9.4.4
ПОСТАНОВА
Іменем України
07 серпня 2013 року Справа № 812/5950/13-а
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чернявська Т.І., розглянувши у м. Луганську у порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку до відкритого акціонерного товариства «Білокуракинський» про стягнення фінансових санкцій в сумі 17000,00 грн.,
ВСТАНОВИВ:
04 липня 2013 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку до відкритого акціонерного товариства «Білокуракинський» про стягнення фінансових санкцій в сумі 17000,00 грн., накладених постановою від 25 грудня 2012 року № 1207-ДО-1-Е за правопорушення на ринку цінних паперів.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що відкрите акціонерне товариство «Білокуракинський» в порушення вимог пункту 5 розділу ХVІІ Закону України «Про акціонерні товариства» не привело статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства» в частині здійснення переведення випуску акцій документарної форми існування у бездокументарну, що є порушенням вимог статті 20 Закону України «Про акціонерні товариства».
У зв'язку з цим уповноваженою особою Комісії було винесено розпорядження від 28 квітня 2012 року № 96-ДО-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери, згідно якого відповідач повинен був у термін до 29 жовтня 2012 року усунути порушення чинного законодавства України, а саме привести статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», здійснити переведення випуску акцій товариства документарної форми існування у бездокументарну відповідно до вимог чинного законодавства України, а також подати до Комісії пакети документів та проінформувати уповноважену особу Комісії про виконання цього розпорядження.
Інформації щодо виконання розпорядження надано не було. Доказів, підтверджуючих виконання розпорядження, не надходило. Дії відповідача підпадають під ознаки правопорушення, відповідальність за яке передбачена пунктом 8 частини 1 статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» - невиконання розпорядження щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів. У зв'язку з цим, 25 грудня 2012 року начальником Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку у відношенні відповідача було винесено постанову № 1207-ДО-1-Е про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів у розмірі 17000,00 грн. Зазначену суму необхідно було перерахувати в доход Державного бюджету України протягом 15 днів з моменту отримання постанови, копії розрахункових документів, що підтверджують виконання цієї постанови, направити до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Постанова про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів від 25 грудня 2012 року № 1207-ДО-1-Е отримана відкритим акціонерним товариством «Білокуракинський» 10 січня 2013 року, про що свідчить лист Луганської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта» від 16 липня 2013 року № 03-24 та розписка у формі за номером 8, та у встановленому порядку не оскаржувалась, документ, який підтверджує сплату штрафу, до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку не подавався.
Відповідач повідомлений належним чином про відкриття провадження у скороченому провадженні (арк. справи 33, 36). У встановлений судом строк відповідачем не подано ані заперечень проти позову, ані заяви про визнання позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з таких підстав.
Згідно із абзацем 2 статті 1 Закону України від 30 жовтня 1996 року № 448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» державне регулювання ринку цінних паперів - це здійснення державою комплексних заходів щодо упорядкування, контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та запобігання зловживанням і порушенням у цій сфері.
Відповідно до статті 3 Закону України від 30 жовтня 1996 року № 448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах:
- прийняття актів законодавства з питань діяльності учасників ринку цінних паперів;
- регулювання випуску та обігу цінних паперів, прав та обов'язків учасників ринку цінних паперів;
- видача ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів та забезпечення контролю за такою діяльністю;
- заборона та зупинення на певний термін (до одного року);
- професійної діяльності на ринку цінних паперів у разі відсутності ліцензії на цю діяльність та притягнення до відповідальності за здійснення такої діяльності згідно з чинним законодавством;
- реєстрація випусків (емісій) цінних паперів та інформації про випуск (емісію) цінних паперів;
- контроль за дотриманням емітентами порядку реєстрації випуску цінних паперів та інформації про випуск цінних паперів, умов продажу (розміщення) цінних паперів, передбачених такою інформацією;
- створення системи захисту прав інвесторів і контролю за дотриманням цих прав емітентами цінних паперів та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів;
- контроль за достовірністю інформації, що надається емітентами та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, контролюючим органам;
- встановлення правил і стандартів здійснення операцій на ринку цінних паперів та контролю за їх дотриманням;
- контроль за системами ціноутворення на ринку цінних паперів;
- контроль за діяльністю осіб, які обслуговують випуск та обіг цінних паперів;
- проведення інших заходів щодо державного регулювання і контролю за випуском та обігом цінних паперів.
Державне регулювання ринку цінних паперів згідно зі статтею 5 Закону України від 30 жовтня 1996 року № 448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку є державним органом, підпорядкованим Президенту України і підзвітним Верховній Раді України. До системи цього органу входять Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, її центральний апарат і територіальні органи. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи (стаття 6 Закону України від 30 жовтня 1996 року № 448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні»).
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку у відповідності із пунктом 14 статті 8 Закону України від 30 жовтня 1996 року № 448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», зокрема, має право накладати штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.
Законом України від 17 вересня 2008 року № 514-VI «Про акціонерні товариства» визначено порядок створення, діяльності, припинення, виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, права та обов'язки акціонерів.
Пунктом 1 статті 3 Закону України від 17 вересня 2008 року № 514-VI «Про акціонерні товариства» передбачено, що акціонерне товариство - господарське товариство, статутний капітал якого поділено на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими посвідчуються акціями.
Пунктом 2 статті 20 Закону України від 17 вересня 2008 року № 514-VI «Про акціонерні товариства» визначено, що усі акції товариства є іменними. Акції товариств існують виключно в бездокументарній формі.
Пунктом 5 розділу ХVІI Закону України від 17 вересня 2008 року № 514-VI «Про акціонерні товариства» визначено, що статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Приведенням діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із цим Законом є здійснення таких дій:
1) внесення змін до статуту товариства, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого або закритого акціонерного товариства на публічне акціонерне товариство чи з відкритого або закритого акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство за умови, що кількість акціонерів на дату внесення таких змін не перевищує 100 осіб, а також виконання всіх інших вимог цього Закону у статуті товариства;
2) приведення внутрішніх положень товариства у відповідність із вимогами цього Закону.
Датою приведення діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із вимогами цього Закону є дата державної реєстрації змін до статуту, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство або закритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство.
Часткове виконання вимог абзацу першого цього пункту не є виконанням вимог цього Закону.
Приведення діяльності у відповідність із нормами цього Закону, статутів та внутрішніх положень акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у тому числі зміна найменування акціонерних товариств з відкритого або закритого на публічне або приватне, не є перетворенням та не потребує застосування процедури припинення.
Приведенням діяльності акціонерних товариств у відповідність із вимогами цього Закону в частині забезпечення існування акцій виключно у бездокументарній формі є здійснення таких дій: наглядова рада акціонерного товариства в порядку, встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, зобов'язана прийняти рішення про переведення випуску цінних паперів з документарної форми у бездокументарну (далі - рішення про дематеріалізацію) та забезпечити вчинення нижчезазначених дій у такій послідовності:
1) опублікування в офіційному друкованому органі повідомлення про прийняте рішення про дематеріалізацію цінних паперів та повідомлення про це персонально кожного акціонера, зареєстрованого в реєстрі власників іменних цінних паперів випуску, що дематеріалізується, у спосіб, визначений при прийнятті рішення про дематеріалізацію (крім випадку, коли акції товариства належать одній особі);
2) подання до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку документів для заміни свідоцтва про реєстрацію випуску іменних акцій документарної форми існування на свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку зобов'язана видати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування протягом 10 робочих днів з дати подання емітентом належним чином оформлених документів відповідно до встановлених нею вимог;
3) припинення обслуговування випуску цінних паперів у документарній формі у реєстроутримувача в системі реєстру власників іменних цінних паперів за цим випуском. Реєстроутримувач припиняє ведення реєстру протягом 10 робочих днів з дати публікації рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Датою закриття реєстру є дата припинення ведення реєстру;
4) укладення в порядку, встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, договору про обслуговування емісії цінних паперів з обраним наглядовою радою депозитарієм, який буде обслуговувати випуск акцій, що дематеріалізується, з наступним відкриттям рахунку в цінних паперах емітента в цьому депозитарії та укладення договору про відкриття рахунків у цінних паперах власникам з обраним наглядовою радою зберігачем;
5) депонування глобального сертифіката в обраному депозитарії та надання йому необхідних розпоряджень та інших документів відповідно до вимог Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Депонування депозитарієм глобального сертифіката здійснюється протягом 10 робочих днів з дати публікації рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування;
6) забезпечення передачі реєстру власників іменних цінних паперів та переведення обліку прав власності на акції у бездокументарній формі до зберігача. Передача реєстру власників іменних цінних паперів до зберігача здійснюється протягом трьох робочих днів з дати припинення ведення реєстру. Дата передачі реєстру власників іменних цінних паперів спільно визначається емітентом, реєстратором та зберігачем. Зберігач цінних паперів зобов'язаний відкрити рахунки в цінних паперах акціонерам та зарахувати на них акції на підставі договору з емітентом та переданого йому (зберігачу) реєстру власників іменних цінних паперів протягом двох місяців з дати передачі реєстру;
7) зберігання відповідно до законодавства реєстру власників іменних цінних паперів, складеного на дату припинення ведення системи реєстру, та інших документів.
Відкрите акціонерне товариство «Білокуракинський» в порушення вимог пункту 5 розділу ХVІІ Закону України від 17 вересня 2008 року № 514-VI «Про акціонерні товариства» не привело статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», акції товариства існують в документарній формі, що є порушенням вимог статті 20 Закону України від 17 вересня 2008 року № 514-VI «Про акціонерні товариства», згідно яких акції товариств існують виключно в бездокументарній формі.
У зв'язку з цим у відношенні відкритого акціонерного товариства «Білокуракинський» Донбаським територіальним управлінням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку винесено розпорядження від 28 квітня 2012 року № 96-ДО-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери, яким відповідача зобов'язано у термін до 29 жовтня 2012 року усунути порушення чинного законодавства України, а саме здійснити переведення випуску акцій товариства документарної форми існування у бездокументарну, привести статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», здійснити державну реєстрацію Статуту у встановленому законодавством порядку та письмово проінформувати уповноважену особу Комісії про виконання цього розпорядження (арк. справи 7).
У термін до 29 жовтня 2012 року відкрите акціонерне товариство «Білокуракинський» розпорядження від 28 квітня 2012 року № 96-ДО-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери не виконало, що є порушенням вимог пункту 10 статті 8 Закону України від 30 жовтня 1996 року № 448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), оскільки розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери є обов'язковими до виконання.
Вищезазначені обставини підтверджуються постановою від 03 грудня 2012 року № 03/02/1715 про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів та актом від 12 грудня 2013 року № 1207-ДО-1-Е про правопорушення на ринку цінних паперів (арк. справи 8-9, 10).
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 11 Закону України від 30 жовтня 1996 року № 448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції у розмірі від тисячі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів.
За невиконання розпорядження від 28 квітня 2012 року № 96-ДО-1-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери Донбаським територіальним управлінням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку винесено постанову від 25 грудня 2012 року № 1207-ДО-1-Е про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів у розмірі 17000,00 грн. (арк. справи 12-13).
Постанова про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів від 25 грудня 2012 року № 1207-ДО-1-Е отримана відкритим акціонерним товариством «Білокуракинський» 10 січня 2013 року, про що свідчить лист Луганської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта» від 16 липня 2013 року № 03-24 та витяг з книги запису рекомендованих відправлень форми 8 (арк. справи 24, 27).
Відповідно до розділу XVIII Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 11 грудня 2007 року № 2272 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 12 лютого 2008 року за № 120/14811, штраф має бути сплачений юридичною особою не пізніше як через 15 днів з дати отримання нею постанови. Юридичні особи сплачують штрафи шляхом перерахування коштів до Державного бюджету. Документ, який підтверджує сплату штрафу, протягом п'яти робочих днів надсилається до уповноваженого підрозділу центрального апарату Комісії (відповідного підрозділу територіального органу Комісії). У разі несплати штрафу юридичною особою в строк, установлений пунктом 2 цього розділу, штраф стягується в судовому порядку.
Частиною 3 статті 11 Закону України від 30 жовтня 1996 року № 448/96-ВР «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» також закріплено, що штрафи, накладені Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, стягуються у судовому порядку.
Оскільки відкрите акціонерне товариство «Білокуракинський» постанову Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів від 25 грудня 2012 року № 1207-ДО-1-Е у встановленому порядку не оскаржило, внаслідок чого вона на момент розгляду справи є чинною та такою, що підлягає виконанню, і в порушення вимог розділу XVIII Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 11 грудня 2007 року № 2272 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 12 лютого 2008 року за № 120/14811, штраф протягом 15 днів з дати отримання постанови про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів не сплатило, позовні вимоги визнаються судом обґрунтованими та такими, що підлягають повному задоволенню.
Оскільки ухвалою суду від 22 липня 2013 року було відстрочено позивачу сплату судового збору до ухвалення судового рішення у справі, судовий збір в сумі 170,00 грн. підлягає стягненню з Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Керуючись статтями 2, 11, 17, 18, 87, 94, 158-163, 183-3, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку до відкритого акціонерного товариства «Білокуракинський» про стягнення фінансових санкцій в сумі 17000,00 грн. задовольнити повністю.
Стягнути з відкритого акціонерного товариства «Білокуракинський» (ідентифікаційний код 00847363, місцезнаходження: 92233, Луганська область, Білокуракинський район, с. Попівка) в доход Державного бюджету України (р/р 31110106700004 в ГУДКСУ у Донецькій області, одержувач - УДКСУ у м. Донецьку Донецької області, код одержувача 38033949, МФО 834016, код бюджетної класифікації платежу 21081100) суму штрафних санкцій у розмірі 17000,00 грн. (сімнадцять тисяч гривень нуль копійок).
Стягнути з Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (ідентифікаційний код 38082781, місцезнаходження: 83023, Донецька область, м. Донецьк, вул. Ходаковського, буд. 5) в доход Державного бюджету України (р/р 31213206784006, ГУДКСУ у Луганській області, одержувач УДКСУ у м. Луганську, МФО 804013, код платежу 22030001) судовий збір в сумі 170,00 грн. (сто сімдесят гривень нуль копійок).
Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною та підлягає негайному виконанню.
Постанова за результатами скороченого провадження може бути оскаржена сторонами в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку також іншими особами у зв'язку з тим, що суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси чи обов'язки.
Строк для подання апеляційної скарги стороною або іншою особою, яка брала участь у справі, обчислюється з моменту отримання копії постанови.
Апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
У разі оскарження в апеляційному порядку постанови, прийнятої у скороченому провадженні, ухвала суду апеляційної інстанції по такій справі є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2013 |
Оприлюднено | 07.08.2013 |
Номер документу | 32837784 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні