Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 липня 2013 р. Справа №805/8637/13-а
приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 09 год. 20 хв.
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Спасової Н.В.,
при секретарі судового засідання -Нартові Д.В.,
за участю представників:
позивача - Насонова Є.В.
відповідача - Максименка Я.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду, адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Старт ЛТД" до Донецького міськрайонного управління - філії головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області Державної санітарно-епідеміологічної служби України про скасування постанови від 29.04.2013 року № 18/03 та визнання дій протиправними.
В С Т А Н О В И В :
В червні 2013 року товариство з обмеженою відповідальністю "Старт ЛТД" (надалі позивач, ТОВ «Старт ЛТД») звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Донецького міськрайонного управління - філії головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області Державної санітарно-епідеміологічної служби України (надалі відповідач, Донецьке управління СЕС), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило суд скасувати постанову Головного державного санітарного лікаря міста Донецька та Старобешевського району від 29.04.2013 р. №18/03 повністю та визнати протиправними дії Донецького міськрайонного управління - філії головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області Державної санітарно - епідеміологічної служби України, а саме: дії з призначення позапланової перевірки додержання санітарного законодавства від 16.04.2013 року у відсутність на це законних підстав; дії з направлення на позапланову перевірку додержання санітарного законодавства від 16.04.2013 року службової особи, яка не мала будь-якого права проводити позапланові перевірки.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що 29 квітня 2013 року Головним державним санітарним лікарем міста Донецька та Старобешевського району, на підставі акту перевірки додержання санітарного законодавства від 16.04.2013 року, винесено постанову № 18/03 про застосування адміністративно - запобіжних заходів за порушення санітарного законодавства, якою тимчасово заборонено експлуатацію АЗС ТОВ «Старт ЛТД» по АДРЕСА_2.
Проте вказану постанову позивач вважає незаконною, оскільки акт перевірки, на підставі якого її було винесено, складений з порушенням діючого законодавства України та містить інформацію, що не відповідає дійсності. Зокрема, позивач стверджує про безпідставність внесення до акту перевірки відомостей про невідповідну відстань санітарно-захисної зони від джерел викидів АЗС до жилого будинку АДРЕСА_1 у м. Донецьку (25 метрів), оскільки згідно генеральному плану міста Донецька на період до 2031 року зазначений жилий будинок знаходиться в зоні перспективного зносу, з метою забудови подальших черг МР «Привокзальний». До цього, будівництво та реконструкція АЗС у 1996, 1998 роках була погоджена зі всіма контролюючими органами та у позивача наявні всі дозвільні документи на її експлуатацію. Посилаючись на пп. «и» ч. 1, ч, З ст. 41 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» позивач вказує, що дана перевірка мала здійснюватися особисто Головним державним санітарним лікарем м. Донецька та Старобешевського району, а не будь-якою іншою посадовою особою Державної санітарної служби, в зв'язку з чим перевірка є такою, що проведена не уповноваженою особою. Обґрунтовуючи незаконність проведення перевірки позивач посилається на те, що відповідачем не перевірено правосуб'єктність заявника ОСОБА_3 як законного мешканця будинку АДРЕСА_1, в зв'язку з чим відповідач взагалі не мав будь - яких підстав реагувати на його заяву. Також незаконність проведення перевірки позивач вбачає в неотриманні відповідачем у відповідності до абз. 5 п. І ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» згоди Міністерства охорони здоров'я, або безпосередньо Кабінету Міністрів України на проведення перевірки.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав. Надав пояснення аналогічні викладеному у позовній заяві. Додатково зазначив, що за заявою позивача Прокуратурою міста Донецька проводилась перевірка правомірності проведення відповідачем позапланової перевірки АЗС ТОВ « Старт ЛДТ». За результатами перевірки прокуратура дійшла висновку про порушення службовими особами відповідача положень ст.ст.6,7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Крім того, вказував, що за період експлуатації АЗС контролюючими органами, у тому й числі СЕС проводилися перевірки дотримання позивачем діючого законодавства. Проте порушень встановлено не було. Зазначав, що Інститутом гігієни та медичної екології ім. О.М. Марзеєва АМН України була проведена відповідна санітарно-епідеміологічна експертиза проектної пропозиції розміщення автомобільного газозаправного пункту ТОВ «Старт ЛТД» на території АЗС. При цьому будь-яких порушень санітарно - епідеміологічних норм з боку ТОВ «Старт ЛТД» зафіксовано не було, та розміщення АЗС та АГЗП було погоджено. Посилаючись на зазначені обставини представник позивача позов просив задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача проти позову заперечував з підстав, викладених у письмових запереченнях. (а.с. 46-47) Вказував про помилковість висновків позивача щодо необхідності отримання відповідачем для проведення позапланової перевірки згоди Міністерства охорони здоров'я, або Кабінету Міністрів України, оскільки Державна санітарно-епідеміологічна служба України є центральним органом виконавчої влади згідно із п.1 Положення про Державну санітарно-епідеміологічну службу України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 400/2011. Головне управління Держсанепідслужби у Донецькій області - територіальний орган центрального органу виконавчої влади. Оскільки листом Головного управління Держсанепідслужби України у Донецькій області № 1407/2.1 від 15.04.2013 року відповідачу було направлено для розгляду в межах компетенції звернення громадянина ОСОБА_3, яке надійшло з Адміністрації Президента, то відповідач мав всі законні підстави для проведення позапланової перевірки.
Щодо повноважень особи, яка проводила перевірку, відповідач зазначив, що перевірка проводилась головним спеціалістом відділу санітарного нагляду, соціально-гігієнічного моніторингу та держреєстрів Донецького міськрайонного Управління Держсанепідслужби у Донецькій області на підставі направлення на перевірку дотримання санітарного законодавства на об'єкті № 244 від 16.04.13, виданого начальником Управління. В функціональні обов'язки даної посадової особи входить здійснення перевірки, складання актів та протоколів про порушення санітарного законодавства, в зв'язку з чим твердження позивача щодо здійснення перевірки не уповноваженою особою, є неспроможними.
Щодо доводів позивача про знаходження будинку АДРЕСА_1 в зоні перспективного зносу, представник відповідача наполягав на їх неспроможності, оскільки зазначений будинок на даний час не знесений, в ньому проживають люди, а порушення позивачем норм санітарного законодавства в частині недотримання відстані захисної зони від джерел викидів АЗС до цього жилого будинку створює реальну загрозу їхньому життю.
Посилаючись на зазначені обставини, представник відповідача наполягав на необґрунтованості заявленого позову, в зв'язку з чим просив у задоволенні позовних вимог ТОВ «Старт ЛТД» відмовити у повному обсязі.
Будучи допитаною в якості свідка ОСОБА_5 пояснила суду, що працює головним спеціалістом відділу санітарного нагляду, соціально-гігієнічного моніторингу та держреєстрів Донецького міськрайонного Управління Держсанепідслужби у Донецькій області. В її функціональні обов'язки, крім іншого, входить розгляд заяв, звернень, надання відповідей на них, проведення за перевірок дотримання суб'єктами господарювання вимог санітарного законодавства, складання актів, протоколів перевірок тощо. В середині квітня цього року з Управління Держсанепідслужби у Донецькій області до Донецького міськрайонного управління для розгляду та надання відповіді надійшла заява мешканця житлового будинку АДРЕСА_1 у м. Донецьку ОСОБА_3, яку він адресував до Адміністрації Президента. В своїй заяві ОСОБА_3 скаржився на порушення санітарних норм при будівництві АЗС ТОВ «Старт ЛТД» за адресою : АДРЕСА_2. Вказував, що безпосередня близість наземних резервуарів з бензином до його житлового будинку загрожує життю його сім'ї, оскільки в будинку пічне опалення. Розгляд даної заяви та надання відповіді було доручено їй. Оскільки строки проведення перевірки по заяві ОСОБА_3 були обмежені у два дні, то вихід за місцезнаходженням АЗС нею не здійснювався. Перевірка проводилася на підставі наданих ТОВ «Старт-ЛТД» документів. Зокрема, інструментальним методом, шляхом здійснення замірів відстані від джерел викидів АЗС до житлового будинку АДРЕСА_1, нанесених на генплані, виходячи із масштабу останнього, нею було встановлено, що відстань від джерел викидів АЗС ТОВ «Старт -ЛТД» до стіни житлового будинку АДРЕСА_1 дорівнює 25 метрів, що є порушенням Державних санітарних правил, якими передбачено, що відстань від підземних резервуарів до стіни житлового будинку не може бути меншою ніж 50 метрів. При цьому, санітарні правила визначають мінімально необхідну відстань від підземних резервуарів, а у ТОВ «Старт-ЛТД» на АЗС розміщені наземні резервуари ємкістю майже 30 тонн. Тобто у цьому разі відстань до житлового будинку має бути ще більшою. Виявлені нею порушення були відображені в акті перевірки та на його підставі Головним державним лікарем була прийнята постанова про застосування адміністративно - запобіжних заходів, яка є цілком законною. Відповідаючи на запитання суду та учасників процесу свідок наполягала, що вона є уповноваженою особою на проведення перевірки та складання акту за її результатами, оскільки її посадовою інструкцією прямо передбачено здійснення зазначених дій. Вказувала, що проведення позапланової перевірки здійснювала на підставі направлення на перевірку, у зв'язку з чим вона мала всі законні підстави для її проведення. Щодо проведення попередніх перевірок АЗС, які не виявляли зазначених порушень ДСП та прийняття АЗС в експлуатацію при недотриманні цих вимог, свідок вказала, що зазначені дії контролюючих органів вона не може пояснити, адже порушення ДСП з боку ТОВ «Старт-ЛТД» є очевидним.
Заслухавши пояснення представників сторін, покази свідка, дослідивши матеріали справи, встановивши обставини, які мають значення для вирішення спору та перевіривши їх наявними доказами, визначившись із правовою нормою, яку слід застосувати до спірних правовідносин, суд приходить до висновку про необґрунтованість заявленого позову, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що позивач у справі товариство з обмеженою відповідальністю «Старт-ЛТД» , код ЄДРПОУ 20380737, зареєстроване в якості юридичної особи 13.09.1993 року виконавчим комітетом Донецької міської Ради, про що до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців за № 12661200000005833 включено відповідні відомості. (а.с.44)
Позивач є власником автозаправочної станції, розташованої за адресою : АДРЕСА_2 відповідно до свідоцтву про право власності на нерухоме майно серії САА № 906981. (а.с.34-35)
Рішенням виконавчого комітету Донецької міської Ради № 314/3 від 18.08.1999 року затверджено акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію закінченої реконструкцією існуючої автозаправної станції по вул. Артема у Київському районі, належної ТОВ «Старт-ЛТД». (а.с.40-43)
Земельна ділянка загальною площею 0,064 га по вул. Артема в Київському районі м. Донецька, на якій розміщена АЗС, знаходиться в оренді ТОВ « Старт- ЛТД» на підставі Договору на право тимчасового користування землею, укладеному між позивачем та Донецькою міською Радою 21.07.1999 року. (а.с. 36-39)
Відповідач у справі Донецьке міськрайонне управління - філія Головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області Державної санітарно-епідеміологічної служби України є територіальним органом центрального органу державної виконавчої влади -Держсанепідслужби України. Отже, відповідач у справі є суб'єктом владних повноважень, чиї дії та рішення підлягають оцінці у відповідності до положень ч.3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судом встановлено, що 15 квітня 2013 року для розгляду в межах компетенції санепідслужби з Головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області Державної санітарно-епідеміологічної служби України до Донецького міськрайонного управління - філії Головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області Державної санітарно-епідеміологічної служби України надійшла заява ОСОБА_3 щодо порушень норм санітарної безпеки при будівництві автозаправної станції поруч з житловим будинком заявника, адресована ним до Адміністрації Президента. Про результати розгляду та вжиті заходи Донецьке міськрайонне управління було зобов'язано інформувати Головне управління до 10-00 год. 17.04.2013 року. (а.с.68-71)
Наказом начальника Донецького міськрайонного управління СЕС № 186 від 16.04.2013 року по заяві ОСОБА_3 було призначено позапланову перевірку. Проведення перевірки було доручено головному спеціалісту відділу санітарного нагляду, соціально-гігієнічного моніторингу та держреєстрів Донецького міськрайонного Управління - філії Головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області ОСОБА_5 Зазначеній посадовій особі 16.04.2013 року видано направлення на перевірку дотримання санітарного законодавства № 244 на об'єкті АЗС біля житлового будинку АДРЕСА_1 у м. Донецьку. Строк перевірки встановлений з 16.04.2013 року по 16.04.2013 року. (а.с.67)
З посадової інструкції головного спеціаліста відділу санітарного нагляду, соціально-гігієнічного моніторингу та держреєстрів Донецького міськрайонного Управління - філії Головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області ОСОБА_5 вбачається, що в її обов'язки входить здійснення санітарно-епідеміологічного нагляду на відповідній адміністративній території згідно з чинним законодавством України (п.2.10), розгляд звернень державних органів, підприємств, установ, організацій, громадян (п.2.12), контроль у межах своєї компетенції дотримання на підприємствах та організаціях чинного санітарного законодавства, аналіз стану та внесення пропозицій щодо усунення негативних та закріплення позитивних тенденцій (п.2.11) та інше. Розділом 4 посадової інструкції визначені права даної службової особи, серед яких: у порядку, встановленому головним державним санітарним лікарем України, складати акти і протоколи про порушення санітарного законодавства (п.4.6.) здійснювати нагляд за дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та громадянами санітарного законодавства, здійснювати контроль за проведенням санітарних та протиепідемічних (профілактичних) заходів, виконання програм охорони здоров'я населення (п.4.1) та інші. (а.с.49-51)
16.04.2013 року посадовою особою Донецького МУ ГУ Держсанепідслужби у Донецькій області ОСОБА_5 складено акт перевірки дотримання санітарного законодавства при експлуатації АЗС та АГЗП ТОВ «Старт-ЛТД», яким крім іншого встановлено, що у складі АЗС є операторська, топливнороздаточний островок на 2 колонки, наземні резервуари у кількості 2 штук об'ємом 13,345 л. кожний, автогазозаправний пункт. Відстань від джерел викидів АЗС до жилого будинку АДРЕСА_1 - 25,0 метрів, від АГЗП до жилого будинку АДРЕСА_1 - 35,0 метрів. Зазначений акт без будь-яких заперечень був підписаний заступником директора позивача Коваленко А.В. (а.с.24-25)
Про виявлені порушення вимог санітарного законодавства та вжиті заходи листом від 17.04.2013 року за № 182/3 Донецьке управління СЕС повідомило Головне управління Держсанепідслужби у Донецькій області. (а.с.72-73)
29 квітня 2013 року Головним державним санітарним лікарем м. Донецька та Старобішевського району Бондаренко С.І. за результатами розгляду акту перевірки дотримання санітарного законодавства АЗС ТОВ «Старт-ЛТД» по АДРЕСА_2 винесена Постанова № 18/03 про застосування адміністративно-запобіжних заходів за порушення санітарного законодавства. Зазначеною постановою, за порушення п.5.32 ДСП № 173-96 «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів» тимчасово заборонено експлуатацію АЗС ТОВ «Старт-ЛТД» по АДРЕСА_2 з 20.05.2013 року до організації нормативної санітарно-захисної зони АЗС у відповідності до ДСП № 173-96. (а.с.7-8)
Листом від 16.05.2013 року за № 249/3, на підставі заяви ТОВ «Старт-ЛДТ» та розробленого ним плану здійснення заходів з організації санітарно-захисної зони, Головний державний санітарний лікар м. Донецька та Старобішевського району Бондаренко С.І. відтермінував строк заборони експлуатації АЗС ТОВ «Старт-ЛТД» з 20.05.2013 року до 02.12.2013 року. (а.с.8)
Вважаючи дії Донецького управління ГУ Держсанепідслужби у Донецькій області та Постанову № 18/03 про застосування адміністративно-запобіжних заходів за порушення санітарного законодавства незаконними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Розв'язуючи позовні вимоги ТОВ «Старт-ЛТД», суд виходить з наступних мотивів та положень діючого законодавства.
Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24 лютого 1994 року № 4004-XII (надалі Закон України № 4004-XII).
В Преамбулі вказаного Закону зазначено, що він регулює суспільні відносини, які виникають у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя, визначає відповідні права і обов'язки державних органів, підприємств, установ, організацій та громадян, встановлює порядок організації державної санітарно-епідеміологічної служби і здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду в Україні.
Статтею 31 Закону України № 4004-XII визначено, що систему державної санітарно-епідеміологічної служби України становлять: центральний орган виконавчої влади в галузі охорони здоров'я; установи і заклади державної санітарно-епідеміологічної служби центрального органу в галузі охорони здоров'я.
Посадовими особами державної санітарно-епідеміологічної служби України є головні державні санітарні лікарі та їх заступники, інші працівники державної санітарно-епідеміологічної служби України, уповноважені здійснювати державний санітарно-епідеміологічний нагляд згідно з цим Законом.
Центральним органом виконавчої влади у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення є центральний орган виконавчої влади в галузі охорони здоров'я.
На установи і заклади державної санітарно-епідеміологічної служби центрального органу виконавчої влади в галузі охорони здоров'я покладаються функції відповідних адміністративно-територіальних, транспортних та об'єктових органів державного санітарно-епідеміологічного нагляду.
Установи і заклади державної санітарно-епідеміологічної служби здійснюють свою діяльність на підставі положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд в Україні та положення про державну санітарно-епідеміологічну службу України, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до положень ст.33 Закону України № 4004-XII основними напрямами діяльності державної санітарно-епідеміологічної служби, крім іншого, є: здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду.
Відповідно до ст.39 зазначеного Закону державний санітарно-епідеміологічний нагляд - це діяльність органів, установ та закладів державної санітарно-епідеміологічної служби по контролю за дотриманням юридичними та фізичними особами санітарного законодавства з метою попередження, виявлення, зменшення або усунення шкідливого впливу небезпечних факторів на здоров'я людей та по застосуванню заходів правового характеру щодо порушників.
Державний санітарно-епідеміологічний нагляд здійснюється відповідно до Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд в Україні вибірковими перевірками дотримання санітарного законодавства за планами органів, установ та закладів державної санітарно-епідеміологічної служби, а також позапланово залежно від санітарної, епідемічної ситуації та за заявами громадян.
Результати перевірки оформлюються актом, форма і порядок складання якого визначаються головним державним санітарним лікарем України.
На виконання зазначеного Закону, задля забезпечення реалізації його положень, Указом Президента України від 6 квітня 2011 року N 400/2011 затверджено Положення про Державну санітарно-епідеміологічну службу України (надалі -Положення про СЕС) та Постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 1999 р. N 1109 затверджене Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд в Україні (надалі Положення про санепіднагляд).
Статтею 1 Положення про СЕС визначено, що Державна санітарно-епідеміологічна служба України (Держсанепідслужба України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра охорони здоров'я України.
Статтею 7 Положення про СЕС передбачено, що Держсанепідслужба України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі і на водному, залізничному, повітряному транспорті.
Керівники територіальних органів Держсанепідслужби України є головними державними санітарними лікарями на відповідній території, відповідному виді транспорту.
Керівники територіальних органів Держсанепідслужби України за погодженням із Головою Держсанепідслужби України можуть утворювати в межах граничної чисельності працівників Держсанепідслужби України і коштів, передбачених на її утримання, ліквідовувати, реорганізовувати структурні підрозділи апарату територіальних органів Держсанепідслужби України, які забезпечуватимуть здійснення повноважень Держсанепідслужби України у районах, містах, районах в місті та на об'єктах відповідних видів транспорту.
Керівники структурних підрозділів апарату територіальних органів Держсанепідслужби України, які забезпечуватимуть здійснення повноважень Держсанепідслужби України у районах, містах, районах в місті та на об'єктах відповідних видів транспорту, є головними державними санітарними лікарями на відповідній території, об'єкті транспорту.
Відповідно до пунктів 4, 5 та 31 ст. 4 Положення про СЕС Держсанепідслужба України відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний санітарно-епідеміологічний нагляд та контроль за дотриманням вимог санітарного законодавства органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, органами влади Автономної Республіки Крим, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, фізичними особами та громадянами, реалізацією ними санітарних та протиепідемічних (профілактичних) заходів; застосовує передбачені законодавством заходи для припинення порушення санітарного законодавства; видає обов'язкові для виконання постанови, накази, розпорядження, висновки, приписи з питань усунення або обмеження шкідливого впливу на стан здоров'я і життя людини факторів середовища життєдіяльності, організовує і контролює їх виконання.
Статтею 5 Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд в Україні встановлено, що державний санітарно-епідеміологічний нагляд здійснюється головними державними санітарними лікарями, їх заступниками, іншими посадовими особами, а також установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби у порядку запобіжного та поточного нагляду.
Статтею 9 Положення про санепіднагляд передбачено, що поточний державний санітарно-епідеміологічний нагляд як діяльність головних державних санітарних лікарів, їх заступників, інших посадових осіб установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби з контролю за дотриманням юридичними і фізичними особами санітарного законодавства, санітарних та протиепідемічних (профілактичних) заходів, приписів, постанов та висновків здійснюється шляхом обстеження та перевірки об'єктів нагляду щодо дотримання і реалізації вимог безпеки для здоров'я і життя людини.
Обстеження та перевірка об'єктів нагляду проводиться вибірково за планами, що розробляються органами, установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби, позапланово - залежно від санітарної та епідемічної ситуації, а також за повідомленнями підприємств, установ і організацій та за заявами громадян.
Обстеження та перевірка об'єктів проводиться посадовими особами державної санітарно-епідеміологічної служби за направленням головного державного санітарного лікаря або його заступників.
Результати обстеження та перевірки оформлюються актом, форма і порядок складання якого визначаються головним державним санітарним лікарем України.
З системного аналізу наведених положень законодавства випливає висновок про те, що нагляд за дотриманням господарюючими суб'єктами вимог санітарного законодавства здійснюється центральним органом виконавчої влади - Держсанепідслужбою України через його територіальні підрозділи. При цьому, безпосереднє виконання функцій, завдань та повноважень Держсанепідслужби, у тому й числі шляхом проведення позапланових перевірок за заявами громадян, за направленням головного державного санітарного лікаря чи його заступника покладається на посадових осіб територіальних органів та підрозділів Держсанепідслужби. Оскільки судом встановлено, що у відповідності до наведених положень законодавства перевірку АЗС ТОВ «Старт -ЛТД» було проведено посадовою особою Донецького управління ГУ Держсанепідслужби у Донецькій області, в функціональні обов'язки якої входить проведення таких перевірок, та на підставі направлення на перевірку, виданого Головним державним санітарним лікарем м. Донецька та Старобішевського району, то твердження позивача про проведення перевірки не уповноваженою на це особою суд вважає безпідставним. Також суд зауважує, що діючим законодавством України не передбачений обов'язок контролюючого органу перевіряти правосубєктність особи, що звернулась до нього з заявою чи скаргою. Виходячи з наведеного, суд відхиляє доводи позивача щодо незаконності проведення перевірки за відсутності згоди центрального органу виконавчої влади, не уповноваженою особою та за відсутності на це підстав.
Стосовно доводів позивача про невідповідність висновків, викладених в акті перевірки про недотримання ТОВ «Старт-ЛТД» вимог санітарних правил щодо відстані від джерел викидів АЗС до житлового будинку АДРЕСА_1 у м. Донецьку суд зазначає наступне.
Пунктом 5.32. Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 19 червня 1996 р. N 173 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24 липня 1996 р. за N 379/1404 визначено, що відстань від автозаправочних станцій з підземними резервуарами для зберігання рідкого палива до меж ділянок дитячих дошкільних закладів, загальноосвітніх шкіл, шкіл-інтернатів, лікувально-профілактичних закладів, до стін житлових та інших громадських будівель і споруд, дитячих ігрових майданчиків і місць відпочинку населення слід приймати за розрахунком забруднення атмосферного повітря шкідливими викидами АЗС, але не менше 50 метрів.
За висновками, викладеними в оскаржуваному акті перевірки дотримання санітарного законодавства від 16.04.2013 року, відстань від джерел викидів АЗС до житлового будинку АДРЕСА_1 у м. Донецьку визначена у 25 метрів. Згідно показам свідка ОСОБА_5 дана відстань визначалася інструментальним методом, виходячи з наданого позивачем генплану.
В Результатах № 19/981 від 09.03.2006 року санітарно-епідеміологічної експертизи проектної пропозиції «Розміщення АГЗП по АДРЕСА_2» вказано, що найближча житлова забудова садибного типу розміщена в східному напрямку від ділянки по вул. Благоєва на відстані 20 м. від межі ділянки. (а.с.62)
В ході розгляду даної справи судом був здійснений огляд доказів за їх місцезнаходженням, під час якого, спеціалістом - посадовою особою Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Донецькій області здійснювалися заміри, за результатами яких встановлена фактична відстань від джерел викидів АЗС ТОВ «Старт- ЛТД» (наземних резервуарів для зберігання рідкого палива) до території житлової будівлі по АДРЕСА_1 - 14,25 м., до стіни вказаного житлового будинку - 18,95 м. При цьому, судом встановлено, що даний будинок заселений та в ньому проживають люди.
Отже, є очевидним факт недотримання позивачем вимог пункту 5.32 ДСП № 173-96 «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів».
При цьому, суд відхиляє посилання позивача на акт прийняття АЗС в експлуатацію, оскільки за переконанням суду правомірність його підписання та затвердження за наявності очевидних порушень санітарних норм та правил при будівництві АЗС, має бути перевірена правоохоронними органами.
Щодо посилань позивача на результати перевірок, раніше проведених органами СЕС, якими не було виявлено вказаного порушення, суд зазначає, що з наданих позивачем актів перевірок (а.с.30-33) вбачається, що під час їх проведення питання дотримання позивачем положень ДСП № 173-96 не досліджувалося, у вказаних актах відсутні будь-які висновки з цього приводу, в зв'язку з чим суд зазначені доводи позивача відхиляє. З тих же самих підстав суд не приймає в якості доказу дотримання позивачем вимог ДСП № 173-96 результати санітарно- епідеміологічної експертизи № 19/981 від 09.03.2006 року (а.с.62-65), оскільки предметом її дослідження було виключно можливість скорочення санітарної відстані до 35 метрів від джерел викидів автогазозаправної станції ТОВ «Старт- ЛТД» до житлового будинку. Правомірність та можливість знаходження наземних резервуарів для зберігання бензину на відстані меншою ніж 50 метрів до стіни житлового будинку не було предметом дослідження даної експертизи. Також судом відхиляються доводи позивача про знаходження будинку АДРЕСА_1 у м. Донецьку в зоні переспективного зносу, оскільки на даний час будинок не є знесеним, в ньому проживають люди, а недотримання позивачем вимог санітарних норм при будівництві та експлуатації АЗС створює реальну загрозу їх життю та здоров'ю.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог та правомірність дій відповідача з призначення, проведення перевірки АЗС ТОВ «Старт- ЛТД», встановлення і фіксування виявлених порушень та застосування адміністративно - запобіжних заходів за виявлені порушення санітарного законодавства. Отже, позовні вимоги ТОВ «Старт- ЛТД» не підлягають задоволенню у повному обсязі
Відповідно до положень ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати стягненню чи відшкодуванню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24 лютого 1994 року № 4004-XII, Положенням про Державну санітарно-епідеміологічну службу України, затвердженим Указом Президента України від 6 квітня 2011 року N 400/2011, Положенням про державний санітарно-епідеміологічний нагляд в Україні, затвердженим постановою КМУ від 22 червня 1999 р. N 1109, ст. 2, ст. 7-11, ст. 17-20, ст. 69-72, ст. 86, ст. 94, ст. 122 -154, ст. 158-163, ст. 167, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «Старт ЛТД» до Донецького міськрайонного управління - філії головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області Державної санітарно-епідеміологічної служби України про скасування постанови від 29.04.2013 року № 18/03 та визнання дій протиправними - відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У випадку подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанова складена та підписана у нарадчій кімнаті, її вступну та резолютивну частини проголошено у судовому засіданні 15 липня 2013 року. Повний текст постанови виготовлений 22 липня 2013 року.
Суддя Спасова Н.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2013 |
Оприлюднено | 30.07.2013 |
Номер документу | 32642151 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Спасова Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні