Постанова
від 11.07.2013 по справі 820/4902/13-а
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 820/4902/13-а

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2013 р. м. Харків

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бідонька А.В,

при секретарі судового засідання - Загребельному В.І.

за участю:

представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2

представника відповідача Донського Д.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Комунального закладу охорони здоров"я "Міська студентська лікарня" про визнання дій протиправними та зобов"язання вчинити певні дії -,

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_4, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального закладу охорони здоров'я "Міська студентська лікарня" в якому просив суд визнати протиправними дії відповідача, які виразились у незаконній відмові в наданні інформації на запит ОСОБА_4 про надання публічної інформації №013/ із від 01.06.2013 р.; зобов"язати відповідача надати ОСОБА_4 інформацію про те, в якому обсязі та за якою ціною за одиницю товару закуповував Комунальний заклад охорони здоров"я "Міська студентська лікарня" протягом січня, лютого, березня, квітня та травня 2013 року 9 за кожний місяць окремо) продукти харчування за бюджетні кошти; постановити окрему ухвалу, якою повідомити органи прокуратури про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності посадових осіб Комунальний заклад охорони здоров"я "Міська студентська лікарня, дії яких визнані протиправними.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 01.06.2013 року ОСОБА_4 звернулася до відповідача з інформаційним запитом про надання публічної інформації, а саме надання інформації стосовно того, в якому обсязі та за якою ціною за одиницю товару закуповував відповідач протягом січня, лютого, березня, квітня та травня 2013 року продукти харчування за бюджетні кошти. Листом від 07.06.2013 року №730 відповідач відмовив у наданні запитуваної інформації з посиланням на те, що в КЗОЗ "Харківська міська студентська лікарня" не передбачено бюджетне фінансування на створення такого суб"єкта відносин в сфері доступу до публічної інформації, у зв"язку з чим заклад не має можливості провести роботу з підготовки відповіді до запитуваної ОСОБА_4 публічної інформації. Позивач вважає дану відмову неправомірною, оскільки відповідач, будучи розпорядником відповідної інформації, неправомірно обмежив доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, що не віднесена до жодного із видів інформації з обмеженим доступом, тобто є відкритою. Крім того, враховуючи порушення відповідачем прав позивача на отримання публічної інформації, позивач, керуючись положеннями ст. 162 КАС України, просить постановити окрему ухвалу, якою повідомити органи прокуратури про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності посадових осіб.

Відповідач, Комунальний заклад охорони здоров"я "Міська студентська лікарня", в судовому засіданні та запереченнях наданих до суду просив відмовити в задоволенні адміністративного позову. Зазначив, що закладом не було порушено вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації", так як відповідачем у встановлений строк, своєчасно та правомірно було надано відповідь на інформаційний запит позивача. Вказує, що інформація, яка була предметом запиту позивача №013/із від 01.06.2013 р., а саме: закупівельна ціна та обсяг придбаних Відповідачем продуктів харчування, не може вважатися такою, що створена в процесі виконання суб"єктом владних повноважень своїх обов"язків, передбачених чинним законодавством, оскільки про здійсненні закупівель відповідач не виконує владних управлінських функцій, тобто не є суб"єктом владних повноважень, у розумінні п.п.7 ч.1 КАС України, так як інформація про ціну закупівлі товару є результатом діяльності відповідача не як суб"єкта владних повноважень, а як учасника господарських правовідносин - суб"єкта господарювання у розумінні ст.55 ГК України. Тобто, суб"єкта, який здійснює господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов"язків). Також відповідач зазначає, що запитувана позивачем інформація щодо закупівельної ціни та обсягу придбаних відповідачем продуктів харчування не є публічною інформацією у розумінні Закону України "Про доступ до публічної інформації", тому Комунальний заклад охорони здоров"я "Міська студентська лікарня" не зобов"язаний її надавати по інформаційному запиту на підставах, зазначених у запиті.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив задовольнити позов.

Представник відповідача в судове засідання прибув, підтримав доводи, викладені в запереченні, просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що 01.06.2013 року ОСОБА_4 звернулась із інформаційним запитом №013/із до КЗОЗ " Міська студентська лікарня" , в якому просила надати на її адресу інформацію - в якому обсязі та за якою ціною за одиницю товару закуповувала КЗОЗ " Міська студентська лікарня" протягом січня, лютого, березня, квітня та травня 2013 року ( за кожний місяць окремо) продукти харчування за бюджетні кошти.

Головним лікарем КЗОЗ " Міська студентська лікарня" 07.06.2013 року на інформаційний запит №13/із від 01.06.2013 року , було надано відповідь, в якій відповідач зазначив, що в КЗОЗ "Харківська міська студентська лікарня" не передбачено бюджетне фінансування на створення такого суб"єкта відносин в сфері доступу до публічної інформації (тобто такого суб"єкта, якому законодавець відвів роль надавати відповіді на інформаційні запити), у зв"язку з чим заклад не має можливості провести роботу з підготовки відповіді до запитуваної ОСОБА_4 публічної інформації, тому що таки витрати людських ресурсів не передбачені фінансуванням.

Перевіряючи правомірність дій відповідача щодо надання відповіді на інформаційний запит ОСОБА_4, суд встановив наступне наступне.

Суд зазначає, що правовідносини, які складаються у сфері розгляду звернень суб'єктів стосовно отримання інформації, врегульовані Конституцією України, Законами України "Про звернення громадян", "Про інформацію", "Про доступ до публічної інформації" та відповідними спеціальними законами.

Закон України "Про інформацію" встановлює, що кожен має право на вільне одержання, використання, поширення, зберігання та захист інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Під інформацією Закон розуміє будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" публічна інформація визначається як відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Під запитом на інформацію розуміється прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні (ст. 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації").

Статтею 12 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначено, що суб'єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об'єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб'єктів владних повноважень; розпорядники інформації - суб'єкти, визначені у статті 13 цього Закону; структурний підрозділ або відповідальна особа з питань запитів на інформацію розпорядників інформації.

Згідно ст.13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:

1) суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання;

2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;

3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб'єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов'язаної з виконанням їхніх обов'язків;

4) суб'єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.

На розпорядників інформації, визначених у пунктах 2, 3, 4 частини першої та в частині другій цієї статті, вимоги цього Закону поширюються лише в частині оприлюднення та надання відповідної інформації за запитами. Усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.

Таким чином, Закон України "Про доступ до публічної інформації" покликаний гарантувати кожній особі її право у відкритості, доступності інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, шляхом вільного її отримання (зокрема, через запит на інформацію) для забезпечення своїх потреб і законних інтересів.

Так, згідно статуту КЗОЗ "Харківська міська студентська лікарня" підпорядкований та підзвітний Департаменту охорони здоров"я Харківської міської ради, має самостійний баланс, поточні рахунки, діє на підставах бюджетного та інших джерел фінансування, в межах своїх повноважень укладає від свого імені угоди з юридичними та фізичними особами , тобто на підставі п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" є розпорядником публічної інформації.

Згідно п. 5 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації зобов'язані мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.

Судом встановлено, що КЗОЗ "Харківська міська студентська лікарня" була надана відповідь на інформаційний запит ОСОБА_4 07.06.2013 року, тобто у строк , передбачений ч.1 ст.20 Закону України "Про доступ до публічної інформації" .

Відповідно до ст.2 Бюджетного кодексу України бюджетне зобов'язання - будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому.

Згідно п.47 ст.2 Бюджетного кодексу України розпорядник бюджетних коштів - бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов'язань та здійснення витрат бюджету.

З огляду на положення викладених норм чинного законодавства, КЗОЗ "Харківська міська студентська лікарня" уповноважений на взяття бюджетних зобов'язань, в тому числі, у вигляді укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачені виключні випадки відмови в задоволенні запиту розпорядниками інформації: коли він не володіє інформацією і не зобов'язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит, або коли інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом, або особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила фактичні витрати, пов'язані з копіюванням або друком, а також у разі недотримання вимог до запиту на інформацію. У відмові в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові та посаду особи, відповідальної за розгляд інформаційного запиту, дату відмови, мотивовану підставу відмови, порядок оскарження відмови та підпис. Відмова в задоволенні запиту на інформацію надається в письмовий формі.

У судовому засіданні представник КЗОЗ "Харківська міська студентська лікарня" підтвердив факт укладання з іншими суб'єктами господарювання договорів поставки продуктів харчування. Крім того, відповідачем не заперечувався факт закупівлі продуктів харчування за бюджетні кошти.

Таким чином, укладання КЗОЗ "Харківська міська студентська лікарня" договорів про закупівлю продуктів харчування є фактом взяття бюджетних зобов'язань у вигляді укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому. Ці дії відповідач реалізує саме як розпорядник бюджетних коштів за наявності відповідних владних повноважень для цього.

Так, листом №730 від 07.06.2013 року ОСОБА_4 було фактично відмовлено у наданні запитуваної у інформаційному листі інформації , щодо обсягів та цін за одиницю товару які закуповувала КЗОЗ " Міська студентська лікарня" протягом січня, лютого, березня, квітня та травня 2013 року ( за кожний місяць окремо) продукти харчування за бюджетні кошти.

Враховуючи вище наведене та те, що відмовляючи у наданні запитуваної інформації ОСОБА_4 відповідач посилався на те, що в КЗОЗ "Харківська міська студентська лікарня" не передбачено бюджетне фінансування на створення такого суб"єкта відносин в сфері доступу до публічної інформації, у зв"язку з чим заклад не має можливості провести роботу з підготовки відповіді до запитуваної ОСОБА_4 публічної інформації, що згідно вимог ч. 1, 2 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації" не є виключним випадком відмови в задоволенні запиту розпорядниками інформації, суд приходить до висновку про неправомірну відмову відповідача у наданні витребуваної інформації.

В свою чергу, суд зазначає, що обраний позивачем спосіб захисту порушених прав, а саме заявлені позовні вимоги з приводу зобов'язання відповідача задовольнити запит ОСОБА_4 про надання публічної інформації № 013/із від 01.06.2013 року, а саме надати ОСОБА_4 інформацію про те, за якою ціною за одиницю товару закуповував КЗОЗ " Міська студентська лікарня" протягом січня, лютого, березня, квітня та травня 2013 року (за кожний місяць окремо) продукти харчування за бюджетні кошти, не відповідає вимогам діючого законодавства, виходячи з наступного.

Згідно положень ч.1 ст.2 та ч.3 ст.2 КАС України в кореспонденції з приписами ст.6 Конституції України, якою закріплений принцип розподілу державної влади, слідує, що суд не може перебирати на себе функцій органу, дії або бездіяльність якого оскаржуються.

Аналізуючи зазначені у частині 2 статті 162 КАС способи захисту порушеного права, суд приходить до висновку, що вони не містять виняткового переліку. У абзаці другому зазначеної статті законодавець вказав, що суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Оскільки наслідком розв'язання публічно-правового спору по суті має бути захист порушеного суб'єктивного права позивача, а суд не може підміняти орган, дії або бездіяльність якого оскаржуються, то суд приходить до висновку, що на підставі ч. 2 ст. 11 КАС України, належним захистом порушених прав позивача у сфері публічно-правових відносин, буде зобов'язання надати обґрунтовану відповідь на інформаційний запит ОСОБА_4 №013/ із від 01.06.2013р. відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Щодо іншої частини позовних вимог, а саме постановлення окремої ухвали, якою повідомити органи прокуратури про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності посадових осіб Комунальний заклад охорони здоров"я "Міська студентська лікарня, дії яких визнані протиправними, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст. 166 КАС України суд виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Вказана норма закону дає можливість суду першої інстанції відреагувати на деякі порушення закону, стосовно яких він не може самостійно вжити заходів для усунення цих порушень, причин та умов, що їм сприяли, для встановлення винних осіб та притягнення їх до юридичної відповідальності.

Окрема ухвала є реакцією на ті порушення, що не усуваються постановою, а також на причини й умови вчинення порушень, щоб запобігти їх повторенню.

Враховуючи вищезазначене, та беручи до уваги, що під час судового розгляду не було встановлено обставин, які б могли слугувати для постановлення окремої ухвали, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для її постановлення.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень ч. 1 ст. 94 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 11, 71, 72, 94, 160- 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_4 до Комунального закладу охорони здоров"я "Міська студентська лікарня" про визнання дій протиправними та зобов"язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії Комунального закладу охорони здоров"я "Міська студентська лікарня", що виразились у незаконній відмові у наданні інформації на запит ОСОБА_4 про надання публічної інформації №013/ із від 01.06.2013 р.

Зобов'язати Комунальний заклад охорони здоров"я "Міська студентська лікарня" здійснити дії щодо розгляду інформаційного запиту про надання публічної інформації №013/ із від 01.06.2013 р. та надати ОСОБА_4 відповідь у відповідності до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31217206784011, отримувач: УДКСУ у Червонозаводському районі м. Харкова Харківської області, код 37999628, МФО 851011, банк ГУДКСУ у Харківській області) на користь ОСОБА_4 (код НОМЕР_1) судовий збір в розмірі 17.20 грн.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.

Суддя Бідонько А.В.

Повний текс постанови буде виготовлений 16.07.2013 року.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2013
Оприлюднено17.07.2013
Номер документу32424041
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/4902/13-а

Ухвала від 16.01.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 22.08.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Тацій Л.В.

Ухвала від 06.08.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Тацій Л.В.

Постанова від 11.07.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 19.06.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 19.06.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні