Постанова
від 12.07.2013 по справі 905/2369/13
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

09.07.2013 р. справа №905/2369/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого:Шевкової Т.А. суддівБойченка К.І., Чернота Л.Ф. за участю представників сторін: від позивача: Агєєва О.М. дов. від 02.01.2013 року від відповідача:Горкавчук Г.І. дов. від 03.01.2013 року розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Наутілус", м. Єнакієве, Донецька область на рішення господарського суду Донецької області від 15.04.2013 року у справі№ 905/2369/13 (суддя Матюхін В.І.) за позовомДержавного підприємства "Одеська залізниця", м. Одеса до Товариства з обмеженою відповідальністю "Наутілус", м. Єнакієве, Донецька область простягнення 102 600 грн. 00 коп.

В С Т А Н О В И В :

Державне підприємство "Одеська залізниця", м. Одеса звернулось до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Наутілус", м. Єнакієве, Донецька область 102 600 грн. 00 коп. - суми штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній № 52767548 масу вантажу, відправленого у вагонах №№ 67573675, 66376682, 64562689.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на ст.ст. 6, 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, п.1.1,1.3 Правил оформлення перевізних документів, (затв. Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року), та надав копії комерційного акту АА № 022870/785/166 від 04.10.2012р., актів загальної форми № 1311, № 29808, № 29809, №29810 від 04.10.2012 року, телеграм, витягів з книги переважень станції Знам'янка, залізничних накладних №№ 42686873, 52767548.

Господарський суд Донецької області рішенням від 15.04.2013 року у справі № 905/2369/13 позовні вимоги задовольнив у повному обсязі, визнавши їх обґрунтованими та доведеними матеріалами справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Наутілус", м. Єнакієве, Донецька область, не погоджуючись із рішенням господарського суду Донецької області від 15.04.2013 року у справі № 905/2369/13, звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду скасувати. прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Заявник скарги вважає, що рішення господарського суду не відповідає вимогам чинного законодавства та підлягає скасуванню згідно із ст. 104 ГПК України, так як мало місце недоведеність обставин, що мають значення для справи, які господарський суд визнав встановленими, господарським судом при винесенні рішення був порушений принцип змагальності сторін, закріплений у статті 4 3 ГПК України.

Представник позивача у судовому засіданні апеляційної інстанції зазначив, що вважає рішення господарського суду Донецької області від 15.04.2013 року у справі № 905/2369/13 законним та обґрунтованим, тому просив залишити його без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду, у відповідності до ст.101 Господарського процесуального кодексу України, у процесі перегляду справи за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу.

Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Відповідно до ст.129 Конституції України, статей 4 4 , 81 1 Господарського процесуального кодексу України здійснено фіксацію судового процесу технічними засобами та складено протокол судового засідання.

Заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Наутілус" за залізничною накладною № 52767548 у вагонах №№ 67573675, 66376682, 64562689 зі станції Єнакієве Донецької залізниці на станцію Ізмаїл на адресу Ізмаїльського морського торгового порту відвантажило вугілля кам'яне, зазначивши в накладній масу нетто у вагоні № 67573675 - 69 000кг (брутто - не зазначено, тара - 21 700кг); у вагоні № 66376682 - 69 000кг (брутто - не зазначено, тара - 23 200кг); у вагоні № 64562689 - 69 000кг (брутто - не зазначено, тара - 22 200кг), вантаж маркований вапном і маса вантажу визначена шляхом обміру.

У графі 7 залізничної накладної «Заяви відправника» зазначено, що вантаж буде затамаживатись у порту для вивезення водним транспортом до Болгарії.

Відповідно до пункту 5 Правил приймання вантажів до перевезення загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням (на вагонних, вантажних, елеваторних та інших вагах) або іншим способом. Тип ваг указується в накладній. Про спосіб визначення маси вантажу відправник зобов'язаний зазначити в накладній.

Із даних залізничної накладної слід, що маса вантажу визначена вантажовідправником іншим способом - шляхом обміру.

Станція відправлення Єнакієве прийняла вантаж до перевезення при визначенні відправником маси вантажу шляхом обміру, тобто іншим способом.

Згідно з приписами ст.24 Статуту залізниць України залізниця має право перевіряти правильність відомостей внесених до накладній, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

На попутній станції Знам'янка Одеської залізниці при контрольному переважуванні вагонів з вантажем в статичному режимі на 150 тонних вагонних вагах станції Знам'янка виявилось, що маса вантажу, зазначена у накладній, не відповідає фактичній масі вантажу, а саме у вагоні № 67573675 - вага брутто 83 400кг, вага тари (з документу) 21 700кг, вага нетто 61 700кг, що менше проти даних залізничної накладної на 7 300кг;

у вагоні № 66376682 - вага брутто 86 400кг, вага тари (з документу) 23 200кг, вага нетто 63 200кг, що менше проти даних залізничної накладної на 5 800кг;

у вагоні № 64562689 - вага брутто 86 400кг, вага тари (з документу) 22 200кг, вага нетто 64 200кг, що менше проти даних залізничної накладної на 4 800кг.

За даним фактом станцією Знам'янка складений комерційний акт АА № 022870/785 від 04.10.2012р., який підписаний начальником станції, бригадиром ПКО, працівником станції. У комерційному акті також зазначено, що захисне маркування вапном не пошкоджено. Зважування здійснювалось двічі, різниця маси в сторону зменшення підтвердилась.

Комерційний акт підписаний начальником станції, працівником станції, бригадиром ПКФ.

За досильною накладною № 42686873 вагони № 67573675, № 64562689, № 66376682 з масою вантажу по 69 000кг у кожному, відправлені до основної відправки на станцію Ізмаїл Одеської залізниці.

При надходженні вантажу у спірних вагонах 07.10.2012 року на станцію призначення Ізмаїл Одеської залізниці у розділ «Є» комерційного акту АА № 022870/785 від 04.10.2012р. занесена відмітка про те, що при переважуванні вантажу різниці проти цього акту не виявлено.

Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України, п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Відповідно до п.2.1. розділу 2 Правил оформлення перевізних документів (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) графи комплекту перевізних документів "Маса вантажу в кг, визначена відправником" - вказується маса вантажу у кілограмах, заповнюються вантажовідправником.

За приписами п.22 Правил видачі вантажів перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Тоді як, в даному випадку залізницею допущено порушення вищевказаного пункту Правил, на станції відправлення Єнакієве маса вантажу у вагонах № 67573675, № 64562689, № 66376682 визначена шляхом обміру, тоді як на станції Знам'янка масу вантажу перевірено на 150-тонних вагонах вагах ст. Знам'янка.

Відповідно до приписів ст.52 Статуту залізниць України залізниця зобов'язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу у разі прибуття вантажу з ознаками недостачі, псування або пошкодження під час перевезення на відкритому рухомому складі.

У пункті 28 Правил приймання вантажів до перевезення вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Як вбачається з наявних у справі актів загальної форми та комерційного акту вантаж у вагонах № 67573675, № 64562689, № 66376682 за накладною № 52767548 прибув на станцію Знам'янка з непошкодженим захисним маркуванням вапном, при перевірці виявлено, що у вагонах глухі торцеві стінки, люка щільно закриті, двері заварені.

Згідно з п.6.9 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 N 138), зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за N 863/5084) у разі відчеплення вагона через його несправність станція, на якій відчеплено вагон, зобов'язана скласти про це акт загальної форми та досильний перевізний документ, за яким вагон після усунення несправності направляється за призначенням.

У досильному перевізному документі у графі 20 "Найменування вантажу" робиться відмітка: "Досилається до основної відправки


(вказуються станція відправлення і станція призначення) N ___", а також вказуються найменування (прізвище, ім'я та по батькові) одержувача та його поштова адреса.

У перевізному документі на маршрут або групу вагонів робиться відмітка про відчеплення вагона із зазначенням номерів акта загальної форми та досильного перевізного документа.

Відомості про відчеплений вагон викреслюються з відомості вагонів. Відмітка про відчеплення вагона засвідчується станцією відчеплення вагонів.

Пунктом 6.10 цих Правил встановлено, що станція призначення, видаючи вантаж, складає комерційний акт про відсутність відчепленого вагона із зазначенням номера досильного перевізного документа, за яким його буде дослано. Комерційний акт видається одержувачу, який повертає його на станцію після одержання досланого вантажу.

Пунктом 12 Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002р., зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002 року за № 567/6855, якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено".

Матеріали справи свідчать про те, що залізницею не дотримано вимог наведених пунктів 6.9, 6.10 Правил оформлення перевізних документів.

У накладній № 52767548 та у комерційному акті АА № 022870/785/166 від 04.10.2012р. відсутня відмітка про видачу вантажу, що прибув за досильною накладною №42686873 від 04.10.2012р.

У графі 49 досильної накладної «Відмітки залізниці» вказано про складання 04.10.2012 року на станції Знам'янка комерційного акту № 022870/785 від 04.10.2012р., тоді як фактично складено комерційний АА № 022870/785 від 04.10.2012р.

Крім того, в порушення Правил перевезення вантажів у графі 24 досильної накладної №42686873 при досилці вагонів №№ 67573675, 66376682, 64562689 начальником станції Знам'янка при відправці начальнику станції Ізмаїл-Експорт зазначено, що у вагонах маса вантажу склала 189 100кг і проставлена відмітка про визначення маси шляхом обміру, а у графі 28 - «завантажено відправником», тоді як маса вантажу вказана та, яка виявлена при перевісці вантажу на станції Знам'янка.

Із матеріалів справи вбачається, що перевіска вагонів №№ 67573675, 66376682, 64562689 на станції Знам'янка здійснена 04.10.2012 року з 13год.00хв. до 15год.00хв., про що свідчать дані копії виписки з книги перевіски станції Знам'янка (а.с. 19-20).

Акти загальної форми № 29808, №29809, №29810 від 04.10.2012 року свідчать про відчеплення вагонів з причин невідповідності маси вантажу масі вказаній в перевізному документу, час складення актів не вказано.

Витяги з книги переважень станції Знам'янка та комерційний акт АА № 022870/785/166 від 04.10.2012р. містять наступні відомості щодо маси вантажу у спірних вагонах:

- у вагоні № 67573675 - брутто 83 400кг, тара 21 700кг, нетто 61 700кг, що менше проти даних залізничної накладної на 7 300кг;

- у вагоні № 66376682 - брутто 86 400кг, тара 23 200кг, нетто 63 200кг, що менше проти даних залізничної накладної на 5 800кг;

- у вагоні № 64562689 - вага брутто 86 400кг, тара 22 200кг, нетто 64 200кг, що менше проти даних залізничної накладної на 4 800кг.

Тоді як, в акт загальної форми № 29808 від 04.10.2012 року внесені дані про те, що у вагоні №67573675 - брутто 83 200кг, різниця у вазі - 9000кг.

В акт загальної форми № 29809 від 04.10.2012 року внесені дані про те, що у вагоні №66376682 - брутто 86 200кг, різниця у вазі - 6000кг.

В акт загальної форми № 29810 від 04.10.2012 року внесені дані про те, що у вагоні № 64562689 - брутто 85 700кг, різниця у вазі - 6000кг.

Тобто, внесені залізницею відомості щодо маси вантажу у спірних вагонах до актів загальної форми, комерційного акту та витягів з книги переважень станції Знам'янка не співпадають.

Із акту загальної форми № 1311 від 04.10.2012року вбачається про наявність різниці у вазі, проте не конкретизовано.

Інших документів, підтверджуючих перевіску вагонів не надано, на аркуші справи 23 знаходиться нечитаєма та не завірена відомість, яка не визнається судом належно оформленим документом.

04.10.2012 року станцією Знам'янка складено комерційний акт про невідповідність маси вантажу даним зазначеним в накладній в сторону зменшення.

04.10.2012 року начальником станції Знам'янка вагони №№ 67573675, 66376682, 64562689 відправлені на адресу начальника станції Ізмаїл (експорт).

Колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду при наявності встановлених апеляційним господарським судом обставин вважає, що наявними у матеріалах справи документами не встановлена вина відповідача у неправильному оформленні перевізного документу стосовно маси вантажу, тому висновок господарського суду про доведеність наданими позивачем документами правомірності нарахування штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній масу вантажу є помилковим.

Оскільки рішення господарського суду Донецької області від 15.04.2013 року у справі № 905/2369/13 не відповідає приписам статті 43 ГПК України, в частині всебічного, повного і об'єктивного розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, тому дане рішення підлягає скасуванню, приймається нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог ДП «Одеська залізниця» м.Одеса про стягнення з ТОВ «Наутілус», м. Єнакієве 102 600 грн. 00 коп. - суми штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній № 52767548 масу вантажу.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на позивача.

Керуючись ст.ст.49, 99, 101, 102, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Наутілус» м. Єнакієве Донецької області задовольнити.

Рішення господарського суду Донецької області від 15.04.2013 року у справі № 905/2369/13 скасувати.

Державному підприємству «Одеська залізниця» м. Одеса відмовити у задоволенні позову про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Наутілус», м. Єнакієве 102 600 грн. 00 коп. - суми штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній № 52767548 масу вантажу.

Стягнути з Державного підприємства «Одеська залізниця» м. Одеса на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Наутілус» м. Єнакієве Донецької області 1026грн.00коп. - судовий збір, сплачений при зверненні з апеляційною скаргою.

Господарському суду Донецької області, згідно з вимогами ст.ст.116, 117 Господарського процесуального кодексу України, видати наказ у відповідності до вимог, які встановлені до виконавчого документу Законом України "Про виконавче провадження".

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, направляється сторонам по справі в триденний строк та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України через Донецький апеляційний господарський суд у двадцятиденний строк.

Головуючий Т.А. Шевкова

Судді К.І. Бойченко

Л.Ф. Чернота

Надруковано 5 прим:

1 - позивачу 2 - відповідачу

3 - до справи

4 - гос. суду

5 - ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.07.2013
Оприлюднено12.07.2013
Номер документу32346167
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/2369/13

Судовий наказ від 29.04.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

В.І. Матюхін

Судовий наказ від 18.07.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

В.І. Матюхін

Постанова від 24.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька H.O.

Ухвала від 11.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька H.O.

Постанова від 12.07.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Ухвала від 13.06.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Ухвала від 17.05.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Рішення від 15.04.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Ухвала від 03.04.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні