Постанова
від 27.06.2013 по справі 817/2008/13-а
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 817/2008/13-а

27 червня 2013 року 16год. 40хв. м. Рівне

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Ткачук Н.С. за участю секретаря судового засідання Рибачок С.С. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі

позивача: представник Сергатюк Р.І.,

відповідача: представник Бороденко О.Ф.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Рівненське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів доТовариство з обмеженою відповідальністю "Спектр" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені у розмірі 13641,68 грн,

ВСТАНОВИВ :

Рівненське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Спектр» (далі -ТОВ «Спектр») про стягнення адміністративно-господарської санкції у розмірі 13520 грн. та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарської санкції у розмірі 121,50 грн.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог №04-02/904 від 21.06.2013 року (а.с.26), підтримав з підстав, викладених в позові та заяві. Зазначив, що відповідач не сплатив самостійно визначену у звіті про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік адміністративно-господарську санкцію за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів в розмірі 13520 грн., у зв'язку з чим йому було нараховано пеню у розмірі 121,68 грн. З таких підстав, просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, подав письмові заперечення на адміністративний позов (а.с.15-16). В обґрунтування заперечень пояснив суду, що відповідач у звіті про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік визначив у відповідності до вимог чинного законодавства адміністративно-господарську санкцію за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 6760 грн. Зазначив, що всупереч вимог закону посадова особа позивача власноручно та без відому відповідача визначила розмір господарсько-адміністративних санкцій не 50%, як це вимагає закон, а в розмірі 100% нарахувань, тобто в сумі 13520 грн. Крім того, наголосив, що позивачем не взято до уваги вимоги ст.250 ГК України та 258 ЦК України, якими встановлено терміни в часі і строки про накладення та стягнення пені, штрафу та неустойки. Також пояснив, що законодавство передбачає атестацію робочих місць для інвалідів центром зайнятості з метою створення вакансій для працевлаштування інвалідів, що не було зроблено ні центром зайнятості, ні позивачем. З таких підстав просив в задоволенні позову відмовити повністю.

Допитаний в судовому засіданні 27.06.2013 року свідок головний бухгалтер ТОВ «Спектр» ОСОБА_1 пояснила суду, що виправлення в рядку 06 Звіту про зайнятість та працевлаштування населення за 2012 рік проводилися в її присутності та за її відома, про що свідчить її підпис навпроти вказаного рядка 06 звіту. На запитання суду чи підпис, що знаходиться навпроти значення рядка 06 Звіту про зайнятість та працевлаштування населення за 2012 рік ТОВ «Спектр», належить їй, дала ствердну відповідь. На запитання суду чи посадові особи позивача забороняли подати звіт без виправлень в інший день та чи засвідчення виправлень в рядку 06 Звіту відбувалися під примусом, свідок дав негативну відповідь.

Заслухавши пояснення представників сторін та показання свідка, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши в сукупності докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.

Частиною 3 ст. 18 Закону України „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" №875-XII від 21.03.1991 (далі - Закону №875) встановлено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ст. 19 Закону №875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Судом встановлено, що ТОВ «Спектр» подало до Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік форми №10-ПІ (а.с.16), відповідно до якого середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу товариства у 2012 році становить 15 осіб, а кількість інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст.19 Закону №875, - 1 особа, працевлаштованих інвалідів - немає.

Відповідно до ст. 20 Закону №875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого ч.1 ст. 19 цього Закону.

Відповідно до абз.2 п. 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженого Постановою КМУ «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» №70 від 31.01.2007 року, обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, затвердженим Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Згідно з п.3.7 Інструкції щодо заповнення форми №10-ПІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів», затвердженої Наказом Міністерства праці та соціальної політики №42 від 10.02.2007 року та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 13.02.2007 року за №117/13384, для роботодавців, у яких працює 15 осіб і більше, сума коштів адміністративно-господарських санкцій дорівнює: рядок 06= (рядок 03 - рядок 02)х рядок 05.

Як вбачається з поданого відповідачем звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2012 рік форми 10-ПІ (а.с.16), значення рядка 03 становить 1, рядка 02 - 0, а рядка 05 - 13520 грн.

Таким чином, сума коштів адміністративно-господарських санкцій, яку повинен сплатити відповідач (рядок 06 звіту), становить 13520 грн.(=(1-0)х13250 грн.), а не 6760 грн., як це стверджує представник відповідача .

Згідно з ч.1 ст. 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання, а учасник господарських відносин відповідає, зокрема за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

В силу вимог ч. 3 ст. 18-1 Закону №875 державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Судом встановлено, матеріалами справи, а саме: листом Дубенського міськрайонного центру зайнятості від 20.05.2013 року за №03-664, підтверджено, що протягом 2012 року ТОВ «Спектр» про вакансії для можливого працевлаштування інвалідів центр зайнятості не повідомляло, звітність форми 3-ПН не подавало (а.с.6).

Як встановлено судом та не заперечується представником відповідача, ТОВ «Спектр» не направляло до Дубенського міськрайонного центру зайнятості відповідну звітність з інформацією щодо можливості працевлаштування інваліда, а тому дане місце залишилось вакантним.

В силу вимог абз.3 та 4 ч.1 ст.20 Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.1991 року №803 (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) підприємства, установи і організації, незалежно від форм власності, їх службові особи зобов'язані сприяти проведенню державної політики зайнятості на основі, зокрема, працевлаштування осіб, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці, в кількості, визначеній місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами відповідних рад, та інвалідів у кількості, визначеній згідно із Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".

Згідно з ч.4 ст.20 Закону №803 (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) підприємства, установи і організації незалежно від форми власності реєструються у місцевих центрах зайнятості за їх місцезнаходженням як платники збору до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, щомісяця подають цим центрам адміністративні дані у повному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, та про працівників, які працюють неповний робочий день (тиждень), якщо це не передбачено трудовим договором, або не працюють у зв'язку з простоєм виробництва з не залежних від них причин, і в десятиденний строк - про всіх прийнятих працівників у порядку, встановленому законодавством. Несвоєчасна реєстрація або відмова від неї, порушення порядку подання адміністративних даних тягне за собою відповідальність, передбачену законом.

В ході судового розгляду справи суду не було надано жодного доказу щодо подання відповідачем центру зайнятості адміністративних даних про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів за 2012 рік.

Таким чином, ТОВ «Спектр» не вчинено всіх передбачених Законом №875 заходів для працевлаштування інвалідів згідно нормативу, передбаченого статтею 19 Закону №875 протягом 2012 року, що свідчить про наявність складу правопорушення в діях відповідача.

Оскільки нарахування адміністративно-господарських санкцій за незайняті інвалідами робочі місця є заходом впливу до правопорушника у сфері господарювання у зв'язку зі скоєнням правопорушення і судом встановлено, що з боку ТОВ «Спектр» мало місце таке правопорушення, то дії Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів щодо стягнення таких санкцій з ТОВ «Спектр» є обґрунтованими та правомірними.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 08.06.2010 року №10/72.

Щодо тверджень відповідача стосовно строків, передбачених ст.250 ГК України, суд зазначає наступне.

Зі змісту ст. 20 Закону № 875 вбачається, що саме з 16 квітня відповідного року в контролюючого органу виникає право на стягнення несплачених підприємством самостійно сум санкцій у судовому порядку. При цьому, на зазначені правовідносини поширюється строк звернення до суду, встановлений статтею 99 КАС України, а частина четверта статті 20 Закону №875, (за змістом якої до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 ГК України), не має правового значення для вирішення цього спору, оскільки в останній нормі визначено строки застосування адміністративно-господарських санкцій, а не їх стягнення (Постанова Верховного Суду України від 21.02.2011 року по справі №21-9а11).

Відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно з ст. 86 зазначеного Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідач не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів неправомірності дій позивача щодо стягнення адміністративно-господарських санкцій в сумі 13520 грн. та пені в сумі 121,68 грн.

Враховуючи викладене, вимоги позивача правомірні, обґрунтовані і підлягають до задоволення повністю, а заперечення відповідача суд відхиляє як безпідставні і такі, що суперечать чинному законодавству та фактичним обставинам справи.

За наведених обставин, позовні вимоги в цій частині підтверджені належними та допустимими доказами і підлягають до задоволення в повному обсязі.

Підстав для застосування ст. 94 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Спектр" (35680,Дубенський район, смт.Смига, вул.Заводська,1, код ЄДРПОУ 31580842) на користь держави в особі Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарську санкцію в розмірі 13520 (тринадцять тисяч п'ятсот двадцять) грн. та пеню в розмірі 121 (сто двадцять одна) грн. 68 коп.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, складеної у повному обсязі.

Суддя Ткачук Н.С.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2013
Оприлюднено15.07.2013
Номер документу32350260
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/2008/13-а

Ухвала від 27.06.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Ткачук Н.С.

Постанова від 27.06.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Ткачук Н.С.

Ухвала від 31.05.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Ткачук Н.С.

Ухвала від 14.10.2013

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бучик А.Ю.

Ухвала від 05.08.2013

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бучик А.Ю.

Ухвала від 05.08.2013

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бучик А.Ю.

Постанова від 27.06.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Ткачук Н.С.

Ухвала від 31.05.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Ткачук Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні