Постанова
від 02.07.2013 по справі 801/3342/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

м. Сімферополь

02 липня 2013 р. (16:11 год.) Справа №801/3342/13

Окружний адміністративний суд АР Крим у складі головуючого суддіПанова О.І., при секретарі Карпенко Л.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл"

до Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби

про визнання протиправними та скасування рішення, про спонукання до виконання певних дій

представники сторін:

від позивача - не з'явився;

від відповідача - Кірюшкіна Кристина Олександрівна, довіреність №658/9/10 від 12.02.2013 р.

Суть справи: Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" (далі-Позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби (далі - Відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення відповідача №8694/10/15-01 від 30.08.2012р. та про зобов'язання відповідача внести позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дії органів ДПІ у м. Ялті АРК ДПС уявляються необґрунтованими та такими, що довільно та не вірно тлумачать чинне законодавство України, а отже позивач вважає, що відповідно до ЗУ "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" Об'єднання без будь-яких застережень віднесено до неприбуткових організацій.

Ухвалами Окружного адміністративного суду АРК від 29.03.2013 року відкрито провадження по справі, закінчене підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

У судове засідання 02.07.2013 р. представник позивача не з'явився, повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи. Представник позивача у попередньому судовому засіданні на задоволенні позовних вимог наполягав з підстав викладених у позові.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, позиція відповідача викладена в запереченнях на адміністративний позов (а.с. 42-44), які залучені до матеріалів справи, зокрема зазначив, що відповідачем було розглянуто завірену копію Статуту позивача та встановлено, що окремі положення статутних документів передбачають ведення підприємством господарської діяльності, що суперечить нормам і вимогам підпункту "е" пункту 157.1 статті 157 Кодексу, а тому у задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі.

Суд вважає можливим розглянути справу за відсутністю представника позивача на підставі наявних в справі матеріалів, оскільки по справі достатньо доказів для вирішення її по суті.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" (ідентифікаційний код 38297723) зареєстровано юридичною особою 13.08.2012 року Виконавчим комітетом Ялтинської міської ради АР Крим, про що свідчить Виписка з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 21).

Позивач звернувся до Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби із реєстраційною заявою за формою 1-РН про внесення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" до Реєстру неприбуткових установ та організацій (а.с.25-28). До заяви було надано копії установчих документів позивача.

За результатами розгляду заяви ДПІ у м. Ялті АРП Крим ДПС прийнято рішення №8694/10/15-01 від 30.08.2012 року про відмову у внесенні установи (організації) до Реєстру неприбуткових установ та організацій, без визначення ознаки неприбутковості (а.с. 33).

Позивач вважає, що дії ДПІ у м. Ялті АР Крим ДПС України є незаконними та не відповідають вимогам чинного законодавства, тому звернувся із позовом до суду.

Встановивши фактичні обставини справи та відповідні правовідносини, надавши оцінку доказам, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, з огляду на наступне.

Згідно до положень Статуту Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" (далі - Об'єднання), затвердженого Установчими зборами від 28.07.2012 року Протокол №1, Об'єднання створено власниками квартир та приміщень багатоквартирного будинку №45, по Севастопольському шосе, смт. Кореїз, в місті Ялта відповідно до Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Підпунктом 1.6 п.1 Статуту визначено, що об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами об'єднання.

Метою створення Об'єднання є забезпечення захисту прав його членів, відповідно до п.11.1 цього статуту, та дотримання ними обов'язків щодо належного утримання та використання неподільного і загального майна житлового комплексу, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством (пп.2.1 п.2 Статуту).

Завданнями та предметом діяльності Об'єднання є: належне утримання будинку та прибудинкової території; забезпечення реалізації прав власників приміщень будинку на володіння та користування спільним майном членів Об'єднання; забезпечення сприяння членам Об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю Об'єднання; здійснення господарської діяльності для забезпечення власних потреб; Об'єднання не є суб'єктом господарювання і не може бути виробником або виконавцем житлово-комунальних послуг відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги". (пп.2.2 п.2 Статуту, а.с.9).

Довідкою серії АБ №528841 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій визначено, що позивач здійснює комплексне обслуговування об'єктів за КВЕД-2010; інституційний сектор економіки за КІСЕ - S15 Некомерційні організації, що обслуговують домашні господарства (а.с.21).

У відповідності до ч.1 ст.52 Господарського кодексу України, некомерційне господарювання - це самостійна систематична господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.

Цивільний кодекс України надає поняття "непідприємницькі товариства", згідно до якого це товариства, які не мають на меті одержання прибутку для його наступного розподілу між учасниками (ч.1 ст.85 ЦК України).

Відповідно до пп.14.1.121 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, неприбуткові підприємства, установи, організації - це підприємства, установи та організації, основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності та меценатства і іншої діяльності, передбаченої законодавством.

Порядок оподаткування неприбуткових установ та організацій визначений у ст.157 ПК України.

У п.157.1. п. 157 ПК України визначено,що ця стаття застосовується до неприбуткових установ та організацій, зареєстрованих згідно з вимогами законодавства та внесених органами державної податкової служби в установленому порядку до Реєстру неприбуткових організацій та установ, які є:

а) органами державної влади України, органами місцевого самоврядування та створеними ними установами або організаціями, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів;

б) благодійними фондами і благодійними організаціями, створеними у порядку, визначеному законом для провадження благодійної діяльності; громадськими організаціями, створеними з метою надання реабілітаційних, фізкультурно-спортивних для інвалідів (дітей-інвалідів) та соціальних послуг, правової допомоги, провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, просвітньої, освітньої та наукової діяльності, а також творчими спілками та політичними партіями, громадськими організаціями інвалідів, спілками громадських організацій інвалідів та їх місцевими осередками, створеними згідно із відповідним законом; науково-дослідними установами та вищими навчальними закладами III-IV рівнів акредитації, внесеними до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави; заповідниками, музеями та музеями-заповідниками;

в) кредитними спілками, пенсійними фондами, створеними в порядку, визначеному відповідними законами;

г) іншими, ніж визначені в підпункті "б" цього пункту, юридичними особами, діяльність яких не передбачає отримання прибутку згідно з нормами відповідних законів;

ґ) спілками, асоціаціями та іншими об'єднаннями юридичних осіб, створеними для представлення інтересів засновників (членів, учасників), що утримуються лише за рахунок внесків таких засновників (членів, учасників) та не провадять господарську діяльність, за винятком отримання пасивних доходів;

д) релігійними організаціями, зареєстрованими в порядку, передбаченому законом;

е) житлово-будівельними кооперативами та об'єднаннями співвласників багатоквартирного будинку;

є) професійними спілками, їх об'єднаннями та організаціями профспілок, а також організаціями роботодавців та їх об'єднаннями, утвореними в порядку, визначеному законом.

Відповідно до положень Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 29.11.2001 № 2866-III, об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

Об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Об'єднання створюється як організація для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України.

Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об'єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об'єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання (ст.4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Пунктом 157.8 ПК України встановлено, що від оподаткування звільняються доходи неприбуткових організацій, визначених у підпункті "е" пункту 157.1 цієї статті, отримані у вигляді внесків, коштів або майна, які надходять таким неприбутковим організаціям для забезпечення потреб їх основної діяльності та у вигляді пасивних доходів.

Наказом Державної податкової служби України №37 від 24.01.2011 р., який зареєстрований в Мінюсті України 09.02.2011 р. за № 161/18899, затверджено Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій (далі Положення №37), яке розроблено відповідно до ст.157 ПК України.

У п.2 розділу І Положення № 37 визначено, що реєстр неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр) - це автоматизована система збору, накопичення та обробки даних про неприбуткові підприємства, установи та організації та їх відокремлені підрозділи (далі - неприбуткові установи та організації), визначені п.п. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 розділу I ПК України, доходи яких згідно із статтею 157 розділу III Кодексу звільняються від сплати податку на прибуток.

Відповідно до п. 3 розділу І Положення № 37 Реєстр ведеться відповідно до п.157.12 ст. 157 розділу III Кодексу з метою забезпечення єдиних принципів ідентифікації неприбуткових установ та організацій, а також їх обліку в органах державної податкової служби; забезпечення центрального органу державної податкової служби інформацією з Реєстру для здійснення контролю за використанням неприбутковими установами та організаціями коштів, які звільняються від оподаткування згідно з положеннями статті 157 розділу III Кодексу; організації суцільного і вибіркового аналізу; взаємодії на єдиних методологічних засадах із базами даних Національного банку України, Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Державної митної служби України, Державної служби статистики України, Фонду державного майна України, інших центральних органів виконавчої влади;надання відомостей, що містяться в Реєстрі, іншим державним органам відповідно до законодавства України.

У розділі ІІ Положення № 37 визначений порядок реєстрації неприбуткових установ та організацій , відповідно до п. 1 якого включення неприбуткової установи та організації до Реєстру проводиться органом державної податкової служби за їх місцезнаходженням з присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості згідно з п. 5 розділу I цього Положення.

Для внесення до Реєстру неприбуткова установа або організація повинна подати до органу державної податкової служби за її місцезнаходженням реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до цього Положення, а також копії установчих документів (п.2 р. ІІ Положення №37 ).

Позивачем було подано заяву форми №1-РН 17.08.2012 року до ДПІ у м. Ялті АР Крим ДПС з вказанням даних відповідно до установчих документів - Статуту Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" (далі - Об'єднання), затвердженого Установчими зборами від 28.07.2012 року Протокол №1.

Відповідно до п.157.15 ст.157 Податкового кодексу України, статутні документи неприбуткових організацій мають містити вичерпний перелік видів їх діяльності, які не передбачають одержання прибутку згідно з нормами законів, що регулюють їх діяльність.

Згідно з п.157.14 ст.157 ПК України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики встановлює порядок обліку і подання податкової звітності про використання коштів неприбуткових організацій (визначених у підпункті "є" пункту 157.1 цієї статті в частині обліку і подання податкової звітності за доходами, що підлягають оподаткуванню), а центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, вирішує питання про виключення організацій із Реєстру неприбуткових організацій та установ і оподаткування їх доходів у разі порушення ними положень цього Кодексу та інших законодавчих актів про неприбуткові організації.

В обґрунтування своєї позиції про відмову у внесенні позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій (викладеної в рішенні №8694/10/15-01 від 30.08.2012) відповідач вказує, що окремі положення Статуту позивача передбачають ведення Об'єднанням господарської діяльності, що суперечить нормам і вимогам підпункту "е" п.157.1 ст.157 Податкового кодексу України, а саме:

- п.4.5 розділу 4 Статуту передбачено визначення матеріального або іншого заохочення членів Об'єднання і правління; прийняття рішень про передачу в оренду об'єктів, які перебувають у спільній власності членів Об'єднання у результаті здачі в оренду допоміжних приміщень;

- п.6.4 розділу 6 Статуту передбачено отримання залишків коштів на рахунок попереднього власника майна; отримання коштів, одержаних Об'єднанням в результаті здачі в оренду допоміжних приміщень.

Згідно до абз. 2 п.157.11 ст.157 ПК України, незалежно від положень абзацу першого цього пункту, у разі якщо неприбуткова організація отримує дохід із джерел, інших, ніж визначені пунктами 157.2-157.9 цієї статті, така неприбуткова організація зобов'язана сплатити податок на прибуток, який визначається як сума доходів, отриманих із таких інших джерел, що зменшена на суму витрат, пов'язаних з отриманням таких доходів, але не вище суми таких доходів.

Проте, суд зауважує, що відповідачем не надано доказів порушення позивачем вимог ст.157 Податкового кодексу України в частині здійснення господарської діяльності, яка пов'язана з одержанням прибутку.

Зі змісту установчих документів позивача вбачається, що Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" є неприбутковою організацією, та має ознаки неприбутковості. Крім того, у відповідності до положень Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, юридична особа вважається створеною з моменту її державної реєстрації та згідно довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України позивач з моменту створення має статус некомерційної організації, що обслуговує домашні господарства.

З моменту створення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" (з 13.08.2012 року), позивач не здійснював облік і не подавав до податкової інспекції звітність щодо отриманих доходів, які підлягають оподаткуванню, факт здійснення господарської діяльності відповідачем не встановлено.

Перевіряючи рішення суб'єкта владних повноважень, адміністративний суд у справі щодо їх оскарження на підставі ч.3 ст.2 КАС України перевіряє чи прийнято (вчинено) воно:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіривши оскаржуване позивачем рішення, суд встановив його необгрунтовність та протиправність.

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" до Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування рішення і спонукання до виконання певних дій є такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України. Відповідно до листа Вищого адміністративного суду України від 21.11.2011 року № 2135/11/13-11у резолютивній частині судового рішення слід зазначати обов'язок органу Державної казначейської служби України стягнути судові витрати із Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень -відповідача.

Вступну та резолютивну частину постанови проголошено у судовому засіданні 02.07.2013 року.

У повному обсязі постанову складено та підписано 05.07.2013 року.

Керуючись ст.ст. 158-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби №8694/10/15-01 від 30.08.2012 року.

3. Зобов'язати Державну податкову інспекцію у м. Ялті АР Крим Державної податкової служби внести Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

4. Стягнути з Державного бюджету України на користь позивача - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Респект Холл" (код ЄДРПОУ 38297723, м. Ялта, смт. Кореїз, вул. Севастопольське шосе, 45, оф. 1) суму сплаченого судового збору у розмірі 34,41 грн. шляхом їх безспірного списання з рахунку Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим Державної податкової інспекції.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частини постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частин постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів від дня отримання постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення строку, з якого суб'єкт владних повноважень може отримати копію постанови суду.

Суддя Панов О.І.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення02.07.2013
Оприлюднено05.07.2013
Номер документу32199988
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/3342/13-а

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 17.11.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 17.11.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 17.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 24.09.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Мунтян Ольга Іванівна

Ухвала від 22.08.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Мунтян Ольга Іванівна

Постанова від 02.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Панов О.І.

Ухвала від 29.03.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Панов О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні