Рішення
від 15.07.2013 по справі 5017/2330/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" липня 2013 р.Справа № 5017/2330/2012

За позовом Прокурор Татарбунарського району Одеської області; в інтересах держави в особі, якою є Приморська сільська рада Татарбунарського району Одеської області;

3-тя особа позивача: Державна екологічна інспекція в Одеській області; 3-тя особа позивача: Національний природний парк "Тузловські лимани";

до відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Екоресурс"

про стягнення 12500грн.

Суддя Гуляк Г.І.

Представники:

Від прокуратури: Вигнанюк Т.Л. - представник прокуратури;

Від позивача: не з'явився;

Від відповідача: Пархоменко В.В.;

Від 3-ї особи (НПП „Тузловські лимани"): не з'явився;

Від 3-ї особи (Держ. екологічна інспекція в Од. Обл.): Порубіна Ю.Д.;

СУТЬ СПОРУ: Прокурор Татарбунарського району звернувся до господарського суду Одеської області для захисту інтересів держави в особі Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Екоресурс", в якому просить суд стягнути 12 500 гривень заподіяної шкоди.

Рішенням господарського суду Одеської області від 19 вересня 2012 року позов прокурора Татарбунарського району Одеської області в інтересів держави в особі Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області задоволено повністю. /суддя Мезенцев П.А./

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 25 грудня 2012 року, рішення господарського суду Одеської області від 19 вересня 2012 року у справі №5017/2330/2012 скасовано та у задоволені позову відмовлено повністю. /колегія суддів: головуючий суддя Будішевська Л.О., судді Лисенко В.А., Мишкіна М.А./

Постановою Вищого господарського суду України від 11 березня 2013 року касаційну скаргу заступника прокурора Одеської області задоволено частково, рішення господарського суду Одеської області від 19 вересня 2012 року та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 25 грудня 2012 року у справі №5017/2330/2012 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до господарського суду Одеської області.

Згідно даних автоматичного розподілу справ між суддями справу №5017/2330/2012 передано на розгляд судді Гуляк Г.І.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 26 березня 2013 року справу №5017/2330/2012 прийнято до провадження та справу призначено до розгляду в судовому засіданні.

Прокуратура Татарбунарського району Одеської області 08.04.2013 року надала заяву, згідно якої просить суд п.1 резолютивної частини позовної заяви №09/2-11-12 від 27 липня 2012 року вважати викладеними у наступній редакції - стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Екоресурс" на користь Державного бюджету України, обласного бюджету Одеської обласної ради та сільського бюджету Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (68142, Одеська область, Татарбунарський район, вул. Перемоги, 64/а, УДКСУ у Татарбунарському районі, код 38012170, МФО 828011 ГУДКСУ в Одеській області, р/р 33111331700490) збитки в сумі - 12500 гривень, зарахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України в Одеській області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій"

Представник Державної екологічної інспекції 13.05.2013 року надав письмові пояснення стосовно позовних вимог, які залучено до матеріалів справи.

Представник відповідача 13.05.2013 року надав відзив на позовну заяву, згідно якого вимоги прокурора не визнає та просить суд у задоволенні позову відмовити повністю з підстав викладених у відзиві на позов, вказаний відзив залучено до матеріалів справи.

Представник прокуратури 13.05.2013 року надав лист Приморської сільської ради від 07.05.2013 року за №02-11/99, про підтримку позовних вимог та просить суд стягнути з відповідача 12 500 гривень.

Ухвалою суду від 27 травня 2013 року строк розгляду справи продовжено до 11 червня 2013 року за клопотанням представника прокуратури.

По справі відповідно до ст.77 ГПК України оголошувалася перерва до 10 червня 2013 року о 14:00 год.

Згідно розпорядження голови господарського суду Одеської області від 10 червня 2013 року у зв'язку з перебуванням судді Гуляк Г.І. на лікарняному справі №5017/2330/2012 передано на розгляд судді господарського суду Одеської області Демешин О.А. та ухвалою від 10 червня 2013 року справу прийнято до провадження та призначено до розгляду на 15 липня 2013 року.

У зв'язку з виходом судді Гуляк Г.І. з лікарняного справу №5017/2330/2012 повернуто, згідно розпорядження голови господарського суду Одеської області від 14 червня 2013 року та ухвалою від 14 червня 2013 року справу №5017/2330/2012 прийнято до провадження та призначено до розгляду.

Представник прокуратури у судове засідання з'явився, позов підтримує та просить суд стягнути з відповідача завданні збитки на суму 12 500 гривень з урахуванням уточнень наданих 8 квітня 2013 року.

Представник позивача Приморська сільська рада Татарбунарського району Одеської області у судове засідання не з'явилася, згідно листа від 07.05.2013 року позов підтримує та просить суд стягнути завдані збитки в сумі 12 500 гривень.

Представник відповідача у судове засідання з'явився, позов не визнає та просить суд у задоволенні позову відмовити повністю, з підстав викладених у відзиві на позов.

Представник третьої особи Державна екологічна інспекція позов прокурора підтримує повністю.

Представник третьої особи Національний природний парк „Тузловські лимани" у судове засідання не з'явився, своїх письмових пояснень стосовно позову не надав.

Справа розглядається в порядку ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, за наявними в ній матеріалами.

Відповідно до ст.85 ГПК України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши у відкритому судовому засіданні матеріали справи заслухавши, пояснення представників сторін, суд встановив:

12 квітня 2006 року між Татарбунарською районною державною адміністрацією, (Орендодавець) та ТОВ "Екоресурс" (Орендар) був укладений договір № 3 на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), відповідно п. 1. якого, на підставі розпорядження Татарбунарської райдержадміністрації № 110/А-2006 від 03.03.2006р. Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку не сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Приморської сільської ради, згідно з планом землекористування.

Умовами договору, а саме п.2 визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 60,62 га, в тому числі 60,62 га під болотами.

Договір укладено на двадцять п'ять років, після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію, згідно п. 8.

Пунктами 15, 16 договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для заготівлі, охорони та відтворення очерету. Цільове призначення земельної ділянки -для заготівлі та відтворення очерету, а п. 17 якого передбачено, що Орендар повинен дотримуватися екологічної безпеки землекористування і збереження додержування державних стандартів, норм і правил, проектних рішень, додержання режиму використання зон санітарної охорони території.

За невиконання або неналежне виконання сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору, п.41. Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації п. 43.

Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Одеській області товариству з обмеженою відповідальністю "Екоресурс" 04.02.2011р. видано дозвіл № 7-08/2011-3Д на спеціальне використання природних ресурсів у межах території та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Із змісту вищезазначеного дозволу вбачається, що ТОВ "Екоресурс" дозволено викошування очерету в обсягах 2594,5 т на площі 267,62 га, в строк з 04.02.2011р. по 01.03.2012р. та з 15.11.2011р. по 31.12.2011р.

Із змісту акту обстеження території Приморської сільської ради Татарбунарського району від 14 лютого 2012 року вбачається, що робочою групою у складі першого заступника голови Татарбунарської районної державної адміністрації Чиханцова А.М., заступника голови Татарбунарської районної ради Чебана О.Л., старшого уповноваженого ДСБЕЗ Татарбунарського РВ ГУМВС України в Одеській області Саркісян Ю.О. державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель у Татарбунарському районі Одеської області Чебан Г.А., голови Приморської сільської ради Зимній Д.П., та депутатів Приморської міської ради Іванченко І.Г., та Чумаченько О.В. проведено обстеження території Приморської сільської ради, за результатами якого, встановлено що працівниками ТОВ "Екоресурс" здійснено роботу по викосу очерету.

На підставі проведеної 14.03.2012р. Державною екологічною інспекцією Одеської області перевірки, встановлено, що протягом 2012 року ТОВ "Екоресурс" без отримання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів, природно - заповідного фонду загальнодержавного значення здійснив викошування очерету на території Національного природного парку "Тузловські лимани".

Таким чином, відповідач самовільно, без відповідного дозволу, використав природний ресурс, а саме здійснив викошування очерету на площі 5 га на території Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (територія Національного природного парку "Тузловські лимани"), завдавши матеріальної шкоди державі, згідно з розрахунком державної екологічної інспекції в Одеській області, проведеного у відповідності з "Таксами для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України затвердженні Постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.1998 №521 на суму 12 500 гривень.

Виявлені дії суперечать вимогам ст. 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", якою передбачено, що спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється на підставі дозволів, що видаються органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим та територіальними органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища. Здійснення господарської та іншої діяльності за - декларативним принципом заборонено. Недотримання суб'єктами підприємницької діяльності вимог природоохоронного законодавства призводить до зменшення природних ресурсів України, чим завдається шкода державі.

Протиправне самовільне використання природних ресурсів України, зокрема викошування очерету на площі 5 га на території Національного природного парку "Тузловські лимани" і стало підставою для прокурора Татарбунарського району звернутись до господарського суду Одеської області із даним позовом за захистом інтересів держави.

Розглянувши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з наступних підстав:

Згідно зі статтею 121 Конституції України одним із завдань прокуратури України є

представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом. Відповідно до статті 20 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право, зокрема, звертатись до суду, з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненій прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

Згідно частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень частини третьої цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до ст. 64 Закону України "Про природно - заповідний фонд України" порушення законодавства України про природно-заповідний фонд тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільну або кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про природно-заповідний фонд несуть особи, винні у здійсненні в межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду, їх охоронних зон забороненої господарської діяльності, порушенні вимог щодо використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Статтею 65 зазначеного Закону передбачено, що розміри шкоди заподіяної внаслідок порушення законодавства про природно-заповідний фонд визначаються на основі кадастрової еколога - економічної оцінки включених до його складу території та об'єктів, що проводиться відповідно до цього Закону, та спеціальних такс, які затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Ст. 49 Господарського кодексу України передбачає, що підприємці зобов'язані не завдавати шкоди довкіллю, не порушувати права та законні інтереси громадян і їх об'єднань, інших суб'єктів господарювання, установ, організацій, права місцевого самоврядування і держави. За завдані шкоду і збитки підприємець несе майнову та іншу встановлену законом відповідальність.

Як вбачається із матеріалів справи, відповідач здійснюючи без відповідних дозвільних документів свою господарську діяльність, завдав державі збитків, що визначені прокурором відповідно до розрахунку збитків, в сумі 12 500 гривень.

Статтею 42 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено зокрема, що в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів.

Відповідно до статті 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища, які утворюються за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством (ч.2 ст.47 вказаного закону).

Державний фонд охорони навколишнього природного середовища утворюється за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством (ч.4 ст.47 вказаного закону).

Кошти місцевих, республіканського Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватись тільки для цільового фінансування природоохоронних та ресурсозберігаючих заходів, в тому числі наукових досліджень з цих питань, ведення державного кадастру територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров'я населення (ч.6 ст.47 вказаного закону).

В статті 11 Закону України "Про Державний бюджет на 2013 рік" установлено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2013 рік у частині доходів є, зокрема, надходження, визначені частиною третьою статті 29 Бюджетного кодексу України, згідно пункту 7 якої джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є посеред іншого 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

В п.7 частини 2 статті 69 Бюджетного кодексу України встановлено, що до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать, зокрема, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків;

В главі 8 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства України від 19.12.2000р. №131 передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на аналітичні рахунки, відкриті за балансовим рахунком 3311, у регламентований час розподіляються головними управліннями Державного казначейства України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.

Враховуючи наведені положення законодавства, завдана шкода навколишньому природному середовищу підлягає зарахуванню до Державного бюджету України, обласного та сільського бюджетів.

Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно зі ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора Татарбунарського району в інтересах держави в особі Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області є обґрунтованими, підтверджені належними доказами, наявними в матеріалах справи, а тому підлягають задоволенню.

Відповідно до приписів ст. 44, 49 ГПК України, судовий збір покласти на відповідача у розмірі 1609,50 гривень, встановлений розмір на момент звернення з позовом до господарського суду Одеської області.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Екоресурс" (68100, Одеська область, Татарбунарський район, м. Татарбунари, вул. Тимошенко, буд. 56, код ЄДРПОУ 33064904) на користь Державного бюджету України, обласного бюджету Одеської обласної ради та сільського бюджету Приморської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (68142, Одеська область, Татарбунарський район, вул. Перемоги, 64/а, УДКСУ у Татарбунарському районі, код 38012170, МФО 828011 ГУДКСУ в Одеській області, р/р 33111331700490) збитки в сумі - 12500 гривень, зарахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України в Одеській області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій".

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Екоресурс" (68100, Одеська область, Татарбунарський район, м. Татарбунари, вул. Тимошенко, буд. 56, код ЄДРПОУ 33064904) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008, одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) 1609,50 грн. - судового збору.

Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст.85 ГПК України.

Наказ видати в порядку ст. 116 ГПК України

Повний текст рішення складено та підписано 19 липня 2013 року.

Суддя Гуляк Г.І.

Дата ухвалення рішення15.07.2013
Оприлюднено19.07.2013
Номер документу32479399
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 12500грн

Судовий реєстр по справі —5017/2330/2012

Ухвала від 27.11.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Рішення від 15.07.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Ухвала від 14.06.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Ухвала від 10.06.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 27.05.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Ухвала від 27.05.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Ухвала від 13.05.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Ухвала від 11.04.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Ухвала від 26.03.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Постанова від 11.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кролевець O.A.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні