ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 липня 2013 року Справа № 913/116/13-г
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Ткаченко Н.Г. - головуючого,
Коробенка Г.П.,
Куровського С.В. - доповідача,
за участю: представники сторін не з'явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргуЛенінської міжрайонної Державної податкової інспекції в м. Луганську на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 01.04.2013 та постановугосподарського суду Луганської області від 04.02.2013 у справі№913/116/13-г за заявоюТовариства з обмеженою відповідальністю "Формат-18" пробанкрутство,
В С Т А Н О В И В :
Ухвалою господарського суду Луганської області від 09.01.2013 за заявою ТОВ "Формат-18" було порушено провадження у справі про його банкрутство на підставі ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржник або визнання його банкрутом".
Постановою господарського суду Луганської області від 04.02.2013 у справі № 913/116/13-г (суддя: Кірпа Т.С.) Товариство з обмеженою відповідальністю "Формат-18" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором боржника призначено голову ліквідаційної комісії Калініна Костянтина Вікторовича, зобов'язано ліквідатора здійснити відповідні дії.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 01.04.2013 (судді: М'ясищев А.М., Будко Н.В., Москальова І.В.) постанову господарського суду Луганської області від 04.02.2013 залишено без змін.
В касаційній скарзі Ленінська міжрайонна Державна податкова інспекція в м. Луганську просить скасувати постанови судів попередніх судових інстанцій, провадження у справі припинити, посилаючись на порушення судами попередніх судових інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши суддю - доповідача, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 25.07.2012 учасниками ТОВ "Формат-18" було прийнято рішення про припинення діяльності товариства шляхом його ліквідації та створення ліквідаційної комісії (протокол №1/7 від 25.07.2012 загальних зборів учасників ТОВ "Формат - 18"), затверджено ліквідаційну комісію у складі: голова комісії з припинення (ліквідаційної комісії) Калінін К.В., члени комісії - Зброжник Р.А., Гасанов З.В.; затверджено відповідний порядок проведення процедури ліквідації.
Провадження у справі про банкрутство ТОВ "Формат-18" порушене господарським судом Луганської області на підставі ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Постанова господарського суду першої інстанції мотивована наведеним рішенням ліквідаційної комісії ТОВ "Формат-18", а також тим, що матеріали справи підтверджують безспірність грошових вимог кредиторів, неспроможність боржника виконати свої зобов'язання перед ними у встановлений Законом строк і тим, що ліквідаційна комісія боржника діяла з дотриманням вимог чинного законодавства, а саме ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст.ст.105, 110, 111 ЦК України та ч.5 ст.60 ГК України.
Донецький апеляційний господарський суд погодився з висновками господарського суду першої інстанції та залишив постанову господарського суду Луганської області від 04.02.2013 по справі №913/116/13-г без змін.
Проте з висновками судів попередніх інстанцій, колегія суддів Вищого господарського суду України не погоджується на підставі наступного.
Провадження по справі про банкрутство ТОВ "Формат-18" порушено на підставі ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції Закону, чинній на момент порушення провадження по справі).
Відповідно до ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. Відповідне правило передбачено ч.3 ст. 110 ЦК України, яка містить загальні положення про ліквідацію юридичної особи.
Спрощена процедура банкрутства, що передбачена ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", випливає з процедури добровільної ліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасників (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами.
У зв'язку з чим необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є дотримання вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи.
Як було встановлено господарським судом апеляційної інстанції, звертаючись із заявою про порушення справи про банкрутство ліквідаційна комісія ТОВ "Формат-18", на підставі ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не надала доказів належного здійснення оцінки наявного майна боржника, повідомлення всіх можливих кредиторів для з'ясування наявності чи відсутності заборгованості перед ними.
Разом з тим, дослідження зазначених вище обставин необхідно для з'ясування наявності чи відсутності підстав для порушення провадження у справі про банкрутство в порядку ст.51 Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Відповідно до вимог ч.5 ст.60 Господарського кодексу України, яка регулює загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання, ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку.
Частиною 1 ст.111 Цивільного кодексу України встановлено, що ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
Таким чином, тільки після оцінки вартості наявного майна боржника, в порядку ст.60 Господарського кодексу України, публікації комісією з припинення юридичної особи повідомлення в порядку ст. 105 Цивільного кодексу України для виявлення кредиторів, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства, складання проміжного ліквідаційного балансу можливо з'ясувати питання про недостатність вартості майна боржника для задоволення вимог кредиторів та можливе звернення до господарського суду, після закінчення строку, який передбачений ст.105 Цивільного кодексу України, з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Вищезазначені документи, що підтверджують дотримання ліквідаційною комісією всіх вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, щодо проведення дій, які передують зверненню до суду із заявою про порушення справи про банкрутство на підставі ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не можуть бути надані суду після порушення справи, оскільки на відміну від позовного провадження, порушення справи про банкрутство тягне за собою ряд відповідних правових наслідків.
Згідно абз. 4 ст.1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом " суб'єкт господарської діяльності може бути визнаний банкрутом тільки в разі встановлення господарським судом його неспроможності відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані судом вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури. Тому, при винесені постанови про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, суд в обов'язковому порядку повинен з'ясувати актив і пасив боржника.
З матеріалів даної справи вбачається, що у заяві про банкрутство ТОВ "Формат -18" відсутні відомості про те, чи проводилася належним чином оцінка наявного майна боржника, крім того, в матеріалах справи відсутній проміжний ліквідаційний баланс боржника відповідно до ст. 111 ЦК України.
Дослідження вказаних обставин має істотне значення для правильного вирішення справи, проте суди попередніх інстанцій на них не звернули уваги, залишивши зазначені обставини без належної правової оцінки.
Відповідно до ст. 111 7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Враховуючи вищезазначене, оскаржувані постанови господарського та апеляційного судів не відповідають вимогам Закону та належним чином не обгрунтовані, а тому підлягають скасуванню з передачею справи на новий розгляд до господарського суду.
При новому розгляді суду апеляційної інстанції необхідно врахувати викладене та повно і всебічно дослідивши всі обставини справи, розглянути справу з дотриманням вимог чинного законодавства.
Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Ленінської міжрайонної Державної податкової інспекції в м. Луганську задовольнити частково.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 01.04.2013 та постанову господарського суду Луганської області від 04.02.2013 у справі №913/116/13-г скасувати.
Справу №913/116/13-г направити на новий розгляд до господарського суду Луганської області.
Головуючий Ткаченко Н.Г.
Судді Коробенко Г.П.
Куровський С.В.
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2013 |
Оприлюднено | 05.08.2013 |
Номер документу | 32780019 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Куровський C.B.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні