Ухвала
від 04.07.2013 по справі 812/3704/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Кравцова Н.В.

Суддя-доповідач - Карпушова О.В.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 липня 2013 року справа №812/3704/13-а

приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Василенко Л.А., Гімона М.М., секретаря судового засідання Варчук О.М., за участю сторін: представника відповідача Шамова С.Е., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної фінансової інспекції в Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 17 травня 2013 року в адміністративній справі за позовом Державної фінансової інспекції в Луганській області до Рубіжанського індустріально-педагогічного технікуму про зобов'язання виконати пункт вимоги, -

В С Т А Н О В И В :

15.04.2013 р. Державна фінансова інспекція в Луганській області звернулась до суду з позовом до Рубіжанського індустріально-педагогічного технікуму про зобов'язання виконати п.3 вимоги від 07.12.2012 № 830-14/2355, а саме з врахуванням уточнення позовних вимог: повернути незаконно сплачені стипендії та матеріальні допомоги у сумі 111430,65 грн. до державного бюджету.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач порушуючи вимоги статті 4 та 10 Закону України «Про вищу освіту», ст. 61 Закону України «Про освіту», ст. 51 Закону України «Про професійно-технічну освіту», завдав матеріальної шкоди (збитків) на суму 1 756 237, 45 грн., оскільки у 2009 році на навчання за державним замовленням (безоплатно) були зараховані особи, які вдруге здобували вищу освіту за рахунок коштів державного бюджету.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 17.05.2013 р. у задоволені позовних вимог відмовлено.

Суд першої інстанції виходив з того, що відповідач на час прийняття від абітурієнтів документів не володів інформацією та не мав відповідних документів на підтвердження щодо отримання ними раніше вищої та професійно-технічної освіти, отже, позивачем не доведено порушень з боку відповідача факту використання ним бюджетних коштів з порушень норм чинного законодавства. Судом першої інстанції зроблено висновок, що п.3 вимоги є необґрунтованим та безпідставним.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить постанову Луганського окружного адміністративного суду від 17.05.2013 року скасувати та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовано доводами, аналогічними в позовній заяві.

В судовому засіданні представник відповідача заперечував проти доводів апеляційної скарги. Представник позивача до суду не з'явився, про час, дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлений належним чином.

Колегія суддів заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, Рубіжанський індустріально-педагогічний технікум рішенням Державної акредитаційної комісії від 22.12.1993 року віднесений до вищих навчальних закладів 1 рівня акредитації з правом готувати фахівців за освітньо-кваліфікаційними рівнями: молодший спеціаліст та кваліфікований робітник.

Згідно свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії АОО № 186445 -є юридичною особою, зареєстрованою Виконавчим комітетом Рубіжанської міської ради Луганської області 19.11.1997 року, ідентифікаційний код -02500698.(арк.с. 174)

Відповідач здійснює свою діяльність відповідно до чинного законодавства України та Статуту, прийнятого загальними зборами (конференцією) трудового колективу 07.11.2003 року.

Державна фінансова інспекція України (Держфінінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (п.1 Положення про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 23 квітня 2011 року № 499/2011).

З 24.09.2012 р. по 23.11.2012 р. позивачем проведена ревізії діяльності Рубіжанського індустріально-педагогічного технікуму за період з 01.04.2010р. по 01.09.2012р.

З метою виявлення фактів навчання учнів та студентів Технікуму в інших учбових закладах, під час ревізії позивачем було надіслано запити до Рубіжанського професійного ліцею, Рубіжанського професійно хіміко-технологічного ліцею, ВП «Рубіжанський політехнічний коледж ім. Порай-Кошиці» ЛНУ ім.. Тараса Шевченка, Рубіжанського професійного електромеханічного ліцею.

На підставі отриманих відповідей від зазначених навчальних закладів, ревізією було встановлено 33 випадки отримання повторної професійно-технічної освіти та вищої освіти учнями та студентами технікуму за рахунок коштів державного бюджету за період з 01.04.2010 по 01.09.2012, які вже отримали освіту за іншим освітньо-кваліфікаційним рівнем в іншому навчальному закладі за рахунок державних коштів. А саме: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36

За результатами проведеного контрольного заходу було складено акт ревізії від 23.11.2012 №830-21/022. (а.с.10-50). Позивачем зроблено висновок про завдання відповідачем державі матеріальної шкоди (збитків) на загальну суму 111430,65 грн.

На підставі акту ревізії, 07.12.2012 Кремінською об'єднаною фінансовою інспекцією в Луганській області винесено вимогу № 830-14/2355 про усунення порушень, виявлених в результаті ревізії (а.с. 128-129), яка була направлена на адресу відповідача для усунення порушень з терміном виконання до 04.01.2013р.

Вищенаведені обставини, встановлені судом першої інстанції, перевірені і знайшли своє підтвердження при апеляційному розгляді справи, і не є спірними.

Відповідно до ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України від 26 січня 1993 року № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі Закону України № 2939) та Положенням про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 23 квітня 2011 року № 499/2011 визначено Статус Державної фінансової інспекції України, її функції та правові основи діяльності.

Головним завданням Державної фінансової інспекції України відповідно до ст.2 Закону України 2939 є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.

Згідно із ст.10 Закону України № 2939 органу державного фінансового контролю надається право, зокрема: перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення процедур державних закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо); пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку.

Згідно частини 1 статті 2 Закону України «Про вищу освіту» від 17.01.2002 № 2984-ІІІ (далі Закон № 2984) законодавство України про вищу освіту базується на Конституції України і складається з Законів України "Про освіту", "Про наукову і науково-технічну діяльність", цього Закону та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до нього.

Статтею 4 Закону № 2984 передбачено, що громадяни України мають право на здобуття вищої освіти. Громадяни України мають право безоплатно здобувати вищу освіту в державних і комунальних вищих навчальних закладах на конкурсній основі в межах стандартів вищої освіти, якщо певний освітньо-кваліфікаційний рівень громадянин здобуває вперше. Вони вільні у виборі форми здобуття вищої освіти, вищого навчального закладу, напряму підготовки і спеціальності.

Згідно статті 10 Закону № 2984 післядипломна освіта - спеціалізоване вдосконалення освіти та професійної підготовки особи шляхом поглиблення, розширення і оновлення її професійних знань, умінь і навичок або отримання іншої спеціальності на основі здобутого раніше освітньо-кваліфікаційного рівня та практичного досвіду.

Післядипломна освіта створює умови для безперервності та наступності освіти і включає: перепідготовку - отримання іншої спеціальності на основі здобутого раніше освітньо-кваліфікаційного рівня та практичного досвіду; спеціалізацію - набуття особою здатностей виконувати окремі завдання та обов'язки, які мають особливості, в межах спеціальності; розширення профілю (підвищення кваліфікації) - набуття особою здатностей виконувати додаткові завдання та обов'язки в межах спеціальності; стажування - набуття особою досвіду виконання завдань та обов'язків певної спеціальності. Особа, яка пройшла перепідготовку і успішно пройшла державну атестацію, отримує відповідний документ про вищу освіту.

Згідно пункту 3 статті 42 Закону України «Про освіту» від 23.05.1991 № 1060 (далі - Закону № 1060) навчання у вищих навчальних закладах державної форми власності оплачується державою, за винятком випадків, передбачених частиною четвертою статті 61 цього Закону, у вищих навчальних закладах інших форм власності - юридичними та фізичними особами.

Згідно частини 1 статті 61 Закону № 1060 фінансування державних навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, коштів галузей народного господарства, державних підприємств і організацій, а також додаткових джерел фінансування.

Згідно частини 4 статті 61 Закону № 1060 додатковими джерелами фінансування є: кошти, одержані за навчання, підготовку, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів відповідно до укладених договорів; плата за надання додаткових освітніх послуг; кошти, одержані за науково-дослідні роботи (послуги) та інші роботи, виконані навчальним закладом на замовлення підприємств, установ, організацій та громадян; доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання; дотації з місцевих бюджетів; дивіденди від цінних паперів; валютні надходження; добровільні грошові внески, матеріальні цінності, одержані від підприємств, установ, організацій, окремих громадян; інші кошти.

Статтею 47 Закону № 1060 післядипломна освіта - спеціалізоване вдосконалення освіти та професійної підготовки особи шляхом поглиблення, розширення й оновлення її професійних знань, умінь та навичок або отримання іншої професії, спеціальності на основі здобутого раніше освітньо-кваліфікаційного рівня та практичного досвіду.

Організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи професійно-технічної освіти регулюються Законом України «Про професійно-технічну освіту» від 10.02.1998 №103 (далі Закон № 103).

Правовідносини прийому громадян врегульовано типовими правилами прийому до професійно-технічних навчальних закладів України, що затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 06 червня 2006 р. № 441.

Відповідно до розд.2 Типових правил прийому до професійно-технічних навчальних закладів України прийом до професійно-технічного навчального закладу здійснює приймальна комісія. Приймальна комісія проводить з вступниками бесіди з питань вибору професії або спеціальності, умов навчання, матеріального забезпечення та забезпечення особливого соціального захисту учнів, слухачів, наступного працевлаштування; приймає рішення щодо осіб, рекомендованих до зарахування до професійно-технічного навчального закладу, оформляє протокол та оголошує відповідні списки осіб; організовує роботу щодо комплектування навчальних груп з урахуванням здібностей і нахилів, віку, стану здоров'я та професійної придатності вступників; вирішує інші питання, пов'язані з прийомом.

Згідно розд.3 даних правил вступники подають особисто заяву про вступ до професійно-технічного навчального закладу із зазначенням обраної професії (спеціальності) та спеціалізації, форми навчання, місця проживання та необхідності працевлаштування після закінчення навчання, до якої додають: - документ про освіту (оригінал або його завірену копію); - документ про присвоєння освітньо-кваліфікаційного рівня "кваліфікований робітник" (для навчання на третьому ступені професійно-технічної освіти у ВПУ та ЦПТО) (оригінал або його завірену копію); - медичну довідку за формою, установленою чинним законодавством (оригінал або її завірену копію); 6 фотокарток розміром 3 х 4 см (правилами прийому в окремих випадках можуть встановлюватися інші розміри фотокарток). Паспорт (свідоцтво про народження для осіб, які за віком не мають паспорта), документ про відношення до військової служби та документи, що дають право на пільги, вступник пред'являє особисто в строки, визначені для подання документів. Особи, які направляються на навчання підприємствами, установами, організаціями, додають до заяви про вступ відповідний документ.

Отже, приймальна комісія уповноважена вимагати від вступників виключно ті документи, які передбачені відповідним законодавством.

Як вбачається із матеріалів справи, згідно наказу директора технікуму від 01.12.2008 № 151 з метою організації і проведення прийому студентів першого та другого ступеня навчання на 2009-2010 навчальний рік утворено склад приймальної комісії (а.с. 119).

Наказом директора технікуму від 06.04.2008 № 10 затверджено Положення про приймальну комісію Рубіжанського індустріально-педагогічного технікуму (далі - Положення) (а.с. 120-125).

Згідно п. 10.2 Положення приймальна комісія організовує прийом заяв та документів, приймає рішення про допуск вступників до участі у конкурсі, визначає умови їх зарахування.

Згідно пункту 10.8 Положення, приймальна комісія приймає рішення про зарахування до складу студентів з урахуванням форми навчання і джерел фінансування.

Згідно п. 12 Положення прийом заяв, сертифікатів Українського центру оцінювання якості документів вступників проводяться в строки, передбачені Умовами прийому осіб до вищих навчальних закладів України і Правилами прийому до технікуму, які реєструються в прошнурованому, пронумерованому та скріпленому печаткою журналі, в якому записується: порядковий номер; прізвище, ім'я, по батькові; домашня адреса; стать; рік народження; документ про здобуту освіту, його номер і дату видачі, назву, навчальний заклад; сертифікат Українського центру оцінювання якості освіти з переліком визначених правилами прийому для вступу на обраний абітурієнтом навчання напрям підготовки (спеціальність), його номер і дата, назва предмету; причини, з яких вступникові відмовлено в участі у вступних випробуваннях та конкурсі. У разі необхідності Приймальна комісія може прийняти рішення про внесення до журналу реєстрації додаткових даних про вступника. (а.с 122-123).

З матеріалів справи вбачається, що вищевказані особи при вступі до технікуму документів, які б свідчили про отримання ними раніше професійно-технічної освіти та вищої освіти за рахунок коштів державного бюджету, не подавали, особи, які вступали до технікуму подали документи виключно, які передбачені п. 12 вищевказаного Положення.

Таким чином, враховуючи приписи вищезазначеного Положення, Типові правила прийому до професійно-технічних навчальних закладів України, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що приймальна комісія технікуму не володіла інформацією та мала відповідних документів, про те, що на навчання за державним замовленням (безоплатно) були зараховані особи, які вдруге здобували вищу освіту за рахунок коштів державного бюджету.

Вказаний висновок суду першої інстанції апелянтом не спростовано. Згідно зазначених норм до компетенції приймальної комісії не входить перевіряти джерело фінансування раніше отриманої освіти особами, які вступають на навчання до технікуму, чи вимагати інші документи, які не зазначені у п.12 Положення, а отже, відповідач не мав законних підстав для відмови у зарахуванні вказаних осіб на навчання за рахунок бюджетних коштів.

За приписами статті 15 Закону України № 2939 законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються. Вимога фінансової інспекції є законною у разі виявлення порушень з боку суб'єктів господарювання та встановлення факту використання ними бюджетних коштів з порушеннями норм діючого законодавства.

Таким чином, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що позивачем не доведено порушень з боку відповідача факту використання ним бюджетних коштів з порушень норм чинного законодавства.

Стосовно доводів позивача про виконання п. 3 вимоги про стягнення з винних осіб незаконно сплачених стипендій та матеріальної допомоги, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно зазначено, що відповідач не наділений повноваженнями щодо перевірки та встановлення вини вказаних осіб, у зв'язку з прихованням ними факту отримання освітньо-кваліфікаційного рівня в іншому навчальному закладі за рахунок бюджетних коштів.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про неправомірність винесення вимоги від 07.12.2012 року в частині повернення незаконно сплаченої стипендії та матеріальної допомоги у сумі 111430,65 грн. до Державного бюджету, на підставі необґрунтованих висновків, викладених в акті ревізії, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

В силу норм ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Частина 2 цієї статті покладає обов'язок доказування правомірності своїх дій та рішень на суб'єкта владних повноважень.

Отже, доводи апелянта не спростовують правильних висновків суду першої інстанції.

На підставі вказаного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відсутні підстави для скасування постанови.

Повний текст ухвали виготовлено 09.07.2013 р.

Керуючись статтями 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Державної фінансової інспекції в Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 17 травня 2013 року, залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 17 травня 2013 року в адміністративній справі за позовом Державної фінансової інспекції в Луганській області до Рубіжанського індустріально-педагогічного технікуму про зобов'язання виконати пункт 3 вимоги від 07.12.2012 № 830-14/2355, залишити без змін.

Ухвалу суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня її складення в повному обсязі.

Колегія суддів: О.В.Карпушова

Л.А.Василенко

М.М.Гімон

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2013
Оприлюднено10.07.2013
Номер документу32279305
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/3704/13-а

Ухвала від 04.07.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 10.06.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 15.01.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Постанова від 20.05.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 04.07.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 10.06.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Постанова від 17.05.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.В. Кравцова

Ухвала від 17.04.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.В. Кравцова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні