ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 липня 2013 року 11 год. 30 хв. Справа № 813/3591/13-а
Львівський окружний адміністративний суд
у складі: головуючого - судді Сакалоша В.М.,
за участю секретаря судового засідання - Чернявської О.Д.,
представника позивача - Луньо Б.М., представника відповідача - Батькова В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання представника позивача про зупинення провадження у справі за позовом за позовом ТзОВ «Д-Мікс» до Державної екологічної інспекції у Львівській області про визнання протиправними дій та скасування рішення, -
в с т а н о в и в :
ТзОВ «Д-Мікс» звернулось до Львівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної екологічної інспекції у Львівській області про визнання протиправними дій головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Штикало Дмитра Ігоровича при винесенні рішення про зупинення (тимчасово) діяльності ТзОВ «Д-Мікс» в частині, яка порушує вимоги природоохоронного законодавства, та скасування рішення від 10.12.2012 року про зупинення (тимчасово) діяльності підприємства в частині, яка порушує вимоги природоохоронного законодавства з дня отримання цього рішення.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оспорюване позивачем рішення суб'єкта владних повноважень прийнято із порушенням вимог чинного законодавства. У вказаному рішенні не зазначено термін, на який зупиняється діяльність підприємства, який вид діяльності зупиняється, не визначені окремі цехи, дільниці чи одиниці обладнання, експлуатація яких у зв'язку із порушенням вимог природоохоронного законодавства зупиняється (тимчасово). Не виконання вищевказаних вимог Порядку може призвести до повної зупинки діяльності підприємства, що призведе до значних фінансових втрат, адже окрім виробничої діяльності, підприємство ще й займається реалізацією продукції та зберіганням зернових. У рішенні як на підставу для зупинення (тимчасово) діяльності підприємства вказується на факт здійснення ТзОВ «Д-Мікс» діяльності із систематичним порушенням вимог природоохоронного законодавства, посилаючись при цьому на акти перевірок за № 1548\06\1485 від 03.10.2012 року та №978\06\997 від 26.06-10.07.2012 року та приписи за № 51 від 15.10.2012 року та № 214 від 10.07.2012 року. Однак, позивач зазначає, що не отримував припису за № 214 від 10.07.2012 року. Крім того, позивач стверджує, що не допускало порушень вимог природоохоронного законодавства, про які зазначено в оспорюваному рішенні.
В судовому засіданні 30 липня 2013 року відповідно до вимог ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав викладених у позові та додаткових поясненнях, просив суд адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача проти позову заперечив. Позиція представника відповідача наведена у письмовому запереченні на адміністративний позов. Так, представник відповідача зазначає, що перевірку діяльності ТзОВ «Д-Мікс» проведено Державною екологічною інспекцією у Львівській області у відповідності до вимог чинного законодавства. За результатами перевірки складені відповідні документи, зі змістом яких ознайомлено відповідальних осіб підприємства. Оскільки виявлено систематичні порушення позивачем вимог природоохоронного законодавства, то окрім внесення приписів про усунення таких порушень, 10.12.2012 року також прийнято рішення про зупинення (тимчасово) діяльності підприємства в частині, яка порушує вимоги природоохоронного законодавства. У зв'язку з наведеним, представник відповідача просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Дослідивши представлені сторонами документи, всебічно та повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позовних вимог, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
В період з 26.06.2012 року по 10.07.2012 року Державною екологічною інспекцією у Львівській області проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТзОВ «Д-Мікс» (Львівська область, Золочівський район, с. Хильчиці, вул. Заводська, 14).
За результатами перевірки складено акт № 978\06\997 від 26.06-10.07.2012 року та видано припис №214 від 10.07.2012 року, яким зобов'язано ТзОВ «Д-Мікс» отримати ліміт та дозвіл на утворення та розміщення відходів, паспорти на відходи, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, провести інвентаризацію стаціонарних джерел викидів в атмосферне повітря, представити договір на утилізацію поліетиленових упаковок, а також отримати дозвіл на спеціальне користування надрами. Примірник припису отримав директор ТзОВ «Д-Мікс» Кравців А.С., про що зроблено відповідну відмітку у приписі.
03.10.2012 року проведено позапланову перевірку виконання ТзОВ «Д-Мікс» припису №214 від 10.07.2012 року.
За результатами перевірки складено акт № 1548\06\1485 від 03.10.2012 року та винесено припис за № 51 від 15.10.2012 року. Так, перевіркою встановлено, що ТзОВ «Д-Мікс» здійснює діяльність із систематичним порушенням вимог природоохоронного законодавства, а саме:
- відсутній спеціальний дозвіл на користування надрами (прісні підземні води), що є порушенням ст.ст. 16,19,21 Кодексу України про надра;
- не проводиться інвентаризація стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин, що є порушенням ст.ст. 10,11,33 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»;
- відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст.ст. 10,11,33 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»;
- відсутній дозвіл на розміщення відходів та ліміт на утворення відходів у 2012 році що є порушенням ст.ст. 32,33 Закону України «Про відходи»;
- відсутні паспорти на відходи, що є порушенням ст.ст. 17,26 Закону України «Про відходи».
В подальшому, головним державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Штикало Д.І. прийнято рішення № 23 про зупинення (тимчасово) діяльності ТзОВ «Д-Мікс» в частині, яка порушує вимоги природоохоронного законодавства. Вказане рішення прийнято на підставі акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ТзОВ «Д-Мікс» № 1548/06/1485 від 03.10.20.12 року, припису № 51 від 15.10.2012 року, акту перевірки № 978/06/997 від 26.06-10.07.2012 року.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач оскаржив його в судовому порядку.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховував наступне.
Діяльність державної екологічної інспекції України регламентується відповідним Положенням, затвердженим Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №454/2011. Так, згідно з п.1 Положення, Держекоінспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України. Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з пп.5, 15 п.6 Положення, Держекоінспекція вправі проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов'язкові для виконання приписи, розпорядження; приймати рішення про обмеження чи зупинення (тимчасово) діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин, за винятком суб'єктів підприємницької діяльності (інвесторів), що провадять свою діяльність відповідно до законодавства про угоди щодо розподілу продукції.
Правові основи прийняття рішень про обмеження, тимчасову заборону (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій і об'єктів (надалі - підприємств) незалежно від форм власності у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища передбачені відповідним Порядком, що затверджений постановою Верховної Ради України від 29.10.1992 року № 2751-ХІІ.
Згідно з п. 4 зазначеного Порядку діяльність підприємств обмежується або тимчасово забороняється (зупиняється) у разі перевищення ними лімітів використання природних ресурсів, порушення екологічних нормативів, екологічних стандартів, а також вимог екологічної безпеки, зокрема:
а) введення в дію підприємств, на яких не забезпечено в повному обсязі додержання екологічних вимог і виконання заходів, передбачених проектами на їх будівництво (реконструкцію);
б) відсутність споруд, устаткування і пристроїв для очищення викидів та скидів або їх знешкодження, а також приладів контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та характеристиками шкідливих факторів на підприємствах, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, або порушення правил експлуатації зазначених споруд, устаткування, пристроїв і приладів;
в) використання природних ресурсів, викидів і скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, складування, захоронення, зберігання або розміщення виробничих, побутових та інших відходів без відповідних дозволів;
г) перевищення гранично допустимих чи тимчасово узгоджених викидів і скидів забруднюючих речовин в навколишнє природне середовище, рівнів акустичного, електромагнітного, іонізуючого та іншого шкідливого впливу фізичних факторів, біологічного впливу та радіоактивного забруднення;
д) порушення екологічних вимог при виробництві, зберіганні, транспортуванні, знешкодженні, захороненні токсичних та інших речовин, небезпечних для навколишнього природного середовища, здоров'я та життя людей;
е) відсутності або нездійснення заходів, спрямованих на запобігання залповим викидам і скидам, що створюють високі та екстремально високі рівні забруднення повітряного та водного басейнів і ґрунтів, становлять небезпеку для здоров'я та життя людей, тваринного і рослинного світу;
є) виробництва й експлуатації транспортних та інших пересувних засобів і установок, у викидах і скидах яких вміст забруднюючих речовин перевищує встановлені нормативи;
ж) впровадження відкриттів, винаходів, застосування нової техніки, імпортного устаткування, технологій і систем, що не відповідають екологічним вимогам;
з) порушення екологічних вимог при дислокації військових частин, проведенні ними військових навчань, маневрів, переміщенні військ і військової техніки (крім випадків надзвичайних ситуацій, що оголошуються відповідно до законодавства України);
и) порушення інших вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно з п. 5 Порядку, підставою для припинення діяльності підприємств є систематичне перевищення ними лімітів використання природних ресурсів, порушення екологічних нормативів та екологічних стандартів, що не можуть бути усунуті з технічних, економічних чи інших причин.
Рішення про обмеження, тимчасову заборону (зупинення) чи припинення діяльності підприємства підлягає виконанню в строки, зазначені у цьому рішенні. Не допускаються термінові тимчасова заборона (зупинення) чи припинення діяльності підприємства, якщо це може призвести до виникнення аварійної ситуації (п.6 Порядку).
Як вбачається з матеріалів справи, основними видами діяльності підприємства є: виробництво готових комбікормів, білково-вітамінних добавок та преміксів для тварин, що утримуються на фермах, птиці та риб, а також оптова торгівля зерном, насінням та кормами як власного виробництва, так і виготовлених іншими виробниками, зберігання на зернозберігальному комплексі зернових інших підприємств, установ, організацій на підставі договорів зберігання. ТзОВ «Д-ікс» володіє трьома основними об'єктами, а саме:
1. Комбікормовий завод потужністю 160 тонн в зміну, до складу якого входять адміністративно-побутовий корпус, цех по виробництву комбікормів, склад компонентів комбікормів, два склади фасованого комбікорму, навіс для прийому сировини.
2. 3ернозберігальний комплекс місткістю 25 тис. тонн, до складу якого входять силос експедиційний, лабораторний корпус, вага, п'ять силосів для зберігання зерна, норія.
3.Парова котельня.
Зі змісту рішення відповідача № 23 від 10.12.2012 року про зупинення (тимчасово) діяльності підприємства не вбачається на який термін зупиняється діяльність ТзОВ «Д-Мікс», який вид діяльності зупиняється, не зазначено чи зупиняється діяльність підприємства в цілому чи в окремих дільницях або одиницях обладнання, при цьому, відсутнє посилання на конкретний перелік таких дільниць чи обладнання.
Крім того, відповідно до п. 7 Порядку не допускаються термінові тимчасова заборона (зупинення) чи припинення діяльності підприємства, якщо це може призвести до виникнення аварійної ситуації. Як зазначено позивачем та не спростовано відповідачем, на території підприємства знаходиться значна кількість технічної сировини та готової продукції. За ступенем небезпеки розвитку пожежі, категорії приміщень вибухопожежної та пожежної безпеки ступінь вогнестійкості - II, категорія виробництва - В, тобто підприємство відноситься до вибухонебезпечних, а це свідчить про те, що тимчасова заборона (зупинення) діяльності підприємства може призвести до аварійних ситуацій.
В оскаржуваному рішенні відповідача зазначено, що ТзОВ «Д-Мікс» здійснює діяльність із систематичним порушенням вимог чинного природоохоронного законодавства. Так, у підприємства відсутній спеціальний дозвіл на користування надрами (прісні підземні води), що є порушенням ст.ст. 16,19,21 Кодексу України про надра.
Судом встановлено, що основний вид діяльності підприємства - це виробництво готових кормів для годівлі сільськогосподарських тварин (розсипних та гранульованих кормів, концентратів); виробництво та реалізація будь-яких видів води, її відпуск стороннім організаціям чи підприємствам будь-яких форм власності не є видом діяльності підприємства й вода не являється джерелом доходів підприємства. Фактів виробництва, реалізації, відпуску води відповідачем не встановлено.
В технологічному процесі для виробництва готової продукції використовуються наступні види сировини та допоміжних матеріалів: соя, кукурудза, олія, пшениця, вітамінно-мінеральні добавки, соняшник, ячмінь. При цьому, вода в технологічному процесі виробництва кормів не використовується.
Вода використовується лише для водоспоживання парового котла, тобто підживлення системи опалення виробничих та офісних приміщень. Для забезпечення технологічних потреб встановлений котел, який працює на природному газі.
Таким чином, встановлено, що використання прісних підземних вод здійснюється ТзОВ «Д-Мікс» виключно для господарсько-побутових потреб.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на термінологію Державного стандарту «ГОСТ 17.1.1.04-80 Классификация подземных вод по целям использования» э безпідставним, оскільки вказаний документ у відповідності до пункту 1 встановлює лише класифікацію підземних вод в залежності від мети використання підземних вод. В поясненні термінів, які застосовуються в цьому документі (Додаток № 1), відсутнє визначення терміну «господарсько-побутові потреби».
Крім того, статтею 14 Кодексу України про надра передбачено для яких цілей надаються у користування надра, а саме для:
геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;
видобування корисних копалин;
будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод;
створення геологічних територій та об'єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам'ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.);
виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції;
задоволення інших потреб.
Господарська діяльність позивача не пов'язана із жодним із видів діяльності, зазначених у вказаній статті. Відтак, користування надрами може здійснюватись виключно для задоволення інших потреб підприємства.
Згідно з ст. 23 Кодексу України про надра землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати для своїх господарських і побутових потреб корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, підземні води для власних господарсько-побутових потреб, нецентралізованого та централізованого (крім виробництва фасованої питної води) господарсько-питного водопостачання, за умови що продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу, та використовувати надра для господарських і побутових потреб.
Згідно з договором оренди землі, укладеного 30.08.2011 року між Золочівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «Д-МІКС» терміном дії на п'ять років, товариство є землекористувачем земельної ділянки площею 0,0464 га, наданої для обслуговування водонапірної вежі. На вказаній земельній ділянці розташована свердловина № 1-РЕ, яка знаходиться на віддалі 160м північно-східніше від виробничої площадки. Забір підземних вод здійснюється через цю свердловину на підставі Дозволу на спеціальне водокористування № Укр-2162-11\Льв, виданого Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Львівській області 14.11.2011 року з терміном дії до 24.10.2015 року. Умовами дозволу спецводокористування встановлений загальний ліміт забору води 4,052 тис.кубм\рік або 12,0 кубм\добу. Із загального ліміту водокористування встановлено на господарсько-побутові потреби 0,693 тис.кубм\рік або 2.15 кубм\добу, на виробничі потреби 3,359 тис.кубм\рік або 9,87 кубм\добу.
Як встановлено відповідачем, за період із 10.01.2012 року по 06.07.2012 року для виробничих потреб підприємство здійснило забір підземних вод в об'ємі 299,1 кубм або 2,37 кубм\добу, що не перевищує встановлених Дозволом на спеціальне водокористування лімітів забору води, а також не перевищує видобуток води більше 300 кубічних метрів на добу. Таким чином, видобування підземних вод здійснюється у порядку передбаченому ст.23 Кодексу України про надра.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позивач не зобов'язаний отримувати спеціальний дозвіл на видобування корисних копалин (прісних підземних вод).
Відповідач стверджує, що у позивача відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст.ст. 10,11,33 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
Відповідно до ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. До першої групи належать об'єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До другої групи належать об'єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До третьої групи належать об'єкти, які не належать до першої і другої груп.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1655 від 13.12.2001 року затверджено Порядок ведення державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря, яким визначено єдину систему ведення в галузі охорони атмосферного повітря державного обліку об'єктів (підприємств, установ, організацій та громадян-суб'єктів підприємницької діяльності), які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і на стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, видів і ступенів впливу на його стан фізичних та біологічних факторів.
Згідно з абзацом 4 пункту 2 вказаного Порядку Державний облік ведеться з метою регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря із стаціонарних та пересувних джерел, ступенів впливу на його стан фізичних та біологічних факторів. Взяття на державний облік об'єктів, які справляють шкідливий вплив, як того вимагає пункт 4 Порядку, здійснює Мінприроди за критеріями, встановленими цим Міністерством за погодженням з Держкомстатом.
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 177 від 10.05.2002 року затверджено Інструкцію про порядок та критерії взяття на державний облік об'єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і стан атмосферного повітря, викидів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря.
У відповідності до пункту 2 цієї Інструкції взяття на державний облік здійснюється за такими критеріями:
- об'єктів - якщо в їх викидах присутня хоча б одна забруднююча речовина (або група речовин), потенційний викид якої рівний або перевищує величину, зазначену в Переліку забруднюючих речовин та порогових значень потенційних викидів, за якими здійснюється державний облік (додаток № 1);
- видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, за умови, що обсяг потенційних викидів рівний або перевищує порогові значення за окремою речовиною або групою речовин, наведених в додатку 1 до цієї Інструкції.
У відповідності до Звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, наданого ТзОВ «Євроекоскоп», м. Львів, вул. Антоновича, 132а, джерелами викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря є дві завальні ями, холодильник, гранулятор РД-15. зерноочисна машина, та дві димові труби. При роботі вказаних джерел в атмосферне повітря викидаються наступні забруднюючі речовини: речовини у вигляді суспендованих твердих частинок, недиференційованих за складом (завислі речовини), діоксин азоту, оксид та діоксин вуглецю, азоту(1) оксид (N20); речовини, які при сумісному надходженні в атмосферне повітря володіють ефектом сумації, відсутні.
Аналіз розрахункових викидів забруднюючих речовин при максимальній потужності виробництва із пороговими значеннями потенційних викидів, за якими здійснюється державний облік, які передбачені Інструкцією, показує, що викиди забруднюючих речовин знаходяться в межах, які дозволяються Інструкцією про порядок та критерії взяття на державний облік об'єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, що видно із порівняльних таблиць № 1 та № 2, які додаються.
Окрім того, у відповідності до Протоколу експертизи проекту будівництва (реконструкції) робочого проекту «Технічне переоснащення комбікормового заводу потужністю 160т в зміну в с. Хильчиці Золочівського району Львівської області», виданого 11.02.2011 року Львівською обласною санітарно-епідеміологічною станцією, сума максимальних приземних концентрацій всіх речовин не перевищує 0,45 ГДК разом із фоновою, в тому числі і на межі санітарної зони, тобто знаходиться в межах, передбачених нормативними документами ДСП-201-97. «Державні санітарні правила охорони атмосферного повітря населених місць та Нормативами граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел». При розрахунках враховані фонові рівні у відповідності до Листа Держуправління охорони навколишнього природного середовища у Львівській області № 16-6157 від 02.11.2010 року.
При цьому, відповідачем не проводилось вимірювання вмісту забруднюючих речовин в організованих стаціонарних джерелах викидів позивача, не зафіксовано фактів експлуатації позивачем обладнання, при роботі якого фактичні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря перевищували б розрахункові та нормативні, які вказані в Додатку № 1 до Інструкції про порядок та критерії взяття на державний облік об'єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і стан атмосферного повітря, викидів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря.
З врахуванням наведеного, а також того, що оскільки згідно порогових значень потенційні викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин від виробничої діяльності підприємства є меншими, ніж передбачені описаними вище нормативними документами, суд приходить до висновку, що у ТзОВ «Д-Мікс» відсутні об'єкти та види викидів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, які підлягають взяттю на державний облік, що свідчить про необґрунтованість вимоги відповідача щодо необхідності отримання позивачем дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та ведення державного обліку об'єктів та викидів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря.
У рішенні № 23 від 10.12.2012 року відповідач зазначає, що у ТзОВ «Д-Мікс» відсутній дозвіл на розміщення відходів та ліміт на утворення відходів у 2012 році, що є порушенням ст.ст. 32,33 Закону України «Про відходи».
Відповідно до пункту «в» ч. 1 ст. 31 Закону України «Про відходи» з метою запобігання або зменшення обсягу утворення відходів та стимулювання впровадження маловідходних технологій Кабінет Міністрів України, міністерства та інші центральні і місцеві органи виконавчої влади в межах своєї компетенції здійснюють встановлення на основі затверджених нормативів (питомих показників обсягів утворення відходів) лімітів на утворення відходів.
Правила розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, в тому числі небезпечних, на території України, визначені відповідним Порядком, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998 року.
Згідно з п.8 Правил, власники відходів, для яких платежі за розміщення відходів усіх класів небезпеки не перевищують 10 гривень на рік, власники тільки побутових відходів, що уклали договори на розміщення відходів з підприємствами комунального господарства, та власники відходів як вторинної сировини, які провадять статутну діяльність із збирання і заготівлі таких відходів, звільняються від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів.
Як вбачається з матеріалів перевірки, відповідачем не було виявлено на підприємстві будь-яких відходів, в тому числі люмінесцентних ламп.
01.07.2010 року між ТзОВ «Д-Мікс» та Державною компанією з утилізації відходів як вторинної сировини «Укрекокомресурси» укладено Договір № 15\1195-ІМ, згідно з умовами якого Виконавець надає Замовнику послуги з організації збирання, заготівлі та утилізації використаних тари і пакувальних матеріалів, тобто побутових відходів. Термін дії вказаного Договору був пролонгований у відповідності до пункту 11.2 Договору і діяв у 2012 році.
Також, згідно з п. 10-12 вказаних Правил розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, в тому числі небезпечних, на території України місцеві державні адміністрації за погодженням з органами Мінекоресурсів до 1 липня поточного року визначають перелік власників відходів, яким необхідно одержати ліміти на утворення та розміщення таких відходів на наступний рік (крім власників, які звільняються від одержання таких лімітів), органи Мінекоресурсів на місцях до 1 березня поточного року надсилають на адреси власників відходів повідомлення про необхідність подання на погодження проектів лімітів на утворення та розміщення відходів на наступний рік.
Протягом 2011-2012 років ТзОВ «Д-Мікс» не отримувало від Золочівської районної державної адміністрації чи Державної екологічної інспекції у Львівській області повідомлення чи будь-якої іншої інформації про те, що підприємство визначено як таке, що є власником відходів, і йому необхідно подати на погодження проекти лімітів на утворення та розміщення відходів на наступний рік, отримати ліміти на утворення та розміщення відходів, а також дозвіл на утворення та розміщення відходів у наступному році.
У зв'язку з цим, вимоги відповідача про отримання дозволу та лімітів на утворення та розміщення відходів є безпідставними.
Також, суд бере до уваги те, що розроблено і погоджено із начальником Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Львівській області Хом'яком М.С. паспорти на відходи за реєстраційними номерами: 1 - відпрацьовані люмінесцентні лампи, 2 - тверді побутові відходи, 3 - тара картонна, 4 - відходи плівки поліетиленової.
Відповідач стверджує, що на момент проведення перевірки, тобто 03.10.2012 року, такі паспорти не були погоджені із управлінням охорони навколишнього природного середовища у Львівській області
Однак, суд не бере до уваги такі твердження відповідача, оскільки на час прийняття оспорюваного рішення, яке було прийнято фактично по спливу двох місяців від моменту проведення перевірки, змінились обставини, які мали значення для прийняття такого рішення, тобто паспорти на відходи були погоджені у встановленому законом порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіряючи дотримання відповідачем положень ч.2 ст. 3 КАС України, суд прийшов до висновку, що рішення № 23 від 10.12.2012 року про зупинення (тимчасово) діяльності ТзОВ «Д-Мікс» в частині, яка порушує вимоги природоохоронного законодавства, є таким, що прийняте не на підставі та не у межах повноважень, що передбачені Конституцією та законами України, необґрунтованим, несвоєчасним.
Відповідач, будучи суб'єктом владних повноважень, не надав суду достатніх та належних доказів, які б спростовували доводи позивача.
Відповідно до ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення.
Аналізуючи діюче на момент спірних правовідносин законодавство та обставини справи, суд приходить до висновку, що твердження Державної екологічної інспекції у Львівській області є необґрунтованими та не знайшли свого підтвердження зібраними у справі належними та допустимими доказами, а тому, у суду відсутні правові підстави вважати дії головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Штикало Дмитра Ігоровича щодо винесення рішення про зупинення (тимчасово) діяльності ТзОВ «Д-Мікс» в частині, яка порушує вимоги природоохоронного законодавства, та вказане рішення № 23 від 10.12.2012 року, правомірними.
Відповідно до ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владним повноважень, суд присуджує всі здійсненні нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
На підставі вищенаведеного, керуючись ст.ст. 7-14, 69-71, 86, 94, 159-163, 167 КАС України, суд -
п о с т а н о в и в :
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними дії головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Штикало Дмитра Ігоровича щодо винесення рішення про зупинення (тимчасово) діяльності ТзОВ «Д-Мікс», яке знаходиться за адресою: Львівська область, Золочівський район, с. Хильчиці, вул. Заводська, 14, в частині, яка порушує вимоги природоохоронного законодавства.
3. Визнати протиправними та скасувати рішення головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Штикало Дмитра Ігоровича № 23 від 10 грудня 2012 року про зупинення (тимчасово) діяльності ТзОВ «Д-Мікс», яке знаходиться за адресою: Львівська область, Золочівський район, с. Хильчиці, вул. Заводська, 14, в частині, яка порушує вимоги природоохоронного законодавства.
4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Д-Мікс» (ЄДРПОУ 36918050) 34,41 (тридцять чотири гривні сорок одну копійку) судового збору.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови виготовлений 06 серпня 2013 року.
Суддя В.М.Сакалош
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2013 |
Оприлюднено | 06.08.2013 |
Номер документу | 32806827 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні