cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
16.07.2013 р. справа №908/1147/13
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:Агапова О.Л. суддів:Гези Т.Д., Мартюхіної Н.О. При секретарі судового засідання: Федоріщевій І.О. за участю представників сторін: від прокуратури: Осипенко С.С. - представник за дов. від позивача:не з'явився від відповідача:Мотузюк О.Л. - представник за дов. від третіх осіб: не з'явились розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" м. Київ на рішення господарського суду Запорізької області Від 29 травня 2013р. у справі№ 908/1147/13 (суддя Горохов І.С.) за позовом:Запорізького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави:орган уповноважений здійснювати відповідні функції в спірних відносинах: Державна екологічна інспекція в Запорізькій області до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" м. Київ за участю третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача: 1.Інспекції з благоустрою Запорізької міської ради м.Запоріжжя; 2. Головного управління Держсанепідслужби у Запорізькій області м.Запоріжжя про зобов'язання привести ділянку у належний стан та стягнення шкоди
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Запорізької області від 29.05.2013р. у справі № 908/1147/13 (суддя Горохов І.С.) задоволені позовні вимоги Запорізького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, заявлені в інтересах держави в особі органу уповноваженого здійснювати відповідні функції в спірних відносинах Державної екологічної інспекції в Запорізькій області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" м. Київ за участю третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача: Інспекції з благоустрою Запорізької міської ради м.Запоріжжя, Головного управління Держсанепідслужби у Запорізькій області м.Запоріжжя про зобов'язання привести ділянку у належний стан та стягнення шкоди.
Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" ліквідувати несанкціоноване розміщення відходів (будівельні та побутові) на земельній ділянці, що знаходиться адресою: м. Запоріжжя пр. Металургів 34 кадастровий номер №2310100000:04:038:0128 (договір оренди від 21.05.2009р.).
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" на користь Держави шкоду, завдану державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства в розмірі 129 521 (сто двадцять дев'ять тисяч п'ятсот двадцять одну) грн. 70 коп.
Судове рішення мотивоване тим, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки наявні підстави для зобов'язання відповідача привести земельну ділянку у належний стан шляхом ліквідації звалища відходів, а також стягнення 129 521,70 грн. шкоди, завданої внаслідок засмічення та забруднення земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства.
Не погоджуючись з рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" м. Київ, звернулось з апеляційною скаргою про скасування вказаного рішення, оскільки вважає, що судом неповно з'ясовані обставини, які мають значення для справи, неправильно застосовані норми матеріального права.
В обґрунтування заявленої скарги, апелянт посилається на те, що суд при прийнятті рішення не звернув уваги на факт порушення форми складання акту перевірки, оскільки позапланову перевірку проводили трьома посадовими особами екологічної інспекції, а підписаний він тільки двома з них. Таким чином, на думку скаржника перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства була проведена з порушенням статей 4, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Отже, акт перевірки не є належним доказом засмічення земельної ділянки та порушення вимог природоохоронного законодавства.
Крім того, в апеляційній скарзі заявник посилається на те, що в матеріалах справи відсутні докази засмічення або забруднення земельної ділянки саме відповідачем, оскільки з акту від 13.12.2012р. не вбачається, що звалище є дією відповідача або утворено з його вини.
Таким чином, заявник скарги просить скасувати рішення господарського суду від 29.05.2013р., та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Позивач, Державна екологічна інспекція у Запорізькій області, надав суду відзив у якому зазначив, що рішення господарського суду є законним та обґрунтованим, а тому таким, що не підлягає скасуванню. Просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення без змін.
Прокуратура Запорізької області відзиву суду не надала, однак у судовому засіданні апеляційної інстанції, прокурор, який приймав участь у розгляді справи, зазначив, що рішення суду відповідає нормам матеріального та процесуального права і прийняте при повному дослідженні всіх обставин справи.
Треті особи, Інспекція з благоустрою Запорізької міської ради м.Запоріжжя та Головне управління Держсанепідслужби у Запорізькій області м.Запоріжжя, своєї позиції стосовно вимог апеляційної скарги не висловили, відзиви не надали.
У судове засідання апеляційної інстанції представники позивача та третіх осіб не з'явились, причин неявки суду не повідомили. Відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України сторони про час і місце судового засідання були повідомлені належним чином, що підтверджується наявними у справі поштовими повідомленнями. Приймаючи до уваги те, що позивач та треті особи не використали наданого законом права на участь своїх представників в судовому засіданні по розгляду апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про можливість розглядати справу за відсутності вказаних сторін, оскільки наявних матеріалів достатньо для прийняття рішення.
Відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, доводи заявника апеляційної скарги, перевіривши повноту обставин справи та надану їм судом юридичну оцінку, судова колегія встановила.
Запорізький міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах Державної екологічної інспекції в Запорізькій області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт", за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Інспекція з благоустрою Запорізької міської ради та Головне управління Держсанепідслужби у Запорізькій області про зобов'язання привести ділянку у належний стан, стягнення 129 521,70 грн.
В обґрунтування своїх вимог прокурор посилався на те, що позаплановою перевіркою, проведеною представниками інспекції, встановлено факт порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства, яке полягало у засміченні земельної ділянки внаслідок несанкціонованого розміщення будівельних та побутових відходів на відкритому ґрунті. Завдана державі шкода розрахована відповідно до Методики визначення розміру шкоду, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства та складає 129 521 грн. 70 коп.
При розгляді справи господарським судом було встановлено, що з 07.12.2012р. по 13.12.2012р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області проводилася позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ «Терра Істейт» під час використання земельної ділянки, розташованої за адресою: пр. Металургів, 34, м.Запоріжжя.
В ході перевірки визначено, що вищевказана земельна ділянка загальною площею 1,6403 га надана ТОВ «Терра Істейт» в строкове платне користування на підставі договору оренди землі Запорізькою міською радою для розташування багатофункціонального торговельно-розважального центру.
Екологічною інспекцією встановлений факт порушення природоохоронного законодавства, яке полягало в засміченні земельної ділянки, що сталося внаслідок несанкціонованого розміщення будівельних та побутових відходів на відкритому ґрунті. Площа засміченої земельної ділянки становить 12 кв. м., середня товщина шару відходів 0,5 м. За результатами проведеної перевірки складеній Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 07-13.12.2012р.
Зазначений акт перевірки підписаний з боку ТОВ "Терра Істейт" представником за довіреністю Кужим О.В.
13.12.2007р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області складено протокол №27 вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, відібраних на території Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра - Істейт", м. Запоріжжя пр. Металургів 34. Протокол складено на підставі Акту відбору проб ґрунтів, відходів від 07.12.2012р. №12 Державної екологічної інспекції у Запорізькій області.
Відповідно до Розрахунків розміру шкоди від засмічення земель макулатурою та будівельним відходами, виконаних Державною екологічною інспекцією в Запорізькій області на підставі Методики визначення розміру шкоду, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.2007 р. № 171 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.04.2007 р. за № 4228/13689, загальний розмір шкоди, зумовленої засміченням земельної ділянки становить 129 521,70 грн., у т. ч. зумовленої засміченням земельних ресурсів - 117 747,00 грн. та зумовленої забрудненням земельних ресурсів - 11 774,70 грн.
Державною екологічною інспекцією в Запорізькій області винесено припис №29/02 від 13.12.2012 з переліком заходів, спрямованих на усунення порушення вимог природоохоронного законодавства та недопущення їх в подальшому. Даний припис прийнято до виконання представником ТОВ "Терра Істейт" за довіреністю Кужим О.В., про що свідчить його підпис.
Проте, сума нанесених державі збитків не була сплачена.
Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм чинного законодавства, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду не підлягає скасуванню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 211 Земельного Кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Статтею 17 Закону України «Про відходи» встановлено, що суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: а) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.
Відповідно до ст. 33 зазначеного Закону передбачено, що зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Відповідно до ст. 35 Закону України «Про охорону земель», власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення , засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.
Як встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи, під час проведеної екологічною інспекцією перевірки встановлений факт порушення природоохоронного законодавства відповідачем, яке полягало в засміченні земельної ділянки, що сталося внаслідок несанкціонованого розміщення будівельних та побутових відходів на відкритому ґрунті. Факт засмічення земельної ділянки підтверджується актом перевірки (а.с.14-17).
При цьому судовою колегією не приймаються до уваги посилання скаржника на порушення форми складання акту перевірки з огляду на наступне.
Під час перевірки на земельній ділянці були відібрані проби ґрунту для лабораторних вимірювань. Відповідно до покладених завдань спеціалісти відділу інструментально-лабораторного контролю виконують обов'язки, встановлені для атестованої вимірювальної лабораторії, і проводять перевірку підприємств в частині інструментально-лабораторних вимірювань. Безпосередньо в акті перевірки зазначено, що під час перевірки здійснено відбір проб ґрунту , таким чином, підпис державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області, головного спеціаліста відділу інструментально-лабораторного контролю міститься саме в акті відбору проб ґрунтів від 07.12.2012 № 27 (а.с.104).
Акти перевірки та відбору проб ґрунтів підписані представником відповідача без будь-яких заперечень. Навпаки, в поясненнях відповідача до акту перевірки зазначено, що ТОВ «Терра Істейт порушує вимоги чинного законодавства при використанні вказаної земельної ділянки. Отже, відповідач, фактично визнав факт порушення природоохоронного законодавства.
Крім того, до матеріалів справи надано акти від 18.09.2012р., 03.10.2012р. Інспекції з благоустрою Запорізької міської ради земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя пр. Металургів 34. За результатами перевірок встановлено, що земельна ділянка перебуває в занедбаному стані, територія захаращена побутовим та будівельним сміттям, ділянка огороджена парканом але ворота відсутні. Будівельні роботи не проводилися. Під час перевірки здійснювалось цифрове фотографування - додано до актів. Також Державною санітарно-епідеміологічною службою України Санепідемстанцією ленінського району м. Запоріжжя 03.10.2012р. складено акт перевірки дотримання санітарного законодавства з-земельної ділянки за адресою м. Запоріжжя пр. Металургів 34, що використовується Товариством з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт", яким встановлено, що підприємство діяльності на земельній ділянці не веде, споруди відсутні. Уся територія огороджена парканом, створено звалище побутових відходів та будівельного сміття
Також не знайшли свого підтвердження посилання апелянта на те, що перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства була проведена з порушенням статей 4, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Так, перевірку проведено на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Запорізькій області від 05.12.2012р. №963 про направлення на позапланову перевірку та направлення №859 від 05.12.2012р. на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" при використанні земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя пр. Металургів 34. Копію направлення отримано представником за довіреністю Кужим О.М. 07.12.2012р. про що міститься запис на направленні.
До того ж, на виконання вимог п. 4.3 наказу Мінприроди від 10.09.2008р. № 464 «Про затвердження Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2009 за № 18/16034, державні інспектори пред'явили направлення на проведення перевірки та вручили його копію, що підтверджується підписом на зворотному боці направлення.
Статтею 157 Земельного кодексу України передбачено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Положення ст. 211 Земельного кодексу передбачають, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Частиною 1 ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Крім того, статтею 1166 Цивільного Кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка її завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Отже для відшкодування шкоди за правилами ст. 1166 ЦК необхідно довести такі факти: а) неправомірність поведінки особи. Неправомірною можна вважати будь-яку поведінку, внаслідок якої завдано шкоду, якщо заподіювач шкоди не був уповноважений на такі дії, б) наявність шкоди, в) причинний зв'язок між протиправною поведінкою та шкодою є обов'язковою умовою відповідальності та виражається в тому, що шкода має виступати об'єктивним наслідком поведінки заподіювача шкоди, г) вина заподіювача шкоди.
Наявність всіх вищезазначених умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування завданої шкоди.
Згідно зі статтею 156 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.
Матеріалами справи підтверджено, що на земельній ділянці, яка знаходиться у користуванні відповідача наявне несанкціоноване сміттєзвалище побутових та будівельних відходів, тобто, вина відповідача у засміченні вказаної земельної ділянки підтверджена, отже позивачем доведено всі складові елементи правопорушення, необхідних для застосування цивільно-правової відповідальності у вигляді відшкодування збитків та переведення земельної ділянки у належний стан.
Враховуючи викладене, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла до висновку, що рішення господарського суду по даній справі відповідає чинному законодавству, прийнято з дотриманням норм процесуального права, а мотиви, з яких надана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для його скасування.
Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 102, 103, 105, Господарського процесуального кодексу України, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" м. Київ на рішення господарського суду Запорізької області від 29.05.2013р. у справі № 908/1147/13 - залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Запорізької області від 29.05.2013р. у справі №908/1147/13- залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у встановленому законодавством порядку протягом 20 днів через Донецький апеляційний господарський суд.
Головуючий О.Л.Агапов
Суддя Т.Д.Геза
Суддя Н.О.Мартюхіна
надруковано 10 прим.:
2 прим. - прокурору
1 прим. - позивачу;1 прим. - відповідачу;
2 прим. - третім особам; 1 прим. - у справу;
1 прим. - ГСЗО; 2 прим. - ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2013 |
Оприлюднено | 19.07.2013 |
Номер документу | 32477544 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Агапов О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні