ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2013 року Справа № 24/5005/8651/2012
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого:Міщенка П.К., суддів:Заріцької А.О., Поліщука В.Ю. розглянувши касаційну скаргу Ліквідатора Приватного підприємства "Агропромінвест" Гаєвського Іллі Івановича на постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.07.2013 року у справі№ 24/5005/8651/2012 господарського суду Дніпропетровської області за заявою Приватного підприємства "Агропромінвест"
про визнання банкрутом Представники сторін у судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
В С Т А Н О В И В :
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року у справі № 24/5005/8651/2012 (суддя Калиниченко Л.М.) затверджено ліквідаційний баланс та звіт ліквідатора Приватного підприємства "Агропромінвест", м. Дніпродзержинськ, ліквідовано юридичну особу Приватне підприємство "Агропромінвест", згідно п.6 ст. 31 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ухвалено вважати погашеними вимоги Приватного підприємства "Офіс - Клуб "Ілля" м. Запоріжжя на суму 21 403, 00 грн., припинено повноваження ліквідатора у справі №24/5005/8651/2012 про банкрутство Приватного підприємства "Агропромінвест", голови ліквідаційної комісії Гаєвського Іллі Івановича.
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.07.2013 року (Головуючого судді - Лисенко О.М., суддів - Вечірко І.О., Тищик І.В.) апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя Запорізької області Державної податкової служби - задоволено частково.
Ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року у справі № 24/5005/8651/2012 - скасовано. Провадження у справі припинено.
Не погодившись із постановою апеляційного господарського суду від 23.07.2013 року, Приватне підприємство "Агропромінвест" в особі ліквідатора Гаєвського Іллі Івановича звернулось до Вищого господарського суду України зі скаргою, я якій просило наведену постанову скасувати та припинити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Запоріжжя на ухвалу господарського суду Запорізької області від 14.05.2013 року у справі №24/5005/8651/2012, посилаючись на порушення та невірне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.
Переглянувши у касаційному порядку прийняті у даній справі судові акти, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування апеляційним господарським судом норм матеріального та процесуального права, Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Під час розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено наступні обставини.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 21.09.2012 року за заявою Приватного підприємства "Агропромінвест" порушено провадження у справі №5009/3536/12 про банкрутство Приватного підприємства "Агропромінвест", відповідно до вимог передбачених ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".( а.с. 1, т.1).
Ухвалою від 28.09.2012 року господарський суд Запорізької області відповідно до ст.ст. 15, 17, 86 Господарського процесуального кодексу України виніс ухвалу про направлення справи № 5009/3536/12 про банкрутство Приватного підприємства "Агропромінвест" за територіальною підсудністю до господарського суду Дніпропетровської області ( а.с.49, т.1).
09.10.2012 року суддею Калиниченко Л.М. прийнято до свого провадження справу № 5009/3536/12 (надалі - справа № 24/5005/8651/2012)( а.с.51, т.1).
Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 08.11.2012 року у справі №24/5005/8651/2012 Приватне підприємство "Агропромінвест" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 1 рік, до 08.11.2013року, ліквідатором призначено голову ліквідаційної комісії Гаєвського І.І., якого зобов'язано вчинити певні дії ( а.с.78-82, т.1).
21.11.2012року у газеті "Голос України" №221 (5471) опубліковано оголошення про визнання підприємства боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури у справі.
12.04.2013 року до господарського суду Дніпропетровської області надійшов на затвердження звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс Приватного підприємства "Агропромінвест".
Ухвала господарського суду Дніпропетровської області від 14.05.2013 року, якою затверджено звіт та ліквідаційний баланс банкрута мотивована тим, що у банкрута відсутні активи, необхідні для задоволення вимог кредиторів, а під час проведення ліквідаційної процедури ліквідатор здійснив всі заходи з ліквідації банкрута.
Скасовуючи наведену ухвалу суду першої інстанції та припиняючи провадження у справі про банкрутство Приватного підприємства "Агропромінвест", апеляційний господарський суд у оскаржуваній постанові дійшов до висновку про те, що при зверненні із заявою про визнання боржника банкрутом, відповідно до статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", Приватним підприємством "Агропромінсевст" не виконано передумов, передбачених ст.ст. 105, 110, 111 Цивільного кодексу України, ст. 60 Господарського кодексу України, які регулюють процедуру добровільної ліквідації підприємства.
Колегія суддів касаційної інстанції погоджується із наведеним висновком, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 1 ГПК України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом, з урахуванням вимог Закону про банкрутство.
Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що ухвала суду про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу є за своєю правовою природою судовим рішенням, яке підсумовує хід ліквідаційної процедури, в якому необхідно повно відобразити обставини, що мають значення для даної справи (вчинення належних дій по виявленню активів та пасивів боржника, зокрема, виявлення ліквідатором кредиторів та дотримання їх процесуальних прав під час розгляду їх кредиторських вимог, доведення неможливості відновлення платоспроможності боржника внаслідок вжитих ліквідатором заходів, доведення неможливості задоволення вимог кредиторів в результаті здійснення ліквідаційної процедури). Висновки суду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинні бути вичерпними, відповідати дійсності та підтверджуватися достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Необхідними передумовами для звернення до суду з заявою на підставі ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутство" є дотримання боржником вимог ст.ст.105, 110, 111 Цивільного кодексу України, ст.60 Господарського кодексу України щодо порядку добровільної ліквідації.
Зокрема, статтею 105 ЦК України передбачено:
- учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно письмово повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію, який вносить до єдиного державного реєстру відомості про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення;
- учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, ліквідатора тощо) та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи відповідно до цього Кодексу; виконання функцій комісії з припинення юридичної особи може бути покладено на орган управління юридичної особи;
- з моменту призначення комісії до неї переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи; комісія виступає в суді від імені юридичної особи, яка припиняється;
- комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи;
- комісія вживає усіх можливих заходів щодо виявлення кредиторів, а також письмово повідомляє їх про припинення юридичної особи.
Згідно частини 1 статті 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі, у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягнення мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Частиною 3 статті 110 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії встановлені законом про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом.
Відповідно до частини 1 статті 111 Цивільного кодексу України ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
Статтею 60 Господарського кодексу України, встановлено, що ліквідація суб'єкта господарювання здійснюється ліквідаційною комісією, яка утворюється власником (власниками) майна суб'єкта господарювання чи його (їх) представниками (органами), або іншим органом, визначеним законом, якщо інший порядок її утворення не передбачений цим Кодексом; орган (особа), який прийняв рішення про ліквідацію суб'єкта господарювання, встановлює порядок та визначає строки проведення ліквідації, а також строк для заяви претензій кредиторами, що не може бути меншим ніж два місяці з дня оголошення про ліквідацію; ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до Закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановлені цим Кодексом чи спеціальним законом строки; одночасно ліквідаційна комісія вживає необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості суб'єкта господарювання, який ліквідується, та виявлення вимог кредиторів, з письмовим повідомленням кожного з них про ліквідацію суб'єкта господарювання.
Ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку з обов'язковою перевіркою органом державної податкової служби, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарювання ( ч.5 ст.60 ГПК України).
Статтею 2 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" передбачено, що завданнями органів державної податкової служби є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством (далі - податки, інші платежі).
Відповідно до пункту 11.1 Порядку обліку платників податків і зборів, юридичній особі, крім військових частин, у разі прийняття рішення про припинення засновниками (учасниками) юридичної особи, уповноваженими органами чи судом, голові комісії з припинення (ліквідатору, ліквідаційній комісії тощо) чи особі, відповідальній за погашення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків у разі ліквідації платника податків, слід у 3-денний строк від дати внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення, подати в орган державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку, заяву про припинення платника податків за ф. N 8-ОПП (додаток 17), дата якої фіксується в журналі за ф. N 6-ОПП.
Отже, на платника податків покладено обов'язок повідомити податкові органи про реорганізацію (ліквідацію) підприємства, шляхом подання заяви за формою № 8-ОПП, а податкові органи наділені правом проводити позапланові перевірки своєчасності, достовірності і повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) у випадку реорганізації (ліквідації) підприємств відповідно до пункту 6 частини 6 статті 111 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" до внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Враховуючи вищезазначені вимоги Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: 1) оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості; 2) повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства; 3) складання проміжного ліквідаційного балансу та перевірки його органом державної податкової служби, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарювання; 4) звернення до суду з такою заявою можливо лише після закінчення строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.
Як встановлено Дніпропетровським апеляційним господарським судом у оскаржуваній постанові, звертаючись до господарського суду Дніпропетровської області із заявою від 19.09.2012 року № 3739/09-05, Приватне підприємство "Агропромінвест" вказало свою адресу : 69032, м. Запоріжжя,вул. Рекордна, 9-а.
Адреса: 69032, м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 9-а вказана заявником при розміщенні заяви у Бюлетені державної реєстрації № 206 (6) від 02.03.2012 року , та сама адреса зазначена і у Заяві про припинення платника податків Форма №8-ОПП від 01.06.2012 року, та в Проміжному балансі боржника ( том 1, а.с.14,18-19;45).
Згідно зі статтею 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи (частина друга), а також про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу (частина п'ята). Згідно з частиною першою статті 18 цього Закону відомості, внесені до Єдиного державного реєстру, вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
У статті 20 вказаного Закону визначено, що відомості, які містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними, за винятком ідентифікаційних номерів фізичних осіб - платників податків; відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді витягу з Єдиного державного реєстру та довідки про наявність або відсутність в Єдиному державному реєстрі інформації, яка запитується.
Суд апеляційної інстанції встановив, що станом на 27.02.2012 року місцезнаходженням Приватного підприємства "Агропромінвест" була наступна адреса: 51931, Дніпропетровська область, місто Дніпродзержинськ, Заводський район, вулиця Сировця, будинок 25, квартира 10, про що свідчить Запис №8 Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб від 31.10.2012 року (том 1, а.с.57-60).
Колегія суддів касаційної інстанції погоджується із висновком апеляційного господарського суду про те, що при зверненні із заявою про визнання боржника банкрутом, Приватним підприємством "Агропромінвест" не доведено виконання передумов звернення до суду із заявою, в порядку статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", за адресою місцезнаходження останнього, оскільки, у публікації оголошення у Бюлетені державної реєстрації від 02.03.2012 року №206(6), згідно з вимогами статті 105 Цивільного кодексу України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості; повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства, у Заяві за формою 8-ОПП від 01.06.2012 року та у Проміжному ліквідаційному балансі від 30.04.2012 року заявником вказана адреса не за місцезнаходженням заявника внесеним у Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ( Запис №8) - 51931, Дніпропетровська область, місто Дніпродзержинськ, Заводський район, вулиця Сировця, будинок 25, квартира 10, а інша адреса: м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 9-а.
Пунктом 36 Постанови Пленуму Верховного суду України від 18.12.2009 року №15 "Про судову практику в справах про банкрутство" встановлено, що законом не врегульовано подальшого перебігу провадження у справі у випадках, коли у встановленому законодавством порядку виявлено безпідставність вимог кредитора (кредиторів), за заявою якого (яких) було порушено справу про банкрутство боржника, або коли порушено провадження у справі про банкрутство підприємств, стосовно яких діє законодавча заборона порушувати справи про банкрутство. У таких випадках судам слід припиняти провадження у справі на підставі пункту 7 частини першої статті 40 Закону (за відсутності інших підстав для такого припинення) та пункту 11 частини першої статті 80 ГПК України (за відсутністю предмету спору).
Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що суд апеляційної інстанції дійшовши висновку про те, що заявником на момент звернення з заявою та порушення провадження у справі про банкрутство не надано доказів існування правових підстав для порушення справи за спрощеною процедурою з особливостями, які передбачені ст. 51 спеціального Закону, а також, відкриття ліквідаційної процедури, правомірно припинив провадження у справі.
За таких обставин справи, суд касаційної інстанції вважає, що вимоги касаційної скарги Ліквідатора Приватного підприємства "Агропромінвест" Гаевського Іллі Івановича не знайшли свого підтвердження, не є обґрунтованими та не спростовують висновків суду апеляційної інстанції, у зв'язку з чим задоволенню не підлягають, а тому оскаржувана постанова цього суду підлягає залишенню без змін, як така, що відповідає нормам матеріального та процесуального права.
З урахуванням наведеного та керуючись нормами ст. 51, Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та п. 1 ч. 1 ст. 80 та ст.ст. 91, 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу Ліквідатора Приватного підприємства "Агропромінвест" Гаєвського Іллі Івановича залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.07.2013 року у справі № 24/5005/8651/2012 залишити без змін.
Головуючий П.К. Міщенко
Судді А.О. Заріцька
В.Ю. Поліщук
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2013 |
Оприлюднено | 15.10.2013 |
Номер документу | 34090360 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Міщенко П.K.
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Лисенко Олена Миколаївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Лисенко Олена Миколаївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Лисенко Олена Миколаївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Калиниченко Людмила Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні