ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
19 червня 2013 року № 826/6241/13-а
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Келеберди В.І. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом Заступника Прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Печерської районної у місті Києві державної адміністрації до Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу Медтехнік" про визнання недійсною державну реєстрацію
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Заступник прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Печерської районної у місті Києві державної адміністрації (далі по тексту - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» (далі по тексту - відповідач) в якому просить суд:
- визнати недійсним запис № 10701020000028765 від 25 червня 2007 року про державну реєстрацію Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» (01042, м. Київ вул. Чигорина, 18, ідентифікаційний код 35265547);
- визнати недійсною державну реєстрацію Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» (01042, м. Київ, вул. Чигорина, 18, ідентифікаційний код 35265547);
- припинити у зв'язку з ліквідацією, не пов'язаною з банкрутством юридичної особи - обслуговуючий кооператив житлового кооперативу «Медтехнік» (01042, м. Київ вул. Чигорина, 18, ідентифікаційний код 35265547).
Підставами для визнання недійсним запису про державну реєстрацію та припинення юридичної особи зазначено порушення статей 133, 135, 137 Житлового кодексу УРСР, що допущені при держаній реєстрації Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік», які не можна усунути, оскільки засновники не проживають у його створення та на квартирному обліку не перебували.
Крім цього, всупереч приписам абзацу 1 пункту 3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, відповідачем при реєстрації не визначено кількість квартир у жилому будинку (будинках), які заплановано до будівництва кооперативом, що може призвести до здійснення ОКЖК «Медтехнік» діяльності, що суперечить меті створення обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу, - обслуговування членів кооперативу шляхом забезпечення житлом його членів та членів їх: сімей, а не будівництво житла для інших осіб.
На вимогу суду, Печерською районною в місті Києві державною адміністрацією, надано завірені належним чином копії матеріалів реєстраційної справи Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік».
Представник відповідача у судове засідання 13 червня 2013 року не з'явився, заперечень проти позову не надав, хоча про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.
Враховуючи неявку представник Печерської районної у місті Києві державної адміністрації та відповідача у судове засідання, суд, враховуючи приписи частини 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, надавши можливість присутнім учасникам судового розгляду у повній мірі реалізувати свої процесуальні права, та враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, завершив розгляд справи в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд,
ВСТАНОВИВ:
З матеріалів справи вбачається, що 25 червня 2007 року Печерською районною у місті Києві державною адміністрацією, на підставі реєстраційної карти, довіреностей засновників, протоколу № 1 установчих зборів засновників Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» від 18 червня 2007 року, статуту, затвердженого установчими зборами засновників Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» від 18 червня 2007 року, проведено державну реєстрацію юридичної особи Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» (номер запису державної реєстрації - 10701020000028765).
Проведеною прокуратурою міста Києва перевіркою встановлено, що державна реєстрація юридичної особи - обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік», відбулась з порушенням закону, а саме: засновники Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» не відповідають приписам статей 133, 135, 137 Житлового кодексу УРСР; порушено приписи абзацу 1 пункту 3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу (копія постанови Прокуратури міста Києва від 05 березня 2013 року № 05/3-6-13 про проведення перевірки у порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів міститься в матеріалах справи).
Встановлено, що Печерською районною у місті Києві державною адміністрацією 07 серпня 2009 року згідно з поданими Обслуговуючим кооперативом житлового кооперативу «Медтехнік» документами зареєстровано статут Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» (нову редакцію), про що зроблено реєстраційний запис № 10701050001028765. Відповідно до нової редакції статуту ОКЖК «Медтехнік» його членами є ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4
В той же час, вищевказані члени кооперативу ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на квартирному обліку не перебували і при державній реєстрації нової редакції статуту ОКЖК «Медтехнік» на квартирний облік не стали.
На думку Прокуратури міста Києва, наведені обставини свідчать про те, що при реєстрації установчих документів ОКЖК «Медтехнік» допущено порушення, які не можна усунути, тому, запис про реєстрацію юридичної особи підлягає визнанню недійсним із одночасним припиненням юридичної особи - Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік».
За таких обставин, вирішуючи адміністративну справу по суті, суд, керуючись частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, якою встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, виходить з того, що оскільки позивачем як спосіб захисту порушеного права обрано скасування державної реєстрації відповідача, суд досліджуючи надані сторонами докази повинен дослідити питання реєстрації Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» у відповідності до вимог законодавства.
Правові, організаційні, економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні визначає Закон України від 10 липня 2003 року № 1087-IV «Про кооперацію».
Відповідно до статті 5 цього Закону законодавство про кооперацію базується на нормах Конституції України і Цивільного кодексу України, цього Закону, інших нормативно-правових актів з питань кооперації.
До таких інших нормативно-правових актів з питань кооперації відноситься, зокрема, і Житловий кодекс Української РСР від 30 червня 1983 № 5464-X, глава 5 якого регулює відносини щодо забезпечення громадян жилими будинками в будинках житлово-будівельних кооперативів, зокрема, щодо обліку, умов прийому, черговості прийому громадян, які бажають вступити до ЖБК, порядку організації і діяльності ЖБК, тощо.
У відповідності до положень статті 3 Закону України «Про правонаступництво України» (№ 1543-XII від 12.09.1991) закони Української РСР та інші акти, ухвалені Верховною Радою Української РСР, діють на території України, оскільки вони не суперечать законам України, ухваленим після проголошення незалежності України.
Вирішуючи спір по суті, суд вважає, що норми ЖК України мають пріоритет як спеціальні над нормами Закону № 1448 які є загальними. Оскільки саме норми ЖК України визначать такий вид кооперативу як житловий, мету, порядок (включаючи вимоги для цього) створення, суб'єктний склад. В той же час, як випливає з преамбули Закону № 1448, останній визначає лише правові, організаційні, економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні. Тобто визначає загальні умови до кооперації як такої, проте такі вимоги не можуть бути застосовані всупереч вимог спеціального законодавства щодо конкретного кооперативу, яким в даному випадку є ЖК України в силу свого змісту та статті 5 Закону України «Про кооперацію».
Як вже зазначалось, загальними зборами членів кооперативу 22 грудня 2008 року прийнято рішення про внесення змін до статуту кооперативу шляхом затвердження його у новій редакції. Нову редакцію статуту кооперативу 07 серпня 2009 року зареєстровано у Печерській районній у місті Києві державній адміністрації.
Водночас, матеріали справи містять Статут, затверджений установчими зборами засновників Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» від 18 червня 2007 року, згідно пункту 2.1. якого, метою створення Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» є забезпечення житлом членів кооперативу та членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), будівництва одноквартирних і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирних блокованих жилих будинків з надвірними будівлями, або котеджів за власні кошти кооперативу або за допомогою банківського кредиту, наступної експлуатації та управління будинками кооперативу.
Вищезазначеного положення статуту ОКЖК «Медтехнік», мети, завдань та видів його діяльності випливає, що з урахуванням частини 2 статті 6 Закону України «Про кооперацію» за напрямом діяльності зазначений кооператив відповідає поняттю «житлово-будівельний кооператив».
Водночас, досліджуючи матеріали адміністративної справи, судом вважає за необхідним зазначити наступне.
Частина 1 статті 6 Закону України «Про кооперацію» встановлює, що кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану.
Відповідно до статті 7 цього ж Закону кооператив створюється його засновниками на добровільних засадах.
Стаття 133 ЖК України визначає, що вступити до житлово-будівельного кооперативу і одержати в ньому квартиру вправі громадяни, які потребують поліпшення житлових умов.
Відповідно до статті 134 ЖК України на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу беруться громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР) і потребують поліпшення житлових умов.
Потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни, які мають право бути взятими на облік для одержання жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду, а також громадяни, забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається Радою Міністрів Української РСР і Українською республіканською радою професійних спілок.
Законодавством Союзу РСР і Української РСР може бути встановлено й інші підстави для взяття громадян на облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу.
Облік громадян, які бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу, здійснюється у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів. Облік бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, при яких організуються кооперативи, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням - також у виконавчому комітеті Ради народних депутатів. Нарівні з ними беруться на облік громадяни, які залишили роботу на цих підприємствах, в установах, організаціях у зв'язку з виходом на пенсію, а також особи, зазначені в частині другій статті 37 цього Кодексу.
Порядок обліку громадян, які бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу, встановлюється законодавством Союзу РСР і Української РСР.
Правила обліку громадян, які бажають вступити до житлово-будівельного кооперативу, затверджуються Радою Міністрів Української РСР і Українською республіканською радою професійних спілок.
Громадяни, які перебувають на обліку бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу, вносяться до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов.
Відповідно до частини 2 статті 135 ЖК України до членів житлово-будівельного кооперативу приймаються громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР) і перебувають на обліку бажаючих вступити до житлово-будівельного кооперативу або користуються правом позачергового прийому до членів кооперативу, а також громадяни, зазначені в частині першій статті 143, частині другій статті 145 і частині першій статті 146 цього Кодексу.
Судом встановлено та не спростовано відповідачем, що відповідно до пункту 3.2 Статуту засновниками Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» є громадяни України ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_3 та ОСОБА_4
Як вбачається з листів Оболонської, Голосіївської та Дніпровської районних адміністрацій, адресованих Прокуратурі міста Києва в межах перевірки, ОСОБА_5, зареєстрована в Оболонському районі за адресою: АДРЕСА_1; ОСОБА_4, мешкає у Голосіївському районі м. Києва за адресою: АДРЕСА_2; ОСОБА_3, мешкає за адресою: АДРЕСА_3, на час створення і державної реєстрації кооперативу на квартирному обліку не перебували.
Окрім цього, ОСОБА_6, зареєстрований в Оболонському районі за адресою: АДРЕСА_4, перебував на квартирному обліку з 10 червня 2004 року, виключений із списків черговиків 20 грудня 2012 року, як такий, що не прийшов перереєстрацію (остання представлена довідка по формі № 3 від 21 липня 2006 року).
За таких обставин, суд дійшов висновку, що члени (засновники) на квартирному обліку не перебувають, а отже і не потребували та не потребують поліпшення житлових умов, тому суд приходить до висновку, що члени (засновники) відповідача не відповідають вищезазначеним вимогам ЖК України, а отже не мали права створювати та здійснювати державну реєстрацію Обслуговуючим кооперативом житлового кооперативу «Медтехнік».
Відповідно до статті 137 ЖК України порядок організації та діяльності житлово-будівельних кооперативів установлюється законодавством Союзу РСР, цим Кодексом, Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу та іншими актами законодавства Української РСР.
Примірний статут житлово-будівельного кооперативу затверджується Радою Міністрів Української РСР.
Житлово-будівельний кооператив діє на основі статуту, прийнятого відповідно до Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу загальними зборами громадян, які вступають до організовуваного кооперативу, і зареєстрованого в установленому порядку.
Підпунктом 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 статуту відповідача визначено, що метою створення кооперативу є, зокрема, будівництво одноквартирних і двоквартирних жилих будинків садибного типу.
Відповідно до абзацу 2 пункту 3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30 квітня 1985 р. N 186 при будівництві одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, визначається виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів, але не може бути менше 5 чоловік.
При цьому засновниками Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» виступили 4 особи і на станом на день звернення до суду кількість його членів становить 4 особи, що підтверджується матеріалами справи, а відповідачем не спростовано.
Крім цього, всупереч приписам абзацу 1 пункту 3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, відповідачем при реєстрації не визначено кількість квартир у жилому будинку (будинках), які заплановано до будівництва кооперативом, що може призвести до здійснення ОКЖК «Медтехнік» діяльності, що суперечить меті створення обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу, - обслуговування членів кооперативу шляхом забезпечення житлом його членів та членів їх: сімей, а не будівництво житла для інших осіб.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом.
Частиною 2 статті 38 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» встановлено, що підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом;
З наведеного вище вбачається, що у відповідності до частини 2 статті 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», наслідком порушень закону, допущених при створенні юридичної особи, які не можна усунути, є визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації, що, в свою чергу, є підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги в частині визнання недійсною запису про проведення реєстрації, визнання недійсною державної реєстрації та припинення ОКЖК «Медтехнік» підлягають задоволенню, оскільки при його створенні допущені порушення, які неможливо усунути. Вони полягають у тому, що (засновники) відповідача станом на день його створення і державної реєстрації не відповідали визначеним ЖК України вимогам, а саме не перебували на квартирному обліку, тобто не були визнані такими, що потребують поліпшення житлових умов. Поряд з цим, враховуючи мету створення відповідача, були порушені вимоги щодо кількості членів кооперативу.
Аналогічна позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 22 січня 2013 року у справі № К/9991/30788/12 та ухвалі Київського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2012 року у справі № 2а-2269/11/2670.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, позивачем доведено правомірність та обґрунтованість підстав звернення до суду з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Заступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Печерської районної у місті Києві державної адміністрації підлягає задоволенню.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 128, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов Заступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Печерської районної у місті Києві державної адміністрації задовольнити.
2. Визнати недійсним запис № 10701020000028765 від 25 червня 2007 року про державну реєстрацію Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» (01042, м. Київ вул. Чигорина, 18, ідентифікаційний код 35265547);
3. Визнати недійсною державну реєстрацію Обслуговуючого кооперативу житлового кооперативу «Медтехнік» (01042, м. Київ, вул. Чигорина, 18, ідентифікаційний код 35265547);
4. Припинити, у зв'язку з ліквідацією, не пов'язаною з банкрутством юридичної особи, Обслуговуючий кооператив житлового кооперативу «Медтехнік» (01042, м. Київ вул. Чигорина, 18, ідентифікаційний код 35265547).
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.І. Келеберда
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2013 |
Оприлюднено | 27.06.2013 |
Номер документу | 32057413 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Келеберда В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні