cpg1251
УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "30" липня 2013 р. Справа № 906/938/13
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Шніт А.В.
при секретарі Ковальчуку Є.О.
за участю представників сторін:
від позивача 1: Файчук Т.А. дов. №р-5-22/656 від 26.06.2013р.;
від позивача 2: Ольшанська Ю.В. дов. №68 від 25.02.2013р.;
від відповідача: не з`явився;
прокурор: Шевчук М.М. посв. №011387 від 24.10.2012р.
Розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Новоград-Волинського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі:
1) Житомирської обласної ради (м. Житомир)
2) Державної служби геології та надр України (м. Київ)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Броницький склозавод" (с.Броницька Гута, Новоград-Волинський район, Житомирська область)
про припинення права користування надрами.
Новоград-Волинським міжрайонним прокурором в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради; Державної служби геології та надр України пред'явлено позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Броницький склозавод" про припинення права користування надрами, що надане Товариству з обмеженою відповідальністю "Броницький склозавод" спеціальним дозволом на користування надрами №5305 від 13.01.2011р.
Прокурор та представник позивача 1 в судовому засіданні 30.07.2013р. підтримали позовні вимоги.
Представник позивача 2 в судовому засіданні 30.07.2013р. надав письмові пояснення з додатками за вх. №12022/13 від 30.07.2013р. (вих. №04-1433 від 29.07.2013р.), в якому останній підтримує позовні вимоги прокурора в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про причину неявки суд не повідомив, вимоги ухвали суду від 16.07.2013р. не виконав.
Відповідно до ст.75 ГПК України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
Заслухавши пояснення прокурора та представників позивачів, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, 13.01.2011р. Міністерством охорони навколишнього природного середовища України за №5305 видано Товариству з обмеженою відповідальністю "Броницький склозавод" спеціальний дозвіл на користування надрами щодо об'єкту користування - Броницького родовища з терміном дії - 20 років та метою надрокористування - видобування пісків в якості сировини для скляної промисловості (а.с.11).
Водночас, зі змісту листа управління Держземагентства у Житомирській області №1033/09-13 від 12.06.2013р. (а.с.14) вбачається, що згідно форми 6-зем за ТОВ "Броницький склозавод" земельна ділянка площею 6,4000 га (землі промисловості) для видобування піску кварцового в якості сировини для скляної промисловості на території Червоновільської сільської ради Новоград-Волинського району у власності та користуванні не обліковується. За ТОВ "Броницький склозавод" земельні ділянки на території Броницькогутянської сільської ради Новоград-Волинського району у власності та користуванні не обліковуються.
Згідно довідки Виконавчого комітету Броницькогутянської сільської ради №212 від 12.06.2013р. (а.с. 15) на території сільської ради в селі Броницька Гута Новоград-Волинського району, Житомирської області по вулиці Радянській, 6 зареєстроване ТОВ "Броницький склозавод" з 11.04.2008р. по даний час. З дня реєстрації дане підприємство ніякої виробничої діяльності не веде та до бюджету сільської ради орендної плати за землю не сплачує.
Зміст листа Територіального управління Держгірпромнагляду у Житомирській області від 31.05.2013р. №0874/1.6 (а.с.13) свідчить, що відповідачем не погоджувався план розвитку гірничих робіт більше двох років.
Листом від 12.06.2013р. №8285/15-2 Новоград-Волинської об'єднаної державної податкової інспекції (а.с.12) на лист прокурора №2946 від 12.06.2013р. повідомляється, що ТОВ "Броницький склозавод" (ідент.код 35825091) - отримано спецдозволи на користування надрами №5305 від 13.01.2011р. терміном на 30 років. Виконавчим комітетом Броницькогутянської сільської ради рішенням 5 сесії 6 скликання від 16.03.2011р. ТОВ "Броницький склозавод" наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для обслуговування будівель і споруд орієнтовною площею 5,9134 га. Згідно наданої до ОДПІ звітності підприємство з 2008 року не здійснює господарську діяльність. На даний час інформація щодо оформлення земельної ділянки та анулювання даного дозволу в ОДПІ відсутня.
Відповідно до ч.1 ст.4 Кодексу України "Про надра", надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.
Зі змісту ст.9-1 Кодексу України "Про надра" вбачається, що до компетенції обласних, Київської та Севастопольської міських рад у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить, зокрема, надання надр у користування для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення, погодження клопотань про надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, припинення права на користування ділянкою надр у випадках і порядку, передбачених цим Кодексом.
Згідно ч.ч. 2, 3 ст.24 зазначеного вище Кодексу права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами. Користувач надр зобов'язаний, зокрема, використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано, виконувати інші вимоги щодо користування надрами.
Відповідно до ч.1 ст.26 Кодексу України "Про надра", право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6)якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Стаття 18 Кодексу України "Про надра" встановлює, що надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів. Місцеві Ради народних депутатів при наданні земельної ділянки для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення одночасно надають у користування і надра.
Згідно з ч.2 ст.3 Земельного кодексу України, земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу.
За змістом ч.4 ст.66 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим проектом рекультивації на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.
Порядок надання земельних ділянок в оренду юридичним особам передбачений ст.cт.123, 124 Земельного Кодексу України. За змістом ч.1 ст.123, ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування (оренду) здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Таким чином, право власності на землю та право користування юридична особа набуває після отримання відповідного документу (державний акт, договір оренди).
Матеріали справи свідчать, що відповідні документи у відповідача відсутні.
Відповідно до ч.1 ст.216 Господарського кодексу України, учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин, а адміністративно-господарські санкції - уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування (ч.4 ст.217 Господарського кодексу України).
Відповідно до ч.1 ст.218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
При цьому, учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності (ч.2 ст.218 Господарського кодексу України).
Відповідно до ст.239 Господарського кодексу України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб'єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції: вилучення прибутку (доходу); адміністративно-господарський штраф; стягнення зборів (обов'язкових платежів); застосування антидемпінгових заходів; припинення експортно-імпортних операцій; застосування індивідуального режиму ліцензування; зупинення дії ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господарювання певних видів господарської діяльності; анулювання ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господарювання окремих видів господарської діяльності; обмеження або зупинення діяльності суб'єкта господарювання; скасування державної реєстрації та ліквідація суб'єкта господарювання; інші адміністративно-господарські санкції, встановлені цим Кодексом та іншими законами.
З огляду на вищевикладені норми законодавства, припинення права користування надрами є адміністративно-господарською санкцією, яка в свою чергу передбачена нормами п.6 ст.26 Кодексу України "Про надра".
Чинним законодавством чітко визначено порядок оформлення прав на землю і не оформлення цих прав протягом 2 років з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами свідчить про бездіяльність відповідача, який, в свою чергу, не вжив відповідних заходів щодо належного оформлення документів та, відповідно, укладення договору оренди.
Отже, утримання родовища надр відповідачем, яким за 2 роки так і не розпочато їх видобуток, до часу закінчення термінів дії спеціального дозволу на користування надрами, а саме, до 2031р., суперечить інтересам держави та територіальній громаді області, які в результаті цього не отримують очікуваний прибуток від пов'язаної від використання надр діяльності та суперечить чинному законодавству.
Відповідно до ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог чи заперечень.
Відповідачем доводів прокурора та позивача не спростовано.
Враховуючи викладене, господарський суд вважає позовні вимоги прокурора обґрунтованими, заявленими відповідно до вимог чинного законодавства та такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Припинити право користування надрами, що надане Товариству з обмеженою відповідальністю "Броницький склозавод" (11711, Житомирська область, Новоград-Волинський район, с.Броницька Гута, вул. Радянська, будинок 6, ідентифікаційний код 35855091) спеціальним дозволом на користування надрами №5305 від 13.01.2011р.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Броницький склозавод", 11711, Житомирська область, Новоград-Волинський район, с.Броницька Гута, вул. Радянська, будинок 6, ідентифікаційний код 35855091 в доход Державного бюджету України - 1147,00 грн. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 05.08.13
Суддя Шніт А.В.
1-до справи;
2,3-позивачам (рек. з повід.);
4 - відповідачу (рек. з повід.);
5 - Новоград-Волинській міжрайонній прокуратурі.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2013 |
Оприлюднено | 06.08.2013 |
Номер документу | 32794090 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Шніт А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні