ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.07.2013 року Справа № 24/5005/8651/2012
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Лисенко О.М. (доповідач)
суддів: Вечірко І.О., Тищик І.В. ( зміна складу колегії суддів відбулась на підставі розпорядження секретаря судової палати Лотоцької Л.О. від 22.07.2013року)
при секретарі судового засідання: Ревковій Г.О.
Учасники судового процесу у судове засідання не з'явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Ленінському районі м.Запоріжжя Запорізької області Державної податкової служби на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року у справі № 24/5005/8651/2012
за заявою Приватного підприємства «Агропромінвест», м.Дніпродзержинськ
до боржника Приватного підприємства «Агропромінвест», м.Дніпродзержинськ
про визнання банкрутом
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року по справі № 24/5005/8651/2012 (суддя Калиниченко Л.М.) затверджено ліквідаційний баланс та звіт ліквідатора Приватного підприємства "Агропромінвест", м.Дніпродзержинськ, ліквідовано юридичну особу Приватне підприємство "Агропромінвест", м.Дніпродзержинськ; згідно п.6 ст. 31 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" вважаються погашеними вимоги Приватного підприємства "Офіс - Клуб "Ілля" м. Запоріжжя на суму 21 403, 00 грн., припинено повноваження ліквідатора у справі № 24/5005/8651/2012 про банкрутство Приватного підприємства "Агропромінвест", м.Дніпродзержинськ голови ліквідаційної комісії Гаєвського Іллі Івановича (51900, м. Дніпродзержинськ; провадження у справі припинено ( а.с.150-152, т.1).
Ухвала мотивована тим, що відповідно до вимог ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в місячний строк з дня публікації оголошення про визнання боржника, який ліквідується банкрутом, кредитори не заявили свої вимоги до боржника.
Майно боржника не виявлено, кредиторську вимогу неможливо погасити за відсутності грошових коштів на розрахункових рахунках боржника.
Згідно до п.2 ст.32 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо за результатами ліквідаційного балансу після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи-банкрута.
За результатами ліквідаційного балансу у банкрута відсутнє майно, тому господарським судом прийняте рішення про ліквідацію юридичної особи банкрута, та згідно до п.6 ст. 40 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" провадження у справі припинено, так як затверджено звіт ліквідатора у порядку, передбаченому ст. 32 цього Закону.
Не погодившись з вищевказаною ухвалою, її оскаржила в апеляційному порядку - Державна податкова інспекція у Ленінському районі м.Запоріжжя Запорізької області Державної податкової служби, яка посилається на порушення господарським судом при прийнятті оскаржуваної ухвали норм матеріального та процесуального права та просить скасувати ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року, зокрема, скаржник вказує, що у зв'язку з винесенням ухвали про ліквідацію ПП «Агропромінвест», податковий орган позбавлений можливості виконати завдання визначені законом щодо виконання підприємством - банкрутом конституційного обов'язку стосовно сплати податків.
Ліквідація боржника унеможливлює виконання податковим органом покладених на них законодавством обов'язку щодо проведення позапланової документальної перевірки та формування кредиторських вимог.
Тобто, орган державної податкової служби має, передбачені нормами ГПК України, права на апеляційне оскарження.
У відзиві на апеляційну скаргу ліквідатор Приватного підприємства «Агропромінвест» - Гаєвський І.І. просить ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року у справі № 24/5005/8651/2012 залишити без змін, а апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Ленінському районі м.Запоріжжя Запорізької області Державної податкової служби припинити.
Враховуючи що неявка учасників процесу не перешкоджає розгляду справи по апеляційній скарзі по суті; враховуючи факт належного сповіщення сторін по справі про час та місце судового засідання, що підтверджується ухвалами Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.06.2013 року; 09.07.2013 року (а.с. 161; 192 т.1 ) зі штампом канцелярії суду про розсилку згідно з Інструкцією з діловодства в господарських судах України, затверджену Наказом Державної судової адміністрації України № 28 від 20.02.2013року ( погоджено з Вищим господарським судом України від 19.02.2013року № 01-17/315/384/13), колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу можливо розглянути по суті в судовому засіданні за наявними матеріалами (ст.ст.75,99 ГПК України).
Дослідивши та проаналізувавши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а провадження у справі припиненню, виходячи з наступних підстав.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 21.09.2012р. за заявою Приватного підприємства «Агропромінвест», м.Дніпродзержинськ було порушено провадження у справі № 5009/3536/12 про банкрутство Приватного підприємства "Агропромінвест" м. Запоріжжя, відповідно до вимог передбачених ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ( а.с. 1; т.1).
Ухвалою від 28.09.2012р. господарський суд Запорізької області відповідно до ст.ст. 15, 17, 86 Господарського процесуального кодексу України виніс ухвалу про направлення справи № 5009/3536/12 про банкрутство Приватного підприємства "Агропромінвест" м. Запоріжжя за територіальною підсудністю до господарського суду Дніпропетровської області ( а.с.49; т.1).
09.10.2012р. суддею Калиниченко Л.М. прийнята до свого провадження справа № 5009/3536/12 (надалі - справа № 24/5005/8651/2012)( а.с.51; т.1).
Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 08.11.2012 року у справі №24/5005/8651/2012 приватне підприємство «Агропромінвест» визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 1 рік, до 08.11.2013року, ліквідатором призначено голову ліквідаційної комісії Гаєвського І.І., якого зобов'язано вчинити певні дії ( а.с.78-82; т.1).
21.11.2012року в газеті «Голос України» №221 (5471) опубліковано оголошення про визнання підприємства боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури у справі.
12.04.2013 року до господарського суду Дніпропетровської області надійшов на затвердження звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ліквідатора.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року по справі № 24/5005/8651/2012 затверджено ліквідаційний баланс та звіт ліквідатора Приватного підприємства "Агропромінвест", м.Дніпродзержинськ; ліквідовано юридичну особу Приватне підприємство "Агропромінвест", м.Дніпродзержинськ, згідно п.6 ст. 31 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" вважаються погашеними вимоги Приватного підприємства "Офіс - Клуб "Ілля" м. Запоріжжя на суму 21 403, 00 грн., припинено повноваження ліквідатора у справі № 24/5005/8651/2012 про банкрутство Приватного підприємства "Агропромінвест", м.Дніпродзержинськ голови ліквідаційної комісії Гаєвського Іллі Івановича (51900, м. Дніпродзержинськ, провадження у справі припинено ( а.с.150-152, т.1). Зазначена ухвала є предметом апеляційного оскарження.
Ухвала суду про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу є за своєю правовою природою судовим рішенням, яке підсумовує хід ліквідаційної процедури, в якому необхідно повно відобразити обставини, що мають значення для даної справи (вчинення належних дій по виявленню активів та пасивів боржника, зокрема, виявлення ліквідатором кредиторів та дотримання їх процесуальних прав під час розгляду їх кредиторських вимог, доведення неможливості відновлення платоспроможності боржника внаслідок вжитих ліквідатором заходів, доведення неможливості задоволення вимог кредиторів в результаті здійснення ліквідаційної процедури). Висновки суду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинні бути вичерпними, відповідати дійсності та підтверджуватися достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.
При винесенні оскаржуваної ухвали місцевий господарський суд виходив с того, що під час проведення ліквідаційної процедури ліквідатор здійснив всі заходи з ліквідації банкрута. Взявши до уваги, що у банкрута відсутні активи, необхідні для задоволення вимог кредиторів, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність затвердження звіта ліквідатора і ліквідаційного балансу.
Необхідними передумовами для звернення до суду з заявою на підставі ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутство" є дотримання боржником вимог ст.ст.105, 110, 111 Цивільного кодексу України, ч.5 ст.60 Господарського кодексу України щодо порядку добровільної ліквідації.
Зокрема, статтею 105 ЦК України передбачено:
- учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно письмово повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію, який вносить до єдиного державного реєстру відомості про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення;
- учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, ліквідатора тощо) та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи відповідно до цього Кодексу; виконання функцій комісії з припинення юридичної особи може бути покладено на орган управління юридичної особи;
- з моменту призначення комісії до неї переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи; комісія виступає в суді від імені юридичної особи, яка припиняється;
- комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи;
- комісія вживає усіх можливих заходів щодо виявлення кредиторів, а також письмово повідомляє їх про припинення юридичної особи.
Згідно частини 1 статті 110 Цивільного кодексу України (в ред. Закону України від 22.09.2011р. №3795-VI) юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі, у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягнення мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Частиною 3 статті 110 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії встановлені законом про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом (в ред. Закону України від 22.09.2011р. №3795-VI).
Відповідно до частини 1 статті 111 Цивільного кодексу України ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
Статтею 60 Господарського кодексу України, встановлено, що ліквідація суб'єкта господарювання здійснюється ліквідаційною комісією, яка утворюється власником (власниками) майна суб'єкта господарювання чи його (їх) представниками (органами), або іншим органом, визначеним законом, якщо інший порядок її утворення не передбачений цим Кодексом; орган (особа), який прийняв рішення про ліквідацію суб'єкта господарювання, встановлює порядок та визначає строки проведення ліквідації, а також строк для заяви претензій кредиторами, що не може бути меншим ніж два місяці з дня оголошення про ліквідацію; ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до Закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановлені цим Кодексом чи спеціальним законом строки; одночасно ліквідаційна комісія вживає необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості суб'єкта господарювання, який ліквідується, та виявлення вимог кредиторів, з письмовим повідомленням кожного з них про ліквідацію суб'єкта господарювання.
Ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку з обов'язковою перевіркою органом державної податкової служби, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарювання ( ч.5 ст.60 ГПК України в ред. Закон України №2756-VI від 02.02.2010р.).
Статтею 2 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" передбачено, що завданнями органів державної податкової служби є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством (далі - податки, інші платежі).
Відповідно до пункту 11.1 Порядку обліку платників податків і зборів, юридичній особі, крім військових частин, у разі прийняття рішення про припинення засновниками (учасниками) юридичної особи, уповноваженими органами чи судом, голові комісії з припинення (ліквідатору, ліквідаційній комісії тощо) чи особі, відповідальній за погашення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків у разі ліквідації платника податків, слід у 3-денний строк від дати внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення, подати в орган державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку, заяву про припинення платника податків за ф. N 8-ОПП (додаток 17), дата якої фіксується в журналі за ф. N 6-ОПП.
Отже, на платника податків покладено обов'язок повідомити податкові органи про реорганізацію (ліквідацію) підприємства, шляхом подання заяви за формою № 8-ОПП, а податкові органи наділені правом проводити позапланові перевірки своєчасності, достовірності і повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) у випадку реорганізації (ліквідації) підприємств відповідно до пункту 6 частини 6 статті 111 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" до внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Враховуючи вищезазначені вимоги Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: 1) оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості; 2) повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства; 3) складання проміжного ліквідаційного балансу та перевірки його органом державної податкової служби, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарювання; 4) звернення до суду з такою заявою можливо лише після закінчення строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.
Звертаючись до господарського суду Дніпропетровської області із заявою від 19.09.2012 року № 3739/09-05, Приватне підприємство «Агропромінвест» вказало свою адресу : 69032, м.Запоріжжя,вул. Рекордна, 9-а.
Адреса : 69032, м.Запоріжжя, вул.Рекордна, 9-а вказана заявником при розміщенні заяви у Бюлетені державної реєстрації № 206 (6) від 02.03.2012 року , таж адреса зазначена і в Заяві про припинення платника податків Форма №8-ОПП від 01.06.2012 року, та в Проміжному балансі боржника ( том 1, а.с.14,18-19;45).
Згідно зі статтею 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи (частина друга), а також про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу (частина п'ята). Згідно з частиною першою статті 18 цього Закону відомості, внесені до Єдиного державного реєстру, вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. А в статті 20 вказаного Закону визначено, що відомості, які містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними, за винятком ідентифікаційних номерів фізичних осіб - платників податків; відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді витягу з Єдиного державного реєстру та довідки про наявність або відсутність в Єдиному державному реєстрі інформації, яка запитується. Тому відповідно до вимог статті 34 ГПК допустимими доказами, які можуть підтверджувати дані про відсутність керівних органів боржника - юридичної особи за її місцезнаходженням, є зазначені витяг чи довідка.
Як вбачається із Запису №8 Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб від 31.10.2012 року ( том 1, а.с.57-60), на 27.02.2012 року місцезнаходженням Приватного підприємства «Агропромінвест» є наступна адреса 51931, Дніпропетровська область, місто Дніпродзержинськ,Заводський район, вулиця Сировця, будинок 25, квартира 10.
Тобто, при зверненні із заявою про визнання боржника банкрутом, згідно до статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" Приватним підприємством «Агропромінсевст» недоведено виконання передумов звернення до суду із заявою, а саме: публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 Цивільного кодексу України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості; повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства, оскільки, як зазначалось вище у Бюлітні державної реєстрації від 02.03.2012 року № 206(6), та Заяві форми 8-ОПП від 01.06.2012 року та Проміжного ліквідаційного балансу від 30.04.2012 року заявником вказана адреса не за місцезнаходженням заявника внесеним у Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ( Запис №8) - 51931, Дніпропетровська область, місто Дніпродзержинськ, Заводський район, вулиця Сировця, будинок 25, квартира 10.
Пунктом 36 Постанови Пленуму Верховного суду України від 18.12.2009 року №15 «Про судову практику в справах про банкрутство» встановлено,що законом не врегульовано подальшого перебігу провадження у справі у випадках, коли у встановленому законодавством порядку виявлено безпідставність вимог кредитора (кредиторів), за заявою якого (яких) було порушено справу про банкрутство боржника, або коли порушено провадження у справі про банкрутство підприємств, стосовно яких діє законодавча заборона порушувати справи про банкрутство. У таких випадках судам слід припиняти провадження у справі на підставі пункту 7 частини першої статті 40 Закону (за відсутності інших підстав для такого припинення) та пункту 11 частини першої статті 80 ГПК України (за відсутністю предмету спору).
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що провадження у справі про банкрутство Приватного підприємства «Агропроінвест» по справі №5009/3536/12 провадження по якій порушено на підставі статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" підлягає припиненню.
Судовий збір за перегляд справи по апеляційній скарзі Державної податкової інспекції у Ленінському районі м.Запоріжжя Запорізької області Державної податкової служби на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року покладається на Приватне підприємство «Агропромінвест» згідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.49,99,101-106 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Ленінському районі м.Запоріжжя Запорізької області Державної податкової служби - задовольнити частково.
Ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року у справі № 24/5005/8651/2012 - скасувати.
Провадження у справі припинити.
Стягнути з Приватного підприємства "Агропромінвест", м.Дніпродзержинськ в доход Спецфонду Державного бюджету України 573, 50 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги в суді апеляційної інстанції.
Видачу наказу та його надсилання до органів стягнення доручити здійснити згідно зі ст.ст. 116-117 ГПК України господарському суду Дніпропетровської області.
Копію цієї постанови направити державному реєстратору .
Матеріали справи направити до господарського суду Дніпропетровської області.
Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку у двадцятиденний строк до Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови підписаний 23.07.2013 року.
Головуючий суддя О.М. Лисенко
Суддя І.О.Вечірко
Суддя І.В.Тищик
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2013 |
Оприлюднено | 24.07.2013 |
Номер документу | 32560292 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Лисенко Олена Миколаївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Лисенко Олена Миколаївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Лисенко Олена Миколаївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні