cpg1251
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" серпня 2013 р. Справа№ 925/114/13-г
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Гаврилюка О.М.
суддів: Зубець Л.П.
Корсакової Г.В.
за участю секретаря судового засідання Шалівського В.О.
за участю представників згідно протоколу судового засідання від 12.08.2013 року
розглянувши апеляційну скаргу Заступника прокурора м. Черкаси на рішення господарського суду Черкаської області від 11.04.2013 року
у справі № 925/114/13-г (суддя Курченко Н.М.)
за позовом Прокурора Уманського району Черкаської області в інтересах держави (м. Умань Черкаської області)
до 1. Уманської районної державної адміністрації Черкаської області (м. Умань Черкаської області)
2. Фізичної особи - підприємця Макарчука Василя Васильовича (м. Умань Черкаської області)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача 1
Управління Держземагенства в Уманському районі (м. Умань Черкаської області)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача 2
Паланська сільська рада (с. Паланка Уманського р-ну Черкаської області)
про визнання недійсними окремих пунктів розпорядження, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання сторін повернути одна одній усе одержане за договором
ВСТАНОВИВ:
До господарського суду Черкаської області звернувся Прокурор Уманського району Черкаської області в інтересах держави до Уманської районної державної адміністрації Черкаської області та Фізичної особи - підприємця Макарчука Василя Васильовича про визнання недійсним п.п. 3, 4 розпорядження Уманської РДА „Про припинення права користування ФОП Бурехіним М.М. земельними ділянками та надання їх в оренду Макарчуку В.В. та Кришко С.В. в адміністративних межах Паланської сільської ради" від 13.09.2012 року № 205/01-02-1 стягнення 36 000 грн., про визнання недійсним договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, загальною площею 10,7447 га (нормативна грошова оцінка 192 297,9 грн.), які розташовані за межами села Паланка Уманського району Черкаської області в адміністративних межах Паланської сільської ради, укладеного 04.10.2012 року між Уманською РДА та ФОП Макарчуком В.В., та про зобов'язання Уманської РДА та Макарчука В.В. повернути одна одній усе одержане за договором земельних ділянок від 04.10.2012 року.
Ухвалою від 12.02.2013 року господарський суд Черкаської області залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні другого відповідача Паланську сільську раду Уманського району Черкаської області.
Ухвалою від 04.03.2013 року господарський суд Черкаської області залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні першого відповідача Управління Держземагенства в Уманському районі Черкаської області.
Рішенням від 11.04.2013 року господарський суд Черкаської області в задоволенні позовних вимог відмовив повністю.
Не погоджуючись з зазначеним рішенням місцевого господарського суду Заступник прокурора м. Черкаси звернувся до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати рішення господарського суду Черкаської області від 11.04.2013 року по справі № 925/114/13-г та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 29.05.2013 року апеляційна скарга прокурора була прийнята до провадження та призначено розгляд справи № 925/114/13-г у судовому засіданні за участю прокурора, представників сторін та третіх осіб.
Розпорядженням Голови Київського апеляційного господарського суду від 12.08.2013 року склад судової колегії змінювався.
В судовому засіданні 12.08.2013 року прокурор підтримала вимоги апеляційної скарги. Представники відповідачів та третіх осіб проти вимог апеляційної скарги заперечували з підстав, викладених у своїх запереченнях.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, судова колегія виходить із наступних обставин.
Як вірно встановлено місцевим господарським судом та підтверджується матеріалами справи, 28.04.2011 року Фізична особа-підприємець Бурехін М.М., як орендар, і громадянин Макарчук Василь Васильович (другий відповідач), як суборендар, уклали договір суборенди земельних ділянок, відповідно до умов якого орендар надав, а суборендар прийняв в строкове до 31.03.2016 року платне користування дві земельні ділянки (кадастрові номери 7124386100:02:001:0051 та 7124386100:02:001:0052) загальною площею 11,2447 га ріллі із земель запасу Паланської сільської ради, що знаходиться за межами села Паланка, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Договір зареєстрований у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Умань та Уманському районі Черкаської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.04.2011 року за № 712430004001341.
У 2011 році Фізичною особою-підприємцем Макарчуком В.В. виготовлено Інвестиційний проект створення горіхового саду на площі 10,75 га.
04.07.2011 року Паланська сільська рада прийняла рішення „Про погодження посадки горіхового саду Макарчуку В.В. та Кришко С.В. за межами села Паланка" № 11-3/VI, яким погодила Макарчуку В.В. посадку саду грецького горіха на двох земельних ділянках загальною площею 11,2447 га, у тому числі земельна ділянка (кадастровий номер: 7124386100:02:001:0051) площею 3,6147 га ріллі та земельна ділянка (кадастровий номер 7124386100:02:001:0052) площею 7,6300 га ріллі.
12.12.2011 року Паланська сільська рада прийняла рішення "Про погодження надання в оренду земельних ділянок Кришко С.В. та Макарчуку В.В. за межами села Паланка" № 18-4/VI, яким внесла пропозицію райдержадміністрації надати в оренду Макарчуку В.В. дві земельні ділянки загальною площею 10,7447 га ріллі із земель запасу Паланської сільської ради терміном на 49 років, на даних земельних ділянках висаджений горіховий сад.
26.12.2011 року комісією у складі заступника начальника міськрайонного управління Держкомзему у м. Умань та Уманському районі Черкаської області, заступника начальника управління агропромислового розвитку райдержадміністрації, в присутності сільського голови села Паланка та суборендарів Кришко С.В. і Макарчука В.В. проведено обстеження трьох земельних ділянок загальною площею 21,4893, про що складено Акт обстеження земельних ділянок під висадженим горіховим садом. У Акті обстеження, зокрема, зазначено, що на двох земельних ділянках Макарчука В.В. загальною площею 10,7447 га ріллі, у тому числі: земельна ділянка площею 3,6147 га ріллі та земельна ділянка площею 7,1300 га ріллі, що перебувають в суборенді, висаджено горіховий сад. Міжряддя даного саду оброблені, дерева обв'язані паперовою стрічкою з метою захисту саджанців від морозу та пошкодження тваринами. Сад знаходиться в задовільному стані.
26 грудня 2011 року ФОП Макарчук В.В. подав голові Уманської РДА заяву, у якій просив надати в оренду дві земельні ділянки загальною площею 10,7447 га ріллі із земель запасу Паланської сільської ради терміном на 49 років, в зв'язку із тим, що на даних земельних ділянках висаджений горіховий сад. Висадка саду здійснювалась згідно робочого проекту створення горіхового саду, розробленого ТОВ „Землепроект".
12.01.2012 року ФОП Бурехін М.М. подав голові Уманської РДА заяву про надання згоди на посадку горіхових насаджень на земельних ділянках площею 22,4893 га ріллі, що перебувають у нього в оренді та в суборенді Макарчука В.В. і Кришко С.В. згідно договорів суборенди.
26.01.2012 року комісією Уманської РДА по вибору, вилученню (викупу) і наданню земельних ділянок, згідно з протоколом № 4-12 її засідання, було розглянуто заяви ФОП Бурехіна М.М., Кришко С.В. і Макарчука В.В. та за результатами їх розгляду рекомендовано райдержадміністрації розірвати договір оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 31.03.2011 року з Бурехіним М.М., зареєстрований у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Умань та Уманському районі Черкаської області 27.04.2011 року за № 712430004001338, а звільнені земельні ділянки передати в оренду ФОП Кришко С.В. і Макарчуку В.В. До 01.01.2013 року рекомендовано останнім ріллю перевести в багаторічні насадження.
26.07.2012 року міськрайонне Управління Держкомзему у м. Умань та Уманському районі Черкаської області направило Уманській районній державній адміністрації повний пакет документів, необхідних для прийняття розпорядження „Про припинення права користування Фізичною особою -підприємцем Бурехіним М.М. земельними ділянками та надання їх в оренду Макарчуку В.В. та Кришко С.В. в адміністративних межах Паланської сільської ради".
13.09.2012 року Уманською державною адміністрацією прийнято розпорядження „Про припинення права користування фізичною особою - підприємцем Бурехіним М.М. земельними ділянками та надання їх в оренду Макарчуку В.В. та Кришко С.В. в адміністративних межах Паланської сільської ради" № 205/01-02-1 (далі - спірне розпорядження).
Пунктом 1 розпорядження від 13.09.2012 року № 205/01-02-1 припинено право користування на умовах оренди ФОП Бурехіним М.М. двома земельними ділянками сільськогосподарського призначення загальною площею 22,4893 га, у тому числі: земельна ділянка (кадастровий номер 7124386100:02:002:0003) площею 18,8746 га ріллі із земель запасу та земельна ділянка (кадастровий номер 7124386100:02:001:0002) площею 3,1647 га ріллі із земель запасу Паланської сільської ради за межами села Паланка, в адміністративних межах Паланської сільської ради; розірвано договір оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 31.03.2011 року з Бурехіним М.М., зареєстрований у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Умань та Уманському районі Черкаської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.04.2011 року за № 712430004001338.
Пунктом 2 розпорядження від 13.09.2012 року № 205/01-02-1 визнано таким, що втратило чинність, розпорядження райдержадміністрації „Про затвердження технічних документацій та поновлення договору оренди на земельні ділянки фізичної особи - підприємця Бурехіна М.М. в адміністративних межах Паланської сільської ради" від 25.03.2011 року № 66.
Пунктом 3 розпорядження від 13.09.2012 року № 205/01-02-1 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 10,7447 га з метою передачі земельної ділянки в оренду Макарчуку В.В. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Паланської сільської ради за межами села Паланка Уманського району Черкаської області, виготовлену Уманським міськрайонним відділом Черкаської регіональної філії державного підприємства „Центр державного земельного кадастру'.
Пунктом 4 розпорядження від 13.09.2012 року № 205/01-02-1 надано ФОП Макарчуку В.В. в оренду, без зміни цільового призначення, дві земельні ділянки загальною площею 10,7447 га, у тому числі: земельна ділянка (кадастровий номер: 7124386100:02:001:0051) площею 3,6147 га ріллі із земель запасу та земельна ділянка (кадастровий номер: 7124386100:02:001:0052) площею 7,1300 га ріллі із земель запасу Паланської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Паланської сільської ради за межами села Паланка терміном на 49 років, з орендною платою в розмірі 4,5 відсотка від грошової оцінки 1 га ріллі по Паланській сільській раді, що становить 17 897 грн. 15 коп. та складає 805 грн. 37 коп. за 1 га ріллі в рік, з щомісячною сплатою орендною плати рівними частками до 30 числа місяця, наступного за звітним.
Пунктами 5, 6 спірного розпорядження вирішено питання щодо надання земельної ділянки ФОП Кришко С.В.
На замовлення ФОП Макарчука В.В. Уманським районним відділом Черкаської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" виготовлено Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 10,7447 га з метою передач земельних ділянок в оренду Макарчуку В.В. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Паланської сільської ради за межами села Паланка Уманського району Черкаської області. До технічної документації входять, у тому числі, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 04.10.2012 року, акт про передачу на зберігання межових знаків від 04.10.2012 року, тощо.
04.10.2012 року між Уманською РДА та ФОП Макарчуком Василем Васильовичем укладено договір оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, відповідно до умов якого орендодавець, на підставі рішення комісії по вибору, вилученню (викупу) і наданню земельних ділянок Уманської райдержадміністрації від 26.01.2012 року, протокол № 4-12, пункту 4 розпорядження Уманської РДА Черкаської області від 13.09.2012 року № 205/01-02-1 надав, а орендар прийняв в строкове платне користування дві земельні ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 10,7447 га ріллі із земель запасу Паланської сільської ради Уманського району, які знаходяться за межами села Паланка Уманського району Черкаської області.
Договір зареєстрований у міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Умань та Уманському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.11.2012 року за № 712438614007237.
Відповідно до п.2.1 договору від 04.10.2012 року в оренду передаються дві земельні ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 10,7447 га, а саме: земельна ділянка (кадастровий номер: 7124386100:02:001:0051) площею 3,6147 га ріллі із земель запасу та земельна ділянка (кадастровий номер: 7124386100:02:001:0052) площею 7,1300 га ріллі із земель запасу Паланської сільської ради, що розташовані за межами села Паланка Уманського району Черкаської області.
Пунктом 3.1 договору від 04.10.2012 року встановлено, що договір укладений на 49 років з 04.10.2012 року по 04.10.2061 року.
Згідно Акту про передачу та прийому об'єкта оренди від 04.10.2012 року орендодавець передав орендарю дві земельні ділянки загальною площею 10,7447 га ріллі. Межі земельної ділянки закріплені 17 межовими знаками довгострокового зберігання, які передані під охорону орендарю.
Інформація про надані другому відповідачу в оренду земельні ділянки внесена до Державного земельного кадастру, що підтверджується відповідними Витягами.
Листом від 17.01.2013 року № 228 Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області повідомила заступника прокурора Черкаської області про те, що прийняті розпорядження Уманської РДА від 13.09.2012 року № 205/01-02-1 та укладені договори оренди земельних ділянок від 04.10.2012 року вчинені у порушення ст.ст.123, 124 ЗК України, ст.ст. 50, 55, 56 Закону України „Про землеустрій", ст.16 Закону України „Про оренду землі", постанови КМУ „Про затвердження порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" від 26.05.2004 року.
Згідно довідки від 17.01.2013 року № 97/7-1-19, виданої Управлінням Держземагентства в Уманському районі Черкаської області, нормативно-грошова оцінка земельних ділянок загальною площею 10,7447 га ріллі по Паланській сільській раді, що перебувають в оренді ФОП Макарчука В.В. становить 192 299 грн. 51 коп.
15.03.2013 року комісія Паланської сільської ради та Управління держзземагентства в Уманському районі провела огляд земельних ділянок, за результатами якого складено акт. Оглядом встановлено, що земельні ділянки утримуються в належному стані з дотриманням необхідних механізованих робіт щодо очистки поверхності від засмічення та утримання в відповідному стані.
Згідно довідки від 19.03.2013 року № 23867/17-126, виданої Уманською ОДПІ, заборгованість по орендній платі за землі державної та комунальної власності згідно договору оренди від 13.11.2012 року № 712438614007237, станом на 18.03.2013 року немає.
Листом від 22.03.2013 року № 47 Уманська дослідно-селекційна станція ІБКіЦБ НААН повідомила суд, що земельна ділянка загальною площею 1,00 га в адмінстративних межах Паланської сільської ради, що знаходиться в постійному користуванні станції на підставі Державного акту, отриманого у відповідності до розпорядження райдержадміністрації від 19.02.2009 року № 43, з моменту отримання використовується станцією для дослідних і навчальних цілей. Претензій до інших суміжних землекористувачів станція не має.
Вважаючи права та охоронювані законом інтереси держави порушеними прокурор звернувся з позовом до господарського суду.
Дослідивши докази, що є у справі, заслухавши пояснення прокурора, представників сторін та третіх осіб, перевіривши застосування норм матеріального та процесуального права судом першої інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги судова колегія апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення господарського суду Черкаської області має бути залишено без змін, виходячи з наступного.
В позовній заяві прокурора зазначено про відсутність у Державної інспекції сільського господарства України, як органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, повноважень щодо звернення до господарського суду.
Згідно з ч. 2 ст. 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача і як такий зазначається у позовній заяві.
Зі змісту листа в.о. начальника державної інспекції сільського господарства в Черкаській області заступнику прокурора Черкаської області від 17.01.2013 року № 228, на який посилається прокурор, як на висновки Державної інспекції сільського господарства в Черкаській області, що стали підставою звернення до господарського суду з цим позовом, вбачається, що за результатами спільної перевірки щодо додержання вимог земельного законодавства під час прийняття розпоряджень районними державними адміністраціями про виділення земельних ділянок в Уманському районі, серед інших порушень, встановлені порушення вимог законодавства при наданні Уманською РДА Макарчуку В.В. в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 10,7447 га ріллі із земель запасу Паланської сільської ради за межами села Паланка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області є територіальним органом Державної інспекції сільського господарства України та їй підпорядковується, діє на підставі Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.12.2011 року № 770, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 12.01.2012 року за № 34/20347.
Державна інспекція сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України) діє на підставі Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 року № 59/2011.
Держсільгоспінспекція є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Виходячи з положень пунктів 1, 3 Положення від 23.12.2011 року №770 повноваження Державної інспекції сільського господарства в Черкаській області поширюються на територію Черкаської області, основним її завданням є реалізація повноважень Державної інспекції сільського господарства України у межах Черкаської області.
Повноваження обласної Держсільгоспінспекції встановлені пунктом 4 Положення від 23.12.2011 року №770. Так, Держсільгоспінспекція області відповідно до покладених на неї завдань, серед іншого:
4.1. Здійснює державний нагляд (контроль):
а) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за: веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.
4.10. Вносить у встановленому порядку до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, серед іншого, клопотання щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель; припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону.
З метою організації своєї діяльності обласна Держсільгоспінспекція забезпечує в межах повноважень здійснення заходів щодо запобігання корупції і контроль за їх здійсненням, забезпечує доступ до публічної інформації, що знаходиться у її володінні, тощо (п. 5 Положення від 23.12.2011 року №770).
Відповідно до п. 6 Положення від 23.12.2011 року №770 обласна Держсільгоспінспекція та її посадові особи в межах своїх повноважень, серед інших прав, мають право:
„6.1. Складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності.
6.2. Безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та організації усіх форм власності, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, для проведення перевірок з питань, що належать до її компетенції.
6.3. Звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився…
6.11. Одержувати в установленому законодавством порядку інформацію, документи і матеріали від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності та їх посадових осіб".
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 року № 963-ІУ, із змінами і доповненнями.
Спеціально уповноважені органи виконавчої влади у сфері державного контролю за використанням та охороною земель визначала стаття 5 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Стаття 5 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" викладена у новій редакції згідно із Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель" від 23.02.2012 року № 4444-VI (згідно Прикінцевих положень цей Закон набрав чинності з 21.03.2012 року, крім пункту 7 розділу I цього Закону, що стосується змін у Законі України „Про Державний земельний кадастр", який набрав чинності з 01.01.2013 року).
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" (у новій редакції) державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
З вищенаведених норм та Положення про Держсільгоспінспекцію вбачається, що з 21.03.2012 року центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, є Держсільгоспінспекція.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України „Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V, із змінами і доповненнями.
Відповідно до ст. 2 Закону України „Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Частиною 2 ст.2 цього Закону встановлений перелік відносин, на які не поширюється дія цього Закону, серед яких відсутні відносини, що виникають під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.
Таким чином, порядок, форми, методи здійснення Держсільгоспінспекцією державного нагляду і контролю при забезпеченні реалізації державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі визначені Законом України „Про державний контроль за використанням та охороною земель", з урахуванням положень Закону України „Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Положення про Держсільгоспінспекцію і Положення 23.12.2011 року № 770.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт (ст.6 Закону України „Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").
Відповідно до ст. 6 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель", у редакції Закону України від 23.02.2012 р. № 4444-VI, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, у тому числі:
а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;
б) внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель; припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону;
в) одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань.
Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що Державна інспекція сільського господарства в Черкаській області вправі була здійснити державний нагляд (контроль) за дотриманням відповідачами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, у тому числі на правах оренди.
Відповідно до ст. 9 Закону „Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Перелік питань та уніфікована форма акта перевірки для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12.07.2012 року № 424, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.07.2012 року за № 1289/21601.
Здійснюючи державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог земельного законодавства, встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, у тому числі на правах оренди, за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держсільгоспінспекція повинна діяти шляхом, встановленим законом.
Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновками місцевого господарського суду про те, що лист в.о. начальника державної інспекції сільського господарства в Черкаській області заступнику прокурора Черкаської області від 19.01.2013 року № 228, не є належним способом та формою здійснення Держсільгоспінспекцією заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог земельного законодавства, а також не є клопотанням в розумінні пп. 6.3 п.6 Положення від 23.12.2011 року №770. Держсільгоспінспекція вправі звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду з іншими позовними вимогами, ніж ті, з якими звернувся прокурор.
Прокурор зазначає, що спірним розпорядження Уманської РДА було передано в оренду земельну ділянку без розроблення будь-якої технічної документації.
Втім як вірно встановлено місцевим господарським судом і підтверджується наданими сторонами доказами, зокрема, витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, сформованими 19.03.2013 року, земельні ділянки, які надані в оренду ФОП Макарчуку В.В. за спірним розпорядженням, належать до державної власності, відносяться до земель сільськогосподарського призначення, передані в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Вказані земельні ділянки сформовані, як об'єкти земельної власності, межі яких встановлені в натурі, про що свідчать позначки на кадастрових планах орендованих земельних ділянок, присвоєння їм кадастрового номера та встановлення межових знаків по периметру земельних ділянок, які передані на зберігання Макарчуку В.В.
З матеріалів справи також вбачається, що зміна цільового призначення земельних ділянок не відбулась, межі земельних ділянок встановлені в натурі (на місцевості), отже, враховуючи наявне у Макарчука В.В. право користування тими ж земельними ділянками, Уманська РДА вправі була затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 10,7447 га з метою передачі їх в оренду Макарчуку В.В. без розроблення проекту відведення цих земельних ділянок.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент прийняття спірного розпорядження) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Ст. 50 Закону України „Про землеустрій" (в редакції чинній на момент прийняття спірного розпорядження) визначає, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.
Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 55 Закону України „Про землеустрій" (в редакції чинній на момент прийняття спірного розпорядження) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Спірними пунктами розпорядження Уманської РДА затверджена технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з метою передачі земельних ділянок в оренду ФОП Макарчуку В.В., без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Прийняттю розпорядження передували роботи по проведенню кадастрової зйомки даних земельних ділянок, які виконувались Уманським міськрайонним відділом Черкаської регіональної філії ДП Центр земельного кадастру і згідно ст. 198 ЗК України включали: геодезичне встановлення меж земельної ділянки; погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; відновлення меж земельної ділянки на місцевості; встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; виготовлення кадастрового плану.
Отже, перед прийняттям спірних пунктів розпорядження межі земельних ділянок, які передавались в оренду, були визначені.
Статтею 198 Земельного кодексу України визначено, що кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок. Кадастрова зйомка включає: геодезичне встановлення меж земельної ділянки; погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; відновлення меж земельної ділянки на місцевості; встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; виготовлення кадастрового плану.
Формування земельної ділянки об'єкта земельної власності - встановлення технічних і економічних характеристик, правового статусу, опис та індивідуалізація об'єкта земельної власності, внаслідок чого вона отримує характеристики, які дають змогу виділити її серед інших земельних ділянок, формування земельної ділянки як об'єкта земельної власності завершується присвоєнням їм кадастрового номера.
Доводи прокурора щодо зменшення площі земельної ділянки, наданої Макарчуку В.В. в оренду, у порівнянні з площею тієї ж земельної ділянки, яка була в суборенді Макарчука В.В., відповідають обставинам справи. Однак прокурор не спростував належними та допустимими доказами доводи відповідачів щодо того, що зменшення площі земельної ділянки сталося внаслідок більш правильного її обміру та обрахунку і не змінило її межі.
Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що затвердження спірними пунктами розпорядження Уманської РДА технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 10,7447 га з метою передачі їх в оренду Макарчуку В.В. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Паланської сільської ради за межами села Паланка Уманського району та надання ФОП Макарчуку В.В. в оренду без зміни цільового призначення вищевказаних двох земельних ділянок вчинено відповідно до фактичних обставин права користування земельними ділянками і не порушує прав держави щодо володіння, користування і розпорядження вказаними земельними ділянками.
Місцевий господарський суд дійшов вірного висновку, що прокурором не доведено обставин та порушень чинного законодавства, які б давали безумовні підстави для визнання недійсними спірних пунктів розпорядження, прийнятих на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином місцевий господарський суд правомірно відмовив п прокурору у позові до Уманської РДА про визнання недійсними п.п. 3, 4 розпорядження Уманської РДА „Про припинення права користування фізичною особою - підприємцем Бурехіним М.М. земельними ділянками та надання їх в оренду Макарчуку В.В. та Кришко С.В. в адміністративних межах Паланської сільської ради" від 13.09.2012 року № 205/01-02-1.
Укладений між відповідачами договір оренди не підпадає під види договорів, які підлягають визнанню недійсними відповідно до ст.210 ЗК України. Закон України „Про оренду землі" не встановлює окремі підставі для визнання договору оренди землі недійсним. Отже до відносин визнання недійсним договору оренди землі застосовуються загальні положення про визнання недійсними правочинів (ст.ст.203 - 216 Цивільного кодексу України).
Згідно із ч. 1 ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Згідно із ст. 215 ЦК України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин). За змістом ч.1 ст. 215 ЦК України підставами недійсності укладеного правочину є недодержання вимог закону в момент його укладення.
Прокурор вважає, що оскільки розпорядження Уманської РДА, на підставі якого укладений спірний договір оренди, видане з порушенням вимог чинного законодавства, у зв'язку з чим воно підлягає визнанню недійсним, то і договір, укладений на виконання цього розпорядження, також підлягає визнанню недійсним.
Спірні пункти розпорядження першого відповідача, прийнятого у галузі земельних відносин, судом визнані правомірними. Отже з підстав, на які вказує прокурор, спірний договір не підлягає визнанню недійсним.
З огляду на викладені вище обставини справи, норми законодавства, колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком місцевого господарського суду про безпідставність позовних вимог про визнання недійсним договору оренди землі. Укладення сторонами спірного договору оренди земельних ділянок на підставі п. 4 розпорядження Уманської РДА від 13.09.2012 № 205/01-02-1 року без розроблення проекту відведення земельних ділянок не суперечить актам цивільного законодавства і фактичним обставинам справи.
За загальним правилом, згідно з приписами ст. 216 ЦК України, у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема, тоді, коли одержане полягає у користуванні майном - відшкодувати вартість того, що одержане.
Відповідно до ст.236 ЦК України правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення. Виняток з цього правила становлять правочини, зі змісту яких випливає, що вони можуть бути припинені лише на майбутнє, оскільки не можливо повернути усе одержане за ними.
Враховуючи вищевикладене, оскільки спірний договір не визнано недійсним, то місцевий господарський суд правомірно відмовив у позові про зобов'язання сторін повернути одна одній усе одержане за договором оренди землі.
За таких обставин колегія суддів приходить до висновку, що доводи прокурора, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують висновків господарського суду першої інстанції, а тому відсутні підстави для скасування рішення господарського суду.
Колегія суддів вважає, що господарський суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, належним чином дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права, а тому, рішення підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга - без задоволення.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України Київський апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Заступника прокурора м. Черкаси на рішення господарського суду Черкаської області від 11.04.2013 року по справі № 925/114/13-г залишити без задоволення.
2. Рішення господарського суду Черкаської області від 11.04.2013 року по справі № 925/114/13-г залишити без змін.
3. Справу № 925/114/13-г повернути до господарського суду Черкаської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Повний текст постанови підписано__15.08.2013 р.__
Головуючий суддя Гаврилюк О.М.
Судді Зубець Л.П.
Корсакова Г.В.
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2013 |
Оприлюднено | 20.08.2013 |
Номер документу | 33051468 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Гаврилюк О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні