Постанова
від 30.06.2006 по справі ас-42/289-06
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

АС-42/289-06

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,  

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 "30" червня 2006 р.                Справа № АС-42/289-06

вх. № 6451/1-42

Суддя господарського суду Харківської області Яризько В.О.

за участю секретаря судового засідання Булавінова Ю.В.

представників сторін

позивача – Дралін А.В. дов.

відповідача - Ларіна Т.В. дов., БлудовР.Є. дов.

по справі за позовом  Сільськогосподарське ВАТ "Тернівське" с. Тернова   

до  Чугуївська ОДПІ м. Чугуїв  

про списання податкового боргу  

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Сільськогосподарське ВАТ “Тернівське”, після уточнення позовних вимог, які прийняті судом, просить суд зобов”язати Чугуївську ОДПІ визнати безнадійним та списати податковий борг у сумі 65548,96 грн.

В обгрунтування своїх позовних вимог позивач вказує, що вказаний податковий борг виник через відсутність визначених ст. 7 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"  джерел для своєчасного погашення податкових зобов'язань.

Відсутність джерел для погашення податкових зобов'язань і, як наслідок, неможливість своєчасно сплатити відповідні податки викликана форс-мажорними обставинами у вигляді несприятливих погодних умов. Наявність форс-мажорних обставин у діяльності СВАТ “Тернівське” засвідчена висновком ТПП України, а тому позивач просить зобов”язати відповідача списати заборгованість, яка виникла внаслідок форс-мажорних обставин, згідно п.18.2 ст.18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань   платників   податків   перед   бюджетами   та   державними   цільовими фондами".

Відповідач проти позову заперечує повністю. В обгрунтвання своїх заперечень проти позову вказує на те, що згідно рішення Чугуївської ОДПІ позивачу був списаний як безнадійний борг який існував станом на 22.03.2003р. по сплаті прибуткового податку в сумі 82286,13 грн.

Відповідно до ст. 70 Закону України № 3235 від 20.12.2005 року “Про Державний бюджет України на 2006 рік" заборонено у 2006 році проводити реструктуризацію або списання заборгованості (недоїмки) суб'єктів господарювання за податками, зборами також вказаним Законом зупинена дія п.п. "г" п.п. 18.2.1 п. 18.2 ст. 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань   платників   податків   перед   бюджетами   та   державними   цільовими фондами".

Як вбачається з матеріалів справи, основним видом діяльності підприємства є вирощування сільськогосподарських культур. Протягом 2002-2003 років господарська діяльність позивача супроводжувалась несприятливими погодними умовами.

За результатами здійснення фінансово - господарської діяльності у позивача виник податковий борг в сумі 65548,96 грн. :

- по фіксованому сільськогосподарському податку, в т.ч. недоїмка з основного платежу в сумі 37392,98 грн. за липень - грудень 2003р., пеня в сумі 4328,58 грн.;

- по фінансовій санкції в сумі 18257,52 грн. нарахована в 2005 році при сплаті податкового боргу 2003 року.;

- по податку на додану вартість, в т.ч. 5569,88 грн. штрафних санкцій нарахованих в 2005 році за сплату податкового боргу, який виник за період листопад 2004 р. – січень 2005р.  

Дана сума заборгованості підтверджується актом звірки заборгованості з фіксованого сільськогосподарського податку між позивачем та відповідачем, розрахунками сум штрафних санкцій, які зроблені відповідачем, також наявність вказаної заборгованості не заперечується відповідачем.

Висновком про форс-мажорні обставини Торгово-промислової палати України № 14598/05-4 від 05.11.2003р. встановлено, що внаслідок стихійного лиха 2003року на площах СВАТ “Тернавське” на 22.03.2003р. були пошкоджені та загибла озима пшениця – 250 га ( акт від 22.03.2003р., затверджений Чугуївським районним управлінням сільського господарства і продовольства). Торгово-промислова палата України підтверджує, що вищевказані несприятливі погодні умови, що спричинили загибель посівів сільськогосподарських культур на площах СВАТ “Тернівське” станом на 22.03.2003р. є форс-мажорними обставинами відповідно до п. 18.2 ст. 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань   платників   податків   перед   бюджетами   та   державними   цільовими фондами".

Відповідно до копії довідки позивача (а.с.8) поля під загиблою пшеницею 250 га біли пересіяні, що потягло витрати в сумі 106,6 тис.грн.

Згідно п.п. “г” п.п.18.2.1 п. 18.2 ст. 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань   платників   податків   перед   бюджетами   та   державними   цільовими фондами" підлягає списанню безнадійний податковий борг, у тому числі пеня,  нарахована на такий податковий борг,  а також штрафні санкції. Під терміном "безнадійний" слід розуміти: г) податковий  борг  юридичних  або  фізичних осіб,  що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).

В пункті 18.2. ст. 18 Закону України “Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” не міститься яких-небудь особливих критеріїв визначення форс-мажорних обставин у контексті саме цього закону.

Відповідно до п. 3.4 Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків, затвердженого Наказом ДПАУ № 103 від 14.03.2001р. податковий  борг юридичних або фізичних осіб,  що виник внаслідок  обставин  непереборної  сили (форс-мажорні  обставини, наприклад стихія, дія суспільного ворога, оголошена та неоголошена війна,  загроза  війни,  терористичний  акт,  блокада,  революція, заколот, повстання,  масові заворушення, громадська демонстрація, блискавка,  пожежа,  буря, повінь, землетрус, нагромадження снігу або ожеледь,  вибух тощо),  тобто не з вини платника податків, які неможливо попередити своїми заходами за умови,  що дані обставини безпосередньо   вплинули   на   своєчасне   виконання   податкових зобов'язань.

Такий факт непереборної сили підтверджується:

- Торгово-промисловою палатою України - про настання обставин непереборної сили чи стихійного лиха на території України;

- уповноваженими органами  іншої  держави,  які  легалізовані консульськими установами  України,  -  у  разі  настання обставин непереборної сили чи стихійного лиха на території такої держави;

- рішеннями Президента України про запровадження надзвичайної екологічної ситуації в окремих місцевостях України,  затвердженими Верховною Радою України, або рішеннями Кабінету Міністрів України про визнання окремих місцевостей України потерпілими  від  повені, посухи, пожежі та інших видів стихійного лиха;

- висновками   інших   органів,   уповноважених   згідно   із законодавством засвідчувати обставини форс-мажору.

Обставини нездоланної сили (форс-мажор) - надзвичайна і нездоланна в даних умовах сила (стихія, дії ворога, оголошена і неоголошена війна, погроза війни, терористичний акт, революція, переворот, повстання, масові порушення, блискавка, пожежа, бура, повінь, землетрус, сильний снігопад чи ожеледь, вибух і ін.), дія якої неможливо запобігти застосуванням високопрофесійної практики персоналу юридичної чи фізичної особи і яка є обставиною яка звільняє фізичну особу чи персонал юридичної особи від відповідальності за невиконання своїх обов'язків, передбачених податковим законодавством (п. 1.7. Порядку  застосування  норм  пункту  15.4 статті 15 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", затвердженого Наказом ДПАУ № 113 від 19.03.01р.).

У п.2.3. Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків, затвердженого Наказом ДПАУ № 103 від 14.03.01р. вказано, що відсутність можливості виконати податкове зобов'язання може бути зв'язано, серед інших зазначених там же причин, з обставинами нездоланної сили.

В п. 1.7. Порядку  застосування  норм пункту 15.4 статті 15 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", затвердженого Наказом ДПАУ № 113 від 19.03.2001р., міститься визначення того, що розуміється під обставинами нездоланної сили (форсом-мажором) виходячи зі змісту п. 18.2. ст. 18 Закону України “Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами”.  В пункті 2.3.7 даного  порядку вказано, що Торгово-промислова палата України має право підтвердити факт настання обставин нездоланної сили на території України.

Відповідно до п. 5.1. Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків, затвердженого Наказом ДПАУ № 103 від 14.03.2001р., у випадках,  передбачених  підпунктами  3.3,  3.4  цього Порядку,  платник  податків звертається до контролюючого органу за місцем обліку безнадійного податкового боргу або за  місцем  своєї реєстрації  (якщо  контролюючим  є  податковий  орган) з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків, зборів, інших платежів, які  просить  списати.  

До   заяви  обов'язково  додається  будь-який  з  документів, зазначених  у  пункті  3  цього  Порядку,  який  підтверджує,  що податковий борг вважається безнадійним.

Суд не приймає твердження відповідача відносно того, що сума безнадійного податкового боргу, яка підлягає списанню, визначається на день виникнення форс-мажорних обставин, оскільки згідно роз"яснення ДПА України відповідно до наказу №36 від 20.01.04р. зареєстрованого в Мінюсті України 22.01.04р. №98/8697 на підставі рішення Вищого господарського суду України від 26.12.03р. №25/166 абз.6 п.п.4.1 ст.4 Порядку списання, яким визначалася така дата виключено.

Позивачу внаслідок форс-мажорних обставин були спричинені збитки. Під збитками розуміється втрата чи пошкодження майна, а також неотриманий прибуток, тобто упущена вигода. Реальні збитки від втрати врожаю у 2003р. склали 106,6 тис. грн.

 

Відповідачем згідно рішення № 64 від 23.11.04р. було списано як безнадійний податковий борг з прибуткового податку в розмірі 82869,13 грн. на підставі висновку ТПП України № 14598/05-4 від 05.11.2003р.

Позивач стверджує, що сума боргу, яку він просить списати виникла внаслідок форс-мажорних обставин.

Стосовно зв'язку між настанням форс-мажорних внаслідок несприятливих умов перезимівлі 2002-2003рр. на площах позивача та наявним боргом з фіксованого сільськогосподарського податку за 2003 рік, суд зазначає, що засвідчені ТПП України форс-мажорні обставини спричинили загибель посівів сільськогосподарських культур, вирощування та продаж врожаю яких фактично є єдиним видом господарської діяльності позивача. За таких обставин, позивач не лише не зміг отримати запланованих доходів від продажу врожаю загиблих сільськогосподарських культур, але й було змушено залучити додаткові фінансові ресурси для усунення наслідків дії форс-мажорних обставин. Сума витрат, понесених в результаті пересіву загиблих сільськогосподарських культур, згідно з розрахунком склала 106,6 тис. грн.

Таким чином, лише внаслідок форс-мажорних позивач не мав можливості за 2003 рік повністю здолати пагубний вплив форс-мажорних обставин на результати фінансово-господарської діяльності товариства. Результати фінансової кризи, яка виникла у результаті загибелі посівів у 2002році вплинули на результати господарської діяльності СТОВ "Знамя" також у 2003-2005 р.р.

Крім зобов*язань по сплаті податків, позивач повинен був виконувати і цивільно-правові зобов*язання, необхідність у яких викликана потребами його господарської діяльності. Оскільки чинне законодавство не передбачає механізму визнання таких зобов'язань безнадійними, через що їх несвоєчасне виконання з невідворотністю спричинить банкрутство позивача.

З огляду на викладене, форс-мажорні обставини для СТОВ "Знамя" спричинили неотримання запланованих доходів, прямі несприятливі фінансові наслідки від загибелі посівів та витрат на їх пересів в сумі 106,6 тис. грн., обтяження іншими зобов'язанням. Здійснивши витрати на ліквідацію наслідків форс-мажорних обставин та маючи вказану заборгованість, позивач не мав можливості своєчасно сплатити наявні податкові зобов”язання з фіксованого сільськогосподарського податку.

Крім того, згідно акту від 29.03.04р. затвердженого головою Чугуївської райдержадміністрації, комісійно було встановлено факт загибелі озимої пшениці на площі 473 га. яка була пересіяна яровими культурами.

Отже, єдиною причиною виникнення у СТОВ "Знамя" боргу по сплаті фіксованого сільськогосподарського податку, нарахування пені та штрафних санкцій, вказаного у позовній заяві є форс-мажорні обставини, дію яких позивач не міг а ні передбачити, а ні попередити, а ні усунути власними силами. Згідно з п.п. "г" п.п.18.2.1 п. 18.2 ст.18 Закону України №2181-111 податковий борг, що виник внаслідок форс-мажорних обставин визнається безнадійним і підлягає списанню.

Стосовно наявної заборгованості зі сплати штрафних санкцій по податку на додану вартість у розмірі 5569,88 грн., суд зазначає, що дані штрафні санкції були нараховані в 2005 році за несвоєчасну сплату податкового зобов'язання з ПДВ за листопад 2004р. - січень 2005р., позивачем не надано доказів наявності форс-мажорних обставин в 2005р., а тому суд вважає, що дана заборгованість виникла не внаслідок форс-мажорних обставин 2002-2003р.р.

Суд зауважує, що посилання відповідача на ст. 70 Закону України ”Про державний бюджет України на 2006 рік”, згідно якої заборонено у 2006 році проводити реструктуризацію або списання заборгованості (недоїмки) суб'єктів господарювання за податками, зборами (обов'язковими платежами), як на підставу своїх заперечень, не є обґрунтованими, оскільки  дія цього Закону розповсюджуються на правовідносини, які виникли у 2006 році.

Крім того, правовий інститут списання безнадійного податкового боргу встановлений законом України №2181-ІІІ, який є законом про оподаткування. За змістом названого закону списання безнадійного податкового боргу призводить до погашення податкових зобов'язань, що його сформували. Таким чином, згідно з законом про оподаткування, яким є Закон України №2181-ІІІ, внаслідок списання безнадійного податкового боргу обов'язок платника податку сплатити ті суми податків і зборів, які входять до його складу, припиняється. З огляду на викладене, списання безнадійного податкового боргу є невід'ємною частиною механізму справляння податків, зборів (обов 'язкових платежів).

В силу приписів Закону України “Про систему оподаткування” зміна механізму справляння податків, зборів (обов 'язкових платежів) можлива лише шляхом внесення змін до законів про оподаткування. В Закон України №2181-111 відповідні зміни, які б зупиняли дію п.п.“г”п.п.18.2.1 п.18.2 вказаного закону, не вносились. Натомість, зупинення дії названої норми закону було здійснено Законом України “Про Державний бюджет України на 2006 рік”. Однак, згаданий закон не є законом про оподаткування і тому не може вносити змін до законодавчо визначеного механізму справляння податків.

На підставі наведеного, суд задовольняє позовні вимоги частково в сумі 59979,08 грн., в решті суми позову відмовляє.

Керуючись статтями   4, 8, 86, 94, 160- 163  Кодексу адміністративного судочинства України , суд

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Зобов'язати Чугуївську об”єднану державну податкову інспекцію Харківської області визнати податковий борг Сільськогосподарського ВАТ “Тернівське” в сумі 59979,08 грн. безнадійним та списати безнадійний податковий борг Сільськогосподарського ВАТ “Тернівське” з фіксованого сільськогосподарського податку (основний платіж, пеня та фінансові санкції) в сумі 59979,08 грн. на підставі п.п. "г" п.п.18.2.1 п.18.2. ст.18 Закону України “Про порядок погашення зобов'язань перед  бюджетами та державними цільовими фондами”.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з державного бюджету на користь Сільськогосподарського ВАТ “Тернівське”, код 00850804, державне мито в сумі 3,40 грн.

На постанову через суд першої інстанції може бути подана заява про апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня складання постанови у повному обсязі.

Апеляційна скарга може бути  подана через суд першої інстанції протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Копія апеляційної скарги одночасно направляється до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанова набирає законної сили після закінчення строків для подачі заяви про апеляційне оскарження.

Постанова в повному обсязі складена 30.06.2006р.

Суддя                                                                                            Яризько В.О.

 

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення30.06.2006
Оприлюднено28.08.2007
Номер документу32903
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —ас-42/289-06

Постанова від 22.11.2006

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Істоміна О.А.

Постанова від 30.06.2006

Господарське

Господарський суд Харківської області

Яризько В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні