Постанова
від 11.07.2013 по справі 801/5430/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

11 липня 2013 р. 12:34 Справа №801/5430/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Яковлєва С.В.,

при секретарі Проніні Є.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА НАРОДІВ»

до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Красногвардійського районного управління юстиції АРКрим Коваль Ірини Миколаївни

Реєстраційної служби Красногвардійського районного управління юстиції АРКрим

про визнання протиправними дій та спонукання до виконання певних дій

за участю представників:

від позивача - Ярцев А.А. - представник, дов. від 02.01.2013 р.

від відповідачів - 1)не з'явився .

2) Олішевко Т.М. - пред-к. дов. №01/1-8/421 від 10.07.2013 р.

Суть спору: До Окружного адміністративного суду АР Крим звернулось з адміністративним позовом Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА НАРОДІВ» (далі позивач) про визнання протиправними дій Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Красногвардійського районного управління юстиції АРКрим Коваль Ірини Миколаївни (далі Реєстратор) та спонукання його протягом десяти днів після набрання рішенням законної сили вчинити в порядку, передбаченому чинним законодавством , дії щодо внесення в державний реєстр речових прав на нерухоме майно відомостей про реєстрацію за позивачем іншого речового права - право оренди земельної ділянки площею 1.43 га , розташованої на території Петрівської сільської ради , кадастровий номер 0122084800:18:001:0527. Вимоги мотивовані тим,що Реєстратор без наявності законних підстав відмовив у внесенні в державний реєстр речових прав на нерухоме майно відомостей про реєстрацію за позивачем права оренди вказаної земельної ділянки.

На адресу суду 13.06.2013 р. надійшли заперечення на позов, в яких Реєстратор зазначив,що відсутні підстави для задоволення позову.

У судовому засіданні 17.06.2013р. представник позивача та Реєстратор наполягали на вимогах та запереченнях .викладених у позові та відзиві на позовну заяву.

Розгляд справи відкладався для витребування додаткових доказів.

У судовому засіданні 03.07.2013 р. представник позивача уточнив позовні вимоги, просив визнати протиправними дії Реєстратора та їх скасувати, зобов'язати Реєстраційну службу Красногвардійського районного управління юстиції АРКрим протягом десяти днів після набрання рішенням законної сили вчинити в порядку, передбаченому чинним законодавством , дії щодо внесення в державний реєстр речових прав на нерухоме майно відомостей про реєстрацію за позивачем іншого речового права - право оренди земельної ділянки площею 1.43 га , розташованої на території Петрівської сільської ради , кадастровий номер 0122084800:18:001:0527, заявив клопотання про залучення другим відповідачем по справі Реєстраційну службу Красногвардійського районного управління юстиції АРКрим.

Суд за результати розгляду клопотань позивача,керуючись ст.52 КАС України, ухвалив залучити другим відповідачем по справі Реєстраційну службу Красногвардійського районного управління юстиції АРКрим ( далі Реєстраційна служба).

У судове засідання 11.07.2013 р. Реєстратор не з'явився , клопотань про відкладення не надав, про день та час його проведення був сповіщений належним чином, представник позивача та Реєстраційної служби надали пояснення по суті заявлених вимог, не заперечували продовжити розгляд справи на підставі залучених до неї документів.

Вислухавши думку представників сторін, яки з'явились у судове засідання, суд, приймаючи до уваги відсутність доказів неможливості забезпечити явку Реєстратора , не надання ним клопотання про його відкладення, закінчення терміну розгляд справи , визначеного у ст.122 КАС України, наявність доказів того, що всі учасники процесу були сповіщені про день та час проведення судового засідання , керуючись ст.128 КАС України, ухвалив продовжити розгляд на підставі залучених до неї документів.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши представників сторін , суд

ВСТАНОВИВ

Позивач надіслав на адресу Реєстраційної служби 02.04.2013 р. заяву про проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 1,43 га , розташованої на території Петрівської сільської ради , кадастровий номер 0122084800:18:001:0527 .

За результати вивчення вказаної заяви Реєстратором 23.04.2013 р. прийнято Рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №1885631 , відповідно до якого йому було відмовлено в проведенні державної реєстрації права оренди земельної ділянки з причин того,що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують .

Ст.19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії) : на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судом встановлено, що Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», який регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, в редакції, яка діє з 01.01.2013 року, встановлені підстави та орган, що вчиняє дії з реєстрації речових прав.

У ст.2 цього Закону визначено,що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав;нерухоме майно - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.

Згідно зі ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме, право власності на нерухоме майно; право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; інші речові права відповідно до закону; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Відповідно до ст. 6 Закону систему органів державної реєстрації прав становлять Міністерство юстиції України;центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав;органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (далі - органи державної реєстрації прав).

У ст. 8 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначені повноваження органу державної реєстрації прав , до яких відноситься проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень або відмова у їх реєстрації; забезпечення ведення Державного реєстру прав; надання інформації про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом; забезпечення обліку безхазяйного нерухомого майна; здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до ст. 16 цього Закону державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за якими виникло право, уповноваженої особою або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.

У ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» вказано,що державна реєстрація прав проводиться на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом; свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; рішень судів, що набрали законної сили;інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Відповідно до ст. 6, п. 5 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» органами державної реєстрації прав, який проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень є органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку.

Згідно зі ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:

1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;

2) об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;

3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;

4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;

5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;

5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;

5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;

5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;

5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;

6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Постановою Кабінету Міністрів України № 703 від 22.06.2011р. затверджений Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Порядок №703) , який визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

У п. 2 Порядку №703 зазначено,що державну реєстрацію прав шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) проводять орган державної реєстрації прав та нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно (далі - нотаріус).

Відповідно до п.7 Порядку № 703 для проведення державної реєстрації прав заявник подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові заяву про державну реєстрацію, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст.

Заявник разом із заявою про державну реєстрацію подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для такої реєстрації документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита (п.10 Порядку № 703).

П.17 Порядку № 703 передбачає,що за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та документів, необхідних для її проведення, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або рішення про відмову в такій реєстрації.

Відповідно д о п.23 Порядку № 703 державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені у Законі України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .

Судом встановлено ,що позивач 21.03.2013 р. уклав з ОСОБА_4 договір оренди земельної ділянки , предметом якого було отримання першим в користування на умовах оренди строком до 31.12.2023р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельної ділянки площею 1.43 га , розташованої на території Петрівської сільської ради , кадастровий номер 0122084800:18:001:0527 .

При вивченні заперечень відповідачів судом було встановлено,що підставою для прийняття Реєстратором 23.04.2013 р. Рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №1885631було те,що позивач при подачі заяви зазначив скорочене найменування товариства , а саме СТОВ «ДРУЖБА НАРОДІВ» замість Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА НАРОДІВ», а також те,що за їх думкою окремі положення договору оренди земельної ділянки , укладеного з ОСОБА_4, не відповідають вимогам чинного законодавства.

До матеріалів справи залучена копія статуту позивача ( нова редакція), зареєстрованого 31.03.2012 р. за № 11271050029000284. У п.1.1 Статуту зазначена скорочена назва позивача , а саме , СТОВ «ДРУЖБА НАРОДІВ» (рос. мовою СООО «ДРУЖБА НАРОДОВ» ).

Ст. 202 Цивільного кодексу України (даді ЦК України) встановлено ,що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним ( ст.204 ЦК України).

Судом встановлено,що укладений позивачем 21.03.2013 р. з ОСОБА_4 договір оренди земельної ділянки площею 1.43 га , розташованої на території Петрівської сільської ради , кадастровий номер 0122084800:18:001:0527, не визнаний недійсним в будь-якій частині. Всі його положення , в тому числі права позивача, відповідно до зміст цього правочину, підлягають застосуванню в порядку , передбаченому чинним законодавством.

На думку суду на відповідачів чинним законодавством не покладено при здійсненні процедури державної реєстрації прав та їх обтяжень обов'язок щодо надання юридичної оцінки кожного пункту правочину, переданого не реєстрацію.

Приймаючи до уваги вищевикладене, суд дійшов висновку, що Реєстратор, відмовляючи позивачу у державній реєстрації вказаного договору оренди земельної ділянки з причин того,що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, діяв невмотивовано, використовуючи надані йому повноваження з порушенням мети, з якою ці повноваження надано .

В силу викладеного, керуючись встановленим у ст. 8 КАС України принципом верховенства права , згідно з яким людина , її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави , беручи до уваги те, що згідно зі ст. 11 КАС України суд може вийти за межи позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін, існують підстави для задоволення позову шляхом визнання протиправним та скасування рішення Реєстратора №188 від 23.04.2013р., спонукання Реєстраційної служби вчинити дії щодо внесення в державний реєстр речових прав на нерухоме майно відомостей про реєстрацію за позивачем іншого речового права - право оренди земельної ділянки площею 1.43 га , розташованої на території Петрівської сільської ради , кадастровий номер 0122084800:18:001:0527.

Як зазначено вище Реєстратор має право прийняти рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень при наявності підстав, визначених у ст.24Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , за таких обставин відсутні підстави для задоволення позову в частині визнання протиправними його дії по прийняттю рішення №188 від 23.04.2013р.

Під час судового засідання, яке відбулось 11.07.2013 р. були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ст. 163 КАСУ постанову складено 18.07.2013 р.

Керуючись ст.ст. 160-163,267 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ

1.Позов задовольнити частково.

2.Визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Красногвардійського районного управління юстиції АРКрим Коваль Ірини Миколаївни про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №1885631 від 23.04.2013р.

3. Зобов'язати Реєстраційну службу Красногвардійського районного управління юстиції АРКрим протягом десяти після набрання рішенням законної сили внести в державний реєстр речових прав на нерухоме майно відомостей про реєстрацію право оренди земельної ділянки на підставі договору оренди, укладеного між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА НАРОДІВ» та ОСОБА_4 21.03.2013р., земельної ділянки кадастровий номер 0122084800:18:001:0527.

4. Зобов'язати Реєстраційну службу Красногвардійського районного управління юстиції АРКрим надати звіт про виконання судового рішення.

5. В іншій частині позовних вимог - відмовити у задоволенні позову.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Яковлєв С.В.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення11.07.2013
Оприлюднено22.07.2013
Номер документу32496114
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/5430/13-а

Ухвала від 23.09.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Ухвала від 02.09.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Ухвала від 15.08.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Постанова від 11.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

Постанова від 11.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

Ухвала від 03.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

Ухвала від 03.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

Ухвала від 04.06.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

Ухвала від 23.05.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні