Постанова
від 27.06.2013 по справі 5021/1951/12
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2013 року Справа №5021/1951/12

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Ільїн О.В., суддя Россолов В.В., суддя Черленяк М.І.

при секретарі Голозубовій О.І.

за участю представників сторін:

позивач - Савченко А.В.;

1-й відповідач - не з'явився;

2-й відповідач - не з'явився;

3-й відповідач - не з'явився;

3-тя особа - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Шосткінського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Сумської обласної державної адміністрації (вх. №783С/1-35) на рішення господарського суду Сумської області від 11 лютого 2013 року по справі №5021/1951/12

за позовом Шосткінського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Сумської обласної державної адміністрації, м. Суми

до 1. Шосткінської районної державної адміністрації Сумської області, м. Шостка

2. Публічного акціонерного товариства "Бель Шостка Україна", м. Шостка

3. Відділу Держкомзему у Шосткінському районі Сумської області, м. Шостка

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Воронізька селищна рада, смт. Вороніж Шосткінського району Сумської області

про визнання недійсним розпорядження голови Шосткінської райдержадміністрації від 12.08.11 р. №499, договору оренди землі та повернення земельної ділянки, -

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Сумської області від 11 лютого 2013 року (суддя Коваленко О.В.) в позові відмовлено.

Шосткінський міжрайонний прокурор з рішенням господарського суду не погодився, звернувся до апеляційного господарського суду зі скаргою, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

ПАТ "Бель Шостка Україна" надало відзив на апеляційну скаргу, в якому просило скаргу залишити без задоволення, рішення суду без змін.

Сумська обласна державна адміністрація надала свою позицію по справі, в якій просила скасувати рішення господарського суду та прийняти нове, яким задовольнити позов.

Відділ Держкомзему у Шосткінському районі надав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив, що заперечує проти апеляційної скарги Шосткінського міжрайонного прокурора, вважає, що рішення суду першої інстанції винесене у відповідності до норм процесуального права і підстав для його скасування немає.

Шосткінська районна державна адміністрація також надіслала відзив на скаргу, в якому просила рішення суду залишити без змін, а скаргу без задоволення.

Відповідачі та третя особа, будучи належним чином повідомлені про місце та час розгляду апеляційної скарги, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень, не реалізували своє право на участь у судовому процесі та не забезпечили явку своїх представників у призначене судове засідання.

ПАТ "Бель Шостка Україна" надало заяву, в якій просило розглянути справу без його представника у зв'язку з неможливістю явки у засідання.

Управління Держземагентства у Шосткінському районі Сумської області, як правонаступник Відділу Держкомзему у Шосткінському районі Сумської області, надав заяву, в якій підтримав позицію, викладену у відзиві Шосткінської міжрайонної прокуратури; вважає рішення обґрунтованим.

Воронізька селищна рада надала в заяві зазначила, що у вирішенні спору покладається на розсуд суду.

Шосткінська районна державна адміністрація у клопотанні просила розглядати справу без участі її представника.

Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи, заслухавши у судовому засіданні пояснення представника позивача, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши справу у відповідності до вимог ст. 101 ГПК України, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом при прийнятті оскаржуваного рішення, розпорядженням голови Шосткинської райдержадміністрації Сумської області від 01.08.2006 р. №382 внесено зміни до попереднього розпорядження №177 від 17.04.2006 р. та пунктом 4 встановлено орендну плату за використання земельної ділянки в розмірі одного земельного податку на рік.

Між Шосткинською районною державною адміністрацією і ВАТ "Шосткинський міськмолкомбінат" (правонаступник - Публічне акціонерне товариство "Бель Шостка Україна") 03.08.2006 року було укладено договір оренди землі (Договір), відповідно до умов якого перший відповідач надав, а другий відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення із земель запасу загальною площею 30,9023 га забудованих земель, яка знаходиться на території Воронізької селищної ради за межами населених пунктів. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, які є власністю ВАТ "Шосткинський міськмолкомбінат".

Пунктом 6 Договору сторони узгодили строк його дії - на 5 років до 03.08.2011 року. Після закінчення строку дії Договору другий відповідач має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі він повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії Договору повідомити письмово першого відповідача про намір продовжити його дію.

Відповідно до п. 7 Договору, орендна плата вноситься у сумі 13 771 грн. 91 коп., що становить один земельний податок з урахуванням коефіцієнту індексації за кожний рік. Орендна плата вноситься щомісяця до 30 числа наступного місяця за звітним, починаючи з дня державної реєстрації Договору оренди землі на рахунок Воронізької селищної ради.

Листом №649а від 01.07.2011 р. ПАТ "Бель Шостка Україна" звернулось до Шосткинської райдержадміністрації з проханням продовжити на 5 років і на тих же умовах Договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Воронізької селищної ради за межами населеного пункту, для промислової діяльності.

У свою чергу, 12.08.2011 року головою Шосткинської райдержадміністрації прийнято розпорядження №499 "Про поновлення договору оренди землі ПАТ "Бель Шостка Україна" для промислової діяльності на території Воронізької селищної ради", відповідно до якого першим відповідачем надано в оренду другому відповідачу земельну ділянку для промислової діяльності загальною площею 30,9028 га за межами населених пунктів.

Розпорядженням №640 від 14.10.2011 р. внесені зміни до попереднього розпорядження та змінено площу земельної ділянки з 30,9028 га на 30,9023 га.

На виконання даного розпорядження між ПАТ "Бель Шостка Україна" та Шосткинською райдержадміністрацією укладено договір оренди землі від 12.06.2012 р. (далі - "Договір"), зареєстрований у відділі Держкомзему у Шосткинському районі Сумської області 11.07.2012 р. за №592530004000435.

Згідно п. 1. Договору перший відповідач надає, а другий відповідач приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, згідно розпоряджень голови райдержадміністрації від 12.08.2011 №499 та 14.10.2011 №640, яка знаходиться на території Воронізької селищної ради за межами населених пунктів.

Згідно п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 30,9023 га забудованих земель, кадастровий номер 5925355300:08:011:1608, у тому числі: 30,9023 га для видалення відходів (землі, які використовуються для технічної інфраструктури).

Пунктом 3 Договору передбачено, що на земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, які є власністю ПАТ "Бель Шостка Україна": відстійники, секційні відстійники; споруди знаходяться у задовільному стані, а також інші об'єкти інфраструктури: Інженерні мережі знаходяться в доброму технічному стані.

Зі змісту п. 4. Договору вбачається, що земельна ділянка передається в оренду разом з об'єктами нерухомого майна.

Відповідно до п. 8 Договір укладено (поновлено) терміном на 5 років з 03.08.2011 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк.

Пунктом 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі, що становить 192 540,00 грн. на рік. Орендна плата вноситься у такі строки - щомісяця у розмірі 1/12 частини річної орендної плати до 30 числа наступного місяця за звітним, починаючи з дня державної реєстрації договору оренди землі, до місцевого бюджету Воронізької селищної ради.

Пунктом 15 Договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для промислової діяльності з цільовим призначенням: для розміщення та експлуатації підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної промисловості.

Як вбачається із матеріалів справи, прокурор звернувся до суду з позовом з вимогою визнати недійсним розпорядження голови Шосткінської райдержадміністрації прийнято розпорядження №499 "Про поновлення договору оренди землі ПАТ "Бель Шостка Україна" для промислової діяльності на території Воронізької селищної ради" №499 від 12.08.2011 р. з наступними змінами та доповненнями; визнати недійсним договір оренди землі від 12.06.2012 р., укладений між Шосткінською районною державною адміністрацією та ПАТ "Бель Шостка Україна", зареєстрований 11.07.2012 р. за №592530004000435 у відділі Держкомзему у Шосткінському районі Сумської області; зобов'язати відділ Держкомзему у Шосткінському районі Сумської області скасувати запис про державну реєстрацію договору оренди землі від 12.06.2012 р., укладеного між Шосткінською районною державною адміністрацією та ПАТ "Бель Шостка Україна", зареєстрованого 11.07.2012 р. за №592530004000435 у відділі Держкомзему у Шосткінському районі Сумської області в Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та внести зміни до Поземельної книги; зобов'язати ПАТ "Бель Шостка Україна" повернути земельну ділянку площею 30,9023 га, кадастровий номер 5925355300:08:011:1608 до земель запасу Воронізької селищної ради.

В обґрунтування своїх вимог прокурор зазначає, що, оскільки надання у власність або у користування земельних ділянок для промислової діяльності, без здійснення будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району відноситься до повноважень обласних державних адміністрацій, тому передавати в оренду спірну земельну ділянку має право виключно Сумська обласна державна адміністрація, а в порушення перелічених норм Шосткинська райдержадміністрація передала без належних законних повноважень ПАТ "Бель Шостка Україна" спірну земельну ділянку, а тому розпорядження голови Шосткинської райдержадміністрації "Про поновлення договору оренди землі ПАТ "Бель Шостка Україна" для промислової діяльності на території Воронізької селищної ради" №499 від 22.08.2011 р., на його думку, підлягає визнанню недійсним.

Згідно зі ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

За приписами ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Згідно зі ст. 6 зазначеного Закону на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.

До повноважень місцевих державних адміністрацій в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля п. 2 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" віднесено розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

Аналогічні приписи містяться в ст. 17 Земельного кодексу України, а саме до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Частиною 3 статті 122 Земельного кодексу України встановлено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України зазначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, чинним на час видання оскаржуваного розпорядження, визначено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

У пункті 12 Перехідних положень визначений тимчасовий порядок здійснення функції власника земель, які перебувають у власності держави, тобто функції розпорядження цими землями. Зазначений тимчасовий порядок діятиме до завершення розмежування цих земель на землі державної та комунальної власності. Після завершення розмежування земель розпорядження ними буде здійснюватися в порядку, визначеному статтями 83, 84, 122 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження землями комунальної власності покладені на органи місцевого самоврядування - ради. Статтею ж 84 Земельного кодексу України визначено, що розпорядження землями державної власності є виключно прерогативою органів державної виконавчої влади. Однак до проведення розмежування розпорядження землями державної власності, розташованими у межах населених пунктів, здійснюють не державні органи, а органи місцевого самоврядування (сільські, селищні та міські ради), а за їх межами - органи державної виконавчої влади, тобто місцеві державні адміністрації.

Отже, на підставі викладеного, місцевий суд дійшов висновку, з яким погоджується колегія суддів, про те, що перший відповідач, видавши розпорядження, діяв в межах наданих законодавством повноважень під час прийняття рішення щодо укладення договору оренди спірної земельної ділянки з другим відповідачем, а позов в частині визнання недійсним розпорядження голови Шосткинської районної державної адміністрації "Про поновлення договору оренди землі ПАТ "Бель Шостка Україна" для промислової діяльності на території Воронізької селищної ради" №499 від 12.08.2011 р. з наступними змінами та доповненнями є необґрунтованими і такими, що задоволенню не підлягають.

Частиною 2 статті 16 Закону України "Про оренду землі" встановлений порядок укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності і закріплено, що це здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

На виконання розпорядження голови Шосткинської райдержадміністрації №499 від 12.08.2011 року, а також розпорядження №640 від 14.10.2011 року було поновлено договір оренди землі від 03.08.2006 року терміном на 5 років шляхом укладення між першим і другим відповідачами договору оренди землі від 12.06.2012 року, зареєстрований у відділі Держкомзему у Шосткинському районі Сумської області 11.07.2012 року за №592530004000435.

Про належне виконання умов договору оренди землі від 03.08.2006 року щодо сплати орендної плати свідчить банківська виписка по рахунку ПАТ "Бель Шостка Україна" з 01.08.2011 р. по 31.12.2012 р., а також пояснення першого відповідача і третьої особи.

Статтею 203 ЦК України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.

Підставами недійсності правочину, відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України, є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, встановлених частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

На підставі чого, колегія суддів вважає, що договір оренди землі від 12.06.2012 р. укладено із дотриманням усіх вимог, передбачених чинним законодавством України, та спрямований на реальне настання правових наслідків, а також виконується належним чином, а тому, господарський суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про відмову у задоволенні вимог в частині визнання його недійсним.

Відповідно до ч. 1 ст. 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Відповідно до ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки згідно зі ст. 152 Земельного кодексу України здійснюється шляхом, зокрема, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. За захистом свого майнового права та інтересу особа має право звернутися до суду.

У пункті 2 роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 р. № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" зазначено, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

З урахуванням зазначеного, колегія суддів дійшла висновку, що при прийнятті спірного розпорядження не було порушено нічиїх прав і охоронюваних законом інтересів, у зв'язку з чим позовні вимоги про визнання недійсним розпорядження голови Шосткінської райдержадміністрації №499 від 12.08.2011 року "Про поновлення договору оренди землі ПАТ "Бель Шостка Україна" для промислової діяльності на території Воронізької селищної ради" не підлягають задоволенню.

Посилання прокурора в апеляційній скарзі на те, що в даному випадку передати в оренду земельну ділянку ПАТ "Бель Шостка Україна" мала Сумська обласна державна адміністрація, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки відповідно до приписів статті 122 ЗК України обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення.

Тобто, враховуючи те, що спірна земельна ділянка розташована на території Воронізької селищної ради, то згідно ч. 3 статті 122 ЗК України, якою закріплено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст, районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, передачу земельної ділянки мала здійснити районна державна адміністрація, в даному випадку Шосткінська районна державна адміністрація.

Оскільки першим відповідачем правомірно було передано другому відповідачу в оренду спірну земельну ділянку, а також зважаючи на те, що умови договору оренди від 12.06.2012 р. відповідають вимогам законодавства, підстави для задоволення вимог в частині зобов'язання відділу Держкомзему у Шосткінському районі Сумської області скасувати запис про державну реєстрацію договору оренди землі від 12.06.2012 р., зареєстрованого 11.07.2012 р. за №592530004000435 у відділі Держкомзему у Шосткінському районі Сумської області в Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та внесення змін до Поземельної книги, а також зобов'язання ПАТ "Бель Шостка Україна" повернути земельну ділянку площею 30,9023 га, кадастровий номер 5925355300:08:011:1608 до земель запасу Воронізької селищної ради - відсутні.

На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що твердження прокурора, викладені ним в апеляційній скарзі, ґрунтуються на припущеннях, не доведені належними доказами, тоді як господарським судом першої інстанції в повній мірі з'ясовані та правильно оцінені обставини у справі та ухвалене ним рішення є законним та обґрунтованим, у зв'язку з чим підстав для його скасування та задоволення апеляційної скарги колегія суддів не вбачає.

Керуючись статтями 99, 101, 102, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Шосткінського міжрайонного прокурора залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Сумської області від 11 лютого 2013 року по справі №5021/1951/12 залишити без змін.

Повний текст постанови підписаний 25.06.2013 року.

Головуючий суддя Ільїн О.В.

Суддя Россолов В.В.

Суддя Черленяк М.І.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.06.2013
Оприлюднено03.07.2013
Номер документу32137476
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5021/1951/12

Ухвала від 18.02.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 28.10.2013

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зайцева Ірина Володимирівна

Рішення від 11.03.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 18.02.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 06.02.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 21.01.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 13.01.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 19.12.2013

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 21.11.2013

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 12.11.2013

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні