Справа № 2а/237/6/13
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 серпня 2013 року м. Мар`їнка
Мар`їнський районний суд Донецької області у складі:
головуючого судді: Пономарьова О.П.,
при секретарі: Лахно Т.Г.,
позивачів ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника позивачів ОСОБА_3,
представника відповідача Левченко О.В.,
третя особа ОСОБА_5
розглянувши адміністративний позов ОСОБА_1, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_2 до Великоновосілківської селищної ради Донецької області, Реєстраційної служби Великоновосілківського районного управління юстиції, третя особа ОСОБА_5 про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивачі ОСОБА_1, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_2 звернулись до Великоновосілківського районного суду Донецької області з вказаним адміністративним позовом, в якому просять: - визнати недійсним рішення Великоновосілківської селищної ради № 5/19-1454 від 16 лютого 2009 року про складання реєстраційної справи ОСОБА_5 по оренді земельної ділянки; - скасувати державну реєстрацію договору оренди землі між Великоновосілківською селищною радою та ОСОБА_5, щодо прийняття останнім у платне користування земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу.
Вимоги адміністративного позову обґрунтовані наступним. 12 травня 2009 року Великоновосілківським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК у державному реєстрі земель вчинено запис про реєстрацію договору оренди між Великоновосілківською селищною радою та ОСОБА_5 щодо прийняття останнім у платне користування земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу поля № 2, яке межує з лотом 130 згідно кадастрової карти фонду Великоновосілківської селищної ради. Підставою для складання реєстраційної справи по оренді земельної ділянки стало рішення Великоновосілківської селищної ради № 5/19-1454 від 16 лютого 2009 року. Позивачі з вищевказаним рішенням не згодні, оскільки набуття права користування спірною земельною ділянкою з резервного фонду земель запасу Великоновосілківської селищної ради Донецької області було можливе лише за результатами проведення аукціону. У порушення вимог чинного законодавства, спірна земельна ділянка була передана ОСОБА_5 у довгострокове платне користування без проведення конкурсу, що зумовило спірно-правові відносини між сторонами у справі.
Постановою Великоновосілківського районного суду Донецької області від 20 грудня 2010 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_2 відмовлено. Не погодившись з вказаним рішенням, позивачами подано апеляційну скаргу, на підставі якої ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2011 року постанову Великоновосілківського районного суду Донецької області від 20 грудня 2010 року залишено без змін. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 02 листопада 2011 року постанову Великоновосілківського районного суду Донецької області від 20 грудня 2010 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2011 року скасовано, а справу направлено до Великоновосілківського районного суду Донецької області для розгляду.
У зв'язку із неможливістю утворити новий склад суду для розгляду справи, адміністративну справу на підставі ухвали Великоновосілківського районного суду Донецької області спрямовано на адресу Мар'їнського районного суду Донецької області.
12 квітня 2012 року на в ході судового засідання позивачами у справі ОСОБА_1, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_2 надано заяву про зміну предмету позову, відповідно до якої вони просять: - зобов'язати Великоновосілківську селищну раду створити резервний фонд земель за погодженням його місця розташування з особами, зазначеними в частині першій статті 25 Земельного кодексу України у розмірі до 15 % площі усіх сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; - визнати недійсним рішення Великоновосілківської селищної ради № 5/19-1454 від 16 лютого 2009 року про складання реєстраційної справи ОСОБА_5 по оренді земельної ділянки; - скасувати державну реєстрацію договору оренди землі між Великоновосілківською селищною радою та ОСОБА_5 щодо прийняття останнім у платне користування земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу.
Від голови Великоновосілківської селищної ради Тюріна С.С. на адресу Мар'їнського районного суду Донецької області надійшло заперечення на заяву про зміну предмету позову, відповідно до якої просить відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_2 Вимоги заперечення обґрунтовані тим, що при роздержавленні КСП «Україна» та КСП «Родіна» в 1995 році які існували на території Великоновосілківської селищної ради був створений резервний фонд до 15 відсотків від загальної кількості сільськогосподарських угідь. Створення резервного фонду було здійснення до набрання чинності Земельного кодексу України. Рішенням Великоновосілківської селищної ради № 5-24-1454 від 16 лютого 2009 року затверджено проект землеустрою щодо відводу земельної ділянки в оренду ОСОБА_5 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 49 років та встановлено орендну плату у розмірі 1 % від грошової оцінки земельної ділянки. Договір оренди землі від 05 травня 2009 року зареєстрований у Великоновосілківському районному відділі Донецької регіональної філії Державного підприємства «Центр регіонального державного земельного кадастру» про, що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 12 травня 2009 року за № 04-09-149-700011. Рішення про надання дозволу на виготовлення проекту відводу земельної ділянки ОСОБА_5 було видано 29 листопада 2007 № 5/11-667 що дає право отримати земельну ділянку без проведення земельних торгів аукціонів.
Позивачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 вимоги свого адміністративного позову підтримали в повному обсязі, наполягали на їх задоволенні. Суду надали пояснення аналогічні тим, що викладені в позові.
Представник позивачів ОСОБА_3 адміністративний позов просив задовольнити. Суду надав пояснення аналогічні тим, що викладені в адміністративному позові.
Представник Великоновосілківської селищної ради Левченко О.В. проти задоволення адміністративного позову ОСОБА_1, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_2 про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити дії заперечував в повному обсязі, посилаючись на необґрунтованість позовних вимог та невідповідність їх чинному законодавству.
Голова селищної ради Тюрін С.С. в судовому засіданні проти позовних вимог заперечував у повному обсязі, пояснивши тим, що виконком селищної ради на законних підставах, згідно діючого законодавства, надав для ведення фермерського господарства ОСОБА_5 земельну ділянку в межах території селищної ради. Стосовно ж виділу земельних ділянок позивачам, катьегорично заперечує на підставі того, що на території селищної ради землі запасу відсутні. Наголосив, що позивачам прпонувалось звернутись до райдержадміністрації для отримання земельних ділянок, однак останні відмовились. Просить відмовити в задоволенні позову.
Третя особа ОСОБА_5 також заперечував проти задоволення адміністративного позову.
Суд, вислухавши сторін у справі, дослідивши матеріали справи в їх сукупності, приходить до висновку, що адміністративний позов ОСОБА_1, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_2 до Великоновосілківської селищної ради Донецької області, Реєстраційної служби Великоновосілківського районного управління юстиції, третя особа ОСОБА_5 про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити дії підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Відповідно до ст.6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.21 Конституції України усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Відповідно до ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до ст.34 Земельного кодексу України громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.
Відповідно до ст.36 Земельного кодексу України громадянам або їх об'єднанням із земель державної або комунальної власності можуть надаватися в оренду земельні ділянки для городництва. На земельних ділянках, наданих для городництва, можуть бути зведені тимчасові споруди для зберігання інвентарю та захисту від непогоди.
Відповідно до ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема, для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.
Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до ст.134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій); використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об'єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок державним та комунальним підприємствам, бюджетним установам, а також господарським товариствам, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 60 відсотків; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об'єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об'єктів зв'язку та дорожнього господарства (крім об'єктів дорожнього сервісу); створення озеленених територій загального користування; будівництва об'єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об'єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок особам взамін тих, що були викуплені (примусово відчужені) для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування; розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельної ділянки взамін викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику або його спадкоємцю (правонаступнику) у разі, якщо така потреба відпала; поновлення договорів оренди землі; використання земельних ділянок для здійснення концесійної діяльності; в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок в інших випадках, визначених законом.
Відповідно до ч.3 ст.134 Земельного кодексу України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу.
До переліку земельних ділянок державної або комунальної власності, вказаних ч.2 ст.134, ст.ст. 34, 36 і 121 Земельного кодексу України, які не підлягають продажу на конкурентних засадах, передача у користування земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не передбачена. Таким чином, набуття права користування земельною ділянкою для ведення товарного сільськогосподарського виробництва можливе за умови проведення відповідних земельних торгів, які у випадку надання земельної ділянки ОСОБА_5, проведені не були.
На підставі викладеного, належно з'ясувавши всі обставини справи, суд приходить до висновку про необхідність задоволення адміністративного позову ОСОБА_1, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_2 до Великоновосілківської селищної ради Донецької області, Реєстраційної служби Великоновосілківського районного управління юстиції, третя особа ОСОБА_5 про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити дії як такого, що знайшов підтвердження в судовому засіданні.
На підставі Конституції України, ст. ст. 34,36,121,124,134, ЗК України, керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 159, 160,161, 162, 163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Позовні вимоги ОСОБА_1 , ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_2, до Великоновосілківської селищної ради Донецької області, Реєстраційна служба Великоновосілківського районного управління юстиції, третя особа ОСОБА_5 про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити дії задовольнити.
Зобов'язати Великоновосілківську селищну раду створити резервний фонд земель за погодженням його місця розташування з особами, зазначеними в частині першій ст. 25 Земельного Кодексу України у розмірі до 15 відсотків площі усіх сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні сільськогосподарських підприємств, установ та організацій.
Визнати Рішення Великоновосілківської селищної ради № 5/19-1454 від 16 лютого 2009 року про складання реєстраційної справи ОСОБА_5, незаконним.
Зобов'язати реєстраційну службу Великоновосілківського районного управління юстиції скасувати державну реєстрацію договору оренди землі між Великоновосілківською селищною радою та ОСОБА_5 від 5 травня 2009 року, щодо прийняття останнім у платне користування земельної ділянки для ведення сільськогосподарського виробництва із земель запасу у розмірі 245651 га.
Апеляційна скарга на постанову може бути подана до Донецького апеляційного адміністративного суду через Мар'їнський районний суд Донецької області в десятиденний строк з дня проголошення постанови.
Суддя
Дата документу 14.08.2013
Суд | Мар`їнський районний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2013 |
Оприлюднено | 21.08.2013 |
Номер документу | 33042015 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Пономарьов О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні