cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 серпня 2013 р.Справа № 1570/6772/2012
Категорія: 9.3 Головуючий в 1 інстанції: Білостоцький О. В.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді - Шеметенко Л.П.
суддів - Домусчі С.Д.
Кравець О.О.
при секретарі - Гречаному В.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної фінансової інспекції в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2013 року у справі за адміністративним позовом державного підприємства "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" до Державної фінансової інспекції в Одеській області про визнання неправомірними та скасування пунктів вимоги,
В С Т А Н О В И Л А :
У листопаді 2012 року державне підприємство (далі ДП) "Одеський науково-дослідний та проектній інститут землеустрою" звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної фінансової інспекції (далі ДФІ) в Одеській області про визнання неправомірними та скасування п.п.2, 3 вимоги про усунення виявлених порушень від 10 серпня 2012 року №15-07-34-14/7755.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що ревізією, проведеною відповідачем було виявлено, що в порушення вимог п.1, п.2 ст. 193 ГК України, п.1 ст. 526 ЦК України, ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" впродовж дії договору оренди з Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області (з 01 травня 2011 року по 25 лютого 2012 року) та без ініціювання розірвання договору (з 26 лютого 2012 року по теперішній час) без відображення в бухгалтерському обліку дебіторської заборгованості, бере на себе покриття витрат на комунальні послуги, погашення податку за землю за орендаря, що призвело до необґрунтованих витрат та збитків підприємству в загальній сумі 27 624,94 грн. Крім того, в порушення п.1 ст.ст. 611, 612 ЦК України, п.2 ст. 216, п.3 ст. 232 ГК України, п.5.13 Статуту ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", посадовими особами підприємства не нараховувались штрафні санкції та не вживалися заходи щодо їх стягнення за договором про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю від 24 квітня 2009 року № б/н - Державній інспекції з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області, внаслідок чого минув термін позовної давності і підприємством недоотримано доходу у вигляді штрафних санкцій на загальну суму 15 996,81 грн. У зв'язку з цим, ДФІ в Одеській області пунктами 2 та 3 вимоги від 10 серпня 2012 року №15-07-34-14/7755, зобов'язало підприємство відобразити в обліку дебіторську заборгованість за Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області в сумі 27 624,94 грн. та провести претензійно-позовну роботу щодо стягнення цих коштів, в іншому випадку стягнути з осіб винних у безпідставному покритті за рахунок коштів підприємства витрат сторонніх юридичних осіб на суму 27 624,94 грн. шкоду у порядку та розмірі встановленому ст.ст. 130-136 КЗпПУ, а також відобразити дебіторську заборгованість за нестягнутими штрафними санкціями по Державній інспекції з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області та стягнути штрафні санкції в сумі 15 996,81 грн. за невиконання умов договору в судовому порядку.
Позивач зазначив, що 26 листопада 2010 року Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області була ліквідована внаслідок державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за рішенням засновників без правонаступництва. Таким чином, вимога відповідача про зобов'язання ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" звернутися з позовом щодо стягнення заборгованості до ліквідованої юридичної особи не відповідає чинному господарсько-процесуальному законодавству. Також є необґрунтованою вимога щодо зобов'язання позивача нарахувати дебіторську заборгованість за Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області за 2011-2012 роки згідно договору оренди, оскільки зазначений договір не є діючим з моменту ліквідації зазначеної юридичної особи.
Відповідач позов не визнав, вказуючи, що оскаржувані пункти вимоги є цілком правомірними.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2013 року адміністративний позов ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" задоволено в повному обсязі.
Визнано протиправними та скасовано п.2 та п.3 вимоги ДФІ в Одеській області №15-07-34-14/7755 від 10 серпня 2012 року про усунення виявлених ревізією порушень законодавства.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, ДФІ в Одеській області
подала апеляційну скаргу, в якій апелянтом ставиться питання про скасування рішення суду першої інстанції, в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права та прийняття нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції в межах позовних вимог та доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
На підставі договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №б/н 25 березня 2009 року Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області відповідно до акту приймання-передачі від 25 березня 2009 року було передано Управлінню з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області в строкове платне користування державне нерухоме майно, а саме: нежитлові приміщення 1 поверху, площею 42,8 кв.м (каб. №105-35,7 кв.м та каб. №111а - 7,1 кв.м) та нежитлові приміщення 3 поверху, площею 178,4 кв.м (каб. №№303, 304, 305, 306, 307, 308, 309); загальною площею 221,2 кв.м за адресою: м. Одеса, вул. Космонавтів, 34, які знаходяться на балансі ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" з метою розміщення Управління з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області.
Відповідно до п.10.6 зазначеного договору чинність цього договору припиняється у разі ліквідації орендаря.
24 квітня 2009 року сторонами було укладено договір про внесення змін до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № б/н 25 березня 2009 року, відповідно до якого було внесено зміни в преамбулу договору - орендарем визначено Державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області.
24 квітня 2009 року між ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (балансоутримувач) та Державною інспекцією з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області (орендар) також було укладено договір № б/н про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю, яким було передбачено обов'язок орендаря компенсувати експлуатаційні витрати балансоутримувача, витрати за надані комунальні послуги та витрати по сплаті земельного податку пропорційно займаній орендарем площі будівлі.
Згідно п.1.2, п.2.2.3 зазначеного договору, перерахування компенсації витрат балансоутримувача на утримання будівлі, витрат по сплаті податку на землю та витрат за комунальні послуги здійснюються на підставі виставлених балансоутримувачем рахунків. Орендар зобов'язаний здійснювати оплату рахунків не пізніше 5-ти днів з моменту їх отримання. За умови несвоєчасної оплати рахунків орендар сплачує пеню.
Відповідно до інформації Головного управління статистики в Одеській області, з 26 листопада 2010 року Державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області було припинено, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців був внесений запис №15561110009014262.
В ході проведення ревізії відповідачем не було з'ясовано відомостей щодо підприємства або установи, якими використовувалось приміщення за адресою: м. Одеса, вул. Космонавтів, 34, після припинення Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області. Не було зазначено таких відомостей і представником відповідача під час судового розгляду справи.
Заборгованість за ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" відповідно до договору про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю № б/н від 24 вересня 2009 року виникла станом на 26 листопада 2010 року та була відображена в бухгалтерському обліку підприємства станом на цей час у розмірі 23 736,36 грн.
Вирішуючи питання про правомірність п.2 вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що у зв'язку з припиненням у 2010 році договору № б/н від 24 квітня 2009 року про відшкодування витрат балансоутримувача, укладеному між ДП "Одеський науково-дослідний та проектній інститут землеустрою" (балансоутримувачем) та Державною інспекцією з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області, у позивача відсутні підстави для виконання дій вказаних у п.2 вимоги ДФІ в Одеській області щодо відображення за Державною інспекцією з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області дебіторської заборгованості по покриттю витрат на комунальні послуги, погашення податку за землю за період з 01 травня 2011 року по 01 серпня 2012 року в загальній сумі 27 624,94 грн. та відповідно стягувати зазначені кошти із зазначеної юридичної особи. Крім того, суд виходив з того, що відповідачем не було доведено факту покриття витрат сторонніх юридичних осіб, та як наслідок понесення ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" необґрунтованих витрат та завдання підприємству збитків у сумі 27 624,94 грн.
Вирішуючи питання про правомірність п.3 вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що заборгованість за ДП "Одеський науково-дослідний та проектній інститут землеустрою" відповідно до договору про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю № б/н від 24 вересня 2009 року виникла станом на 26 листопада 2010 року та була відображена в бухгалтерському обліку підприємства станом на цей час у розмірі 23 736,36 грн. Однак, згідно з ч. 6 ст. 232 ГК України, нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язань припиняється через 6 місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано і, тому, на думку суду, відсутні правові підстави для нарахування відповідних штрафних санкцій як на момент проведення ревізії ДФІ в Одеській області, так і на момент розгляду справи судом.
Крім того, суд першої інстанції зазначив, що суму штрафних санкцій у розмірі 15 996,81 грн. розраховано необґрунтовано, з урахуванням періоду часу, коли договори від 24 вересня 2009 року оренди нерухомого майна та відшкодування витрат балансоутримувача на його утримання втратили чинність.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог.
В апеляційній скарзі ДФІ в Одеській області вказується, що оскаржувані пункти вимоги є правомірними, що помилково не було встановлено судом першої інстанції.
Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, вважає їх правильними та такими, що відповідають вимогам норм матеріального та процесуального права, та не приймає до уваги наведені доводи апелянта, з огляду на наступне.
В акті ревізії зазначено:
"Враховуючи, що у 2010 році Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області на виконання наказу Держкомзему України від 28 жовтня 2009 №559 увійшла до складу Головного управління Держкомзему в Одеській області, йому направлено запит від 27 липня 2012 №15-07-34-14/7189, про наявність чи відсутність кредиторської заборгованості перед Інститутом за отримані комунальні послуги за час протягом якого діяв договір від 24 квітня 2009 року. Крім того, направлено запит від 27 липня 2012 №15-07-34-14/7206 до Головного управління статистики в Одеській області з метою уточнення стадії на якій знаходиться установа - Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області (діюча, у стадії ліквідації чи банкрутства, тощо, та з якого періоду). Згідно відповіді, яка надійшла станом від 31 липня 2012 р. №05-03-22-1093 від Головного управління статистики в Одеській області, дата державної реєстрації припинення юридичної особи Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області (ідентифікаційний код 33915303), яке проведене Виконавчим комітетом Одеської міської ради - 26 листопада 2010 року; №15561110009014262. На час завершення ревізії відповідь від Головного управління Держкомзему в Одеській області не надійшла".
Таким чином, при завершені ревізії ДФІ в Одеській області з'ясувала наступні обставини: 1 - Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області (боржника за договором від 24 квітня 2009 року) припинено з 26 листопада 2010 року; 2 - цей договір втратив чинність; 3 - Головне управління Держкомзему в Одеській області не підтверджує наявність своєї заборгованості перед позивачем та не спростовує її (тобто, ДФІ в Одеській області не виявила остаточно чи перейшли обов'язки Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області, як припиненої юридичної особи публічного, а не цивільного права, до Головного управління Держкомзему в Одеській області, до якого, за словами ДФІ в Одеській області, увійшла ця інспекція).
Однак, незважаючи на встановлені факти припинення Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області та втрату чинності договору, ДФІ в Одеській області пунктом 2 вимоги, зобов'язала ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" відобразити в обліку дебіторську заборгованість за Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області в сумі 27 624,94 грн., провести претензійно-позовну роботу щодо стягнення коштів з Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області в сумі 27 624,94 грн. В іншому випадку стягнути з осіб, винних у безпідставному покритті за рахунок коштів підприємства витрат сторонніх юридичних осіб на суму 27 624,94 грн., шкоду у порядку та розмірі встановленому ст.ст. 130-136 КЗпПУ, а пунктом 3 вимоги зобов'язала ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" відобразити за Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області дебіторську заборгованість за нестягнутими штрафними санкціями та стягнути штрафні санкції в сумі 15 996,81 грн. за невиконання умов договору, у тому числі в судовому порядку.
Таким чином, ДФІ в Одеській області вимагає від ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" продовження правовідносин з неіснуючою юридичною особою, що не є можливим.
Також, стосовно абзацу 2 п.2 вимоги щодо стягнення в іншому випадку коштів з винних осіб, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п.п.2, 35, 49 "Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 року №550, інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об'єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб (п.2).
Акт ревізії містить виявлені допущені об'єктом контролю порушення законодавства, контроль за дотриманням якого віднесено до компетенції служби, фіксуються в констатуючій частині акта ревізії з обов'язковим посиланням на норми законів чи інших нормативно-правових актів, які порушено, та зазначенням винних у їх допущенні осіб (п.35).
У разі коли діями чи бездіяльністю працівників об'єкта контролю державі або підконтрольній установі заподіяна матеріальна шкода, орган служби ставить вимоги перед керівником об'єкта контролю та органом його управління щодо пред'явлення цивільних позовів до винних осіб (п.49).
Таким чином, обов'язок по виявленню винних осіб покладається саме на інспекцію, відповідно, оскаржуваний п.2 вимоги, яким такий обов'язок перекладено на підприємство, суперечить законодавству.
З огляду на викладені обставини, колегія суддів вважає правильними висновки суду першої інстанції про задоволення позовних вимог.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що при розгляді справи судом першої інстанції правильно застосовані норми матеріального та процесуального права, вірно встановлено фактичні обставини справи та дана правова оцінка, а наведені в апеляційних скаргах доводи не дають підстав для висновку про незаконність чи необґрунтованість судового рішення.
За таких обставин підстав для скасування постанови суду першої інстанції та задоволення апеляційної скарги не вбачається.
Керуючись ст.ст. 195, 196; п.1 ч.1 ст. 198; ст. 200; п.1 ч.1 ст. 205; ст. 206; ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу Державної фінансової інспекції в Одеській області - залишити без задоволення.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2013 року - залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення виготовлено 12 серпня 2013 року.
Головуючий: Л Л.П. Шеметенко Суддя: С.Д. Домусчі Суддя: О.О. Кравець
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2013 |
Оприлюднено | 13.08.2013 |
Номер документу | 32911332 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні