Рішення
від 30.07.2013 по справі 911/2195/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Київської області

01032, м. Київ - 32, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26 РІШЕННЯ

Іменем України

"30" липня 2013 р. Справа № 911/2195/13

Суддя господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., розглянувши справу

за позовом Прокурора Макарівського району Київської області в інтересах держави в особі Ясногородської сільської ради Київської області, Макарівський район, с. Ясногородка до Фізичної особи - підприємця Бондаря Миколи Володимировича, Вишгородський район, с. Нові Петрівці третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Державна податкова інспекція у Макарівському районі Київської області, смт. Макарів про внесення змін до договору оренди земельної ділянки за участю представників:

прокурора:Дутчин І.М. - посв. від 02.10.2012р. № 007107 позивача:не з'явились, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином відповідача:не з'явились, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином третьої особи:не з'явились, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином суть спору:

До господарського суду Київської області надійшла позовна заява Прокурора Макарівського району Київської області в інтересах держави в особі Ясногородської сільської ради Київської області (далі - позивач) до Фізичної особи - підприємця Бондаря Миколи Володимировича (далі - відповідач) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державна податкова інспекція у Макарівському районі Київської області (далі - третя особа) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 05.08.2003р. реєстровий № 002, укладеного між Ясногородською сільською радою та Фізичною особою - підприємцем Бондарем М.В., виклавши пункти договору в наступній редакції: абз. 6 п. 1 - "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5343300 грн." та п. 2.3 - "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 160299,00 гривень в рік (без врахування ПДВ) на поточний рахунок орендодавця. Сплата орендної плати провадиться орендарем за базовий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на спеціальний рахунок. Розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів, тощо, в тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розмірів ставки земельного податку; збільшення відсоткової ставки орендної плати; зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України. Про зміну умов орендної плати сторонами складається додаткова угода сторін".

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на ухилення відповідача від внесення змін до договору оренди земельної ділянки щодо розмірів нормативної грошової оцінки земельної ділянки та річної орендної плати за землю.

Присутній в судовому засіданні прокурор повністю підтримав позовні вимоги та просить суд їх задовольнити з мотивів викладених в позові.

Сторони у справі та третя особа, належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, в судове засідання не з'явилися, про причини неявки суд не повідомили. Відповідач відзиву на позовну заяву не надіслав.

Враховуючи, що неявка сторін та третьої особи в судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи відповідно до ст. 75 ГПК України за відсутності представників сторін за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, присутнього в судовому засіданні, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд -

встановив:

Між Ясногородською сільською радою Макарівського району Київської області та Фізичною особою - підприємцем Бондарем Миколою Володимировичем був укладений договір оренди земельної ділянки від 05.08.2003р. (далі - договір), відповідно до умов якого орендодавець - позивач передає, а орендар - відповідач одержує в оренду земельну ділянку загальною площею 9,0 га, що знаходиться в межах Ясногородської сільської ради Макарівського району Київської області за рахунок земель громадського призначення, а саме: чагарники та болота, не придатна для сільськогосподарського використання ( абз. 1 п. 1 договору).

Територія, яка надається орендареві, відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі, буде використовуватися для традиційних народних промислів та підприємницької діяльності, код 1.6 (абз. 4 п. 1 договору).

Відповідно до абз. 6 п. 1 договору грошова оцінка земельної ділянки - 101788,00 грн.

Договір укладається на термін 40 років, починаючи з дати його державної реєстрації (абз. 1 п. 2.2 договору).

Відповідно до п. 2.3 договору орендна плата встановлена щорічно у розмірі 1 ставки земельного податку, який переглядається щорічно, з подальшим урахуванням інфляційних процесів та індексації грошової оцінки земельної ділянки. Сплата орендної плати провадиться орендарем щоквартально рівними частками до 15 числа поточного (звітного) кварталу на спеціальний бюджетний рахунок, який буде доведений орендареві одночасно з оформленням акту прийому-передачі земельної ділянки. Розмір орендної плати на 2003 рік встановлено в сумі 2862,00 х 1 = 2862,00 грн. У розмір орендної плати не входить податок на землю. У разі визначення договору оренди недійсним одержана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди земельної ділянки не повертається. Розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів, тощо, в тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря; у разі невиконання орендодавцем обов'язку повідомити орендаря про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку; збільшення розмірів ставки земельного податку; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України. При сталих соціально-економічних і політичних умовах господарювання необхідність і умови коригування розмірів орендної плати сторонами розглядаються у разі необхідності один раз у 2 роки.

Згідно положень п. 4 договору зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. Будь-які зміни або доповнення цього договору здійснюються у письмовій формі.

Зазначений договір оренди земельної ділянки від 05.08.2003р. посвідчений приватним нотаріусом Макарівського районного нотаріального округу Київської області Дарнопих Т.М., зареєстрований в реєстрі за № 3389, а також зареєстрований у Макарівському районному відділі земельних ресурсів Київської області, про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за. № 002.

Рішенням Ясногородської сільської ради від 28.12.2012р. № 162-21-VI "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Ясногородка Макарівського району Київської області" затверджено нормативну грошову оцінку земель населеного пункту с. Ясногородка Макарівського району Київської області.

Відділ Держземагенства у Макарівському районі Київсбкої області листом від 08.04.2013р. № 01-12/672 повідомив, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передана у тимчасове користування на умовах оренди Фізичній особі -підприємцю Бондар М.В. кадастровий номер земельної ділянки - 3222789201:01:024:0033 площа 9,0 га, розташованої на території с. Ясногородка Ясногородської сільської ради становить: 5343300 грн.

Рішенням Ясногородської сільської ради від 28.12.2012р. № 163-21-VI "Про затвердження додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок комунальної власності в зв'язку з розробленням нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Ясногородка Макарівського району Київської області" було вирішено затвердити додаткові угоди до договорів оренди земельних ділянок, зокрема, з Фізичною особою - підприємцем Бондар М.В., відповідно до якого оцінка земельної ділянки згідно нормативно-грошової оцінки за 1 кв.м. становить 59,37 грн./кв.м.; 3% від нормативно-грошової оцінки; сума оренди в рік складає 160299,00 грн.; площа орендованої земельної ділянки 9,00 га.

Позивач неодноразово звертався до відповідача з пропозиціями від 09.01.2013р. № 09, від 14.03.2013р. № 181 щодо внесення відповідних змін до зазначеного договору оренди земельної ділянки, однак вказана кореспонденція поверталась відправнику з відмітками: "за місцем обслуговування" та "за закінченням терміну зберігання", засвідчені копії поштових конвертів залучені до матеріалів справи. Оскільки відповідні зміни до вказаного договору оренди земельної ділянки не внесені, то, на думку прокурора, договір в частині вартості земельної ділянки та розміру орендної плати суперечить вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим він звернувся з даним позовом до суду.

За договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (ст. 792 Цивільного кодексу України)

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі").

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008р. було внесено зміни до ч.ч. 4, 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

У зв'язку із введенням в дію з 1 січня 2011 року Податкового кодексу України Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (ч. 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України).

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

Отже, встановлення ст. 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Згідно ч. 1, 2 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Відповідно до п. 2.19 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарським кодексом України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року N 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові Вищого господарського суду України від 12.06.2012р. у справі № 17/5005/8502/2011, від 18.12.2012р. у справі № 18/5005/7285/2012, у постанові Верховного Суду України від 20.11.2012р. у справі № 3-53гс12.

З огляду на зазначене та враховуючи те, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною та законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, а також те, що рішення Ясногородської сільської ради, якими було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Ясногородка Макарівського району Київської області та встановлено розміри орендної плати, не оскаржувались та є чинними, між сторонами існує спір щодо зміни умов договору, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора про внесення змін до абз. 6 п. 1 та п. 2.3 договору оренди земельної ділянки від 05.08.2003р., укладеного між позивачем та відповідачем, є доведеними, обґрунтованими, відповідачем не спростовані, а відтак підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд враховує таке.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Згідно пп. 2 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" ставки судового збору за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру встановлюються у таких розмірах: 1 розмір мінімальної заробітної плати.

Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 5 цього ж Закону органи прокуратури - при здійсненні своїх повноважень звільняються від сплати судового збору.

Згідно п 4.6 Постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" від 21.02.2013р. № 7 приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 49 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 4 3 , 33, 44, 49, 75, 77, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до абзацу 6 пункту 1 договору оренди земельної ділянки від 05.08.2003р., укладеного між Ясногородською сільською радою Макарівського району Київської області (08061, Київська обл., Макарівський р-н, с. Ясногородка, вул. Київська, 47, ідентифікаційний код 04358833) Фізичною особою - підприємцем Бондарем Миколою Володимировичем (07354, Київська обл., Вишгородський р-н, с. Нові Петрівці, вул. Новопрорізна), посвідченого приватним нотаріусом Макарівського районного нотаріального округу Київської області Дарнопих Т.М., зареєстрований в реєстрі за № 3389, а також зареєстрований у Макарівському районному відділі земельних ресурсів Київської області, про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за № 002, виклавши його в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5343300 грн. (п'ять мільйонів триста сорок три тисячі триста грн. 00 коп.)".

3. Внести зміни до п. 2.3 договору оренди земельної ділянки від 05.08.2003р., укладеного між Ясногородською сільською радою Макарівського району Київської області (08061, Київська обл., Макарівський р-н, с. Ясногородка, вул. Київська, 47, ідентифікаційний код 04358833) Фізичною особою - підприємцем Бондарем Миколою Володимировичем (07354, Київська обл., Вишгородський р-н, с. Нові Петрівці, вул. Новопрорізна), посвідченого приватним нотаріусом Макарівського районного нотаріального округу Київської області Дарнопих Т.М., зареєстрований в реєстрі за № 3389, а також зареєстрований у Макарівському районному відділі земельних ресурсів Київської області, про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за № 002, виклавши його в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 160299,00 гривень в рік (без врахування ПДВ) на поточний рахунок орендодавця. Сплата орендної плати провадиться орендарем за базовий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на спеціальний рахунок. Розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів, тощо, в тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розмірів ставки земельного податку; збільшення відсоткової ставки орендної плати; зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України. Про зміну умов орендної плати сторонами складається додаткова угода сторін".

4. Стягнути з Фізичної особи - підприємця Бондаря Миколи Володимировича (07354, Київська обл., Вишгородський р-н, с. Нові Петрівці, вул. Новопрорізна) в доход Державного бюджету України 1147 (одну тисячу сто сорок сім) грн. витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Дане рішення господарського суду Київської області набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його належного оформлення і підписання та може бути оскаржено в апеляційному порядку.

Суддя Подоляк Ю.В.

Дата підписання рішення 05.08.2013р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення30.07.2013
Оприлюднено07.08.2013
Номер документу32834158
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2195/13

Ухвала від 02.04.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 16.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Постанова від 18.12.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Авдеєв П.В.

Ухвала від 27.11.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Авдеєв П.В.

Ухвала від 17.07.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Авдеєв П.В.

Ухвала від 17.06.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Авдеєв П.В.

Ухвала від 17.06.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Авдеєв П.В.

Рішення від 30.07.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 10.06.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні