ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
м. Сімферополь
09 квітня 2012 р. 15:52 Справа №2а-2656/12/0170/7
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Маргарітова М.В., при секретарі Лотакові А.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Приватного підприємства «Кримстройакваком»
до Управління Державного комітету по земельних ресурсах у Сімферопольському районі Автономної Республіки Крим
про визнання протиправною відмову та спонукання до виконання певних дій
за участю:
від позивача - представник за довіреністю ОСОБА_1
відповідач - не з'явився
Обставини справи: Приватне підприємство «Кримстройакваком» звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління Держкомзему у Сімферопольському районі АР Крим та просить визнати протиправною відмову відповідача відносно погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок: 1) загальною площею 4 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0014), 2) загальною площею 0,9 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0015), 3) загальною площею 0,75 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0016), 4) загальною площею 0,5143 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0017), 5) загальною площею 0,6768 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0018), які передані в оренду приватному підприємству «Кримстройакваком» для рекреаційних цілей, а також просить зобов'язати відповідача погодити технічну документацію із землеустрою по відновленню меж земельних ділянок та оформленню додаткової угоди до договору оренди вказаних земельних ділянок.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відмова відповідача у погодженні технічної документації із землеустрою по відновленню меж земельних ділянок та оформленню додаткової угоди до договору оренди вказаних земельних ділянок, яка мотивована несплатою позивачем втрат сільськогосподарського виробництва в розмірі 238,117тис. грн., є необґрунтованою та протиправною, оскільки вказані земельні ділянки не відносилися та не відносяться до земель сільськогосподарського призначення, в зв'язку з чим відсутні підстави для сплати втрат сільськогосподарського виробництва.
Відповідач у судове засідання не з'явився, про час, дату та місце його проведення повідомлений належним чином, письмових заперечень на позов суду не направив.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, дослідивши надані докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Кримстройакваком» є юридичною особою, державна реєстрація якого здійснена Сімферопольською районною державною адміністрацією АР Крим 20.09.2005р. (т.1 а.с.80, 220).
Матеріали справи свідчать, що між Миколаївською селищною радою АР Крим та ПП «Кримстройакваком» були укладені договори оренди земельних ділянок, які 02.12.2006р. були посвідчені нотаріально, також 15.12.2006р. було проведено державну реєстрацію прав оренди земельної ділянки. До таких договорів належать договір:
- оренди земельної ділянки, загальною площею 4 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0014) в смт. Миколаївка між пансіонатами «Ізумруд» та «Полімер» - строком на 10 років для будівництва, розміщення аквапарку з рекреаційно-оздоровчим комплексом, об'єктами обслуговування та готелем (т.1 а.с.130-137).
- оренди земельної ділянки, загальною площею 0,9 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0015) в смт. Миколаївка між пансіонатами «Ізумруд» та «Полімер» - строком на 10 років для використання в рекреаційних цілях (т. 1 а.с.177-184).
- оренди земельної ділянки, загальною площею 0,75 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0016) в смт. Миколаївка між пансіонатами «Ізумруд» та «Полімер» - строком на 10 років для рекреаційного використання, надання послуг і обслуговування відпочиваючих, розміщення автотранспорту (т.1 а.с.225-232).
- оренди земельної ділянки, загальною площею 0,5143 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0017) в смт. Миколаївка між пансіонатами «Ізумруд» та «Полімер» - строком на 10 років для будівництва берегоукріплювальних споруд, набережної з об'єктами рекреаційно-оздоровчого призначення, зеленої зони (т.2 а.с.31-39).
- оренди земельної ділянки, загальною площею 0,6768 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0018) в смт. Миколаївка між пансіонатами «Ізумруд» та «Полімер» - строком на 10 років для улаштування під'їзду, парковки автотранспорту і безперешкодного доступу населення та відпочиваючих до пляжної зони (т.2 а.с.78-85).
21.09.2010 року рішенням 46-сессії Миколаївської селищної Ради АР Крим 5-го скликання «Про внесення змін до договору оренди землі від 02.12.2006р.» (т.1 а.с.105) було вирішено внести зміни до вказаних вище договорів щодо строку їх дії.
Так, вказаним рішенням було вирішено викласти п. 3.1. розділу ІІІ вказаних договорів в редакції, яка передбачає встановлення строку дії договорів на 49 років. Рішенням встановлено, що строк дії договорів починається з моменту проведення державної реєстрації вказаних договорів.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі вищевказаного рішення Кримською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру» стосовно кожної вказаної земельної ділянки була виготовлена технічна документація з землеустрою в частині відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і в частині укладання додаткової угоди до договору оренди на земельну ділянку для використання ПП «Кримстройакваком».
Між позивачем та Миколаївською селищною радою були укладені та посвідчені нотаріально договори про внесення змін до вказаних вище договорів оренди (т.1 а.с.144, 191, 240, т.2 а.с. 45, 112).
Вищевказана технічна документація була направлена до Управління Держкомзему України у Сімферопольському районі АР Крим для погодження.
За наслідком розгляду технічної документації Управлінням Держкомзему України у Сімферопольському районі АР Крим було направлено позивачу лист від 07.10.2011 року за вих. № 1803/10-02-5 (т.1 а.с.8), в якому вказано, що для розгляду питання погодження технічної документації із землеустрою по відновленню меж земельної ділянки та оформлення додаткової угоди до договору оренди в смт. Миколаївка, між пансіонатами «Ізумруд» і «Полімер», приватному підприємству «Кримстройакваком» для рекреаційних цілей, необхідно надати інформацію про оплату витрат сільськогосподарського виробництва в розмірі 238,117 тис. гривень. Також в листі вказано, що до теперішнього часу в Управлінні Держкомзему в Сімферопольському районі відсутня інформація про сплату втрат сільськогосподарського виробництва в розмірі 238,117 тис. гривень.
Позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування їх посадові особини зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
Згідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) (в редакції, що діяла на час вирішення відповідачем питання щодо узгодження технічної документації та направлення позивачу відмови з цього питання) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 19 ЗК України встановлено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
За змістом ст. 20 Земельного Кодексу України зміна цільового призначення земель - це віднесення земель до тієї чи іншої категорії, яке відбувається на підставі рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Частиною 2 ст. 207 ЗК України встановлено, що відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.
Визначені у Земельному кодексі України норми щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва спрямовані на забезпечення раціонального використання і охорони особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та земель лісового фонду з метою збереження їх кількісного і якісного стану. Відшкодування втрат передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що настають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду до інших категорій земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель як особливого національного придбання, перебуває під особливою охороною держави.
Виходячи з положень Земельного кодексу України вбачається, що головною ознакою, за якою слід вважати наявними втрати сільськогосподарського виробництва, є втрачання сільськогосподарськими угіддями своєї функції головного засобу виробництва у сільському господарстві та їх вибуття з господарського обігу, що і відбувається у випадку вилучення земель. При цьому об'єктом відповідних суспільних відносин є не всі землі сільськогосподарського призначення, а лише сільськогосподарські угіддя, тому до предмету доказування у даній справі входить встановлення цільового призначення земельних ділянок на час передачі їх позивачу для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським виробництвом.
Частиною 1 ст. 72 КАС України встановлено, що обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Рішенням Господарського суду АР Крим від 19.09.-05.10.2006р. по справі №2-3/14185-2006 (т.1 а.с.11-14) за позовом ПП «Кримстройакваком» до Миколаївської міської ради, зобов'язано Миколаївську селищну раду укласти з приватним підприємством „Кримстройакваком" договори оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення, розташованих у смт. Миколаївка між пансіонатами „Ізумруд" та „Полімер", а саме: договір оренди земельної ділянки площею 4 га (угіддя: землі рекреаційного призначення, у тому числі землі, які використовуються у комерційних цілях); договір оренди земельної ділянки площею 0,9 га (угіддя: землі рекреаційного призначення, у тому числі землі, які використовуються у комерційних цілях); договір оренди земельної ділянки площею 0,75 га (угддя: землі рекреаційного призначення, у тому числі землі, які використовуються у комерційних цілях); договір оренди земельної ділянки площею 0,5143 га (угіддя: землі рекреаційного призначення, у тому числі землі, які використовуються у комерційних цілях); договір оренди земельної ділянки площею 0,6768 га (угіддя: землі рекреаційного призначення, у тому числі землі, які використовуються у комерційних цілях) у термін до 25.10.2006р.
Рішення Господарського суду АР Крим від 19.09.-05.10.2006р. по справі №2-3/14185-2006 набрало законної сили 20.10.2006р.
В мотивувальній частині рішення Господарського суду АР Крим від 19.09.-05.10.2006р. по справі №2-3/14185-2006 вказано, що відповідач в особі Миколаївського сільського голови Сергєєва А.С., своїм листом від 07.06.06 р. № 587, відмовив позивачу в підписанні отриманих проектів договорів оренди, вказавши, що передані позивачу земельні ділянки раніше призначались для сільськогосподарського використання та повідомив, що вказані вище проекти договорів можуть бути підписані тільки після відшкодування ПП „Кримбудакваком" втрат сільгоспвиробництва.
Також з рішення Господарського суду АР Крим вбачається, що в ході вирішення спору судом було встановлено, що ствердження Миколаївської сільради про те, що спірні земельні ділянки, розташовані у смт. Миколаївка між пансіонатами „Ізумруд" та „Полімер", раніш призначались для сільгоспвиробництва, документально не підтверджені.
Таким чином судовим рішенням Господарського суду АР Крим встановлена відсутність віднесення до категорії земель сільськогосподарського призначення земельних ділянок, право оренди на які оформлено укладеними між позивачем та Миколаївською міською радою договорами та стосовно яких позивач звернувся до відповідача про затвердження технічної документації з землеустрою у зв'язку з прийняттям Миколаївською сільрадою рішення про продовження строку дії таких договорів.
Крім того матеріали справи свідчать, що земельні ділянки, які є предметом договорів оренди, віднесені до складу категорії земель рекреаційного призначення. Дані обставини знаходять підтвердження у рішенні Миколаївської селищної ради від 23.09.2005р. (т.1 а.с.27), відповідно якому земельна ділянка загальною площею 6,5 га, розташована між пансіонатом «Ізумруд» та «Полімер» в смт. Миколаївка віднесена до земель рекреаційного призначення. Також даним рішенням позивачу було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою з відведення в оренду земельних ділянок розташованих у межах цієї ділянки.
Згідно до умов відведення земельної ділянки (т.1 а.с.31) розроблених Сімферопольським районним відділом земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах, вказана земельна ділянка відноситься до земель рекреаційного призначення. У висновку Сімферопольського районного відділу земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах від 13.01.2006р. вказано, що даний орган узгоджує проект відведення земельних ділянок ПП «Кримстройакваком» та вважає можливим передачу йому в оренду земельні ділянки з земель запасу рекреаційного призначення миколаївської селищної ради в оренду. Категорія земель, згідно висновку, - землі рекреаційного призначення.
Таким чином матеріали справи містять належні докази того, що земельні ділянки, які надані в оренду позивачу, а саме земельні ділянки розташовані у смт. Миколаївка між пансіонатами „Ізумруд" та „Полімер", площею 4 га, площею 0,9 га, площею 0,75 га, площею 0,5143 га та площею 0,6768 га, не відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення, а належать до земель рекреаційного призначення.
Віднесення даних земельних ділянок до категорії земель сільськогосподарського призначення не відбулося і на час прийняття Миколаївською сільрадою рішення про продовження терміну дії договорів оренди та звернення позивача до відповідача про узгодження технічної документації по землеустрою з встановлення меж земельних ділянок та оформлення додаткової угоди до договору оренди.
Відповідачем, в порядку ч. 2 ст. 71 КАС України, не надано належних доказів того, що вказані земельні ділянки належать до категорії земель сільськогосподарського призначення.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що втрати сільськогосподарського виробництва, стосовно вказаних земельних ділянок, відшкодуванню не підлягають.
Таким чином відмова відповідача в узгодженні технічної документації по землеустрою з встановлення меж земельних ділянок та оформлення додаткової угоди до договору оренди, яка ґрунтується на відсутності інформації про сплату втрат сільськогосподарського виробництва, є необґрунтованою та протиправною.
В зв'язку з відсутністю у відмові відповідача посилання на інші підстави, що перешкоджали б йому узгодити зазначену технічну документацію та відсутності у матеріалах справи належних доказів наявності таких підстав, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо зобов'язання відповідача вчинити дії з узгодження вказаної технічної документації.
На підставі викладеного позовні вимоги підлягають задоволенню.
В судовому засіданні оголошена вступна і резолютивна частина постанови, постанова складена в повному обсязі 13.04.2012р.
Керуючись ст.ст. 160-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправною відмову Управління Держкомзему у Сімферопольському районі АР Крим відносно погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок: 1) загальною площею 4 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0014), 2) загальною площею 0,9 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0015), 3) загальною площею 0,75 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0016), 4) загальною площею 0,5143 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0017), 5) загальною площею 0,6768 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0018), які передані в оренду приватному підприємству «Кримстройакваком» для рекреаційних цілей.
3. Зобов'язати Управління Держкомзему у Сімферопольському районі АР Крим погодити технічну документацію із землеустрою по відновленню меж земельних ділянок та оформленню додаткової угоди до договору оренди земельних ділянок: 1) загальною площею 4 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0014), 2) загальною площею 0,9 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0015), 3) загальною площею 0,75 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0016), 4) загальною площею 0,5143 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0017), 5) загальною площею 0,6768 га (кадастровий номер 0124755800:01:003:0018) в смт. Миколаївка, що розташовані між пансіонатами «Ізумруд» та «Полімер», приватному підприємству «Кримстройакваком» для рекреаційних цілей.
4. Стягнути з Державного бюджету України на користь приватного підприємства «Кримстройакваком» 32,19 грн. судового збору, шляхом списання із рахунку суб'єкта владних повноважень - Управління Держкомзему у Сімферопольському районі АР Крим.
Постанова може бути оскаржена в Севастопольський апеляційний адміністративний суд через Окружний адміністративний суд АР Крим шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду в десятиденний строк з дня її проголошення.
У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Маргарітов М.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2012 |
Оприлюднено | 05.08.2013 |
Номер документу | 32789591 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Маргарітов М.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Маргарітов М.В.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Дадінська Тамара Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні