cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 жовтня 2013 року Справа № 908/1147/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого - судді Кривди Д.С. (доповідача у справі), суддів:Бернацької Ж.О., Палія В.В., за участю представників від: позивачане з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином), відповідачаМотузюк О.Л., представник, третіх осіб 1) не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином), 2) не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином), прокуратуриТомчук М.О., прокурор відділу ГП України, розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 16.07. 2013 року у справі№ 908/1147/13 господарського суду Запорізької області за позовомЗапорізького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Запорізькій області доТовариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт", за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимоги на предмет спору, на стороні позивача 1.Інспекції з благоустрою Запорізької міської ради м. Запоріжжя, 2. Головного управління Держсанепідслужби у Запорізькій області м. Запоріжжя, прозобов'язання привести ділянку у належний стан та стягнення шкоди,
Розпорядженням Секретаря четвертої судової палати Вищого господарського суду України від 10.10.2013 року №05-05/1341 сформовано колегію суддів Вищого господарського суду України в такому складі: суддя Кривда Д.С. - головуючий, судді, Бернацька Ж.О., Палій В.В. для розгляду касаційної скарги на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 16.07.2013 року у справі № 908/1147/13 господарського суду Запорізької області.
ВСТАНОВИВ:
Запорізький міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері звернувся в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Запорізькій області до господарського суду Запорізької області з позовом про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" привести земельну ділянку по пр.Металургів, 34 у м.Запоріжжі у належний стан шляхом ліквідації звалища відходів; стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" шкоди, завданої державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства в розмірі 129521,70грн.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 29.05.2013 року (суддя Горохов І.С.), залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 16.07.2013 року (судді: Агапов О.Л. - головуючий, Геза Т.Д., Мартюхіна Н.О.), позов задоволено; зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" ліквідувати несанкціоноване розміщення відходів (будівельні та побутові) на земельній ділянці, що знаходиться адресою: м. Запоріжжя пр. Металургів 34 кадастровий номер №2310100000:04:038:0128 (договір оренди від 21.05.2009р.); стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" на користь Держави шкоду, завдану державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства в розмірі 129521,70грн.; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" в доход Державного бюджету України судовий збір в розмірі 3737,43грн.
Не погоджуючись з рішенням та постановою, Товариство з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення та постанову у справі скасувати і прийняти нове рішення, яким відмовити повністю в задоволенні позову. Скаргу мотивовано доводами про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та порушення норм процесуального права.
Відводів складу суду не заявлено.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши наявні матеріали справи та доводи, викладені у касаційній скарзі, заслухавши пояснення представника відповідача, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Як встановили суди попередніх інстанцій, між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" (орендар) укладено договір оренди землі від 21.05.2009, за умовами якого Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для розташування багатофункціонального торговельно-розважального центру, яка знаходиться в м. Запоріжжя, пр. Металургів, 34, загальною площею 1,6403га. Земельна ділянка прийнята орендарем за актом приймання-передачі.
Відповідно до п.30 договору орендар зобов'язаний, зокрема, дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення та умов договору оренди землі, дотримуючись при цьому вимог чинного земельного законодавства, державних і місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.
У період з 07.12.2012 по 13.12.2012 Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Запорізькій області від 05.12.2012р. №963 про направлення на позапланову перевірку та направлення №859 від 05.12.2012р. проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами Товариством з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт", за результатами якої складено акт.
Перевіркою встановлено факт порушення природоохоронного законодавства, яке полягало в засміченні земельної ділянки, що сталося внаслідок несанкціонованого розміщення будівельних та побутових відходів на відкритому ґрунті. Площа засміченої земельної ділянки становить 12кв.м., середня товщина шару відходів 0,5м.
13.12.2012р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області складено протокол №27 вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, відібраних на території Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра-Істейт", м.Запоріжжя пр.Металургів 34. Протокол складено на підставі Акту відбору проб ґрунтів, відходів від 07.12.2012р. №12 Державної екологічної інспекції у Запорізькій області.
Державною екологічною інспекцією в Запорізькій області винесено припис №29/02 від 13.12.2012 з переліком заходів, спрямованих на усунення порушення вимог природоохоронного законодавства та недопущення їх в подальшому. Даний припис прийнято до виконання представником ТОВ "Терра Істейт" за довіреністю Кужим О.В., про що свідчить його підпис.
Відповідно до Розрахунків розміру шкоди від засмічення земель макулатурою та будівельним відходами, виконаних Державною екологічною інспекцією в Запорізькій області на підставі Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997р. №171 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05.05.1997р. за № 285/2725 (далі - Методика №171), загальний розмір шкоди, зумовленої засміченням земельної ділянки становить 129521,70грн., у т. ч. зумовленої засміченням земельних ресурсів - 117747грн. та зумовленої забрудненням земельних ресурсів - 11 774,70грн.
Також суди попередніх інстанцій досліджували наявні в матеріалах справи акти перевірки від 18.09.2012р., 03.10.2012р. Інспекції з благоустрою Запорізької міської ради земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя пр. Металургів 34. За результатами перевірок встановлено, що земельна ділянка перебуває в занедбаному стані, територія захаращена побутовим та будівельним сміттям, ділянка огороджена парканом, але ворота відсутні. Будівельні роботи не проводилися. Під час перевірки здійснювалось цифрове фотографування - додано до актів.
Крім того, Державною санітарно-епідеміологічною службою України Санепідемстанцією Ленінського району м. Запоріжжя 03.10.2012р. складено акт перевірки дотримання санітарного законодавства земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя, пр. Металургів 34, що використовується Товариством з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт", яким встановлено, що підприємство діяльності на земельній ділянці не веде, споруди відсутні. Уся територія огороджена парканом, створено звалище побутових відходів та будівельного сміття та т.і. В ході перевірки відібрана проба ґрунту на солі важких металів.
Вищевикладене стало підставою для звернення прокурора до суду з позовом у даній справі про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" шкоди, завданої державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства в розмірі 129521,70грн. та зобов'язання привести земельну ділянку по пр.Металургів, 34 у м.Запоріжжі у належний стан.
Залишаючи без змін первісне рішення про задоволення позову, апеляційний господарський суд виходив того, що матеріалами справи підтверджено несанкціоноване розміщення на орендованій відповідачем земельній ділянці побутових та будівельних відходів; позивачем доведено всі складові елементи правопорушення, необхідні для застосування відповідальності у вигляді відшкодування шкоди та приведення земельної ділянки у належний стан.
Колегія погоджується з висновками апеляційного суду з огляду на наступне.
Відповідно до ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правом фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправної поведінки; шкоди; причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.
Відповідно до ч.4 ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні та фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, завдану внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст.69 цього Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Згідно ст.1 Закону України "Про відходи" (в редакції, чинній на момент проведення перевірки) відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення;
У відповідності до ч.2 ст.55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
Згідно з п.п.3.1-3.3 Методики №171 (в редакції наказу від 04.04.2007 №149) землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх граничнодопустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення). Землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у справі доказів в їх сукупності встановлено та відповідачем не спростовано факти завдання ним шкоди внаслідок засмічення будівельними та побутовими відходами орендованої земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя пр. Металургів 34, внаслідок чого державі було завдано шкоди на спірну суму.
Розглянувши доводи касаційної скарги відповідача, колегія їх відхиляє, як невмотивовані, оскільки зміст допущеного відповідачем порушення, а відтак неправомірність його поведінки, встановлено як місцевим господарським судом, так і судом апеляційної інстанції; вина порушника у господарських правовідносинах презюмується, а на відповідача відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України покладається обов'язок довести відсутність своєї вини.
Разом з тим, статтею 42 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено зокрема, що в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів.
Відповідно до статті 47 вказаного Закону для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища, які утворюються за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством (ч.2 ст.47 вказаного закону).
Державний фонд охорони навколишнього природного середовища утворюється за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством (ч.4 ст.47 вказаного Закону).
Кошти місцевих, республіканського Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватись тільки для цільового фінансування природоохоронних та ресурсозберігаючих заходів, в тому числі наукових досліджень з цих питань, ведення державного кадастру територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров'я населення (ч.6 ст.47 вказаного Закону).
Статтею 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" установлено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2013 рік у частині доходів є, зокрема, надходження, визначені частиною третьою статті 29 Бюджетного кодексу України. При цьому п.7 ч.3 ст.29 Бюджетного кодексу України визначено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, а в п.7 ч.2 ст.69 Бюджетного кодексу України встановлено, що до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать: 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.
В главі 8 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства України від 19.12.2000р. №131 передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на аналітичні рахунки, відкриті за балансовим рахунком 3311, у регламентований час розподіляються головними управліннями Державного казначейства України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.
Враховуючи наведені положення законодавства, завдана шкода навколишньому природному середовищу підлягає стягненню до державного бюджету України та місцевих бюджетів.
Місцевий господарський суд, дійшовши правильного висновку щодо наявності правових підстав для відшкодування відповідачем заподіяної шкоди, не дотримався вищевказаних вимог законодавства щодо розподілу зазначеного стягнення за шкоду і визначив одержувачем коштів в розмірі 129521,70грн. лише місцевий бюджет у Ленінському районі м.Запоріжжя.
Відповідно до ч.1 ст. 111 10 Господарського процесуального кодексу України підставами для зміни рішення місцевого чи апеляційного господарського суду або постанови апеляційного господарського суду є порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
За таких обставин, резолютивну частину рішення господарського суду першої інстанції слід змінити та стягнути з відповідача 129521,70грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, на користь Державного бюджету України, місцевого бюджету Запорізької обласної ради та місцевого бюджету Ленінської районної ради м.Запоріжжя із зарахуванням коштів на аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України у Запорізькій області за балансовим рахунком 3311.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 10 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Запорізької області від 29.05.2013 року та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 16.07.2013 року у справі №908/1147/13 змінити, виклавши абзац третій резолютивної частини рішення господарського суду Запорізької області від 29.05.2013 року в наступній редакції:
"Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Терра Істейт" (04107, м.Київ, вул.Підгірна/Татарська, 3/7, код ЄДРПОУ 34300171) до спеціального фонду Державного бюджету України, до спеціального фонду обласного бюджету Запорізької обласної ради та до спеціального фонду місцевого бюджету Ленінської районної ради м.Запоріжжя шкоду, заподіяну державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, у розмірі 129521,70грн., із зарахуванням коштів на відповідний аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України у Запорізькій області за балансовим рахунком 3311."
В іншій частині рішення господарського суду Запорізької області від 29.05.2013 року залишити без змін.
Доручити господарському суду Запорізької області видати відповідний наказ.
Головуючий Д.Кривда
Судді Ж.Бернацька
В.Палій
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2013 |
Оприлюднено | 16.10.2013 |
Номер документу | 34119645 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Кривда Д. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні