ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
25 червня 2013 р. (17:38) Справа №801/3767/13-а
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Петренко В.В., за участю секретаря Асєєвої Л.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Обслуговуючого кооперативу "Гаражно-будівельний кооператив Вояж" в особі голови кооперативу Швець Ліани Гурамівни
до Міжміського управління Держземагенства у м. Судаку та м.Феодосії АР Крим (відповідач -1),
Начальника Міжміського управління Держземагенства у м. Судаку та м.Феодосії АР Крим (відповідач -2)
про визнання відмови незаконною та спонукання до виконання певних дій,
за участю сторін:
представник позивача - Швець Ліана Гурамівна - паспорт серії: НОМЕР_1, довідка з ЄДРПОУ серії: АБ 672625 від 08.01.2013 року;
представник позивача -Логінова Марія Іванівна, паспорт серії: НОМЕР_2
представник позивача, Підгорний Олександр Платонович, договір доручення № б.н від 23.04.13, паспорт серій: ЕС 951101;
представник відповідача1- не з`явився;
представник відповідача 2- не з`явився.
Суть спору: Обслуговуючий кооператив "Гаражно-будівельний кооператив Вояж" звернувся до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Відділу Держкомзему у м. Феодосії в АР Крим - начальнику відділу Северенчук Сергія Васильовича (відповідач-1), Міжміського управління Держземагенства у м. Судаку та м.Феодосії АР Крим - начальника управління Северенчук Сергія Васильовича (відповідач-2) про:
- визнання незаконною відмову начальника Відділу Держкомзему у м. Феодосії в АР Крим в узгодженні проекту землеустрою по відводу земельної ділянки, вихідний №2148/01-08 від 19.12.2012 року;
- зобов'язання начальника Міжміського управління Держземагенства у м. Судаку та м. Феодосії АР Крим повторно розглянути та узгодити проект землеустрою по відводу земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Федосія, смт.Орджонікідзе, вул.Нахімова, район буд.2-Б, площею 0,0500 га для колективного гаражного будівництва;
- зобов'язання начальника Міжміського управління Держземагенства у м. Судаку та м. Феодосії АР Крим посвідчити документи проекту землеустрою: вихідну земельно-кадастрову інформацію, план відводу земельної ділянки, викопіровку з кадастрового плану, план меж зон обмежень.
У судовому засіданні, яке відбулося 25.06.2013 року представники позивача на задоволенні позовних вимог наполягали у повному обсязі.
Відповідач -1 явку свого представника у судове засідання не забезпечив, про день час та місце судового засідання повідомлений належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.84), клопотань не надав, про причини поважності своєї неявки у судове засідання суд не повідомив.
Відповідач -2 явку свого представника у судове засідання не забезпечив, про день час та місце судового засідання повідомлений належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.64), клопотань не надав, про причини поважності своєї неявки у судове засідання суд не повідомив.
Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає можливим на підставі статті 128 КАС України розглядати справу за відсутністю представників відповідачів.
Заслухавши пояснення представників позивача, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією або законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до п. 1 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Тому вирішуючи справу стосовно позовних вимог позивача щодо законності дій відповідача, зобов'язання його вчинити певні дії, який є суб'єктом владних повноважень, суд зобов'язаний перевірити, чи здійснено такі дії на підставі закону, в межах повноважень, безсторонньо та добросовісно.
Згідно зі ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного Кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Серед передбачених ст. 12 ЗК України повноважень сільських, селищних, міських рад в галузі земельних відносин є передача земельних ділянок комунальній власності у власність громадянам та юридичним особам, надання їх у користування відповідно до вимог цього Кодексу.
Стаття 83 ЗК України визначає, що у комунальній власності знаходяться всі землі в межах населених пунктів, окрім земель приватної і державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розміщені об'єкти комунальної власності.
Відповідно до ст. 2 Закону України № 1087-IV "Про кооперацію", кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об'єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування.
Обслуговуючий кооператив - кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності.
Відповідно до ст.181 ЗК України землеустрій - це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональної організації території адміністративно - територіальних утворень.
Порядок розгляду і затвердження землевпорядної документації визначений статтею 186 ЗК України, та передбачає погодження проектів землеустрою та їх затвердження органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Суд зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.2011 року №974 "Про утворення територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів" відділ Держкомзему у м. Феодосія АР Крим було перетворено у Міжміське управління Держземагенства у м. Судаку та Феодосії.
Матеріали справи свідчать про те, що 13.08.2010 року Обслуговуючий кооператив "Гаражно - будівельний кооператив «Вояж» зареєстровано у якості юридичної особи Виконавчим комітетом Феодосійської міської ради АР Крим, про що свідчить довідка з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (а.с.33).
Відповідно до статуту, затвердженого загальними зборами засновників кооперативу №5 від 08.06.2011року, Обслуговуючий кооператив "Гаражно - будівельний кооператив «Вояж» - є неприбутковою організацією, що утворена групою громадян України, які на основі добровільності членства і взаємодопомоги за місцем проживання або роботи об'єднуються для спільного господарювання з метою поліпшення свого економічного та соціального стану, з метою задоволення споживчих потреб його членів, а саме спільного будівництва та обслуговування гаражів(а.с.34-41).
На підставі зазначеного, суд дійшов висновку, що Обслуговуючий кооператив "Гаражно-будівельний кооператив "Вояж" відповідно до завдань та характеру діяльності відноситься до типу обслуговуючого, та за видом діяльності є гаражно-будівельним кооперативом.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про кооперацію" від 10.07.2003 року № 1087-IV кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану. Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі. За напрямами діяльності кооперативи можуть бути житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо. Кооператив є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банків, печатку із своїм найменуванням
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Матеріали справи свідчать про те, що 17.08.2010 року голова Обслуговуючого кооперативу "Вояж" звернувся до голови Орджонікідзенської селищної ради з заявою про надання дозволу на містобудівні умови та обмеження земельної ділянки площею 0,053га в районі будинку 2-"Б" по вул. Нахімова під Обслуговуючий кооператив "Вояж" з метою упорядкування архітектурної забудови та поліпшення благоустрою селища шляхом спільного будівництва по проекту автомобільних гаражів (а.с.17).
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням 26 сесії 6 скликання від 28.02.2012 року №422 «Про внесення змін в рішення 11 сесії 6 скликання №182 від 27.05.2011 року» (а.с.25) обслуговуючому кооперативу "Гаражно - будівельному кооперативу «Вояж» затверджене містобудівне обґрунтування та дозволено складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки, для будівництва та обслуговування гаражів, за рахунок земель переданих в оренду громадянам ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та не переданих в користування, за рахунок земель (а.с.96) не переданих у власність або постійне користування площею 0,0500га, у тому числі по угіддям : графа -34 - забудовані землі, графа 34, 35 - землі під I-II поверх жилої забудови і придомової території, в межах селища Орджонікідзе. Категорія земель -жилої та суспільної забудови (а.с.25).
Рішенням від 26.04.2012 року №483 та рішенням від 28.02.2013 року №750 продовжено строк на розробку проекту землевідводу до 31.12.2013 року.
Судом встановлено, що 25.10.2011 року між позивачем та ТОВ «Союз плюс» (ліцензія державної служби геодезії, картографії і кадастру України серія АВ №500605 від 14.01.2010 року, ліцензія державного комітету України по земельних ресурсах серія АВ №534964 від 03.06.2010 року) був укладений договір №4060-ГЗ, на підставі якого ТОВ «Союз плюс» розроблено проект землеустрою по відводу земельної ділянки у власність Обслуговуючому кооперативу «Гаражно-будівельного кооперативу «Вояж» по вул. Нахімова, район будинку №2-"Б", смт. Орджонікідзе, м. Феодосія для будування та обслуговування гаражів площею 0,0500га (а.с.12-13).
Відповідно до листа відділу Держкомзему в м. Феодосії АР Крим від 19.12.2012 року вих.№2148/01-08 Проект землеустрою по відведенню земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу "Гаражно-будівельний кооператив "Вояж" повернено без узгодження, оскільки діючим законодавством не передбачена передача земельної ділянки Обслуговуючим кооперативам (а.с. 6).
Частиною 1 статті 41 ЗК України передбачено, що житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.
Згідно з ч. 1 ст. 94 Господарського кодексу України кооперативи як добровільні об'єднання громадян з метою спільного вирішення ними економічних, соціально-побутових та інших питань можуть створюватися у різних галузях (виробничі, споживчі, житлові тощо). Діяльність різних видів кооперативів регулюється законом.
Суд зазначає, що відмова відділу Держкомзему в м. Феодосії АР Крим у погодженні проекту по відведенню земельної ділянки, яка оформлена листом, носить виключно інформаційних характер та не є рішеннями про відмову, оформленим належним чином.
Таким чином, відмова Відділу Держкомзему у м. Феодосії АР Крим, яка викладена у листі від 19.12.2012 року вих.№2148/01-08 щодо погодження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу "Гаражно-будівельний кооператив "Вояж" є протиправною та позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов'язання начальника Міжміського управління Держземагенства у м. Судаку та м. Феодосії АР Крим посвідчити документи проекту землеустрою: вихідну земельно-кадастрову інформацію, план відводу земельної ділянки, викопіровку з кадастрового плану, план меж зон обмежень, суд зазначає наступне. Так, згідно п.4 Положення про Управління (Відділ) Держземагентства в місті, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.2012 № 258 управління (відділ) відповідно до покладених на нього завдань здійснює ведення державного земельного кадастру та отримує інформацію про відведення земельних ділянок, у межах, визначених законодавством, бере участь у погодженні документації із землеустрою.
Суд зазначає, що посвідчення документації з землеустрою віднесені до виключних повноважень суб'єкта владних повноважень, тобто до дискреційних повноважень відповідача і суд не вправі перебирати на себе повноваження Міжміського управління Держземагентства у м. Судаку та м. Феодосії АР Крим.
Під дискреційними повноваженнями суд розуміє повноваження, при яких адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин (Рекомендація Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді заступників міністрів).
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Визначення за відповідача питання про посвідчення документації з землеустрою було б формою втручання у дискреційні повноваження відповідача, що суперечить меті і завданню адміністративного судочинства.
А відтак, в цій частині адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Суд зауважує, що на час розгляду справи повноваження щодо розгляду документації з землеустрою віднесені до повноважень Міжміського управління Держземагентства у м. Судаку та м. Феодосії АР Крим.
Належним способом захисту, на думку суду, є спонукання начальника Міжміського управління Держземагенства у м. Судаку та у м. Феодосії АР Крим розглянути документи щодо погодження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки у власність Обслуговуючому кооперативу "Гаражно-будівельного кооперативу "Вояж" для колективного гаражного будівництва за адресою: м. Феодосія, смт.Орджонікідзе, вул.Нахімова район будинку 2-"Б", площею 0,0500га.
Відповідно до частини 3 статті 94 КАС України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
У судовому засіданні 25.06.2013 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, згідно зі ст. 160 КАС України постанова складена у повному обсязі 27.06.2013 року.
Керуючись ст.ст. 94,158-163,167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Визнати протиправною відмову Відділу Держкомзему у м. Феодосії АР Крим від 19.12.2012 року №2148/01-08 щодо погодження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу "Гаражно-будівельний кооператив "Вояж".
3. Зобов'язати начальника Міжміського управління Держземагенства у м. Судаку та м. Феодосії АР Крим розглянути проект землеустрою по відводу земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Федосія, смт. Орджонікідзе, вул. Нахімова, район буд.2-"Б", площею 0,0500 га для колективного гаражного будівництва.
4.В іншій частині позовних вимог відмовити.
5.Стягнути на користь Обслуговуючого кооперативу «Гаражно -будівельний кооператив «Вояж» (ідентифікаційний код юридичної особи-37055157) судовий збір у розмірі 17,21грн. (сімнадцять гривень 21коп.) з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень - Міжміського управління Держземагенства у м. Судаку та м. Феодосії АР Крим.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення постанови. У разі оголошення в судовому засіданні вступної і резолютивної частини постанови, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.В.Петренко
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2013 |
Оприлюднено | 18.07.2013 |
Номер документу | 32449696 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Петренко В.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Петренко В.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Петренко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні