ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66, тел. 48-51-90
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" червня 2013 р. 11 год.04 хв.Справа № 821/1899/13-а
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Хом'якової В.В.,
при секретарі: Мельник О.О., за участю представника позивача Кабанова В.О., представника відповідача Пєріна А.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Промінь-3" до Бериславської міжрайонної державної податкової інспекції Херсонської області Державної податкової служби про зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
Фермерське господарство "Промінь-3" (далі - ФГ "Промінь-3", позивач) звернулось до суду з позовом про зобов'язання Бериславської міжрайонної державної податкової інспекції Херсонської області Державної податкової служби (далі - відповідач, МДПІ) провести списання безнадійного податкового боргу з орендної плати у сумі 4975 грн. 68 коп., посилаючись на форс-мажорні обставини 2012 року, встановлені висновками Торгово-промислової палати України та пп. 101.2.4 ст. 101 Податкового кодексу України. Борг обліковується станом на 01.01.2013.
Представник позивача в судове засідання з'явився, просить позов задовольнити.
Представник відповідача прибув в судове засідання, просить відмовити в задоволенні позову, мотивуючи тим, що податкова інспекція має право прийняти рішення про списання податкового боргу за даними карток особових рахунків. В картці рахунку по орендній платі фермерського господарства "Промінь-3" податкова заборгованість відсутня. Орган державної податкової служби не має законодавчих підстав проводити списання боргу по податку, який рахується тільки за бухгалтерським обліком платника і не знайшов відображення в картці особового рахунку.
Крім того, представник МДПІ зауважив, що позивачем у податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2012 рік самостійно визначено нарахування орендної плати за землі державної або комунальної власності в сумі 20786 грн. 41 коп. Вказана сума грошового зобов'язання є узгодженою, а тому залишок несплаченої податкової заборгованості в сумі 4975 грн. 68 коп. станом на 13 червня 2013 року не підлягає оскарженню на підставі п. 56.11 ст. 56 Податкового кодексу України.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд встановив наступне.
Зі змісту договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 28 лютого 2012 року та розрахунку розміру орендної плати слідує, що фермерське господарство "Промінь-3" має в оренді земельну ділянку площею 50,1682 га. Сума орендної плати на 2012 рік згідно з податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за вказаний період склала 15050 грн. 46 коп. Орендна плата за землі державної або комунальної власності за даними раніше поданої декларації нарахована в розмірі 20786 грн. 41 коп., зменшення по орендній платі визначено в сумі 5224 грон. 94 коп. У зв'язку з несвоєчасним та неповним внесенням позивачем платежів, у позивача станом на 01 лютого 2013 року утворилась заборгованість з орендної плати за 2012 рік в сумі 4975 грн. 68 коп. з урахуванням пені, що підтверджується довідкою МДПІ про заборгованість до бюджету з орендної плати за землю від 11.06.13 № 315.
Протягом 2012 року позивач потерпав від обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), які підтверджені висновком Торгово-промислової палати України від 12 жовтня 2012 року № 2415/05-4. Вказаний висновок свідчить про повну загибель внаслідок несприятливих умов перезимівлі 2011-2012 років посівів озимого ячменю на площі 11 га, озимої пшениці на площі 100 га та про загибель внаслідок засухи протягом весняно-літнього періоду 2012 року посівів ярого ячменю на площі 30 га (100%). Вказані обставини визнано Торгово-промисловою палатою України форс-мажорними обставинами станом на 19 березня та 01 серпня 2012 року.
08 травня 2013 року позивач звернувся до Бериславської МДПІ із заявою про списання податкового боргу з орендної плати за 2012 рік внаслідок форс-мажорних обставин, як безнадійного з посиланням на те, що обставини непереборної сили підтверджені висновком ТПП України, висновками та актами РУ АПР Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області про обстеження земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Вказані документи надані суду.
Відповідач листом від 13 травня 2013 року №566/10/19 відмовив у списанні заборгованості з орендної плати, мотивуючи тим, що станом на дати встановлення форс-мажорних обставин - 19 березня та 01 серпня 2012 року за даними податкового органу у позивача податкового боргу з орендної плати не обліковувалось.
Позивач вважає таку відмову неправомірною та просить зобов'язати відповідача здійснити списання безнадійного податкового боргу.
Об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Згідно з пп. 101.1 ст. 101 ПКУ підлягає списанню безнадійний податковий борг, у тому числі нарахована на такий борг пеня і штрафні санкції. Під терміном "безнадійний борг" ПКУ визначає, зокрема, податковий борг юридичних або фізичних осіб, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини), тобто не з вини платника податків, які неможливо попередити своїми заходами за умови, що дані обставини безпосередньо вплинули на своєчасне виконання податкових зобов'язань. Органи державної податкової служби щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Наказом Державної податкової адміністрації України від 24.12.2010 № 1034 було затверджено Порядок списання безнадійного боргу платників податків. Відповідно до п. 2.1.4 цього Порядку під безнадійним податковим боргом розуміється, зокрема, податковий борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Такий факт непереборної сили про настання обставин непереборної сили чи стихійного лиха на території України підтверджується Торгово-промисловою палатою України.
Пунктом 3.1 даного Порядку встановлено, що визначення сум безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню органами державної податкової служби, здійснюється: на підставі даних автоматизованої інформаційної системи ( АІС), за станом на день виникнення безнадійного податкового боргу; або за даними довідки відповідного контролюючого органу про наявність безнадійного податкового боргу на день виникнення безнадійного податкового боргу. Днем виникнення безнадійного податкового боргу внаслідок форс-мажорних обставин вважається наступний день за граничним терміном погашення грошових зобов'язань за період, на який припадає дата, вказана в документі, що засвідчує факт непереборної сили. Платник податків звертається до контролюючого органу за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника (якщо контролюючим є орган державної податкової служби) з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню. До заяви додаються документи, зазначені у підпункті 2.1.4 пункту 2.1 цього Порядку, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним (п. 4.1 Порядку).
Суд вважає, що доводи МДПІ про те, що відсутність боргу по орендній платі за даними карток особового рахунку станом 19 березня та 01 серпня 2012 року, що слугували підставою для відмови у списанні боргу, є необґрунтованими, оскільки пунктом 4.5 Порядку визначено, що списанню підлягає податковий борг з плати (податку) за землю..., що виникає у зв'язку з непогашенням податкових зобов'язань за період після дня настання обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) і до закінчення термінів його сплати за бюджетний рік, в якому такі обставини виникли. Відтак, у зазначену категорію боргу підпадає борг, який виник після 19 березня та 01 серпня 2012 року та визначений за наслідками 2012 року. А відповідно до п.14.1.147 ст. 14 ПКУ орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є різновидом такого загальнодержавного податку, як плата за землю.
Суд не бере до уваги посилання представника відповідача на неможливість позивачем оскарження узгодженої суми грошового зобов'язання у порядку п. 56.11 ст. 56 Податкового кодексу України, оскільки предметом даного спору є зобов'язання Бериславської МДПІ провести списання безнадійного податкового боргу, який виник внаслідок форс-мажорних обставин, підтверджених висновком Торгово-промислової палати України.
За результатами розгляду документів, наданих контролюючим органом або безпосередньо платником податків, керівник (його заступник) органу державної податкової служби приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу.
На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку про те, що Бериславська міжрайонна державна податкова інспекція Херсонської області Державної податкової служби необґрунтовано відмовила позивачу в задоволенні заяви про списання безнадійного податкового боргу.
Позов підлягає задоволенню. Судові витрати відшкодовуються позивачу з Державного бюджету. В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167 КАС України, суд -
постановив :
Позов фермерського господарства "Промінь-3" задовольнити.
Визнати неправомірною відмову Бериславської міжрайонної державної податкової інспекції Херсонської області Державної податкової служби у списанні безнадійного податкового боргу по орендній платі за 2012 рік.
Зобов'язати Бериславську міжрайонну державну податкову інспекцію Херсонської області Державної податкової служби списати безнадійний податковий борг з орендної плати фермерському господарству "Промінь-3" (пров. Шкільний, 3, с. Високе, Бериславського району, Херсонської області, код ЄДРПОУ 14136571) за 2012 рік в сумі 4975,68 грн.
Відшкодувати з Державного бюджету на користь ФГ "Промінь-3" (пров. Шкільний, 3, с. Високе, Бериславського району, Херсонської області, код ЄДРПОУ 14136571) витрати по сплаті судового збору в сумі 114 (сто чотирнадцять) грн. 70 коп.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 19 червня 2013 р.
Суддя Хом'якова В.В.
кат. 8.2
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2013 |
Оприлюднено | 26.06.2013 |
Номер документу | 32008866 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні