під час судового засідання, яке відбулось 18.06.2013 були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до статті 163 Кодексу адміністративного судочинства України постанову складено 21.06.2013.

Керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1.Адміністративний позов задовольнити.

2.Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби від 05.04.2013 №2585/10/15-1.

3.Зобов'язати Державну податкову інспекцію у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби внести Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Краснова 2" до Реєстру неприбуткових установ та організацій з присвоєнням ознаки неприбутковості організації (0015).

4. Стягнути на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Краснова 2"судовий збір у розмірі 34,41 грн. з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень - відповідача.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя підпис Т.С. Ольшанська

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення18.06.2013
Оприлюднено27.06.2013
Номер документу31987892
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/4732/13-а

Ухвала від 27.08.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Іщенко Галина Михайлівна

Ухвала від 12.08.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Іщенко Галина Михайлівна

Постанова від 18.06.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Ольшанська Т.С.

Ухвала від 21.05.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Ольшанська Т.С.

Ухвала від 29.04.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Ольшанська Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні