Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
11 липня 2013 р. № 820/5094/13-а
Харківський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді Самойлової В.В.
за участю секретаря судового засідання - Таранової О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративну справу за позовом закритого акціонерного товариства "Серп і Молот" до Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
ЗАТ "Серп і Молот" звернулось до належного суду з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить:
- визнати протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області ДПС щодо не призначення стосовно нього документальної позапланової перевірки в строки, встановлені пунктом 11.3 розділу 11 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. №1588;
- визнати протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області ДПС щодо не направлення повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою №27-ОПП в строки, встановлені пунктом 11.9 розділу 11 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. № 1588;
- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції в Дзержинському районі м. Харкова Харківської області ДПС по складанню та направленню Державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП поза строками, встановленими пунктом 11.9 розділу 11 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. № 1588;
- зобов'язати відповідача відкликати повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП відносно нього.
Позивач обґрунтовує свої вимоги наступним чином.
Так, він посилається на те, що оскаржувані дії відповідача були здійсненні всупереч вимогам Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" та Наказу Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. № 1588 "Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів", що тягне за собою позбавлення його права на держану реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди та що є підставою для задоволення адміністративного позову.
В судовому засіданні представник позивача за довіреністю Межерицький А.О. позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача за довіреністю Аракелян Т.А. проти позову заперечувала, посилаючись на те, що в даному випадку податковий орган діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, у зв'язку з чим підстави для задоволення позову відсутні.
Заслухавши представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Встановлено, що закрите акціонерне товариство "Серп і молот" здійснює передбачену Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" процедуру припинення діяльності підприємства за рішенням акціонерів.
Так, 01.11.2012 року Державним реєстратором департаменту державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців зареєстровано в ЄДР рішення засновників ЗАТ "Серп і молот" про припинення юридичної особи.
09.11.2012 року в Бюлетені державної реєстрації було опубліковано повідомлення про припинення ЗАТ "Серп і молот" з зазначенням граничного строку заявлення вимог кредиторів (09.01.2013 р.).
Як вбачається з матеріалів справи, згідно до положень ч. 5 ст. 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" головою ліквідаційної комісії ЗАТ "Серп і молот" було подано Державному реєстратору документи передбачені ч. 1-3 ст. 36 вищевказаного Закону для проведення реєстраційної дії державної реєстрації припинення юридичною особи.
За результатами розгляду поданих документів Державним реєстратором виконавчого комітету Харківської міської ради Щербиною Л.М. видано повідомлення про залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації, без розгляду від 15.02.2013 р. №963/10-21/13, в якому містилось посилання на те, що підставами для залишення документів без розгляду визначена наявність в Єдиному державному реєстрі щодо юридичної особи, що припиняється, відомості про те, що вона є учасником (власником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, а також наявність повідомлення від органів державної податкової служби про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, і таке повідомлення не скасоване.
В даному випадку такою підставою було направлення податковим органом на адресу Державного реєстратора повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи, а саме: ЗАТ "Серп і Молот", за формою №27-ОПП.
При вирішені даного спору суд враховує наступні нормативні положення.
У частина 10 статті 36 Закону № 755 містить вичерпний перелік підстав, за наявності яких державний реєстратор має право залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, а саме:
- документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації;
- документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону;
- документи подані не у повному обсязі;
- документи подані раніше строку, встановленого абзацом першим частини першої цієї статті;
- в Єдиному державному реєстрі щодо юридичної особи, що припиняється, містяться відомості про те, що вона є учасником (власником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи;
- не скасовано реєстрацію всіх випусків акцій, якщо юридична особа, що припиняється, є акціонерним товариством;
- від органів державної податкової служби та/або Пенсійного фонду України надійшло повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, і воно не відкликане;
- не зазначено та не підтверджено особистим підписом голови ліквідаційної комісії, ліквідатора або уповноваженої особи відомості, передбачені частиною другою цієї статті;
- стосовно юридичної особи відкрито виконавче провадження;
- стосовно юридичної особи відкрито провадження у справі про банкрутство юридичної особи.
Порядок направлення відповідних повідомлень унормований положеннями Наказу Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. № 1588 "Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів".
Відповідно до п. 11.3 Наказу № 1588, у разі отримання документів згідно з пунктом 11.2 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи -підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, органом державної податкової служби приймається рішення про проведення (не проведення за підставами, встановленими підпунктами 11.3.2 та 11.3.3 цього пункту) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.
Призначається та розпочинається перевірка у такі строки:
- протягом десяти робочих днів з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, у разі ліквідації юридичної особи за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;
- протягом місяця після одержання того документа, що надійшов до органу державної податкової служби першим, в інших випадках.
Як свідчать докази у справі, в порушення п.п. 11.2.2 п. 11.2, п.11.3 р. 11 Наказу № 1588 у вищенаведені терміни податковим органом щодо позивача позапланову перевірку не було проведено, оскільки її було призначено тільки 24.12.2012 року згідно до наказу № 2098 та в порядку його реалізації було складено акт про неможливість проведення такої перевірки від 29.12.2012 року № 2853/2201/33203363, що суперечить приписам чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини.
Так, відповідно до п.11.2.3 Порядку 1588 за результатами проведення відповідних заходів у зв'язку з припиненням платника податків або після проведення документальної позапланової перевірки та спливання законодавчо встановлених строків сплати узгоджених грошових зобов'язань такого платника податків, але не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог, відповідальні працівники таких підрозділів (органів) підписують обхідний лист або готують відповідний висновок про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення платника податків, але у випадку з перевіркою ЗАТ "Серп і молот" за 10 робочих днів до закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог (тобто до 24 грудня 2012р.), працівники податкового органу тільки розпочали проводити документальну перевірку.
Як вбачається з матеріалів справи, тільки 29 грудня 2012 року (згідно відбитку штемпеля на конверті) на адресу підприємства відповідачем був направлений запит про надання документів для проведення перевірки. В той час, як такий обов'язок у нього виник з моменту надання ЗАТ "Серп і Молот" до відповідного податкового органу заяви про припинення платника податків за формою № 8-ОПП, тобто з 15 листопада 2012 р.
Суд зазначає, що термін заявлення вимог кредиторів позивача сплинув 09.01.2013 року. Але, органами Державної податкової служби кредиторські вимоги у встановлений строк заявлені не були.
Згідно п. 11.9 Наказу № 1588 "Якщо до закінчення строку заявлення вимог кредиторами орган державної податкової служби не може видати довідку за формою № 22-ОПП, то не пізніше завершення такого строку орган державної податкової служби зобов'язаний направити (видати) повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП із зазначенням причин заперечень органу державної податкової служби щодо здійснення державної реєстрації припинення платника податків згідно з підпунктом 11.9.1 цього пункту:
- державному реєстратору в електронній формі та на паперовому носії;
- платнику податків на паперовому носії з додання рішення про відмову видачі довідки за формою № 22-ОПП.
Але, як вбачається з матеріалів справи, то ні повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП, ані додатка-рішення про відмову видачі довідки за формою 22-ОПП, на адресу позивача відповідачем не було направлено.
Також, суд звертає увагу, що відповідач не надав докази про направлення на адресу Державного реєстратора зазначеного вище повідомлення за формою № 27-ОПП в установлений термін, тобто до 09 січня 2013 р.
Виходячи з приписів ст. 19 ч. 2 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 статті 9 КАСУ суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 2 ч. 1 КАСУ завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Таким чином, в даному випадку відповідна сторона, як суб'єкт владних повноважень, не дотримала вимоги закону про захист охороняємих прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому її дії щодо порушення строків проведення документальної позапланової перевірки стосовно ЗАТ "Серп і Молот", встановлених пунктом 11.3 розділу 11 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. № 1588 та складанню акту про неможливість проведення такої перевірки від 29.12.2012 року № 2853/2201/33203363, а також дії по направленню Державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - ЗАТ "Серп і Молот" за формою № 27-ОПП поза строками, встановленими пунктом 11.9 розділу 11 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. № 1588 є неправомірними, що дає суду підстави для задоволення адміністративного позову в цій частині.
Щодо решти позовних вимог, то на думку суду вони не доведені в частині порушення прав та інтересів юридичної особи у сфері публічно-правових відносин, що потребує судового захисту в розумінні ст. 2 КАСУ, а тому задоволенню не підлягають.
Керуючись ст. ст. 2, 9, 11, 159, 160, 162 КАСУ, суд, -
постановив:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції в Дзержинському районі м. Харкова Харківської області ДПС щодо порушення строків проведення документальної позапланової перевірки стосовно закритого акціонерного товариства "Серп і Молот", встановлених пунктом 11.3 розділу 11 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. № 1588 та складанню акту про неможливість проведення такої перевірки від 29.12.2012 року № 2853/2201/33203363.
Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції в Дзержинському районі м. Харкова Харківської області ДПС по складанню та направленню Державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП поза строками, встановленими пунктом 11.9 розділу 11 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. № 1588.
Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області відкликати повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП відносно закритого акціонерного товариства "Серп і молот" (код ЄДР 33203363).
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд протягом 10 днів з дня її проголошення, а в разі складання постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАСУ - з дня отримання копії постанови, шляхом подачі апеляційної скарги, з направленням її копії до апеляційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлено 12.07.2013 року.
Суддя Самойлова В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2013 |
Оприлюднено | 12.07.2013 |
Номер документу | 32346978 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Самойлова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні